Arba Skrevet 22. januar 2021 #1 Skrevet 22. januar 2021 Hei Min samboer har spiseforstyrrelse, det har gått ut på å underspise kraftig i ukedagene men for så å overspise i helgene (så mye snacks at du blir kvalm). Dette gjør at hun gleder seg veldig til helgene, og det er forsåvidt godt for meg å se/være med på - at vi koser oss ilag. Nå har hun forsøkt å bryte det mønsteret ved at hun tar en frokost og en middag (selv om det blir lite ift til anbefalt dagsinntak) hver dag, men dette gjør at hun ikke kan røre snacks eller noe usunt, og her forsvinner også gledene hennes - den følelsen av å glede seg til helgen! Hvilket mønster er det beste for henne å følge? Heldigvis starter hun behandling i mars ...
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #2 Skrevet 22. januar 2021 Heldigvis skal hun i behandling. I mellomtiden kanskje dere kan kose dere med mat? Du sier ikke noe om det er overvektig/undervekt og slikt... men alle har godt av sunn mat. Kanskje dere kan kose dere med frukt, bær og mørk sjokolade? Litt snop i moderate mengder? Gå på restaurant som kos? Det er jo ikke sunt å koble snop og overspising så høye til hygge. Kanskje fokusere på hygge som ikke har med mat/snop i det heletatt, som massasje, tur og slikt. Anonymkode: 2b9ff...285
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #3 Skrevet 22. januar 2021 Du syntes det er godt å være med på selv om du vet oppførselen kommer fra sykdom og en stressende og vond måte å forholde seg til mat på? Det syntes jeg er rart. Du burde strengt tatt ikke involvere deg. Anonymkode: d6319...56f 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #4 Skrevet 22. januar 2021 Det første og viktigste man må gjøre - men det er veldig vanskelig når man har en spiseforstyrrelse - er å slutte å kalle mat for sunn og usunn, og å tenke på "usunn mat" som det eneste man har å se frem til. Dernest må man (gjen)innføre regelmessige måltider, som er næringsmessig godt sammensatt, og fristende for den som skal spise. Så kan man prøve seg fram til hvor mye snop som er greit - nok til at man ikke føler seg snytt, men ikke så mye at man blir kvalm eller ikke har plass til nok ordentlig mat. Anonymkode: 41f30...875
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #5 Skrevet 22. januar 2021 Ingen av dem, begge to er like helseskadelige. Det tar tid å lære seg å slippe kontrollen - og av erfaring er det greieste at man ikke blander seg. Jeg tror du og har litt å lære, kanskje du kan være med på en av timene etterhvert? Anonymkode: f992e...699
Perelandra Skrevet 22. januar 2021 #6 Skrevet 22. januar 2021 Kjære trådstarter! Jeg må dessverre stenge tråden din da tanker om spiseforstyrrelser bryter med forumets regler. Årsaken er at vi moderatorer ikke kan passe tråden konstant og luke ut svar som kan være skadelig for personer som sliter med spiseforstyrrelser. En annen grunn er at vi ikke vet noe om hvilken kompetanse som ligger til grunn for svarene og rådene som gis i tråden Vi vil oppfordre personer som sliter med spiseforstyrrelser til å ta kontakt med Mental Helse. De har en telefon- og nettjeneste for alle som trenger noen å snakke med eller skrive med noen om livets utfordringer. Man kan ringe til dem døgnet rundt på 116 123 eller benytte seg av nettsiden deres. Her vil man treffe mennesker å prate med og få råd av, og man kan ta kontakt som anonym. Vi anbefaler også å ta kontakt med Rådgivning Om Spiseforstyrrelser. De kan kontaktes både via mail og telefon. De har bred erfaring med spiserelaterte problemer, og kan være gode å snakke med når man er i en vanskelig situasjon Snakk også gjerne med fastlegen eller noen du kjenner om problemene, det er vondt å sitte med slike ting alene. Hvis man synes det er vanskelig å ta opp, kan du vise dem det du har skrevet her. Med vennlig hilsen Perelandra, mod.
Anbefalte innlegg