AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #1 Skrevet 22. januar 2021 Hei Er det noen her som føler de er mer redde ved andre fødsel enn ved første? Nå har jeg jo en liten anelse om hva jeg går til (selvom alle fødsler er forskjellige vet man jo mer hva som skjer osv) , forrige gang bare fløyt jeg med bølgene og hørte på jordmor, det gikk fint, var dritvondt og "traumatiserende" og nå kjenner jeg at jeg begynner å Grue meg litt 😅 Kommer mest sannsynlig til å bare ta det med ro denne gangen og, men er det noen som har erfaring å dele, hva som kan hjelpe osv nå som du vet hva du går til? Anonymkode: 14221...10c
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #2 Skrevet 22. januar 2021 Jordmor sa til meg at med mindre man har hatt styrt fødsel så blir fødsel nr to bedre enn nr 1. nr 1 har jo banet vei og du og kroppen vet hva som skjer! så slapp av! Anonymkode: bbdb9...721
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #3 Skrevet 22. januar 2021 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Jordmor sa til meg at med mindre man har hatt styrt fødsel så blir fødsel nr to bedre enn nr 1. nr 1 har jo banet vei og du og kroppen vet hva som skjer! så slapp av! Anonymkode: bbdb9...721 Får bare ta det med ro da ❤️ jeg så på fødeavdelingen, og hun ene der hadde drømmefødsel med nr to, og gikk greit med første og, så må bare være optimistisk 😊 Anonymkode: 14221...10c
Blekkulfina Skrevet 22. januar 2021 #4 Skrevet 22. januar 2021 Fødsel nummer 2 er ofte den letteste, så jeg ville ikke tenkt så mye på det var jeg deg👍 Selv har jeg født fire ganger, og har egentlig ikke grudd meg særlig på forhånd - men jeg har fått stadig mer respekt for fødsler og også komplikasjoner i etterkant, da det ikke er noen selvfølge at ting går knirkefritt underveis. Men så lenge man føder på sykehus og får den oppfølgingen man skal ha, går det som oftest fint til slutt. Vi er heldige som føder og får barn her i Norge, med et godt og trygt helsevesen og pleie for både mor og barn☺️
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #5 Skrevet 22. januar 2021 Jeg har vært i samtaler med sykehuset på grunn av en litt annerledes første fødsel enn jeg hadde sett for meg (ikke veldig dramatisk, men likevel ikke helt "etter boken"). Jordmor på samtaleteamet sa at det er veldig få førstegangsfødende som har slike psykososiale timer med føden nettopp fordi de ikke har født før/har noen erfaring å basere noen frykt på. Så det er temmelig vanlig å grue seg mer for flergangsfødende. Jeg gjør altså det. Men etter mer målrettet forberedelse og mer erfaring så er jeg samtidig mer innstilt på hvordan jeg skal bruke tankene på å få ut barn nummer to. Det er bare å bli med på reisen og stole på personellet og kroppen. Anonymkode: 9c1be...9c6
Cer3s Skrevet 22. januar 2021 #6 Skrevet 22. januar 2021 For meg var fødslene relativt like, men var mer kontrollert og rolig med 2. Både fordi jeg ble satt i gang men visste hva som venta meg og forberedte meg mer 😊
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #7 Skrevet 22. januar 2021 Jeg er litt reddere nå med nummer 2. nå vet jeg jo hvor vondt det er 😛 Anonymkode: 0111b...538
Erosrose Skrevet 22. januar 2021 #8 Skrevet 22. januar 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jordmor sa til meg at med mindre man har hatt styrt fødsel så blir fødsel nr to bedre enn nr 1. nr 1 har jo banet vei og du og kroppen vet hva som skjer! så slapp av! Anonymkode: bbdb9...721 Hva er annerledes med styrtfødsel? Jeg hadde det, å er nå gravid med nr 2🙉
mammahjarte Skrevet 22. januar 2021 #9 Skrevet 22. januar 2021 7 hours ago, AnonymBruker said: Får bare ta det med ro da ❤️ jeg så på fødeavdelingen, og hun ene der hadde drømmefødsel med nr to, og gikk greit med første og, så må bare være optimistisk 😊 Anonymkode: 14221...10c Eg har hørt at det er som regel lettare ja. 21 minutter siden, Erosrose said: Hva er annerledes med styrtfødsel? Jeg hadde det, å er nå gravid med nr 2🙉 Eg også lurer på det... (er ikkje gravid da)
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #10 Skrevet 22. januar 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Får bare ta det med ro da ❤️ jeg så på fødeavdelingen, og hun ene der hadde drømmefødsel med nr to, og gikk greit med første og, så må bare være optimistisk 😊 Anonymkode: 14221...10c Jeg hadde også drømmefødsel med nr 2! Hadde gjort det igjen så mange ganger men blir ikke flere barn! Erosrose skrev (29 minutter siden): Hva er annerledes med styrtfødsel? Jeg hadde det, å er nå gravid med nr 2🙉 Hun sa at ofte så går det enda fortere med nr 2! Ikke for og skremme men vær obs! Går tydeligvis fortere og fortere for hvergang! Men jeg vet ikke vet bare hva jordmoren min fortalte meg...😅 så hør med jordmor og deres erfaring! Anonymkode: bbdb9...721
Erosrose Skrevet 22. januar 2021 #11 Skrevet 22. januar 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg hadde også drømmefødsel med nr 2! Hadde gjort det igjen så mange ganger men blir ikke flere barn! Hun sa at ofte så går det enda fortere med nr 2! Ikke for og skremme men vær obs! Går tydeligvis fortere og fortere for hvergang! Men jeg vet ikke vet bare hva jordmoren min fortalte meg...😅 så hør med jordmor og deres erfaring! Anonymkode: bbdb9...721 Ja det er jeg forbredt på🙉 rekker nok ikke smertelindring denne gangen heller😅 huff
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #12 Skrevet 22. januar 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg har vært i samtaler med sykehuset på grunn av en litt annerledes første fødsel enn jeg hadde sett for meg (ikke veldig dramatisk, men likevel ikke helt "etter boken"). Jordmor på samtaleteamet sa at det er veldig få førstegangsfødende som har slike psykososiale timer med føden nettopp fordi de ikke har født før/har noen erfaring å basere noen frykt på. Så det er temmelig vanlig å grue seg mer for flergangsfødende. Jeg gjør altså det. Men etter mer målrettet forberedelse og mer erfaring så er jeg samtidig mer innstilt på hvordan jeg skal bruke tankene på å få ut barn nummer to. Det er bare å bli med på reisen og stole på personellet og kroppen. Anonymkode: 9c1be...9c6 Virker egentlig litt logisk, man har en type rasjonell frykt selvom det gjerne har gått bra,.. Der er det at man vet hva man går til 😅 får bare ta det som det kommer, ingen vei tilbake nå, pleier jeg å tenke 😅 Anonymkode: 14221...10c
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #13 Skrevet 22. januar 2021 Tusen takk for alle svar 😊 virker som det er ganske vanlig, får forsøke å ta det like mye med ro som sist og slutte å lese på nett 😂 forrige gang leste jeg ekstremt lite om graviditet og fødsel, kun hvis jeg var bekymret kontaktet jeg jordmor, visste ingenting om amming heller, så gikk utifra jeg skulle amme da baby ble plassert på puppen min. Alt har gått veldig fint, jeg har bare ofte blitt litt småredd når jeg tenkte på at det tok så lang tid med pressriene 😊 Anonymkode: 14221...10c
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #14 Skrevet 22. januar 2021 Erosrose skrev (2 timer siden): Hva er annerledes med styrtfødsel? Jeg hadde det, å er nå gravid med nr 2🙉 Det handler nok at det kan gå enda fortere gang nr. to, med de utfordringene det medfører. Styrtfødsel kan også oppleves enda vondere fordi man får all smerten konsentrert over kort tid. Men det trenger ikke å bli slik. Jeg måtte bare svare deg for å si at jeg hadde styrtfødsel første gang, og en enda raskere styrtfødsel andre gang. Og andre fødsel var en vond, men veldig fin opplevelse. Det var ikke verre selv om det gikk fortere for min del, og det var en stor fordel at jeg skjønte at det gikk fort. Første gang var det litt overveldende, selv om det gikk bra. Babyen ble stresset og fikk dårlig hjertelyd da riene kom i ett, og jeg var veldig redd det samme skulle skje. Andre gang var helt uten komplikasjoner, og jeg var forberedt på at pausen mellom riene skulle forsvinne og på intensiteten i smertene. Anonymkode: e4821...e30
Mango Skrevet 22. januar 2021 #15 Skrevet 22. januar 2021 Gruet meg knapt til første fødsel. Tenkte det kom til å bli sinnsykt vondt, men håndterbart innenfor den tiden det tar. Viste seg at det var helt forjævlig vondt, og jeg ville heller dø enn å gjennomføre. Var lenge usikker på nr 2 da jeg har fått skrekken for fødsel, så må nok ta en prat med helsesøster og legge en plan
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #16 Skrevet 22. januar 2021 Jeg gruer meg garantert sykt mye mer med andremann nå. Men første hadde jeg null forventninger og bare tok det som det kom. Det gikk jo bra, men hadde styrtfødsel (2 timer fra første rie til ungen var født), og jordmor sa tydelig fra om at med nestemann må jeg bare komme meg til sykehuset så fort jeg bare kunne. Måtte klippes i full fart den gangen for å ikke få full ruptur. Så nå ser jeg jo for meg at jeg må føde i en bil uten hjelp og revne tvers over 🙈 Anonymkode: 550cb...ece 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #17 Skrevet 22. januar 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jordmor sa til meg at med mindre man har hatt styrt fødsel så blir fødsel nr to bedre enn nr 1. nr 1 har jo banet vei og du og kroppen vet hva som skjer! så slapp av! Anonymkode: bbdb9...721 Kan roe med at ikke alle styrtfødsler er ikke heller! Jeg har hatt to, og ser på begge som drømmefødsler 😊 Anonymkode: ad3bc...422
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #18 Skrevet 22. januar 2021 Sorry å si det men det er like forjævlig vondt uansett. For min del ihvertfall. Nesten så jeg føler at den 3. og siste var verst. Så ikke lur deg selv og forvent at det blir en piece of cake. Litt tips: Hvis du forbereder deg på det verste så blir du sikkert positivt overrasket:) Anonymkode: 7af19...0ef 3
Satellites Skrevet 22. januar 2021 #19 Skrevet 22. januar 2021 Var ikke redd for nr 2, men den fødselen opplevdes såpass ille at jeg ble livredd for nr 3, selv om alt gikk bra på papiret. Tredje fødsel gikk likevel strålende og fort (under to timer), men gruer meg likevel såpass mye til en hypotetisk fjerdemann at jeg tenker på det innimellom.
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #20 Skrevet 22. januar 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jordmor sa til meg at med mindre man har hatt styrt fødsel så blir fødsel nr to bedre enn nr 1. nr 1 har jo banet vei og du og kroppen vet hva som skjer! så slapp av! Anonymkode: bbdb9...721 Vel, det er jo ingen sannhet. Som regel går fødsel nummer 2 raskere og har mindre risiko for visse komplikasjoner som for eksempel alvorlig revning, men at den blir bedre kan man ikke garantere. Sier ikke det for å skremme andregangsfødende, men det er lurt å være litt edruelig i forhold til dette så ikke man får sjokk. Jeg gruet meg som en hund til fødsel nummer. 2, særlig da riene begynte. Unnlot å tenke for mye på fødsel før det var i gang og da var det bare å henge med og få det overstått. Nå er butikken stengt for godt 😅 Anonymkode: 0f60b...db1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå