Gå til innhold

Hvor mye skal man involvere foreldre i bryllupsplanleggning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 
Jeg har en mor som rett og slett er litt lei seg og såra fordi hun føler at hun ikke får være en del av bryllupsplanleggingen. 

Hun mener at hun bare blir fortalt hvordan vi har tenkt til å ha det, uten at vi spør om råd eller at hun føler hun kan komme med innspill. Selv mener jeg at bryllupsplanleggingen hovedsakelig er min og kjæresten min sin sak. Vi har snakket om dette i timesvis sammen, både før og etter forlovelse. Hvordan vi ser for oss at ting skal være og hvordan vi absolutt ikke vil ha det. Dette er liksom vår greie og en koselig ting vi har sammen. 

Jeg føler også at jeg har inkludert moren min mye. Jeg har snakket om tanker rundt blomster, sendt henne bilder av skoene jeg tenker å kjøpe og hørt med henne FØR jeg kjøpte dem. sendte selvfølgelig bilder av kjolen når jeg fant den (hadde med meg forloverene mine, bor et stykke unna mamma), så har jeg søkt råd hos henne ang. et familemedlem som jeg har anstrengt forhold til og følt meg presset til å invitere, men egentlig ikke har hatt lyst til å invitere. Jeg har og delt pintrestavle med henne. så jeg føler absolutt hun er involvert, men jeg føler ikke at jeg har noe behov for, bør eller må spørre henne om råd eller innspill i planleggingen. 

Så jeg lurer på - Er jeg helt på jordet her? Er hun helt på jordet her? Hvor mye er din mor/ditt nærmeste familiemedlem involvert? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hverken min mor eller mannens mor var involvert i noe rundt bryllupet. De fikk jo tidlig vite hvor det skulle være, vi delte menyen med de og slikt. Men ingen av de ble involvert i valgene. De tok min mann og jeg alene, vår fest og vi som betalte 😉

Anonymkode: 28644...356

• Liker 1
Skrevet

Det er opp til dere hvem dere vil involvere i prosessen, men dersom dere er klare på hva dere vil ha og ikke er det vel strengt talt ingen grunn for å involvere andre.

selv var «hele familien» involvert i vårt bryllup. Jeg hadde tenkt til å ha en lang forlovelse, men våre foreldre tok over styringen og sørget for et heidundrendes bryllup for 130 personer 4,5 mnd etter forlovelsen. For min del var det helt ok. Jeg fikk et bryllup jeg var fornøyd med. Likevel; dette er opp til den som skal gifte seg å avgjøre, og jeg kunne som mor aldri i verden overkjørt min datter på hennes store dag.

Anonymkode: 5a515...142

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde ærlig talt ikke klart meg uten mamma da jeg giftet meg. Jeg fikk alt som jeg ønsket det, men hun hadde stålkontroll på alt. Jeg kunne bare kose meg. Det er ganske normalt blant mine venner at mødrene er veldig involvert.

• Liker 1
Skrevet

Jeg inkluderte min mor lite. Vi har forskjellig stil og forskjellig personligheT, så for at jeg skulle få et bryllup som passet mannen min og meg måtte jeg ha kontroll selv. Hun var med på kjoleprøving og anbefalte en blomsterbutikk- ellers inkluderte jeg ikke hun så veldig. Svigermor prøvde hardt å skvise inn noen fjerne slektninger (og inviterte de muntlig) så heller ikke hun ble veldig inkludert. Vi betalte selv og det var vårt bryllup- våre valg. 

Stol på deg selv- og gjør slik du og kjæresten din føler for. Slik får dere et bryllup som gjenspeiler dere! 

Anonymkode: 49496...c53

Skrevet

Det er jo helt opp til deg.

Det er selvfølgelig jeg og forloveden min som tar alle beslutninger. Men det er veldig mye han ikke har noen mening om. Så for meg er det veldig naturlig å spørre mamma om meninger på mye. Alt i fra kjole til bordpynt. Jeg synes det er hyggelig å diskutere med henne og jeg vet hun setter stor pris på å bli involvert. Jeg involverer også søstrene mine og forloveren mye for å få deres synspunkter. 

Jeg ville nok forsåvidt involvert mamma uansett om jeg selv hadde har et behov for det eller ikke. Nettopp fordi jeg vet hvor mye hun setter pris på det. Og ta tenker jeg at når det krever veldig lite av meg, men betyr så mye for henne så skader det ikke å legge inn en liten ekstra innsats. 

Anonymkode: 7c944...442

Skrevet
On 1/22/2021 at 11:16 AM, Frauken said:

Hei! 
Jeg har en mor som rett og slett er litt lei seg og såra fordi hun føler at hun ikke får være en del av bryllupsplanleggingen. 

Hun mener at hun bare blir fortalt hvordan vi har tenkt til å ha det, uten at vi spør om råd eller at hun føler hun kan komme med innspill. Selv mener jeg at bryllupsplanleggingen hovedsakelig er min og kjæresten min sin sak. Vi har snakket om dette i timesvis sammen, både før og etter forlovelse. Hvordan vi ser for oss at ting skal være og hvordan vi absolutt ikke vil ha det. Dette er liksom vår greie og en koselig ting vi har sammen. 

Jeg føler også at jeg har inkludert moren min mye. Jeg har snakket om tanker rundt blomster, sendt henne bilder av skoene jeg tenker å kjøpe og hørt med henne FØR jeg kjøpte dem. sendte selvfølgelig bilder av kjolen når jeg fant den (hadde med meg forloverene mine, bor et stykke unna mamma), så har jeg søkt råd hos henne ang. et familemedlem som jeg har anstrengt forhold til og følt meg presset til å invitere, men egentlig ikke har hatt lyst til å invitere. Jeg har og delt pintrestavle med henne. så jeg føler absolutt hun er involvert, men jeg føler ikke at jeg har noe behov for, bør eller må spørre henne om råd eller innspill i planleggingen. 

Så jeg lurer på - Er jeg helt på jordet her? Er hun helt på jordet her? Hvor mye er din mor/ditt nærmeste familiemedlem involvert? 

Er hun med til å betale for brylluppet? 

Hvis nei, så ville jeg slutte å dele så mange detaljer om planleggingen med henne. Ingen grunn til å holde henne løpende oppdatert med valg av farge på servietter osv., når hun åpenbart ikke helt takler at det ikke er hennes arrangement. Men vær ærlig med henne hvis hun spør - "ja, kjæresten og jeg vil selv planlegge. Det er vort bryllup."

Anonymkode: 8169c...771

• Liker 1
Skrevet

Hvis ikke hun bidrar økonomisk til bryllupet, så har hun ikke noe hun skulle ha sagt :) høres jo ut som du allerede har involvert henne en del. Minn henne på at dette er ditt bryllup, ikke hennes.

Vårt bryllup er vårt. Vi involverer ingen andre i planleggingen, og vi betaler alt selv. Så... jeg hadde syntes det merkelig om mamma eller svigermor skulle blande seg eller klage på lite råd osv...

Anonymkode: 1edb8...83b

• Liker 1
Skrevet

Takk for mange og varierte svar! 

Jeg er en typisk "planlegger" så har veldig lite behov for hjelp sånn sett. 

Hun er med å betale for det ja. Det er også min far og mine svigerforeldre. Til sammen betaler nok disse 4 litt under halvparten av bryllupet, resten står vi for selv. Men jeg føler ikke at dette er noe som gjør at de har "rett" til å bestemme. Ingen av de andre foreldrene har følt seg lite involvert. Og de er jo faktisk mye mindre involvert. Vi setter selvfølgelig stor pris på bidrag! Men har ikke bedt om det. 

Tror egentlig dette handler mest om mamma sine forventninger og hva hun ser sine venninner gjøre etc. 

Skrevet

Det eneste min mor var med på var å prøve brudekjoler. Ellers fikk hun som alle andre invitasjon, svarte og møtte opp som vanlig gjest. Vil ikke at moren min skulle føle noe ansvar over at ting gikk som det skulle. Hun skulle inviteres og ellers nyte selskapet som hvem som helst andre. 

Anonymkode: 0b451...274

• Liker 1
Skrevet
On 1/23/2021 at 3:49 PM, Frauken said:

Hun er med å betale for det ja. Det er også min far og mine svigerforeldre. Til sammen betaler nok disse 4 litt under halvparten av bryllupet, resten står vi for selv. Men jeg føler ikke at dette er noe som gjør at de har "rett" til å bestemme. Ingen av de andre foreldrene har følt seg lite involvert. Og de er jo faktisk mye mindre involvert. Vi setter selvfølgelig stor pris på bidrag! Men har ikke bedt om det. 

Men er hun enig i det?  

• Liker 1
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Men er hun enig i det?  

Hun og de andre har ikke kjøpt seg inn i bryllupet. De har selv valgt å gi oss en pengegave. En gave har ikke betingelser knyttet til seg.

Hvis hun hadde ment noe annet er jeg sikker på at hun hadde sagt det. 

• Liker 1
Skrevet

Nå har ikke noen av døtrene mine giftet seg enda, men kjenner jeg dem rett kommen den ene til å involvere meg veldig mye og den andre veldig lite. Da den eldste sønnen vår giftet seg var både mannen og jeg veldig involvert da de hadde bryllupet i vår hage. 

Anonymkode: 1afe4...668

• Liker 1
Skrevet
15 minutter siden, Frauken said:

Hun og de andre har ikke kjøpt seg inn i bryllupet. De har selv valgt å gi oss en pengegave. En gave har ikke betingelser knyttet til seg.

Hvis hun hadde ment noe annet er jeg sikker på at hun hadde sagt det. 

Det var et bare et spørsmål, ikke en anklage. Det er mulig hun ser på det en annen måte - som at det er en selvfølge at hun får "co-host"-status når hun bidrar med penger.  

Skrevet

De pleier ikke å ha noe med det å gjøre, det er jo personlig. 

Anonymkode: eb4ae...3d1

Skrevet

Jeg tenker at mødrene synes det er stas når barna gifter seg. Ville inkludert dem i noe for å glede dem, men ikke for å ta avgjørelser dere allerede har bestemt dere for.

La mødrene bli med å se på kjole, være med på shopping av ting du allerede har på lista,  bli med å pynte lokalet osv. Vær så snill å ikke kun bruk mødrene deres til rydding og vasking. Husk at dette er en spesiell dag for dem også, spesielt om den ene kun har guttebarn.

Skrevet
13 hours ago, Teardrop said:

Jeg tenker at mødrene synes det er stas når barna gifter seg. Ville inkludert dem i noe for å glede dem, men ikke for å ta avgjørelser dere allerede har bestemt dere for.

La mødrene bli med å se på kjole, være med på shopping av ting du allerede har på lista,  bli med å pynte lokalet osv. Vær så snill å ikke kun bruk mødrene deres til rydding og vasking. Husk at dette er en spesiell dag for dem også, spesielt om den ene kun har guttebarn.

Enig med deg. Skulle gjerne hatt henne med å prøve kjolen også, men hun bor i andre enden av landet så det ble ikke sånn. Har sagt at jeg trenger masse hjelp i dagene før og med blomster etc. Så må det neste bare holde 😊 

Rydding er heldigvis ikke et tema, det fikser lokalet😄

Skrevet

Jeg kommer nok til å involvere både mamma og pappa mye når det gjelder bordoppsett og bordpynt, samt meny for både mat og drikke samt "tidsplan" for dagen. Dette er jo fordi mine har jobbet som servitør og kokk i alle år, og de har da servert og lagd mat i uendelig mange bryllup og har god erfaring med best og enklest gjennomføring 😊

Anonymkode: 8eafd...c8b

• Liker 1
Skrevet

Jeg kjenner meg veldig igjen i det du skriver! Både beskrivelsen av moren din sin skuffelse og din involveringsgrad med henne. Jeg trodde jeg hadde inkludert min mamma på den måten jeg følte var naturlig. Ved å vise masse bilder av hvordan vi så for oss ting. Hvordan jeg vil ha håret osv. Råd om invitasjonsliste osv. Hun var også med på brudekjoleprøving. (likte selvfølgelig ikke brudekjolen jeg falt for da). Men hun fortalte meg også at hun ikke følte seg inkludert i planleggingen:/ min teori er at det kanskje var mer vanlig før at mødrene var mer med på planleggingen rent fysisk. Velge pynt, ha felles prøvemiddag osv🤔

• Liker 1
Skrevet

Kunne ikke ramle meg inn å involvere foreldrene våre i planleggingen.. Vi sendte invitasjon til dem, ferdig med det. 

Anonymkode: b98ea...beb

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...