Gå til innhold

Har folk flest fordømmende holdninger til par med aldersforskjell?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Inspirert av en del tråder med alderforskjell som tema og eget forhold, ønsker jeg å vite litt om deres tanker om spørsmålet i tittelen på tråden.

De fleste par har ikke så stor alderforskjell, så vi kan vel slå fast at normalen er at par er nogenlunde jevnaldrende.

Men så finnes det noen par med en stor aldersforskjell, både par hvor kvinnen er eldst, og andre par hvor mannen er eldst.

Min kjæreste er 21 år eldre enn meg; han er 60 og jeg er 39. Dette var ikke noe vi planla, vi ble forelsket etter å ha møttes pga. en felles hobby. Jeg måtte tenke nøye over aldersforskjellen og dens implikasjoner da jeg merket at de sterke følelsene kom. Da kom jeg til at siden jeg aldri har følt så sterke følelser for noen, ønsket jeg å gi dette en sjanse. Jeg har ikke angret etter nå to år som par så langt.

Det jeg ser på nettet, f.eks. her på kvinneguiden, er at mange ser ut til å dømme par med en stor alderforskjell nedenomm og hjem, at det både er ekkelt, unaturlig visstnok, kvalmt, den ene utnytter den andre, den ene må "pleie" den andre om noen år etc. Det er harde ord, sårende ord, spesielt siden jeg føler at det ikke stemmer. Jeg er mitt lykkeligste forhold noensinne, men vet at vi nok ikke kommer til å bli gamle sammen. Det er en sorg, men det ville vært en enda større sorg å snu ryggen til den sterke kjærligheten vi har og de mange gode, lykkelige årene vi har hatt og kommer til å få sammen.

Når vi er ute sammen, så har jeg noen ganger merket at enkelte folk kan se litt ekstra på oss, nærmest stirre, når vi går hånd i hånd i butikken f.eks. Det synes jeg er dårlig folkeskikk, spesielt siden jeg selv ikke stirrer på folk selv. Vi ser jo helt normale ut, men man kan selvsagt se at han er en del eldre enn meg, selv om han holder seg godt for alderen, er både høy og kjekk.

Har merket at det ofte er voksne damer som ser litt ekstra på oss, og det er ikke smil og koselige blikk vi får for å si det sånn.

Hvorfor gjør folk sånt mot helt ukjent mennesker? Hva er målet? Hva motiverer dem?

Anonymkode: a8b64...719

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er også 39, og tanken på en så mye eldre mann er veldig fremmed. Men jeg ville aldri sett stygt på dere. 

Menn på min alder med tenåringer derimot.. Det synes jeg er kvalmende, fordi sannsynligheten for at maktbalansen er ujevn er så stor. Ville ikke sett stygt på dem heller da 

Anonymkode: ba8e0...82a

• Liker 2
Skrevet

Formin del handler alt om hvor gamle partene var da de ble sammen. Synes det er uproblematisk med 60 og 39, men stor aldersforskjell tidligere i livet er en annen sak. Og verst der ene parten er under 25 (uansett kjønn). Det handler om modenhet og maktubalanse og faren for utnyttelse.

Anonymkode: 0c5c5...7b6

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Jeg er også 39, og tanken på en så mye eldre mann er veldig fremmed. Men jeg ville aldri sett stygt på dere. 

Menn på min alder med tenåringer derimot.. Det synes jeg er kvalmende, fordi sannsynligheten for at maktbalansen er ujevn er så stor. Ville ikke sett stygt på dem heller da 

Anonymkode: ba8e0...82a

Maktbalansen? Høres veldig politisk korrekt ut. Jeg synes folk burde få la voksne folk få elske hvem de vil uten å bli dømt.

Om du ser stygt på menn på din alder med tenåringer, dømmer du jo deres forhold- noen av dem kan være ordentlig forelsket.

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Formin del handler alt om hvor gamle partene var da de ble sammen. Synes det er uproblematisk med 60 og 39, men stor aldersforskjell tidligere i livet er en annen sak. Og verst der ene parten er under 25 (uansett kjønn). Det handler om modenhet og maktubalanse og faren for utnyttelse.

Til en viss grad enig, men det finnes unntak. Og det med maktbalanse som er blitt så politisk korrekt å snakke om de siste årene, synes jeg er meningsløst. Da jeg var 18, hadde jeg et forhold til en mann på 48. Jeg likte at han var eldre og bestemte mer enn meg, og det er mange som føler slik uten å fortjene å bli dømt. Mens andre par med en sånn aldersforskjell, er helt likeverdige, begge deler er greit  -så lenge begge er voksne og samtykkende.

Skrevet

21 år tenker jeg selv er drøyt, han kunne ha vært faren din, liksom. Og jeg tenker også at han kanskje slutter å være interessant som kjæreste om noen år, feks når du blir 55 og han er 76.

Men hvis dere er fornøyde, så er det det eneste som betyr noe. Så får du heller la være å bry deg om sånne som ikke klarer å passe øynene sine mens de tenker. (Selv har jeg blitt spurt om hvorfor jeg stirret på en med mange tatoveringer. Jeg mente ikke å stirre, og det var jo ikke fordi jeg syntes det var stygt, men jeg tenkte på hvor vondt det måtte ha gjort.)

Anonymkode: f5889...f6d

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

21 år tenker jeg selv er drøyt, han kunne ha vært faren din, liksom. Og jeg tenker også at han kanskje slutter å være interessant som kjæreste om noen år, feks når du blir 55 og han er 76.

Men hvis dere er fornøyde, så er det det eneste som betyr noe. Så får du heller la være å bry deg om sånne som ikke klarer å passe øynene sine mens de tenker. (Selv har jeg blitt spurt om hvorfor jeg stirret på en med mange tatoveringer. Jeg mente ikke å stirre, og det var jo ikke fordi jeg syntes det var stygt, men jeg tenkte på hvor vondt det måtte ha gjort.)

Anonymkode: f5889...f6d

Hvorfor skulle han slutte å være interessant som kjæreste når han blir 76? Elsker man noen, så vil jo den personen alltid være interessant som kjæreste.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Kommer litt an på, om en 30 åring er sammen med en la oss si 50 åring så tenker jeg ikke noe over det.

Men om en 20 åring er sammen med en 90 åring da tenker jeg at 80 åringen bare er sammen med 90 åringen fordi 80 åringen er rik.

Selv om jeg synes ikke det burde være mer en 5-10 års aldersforskjell mellom partnere.

Endret av Aragorn ll Elessar
Skrevet

Jeg er i 30-åra med mannen som er 9 år eldre. Jeg ser veldig ung ut og han kanskje litt eldre, så jeg har merker noen blikk noen ganger da vi har holdt hender 😂 jeg ser ut som 25 og han kanskje 45+ 😅

Anonymkode: e24d2...cb0

Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg lå med en mann på 23, etter det forstod jeg virkelig galskapen med menn som går etter kvinner som kunne vært deres døtre. Selv om jeg absolutt ikke kunne vært moren hans ut ifra alder (30). Merket jo basert på (u)modenhet og livserfaring hvordan jeg kunne manipulert han hvis jeg hadde hatt ønske om det. Og han var 23, hva med kvinner på 19 som blir sammen med 40-åringer. Hva får de ut av det, en ting er seksuelt, men hva får de ut av det i et samliv liksom? Gidder ikke legge meg borti det, men jeg syns det er spesielt å ikke ønske en som er likeverdig i modenhet, for meg føltes det feil og merkelig ut med den ubalansen. Følte meg faktisk flau og patetisk etterpå siden han var så umoden. 

Anonymkode: 73b99...119

• Liker 4
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er i 30-åra med mannen som er 9 år eldre. Jeg ser veldig ung ut og han kanskje litt eldre, så jeg har merker noen blikk noen ganger da vi har holdt hender 😂 jeg ser ut som 25 og han kanskje 45+ 😅

Anonymkode: e24d2...cb0

30 og 39 er da helt normalt og innafor :) 

Anonymkode: 73b99...119

Skrevet

Jeg - kvinne - er fem år eldre enn partneren min, vi er henholdsvis 32 og 27. Vil ikke si at folk flest reagerer, men det kommer noen "vitser" nå og da som avslører at enkelte synes det er merkverdig. Folk synes også det er helt greit å spørre om jeg ikke bekymrer meg for den biologiske klokken selv om de ikke aner noe om samtalene partneren min og jeg har rundt barn. Det er liksom utenkelig at jeg kanskje ikke vil ha barn, eller at min 27 år gamle partner vil ha barn. Det tror jeg ikke et par der aldersforskjellen ville vært omvendt opplever. Menn har jo ingen klokke å bekymre seg for på samme måte, og "ingen" synes det er rart om en 27 år gammel kvinne vil ha barn.

Anonymkode: 29678...d7b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...