AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #1 Skrevet 22. januar 2021 Leser om flere som har blitt meldt til barnevernet som en hevn fra andre. Den ene fikk så mye falsk info at de troppet opp på skolen til barna. Andre har blitt fratatt barna en periode til alt er oppklart. Dette må jo være helt grusomt å gå gjennom både for foreldre og barn. Også tiden etter alt er oppklart må være vanskelig. Det jeg lurer på er hva som skjer med de som anmelder på falsk grunnlag? Blir kanskje vanskelig med store konsekvenser for de som anmelder falskt for da kan andre bli redd for å melde fra hvis de er usikre? Eller? Jeg må også tilføye at jeg synes det er bra barnevernet tar anmeldelser på alvor. Så det er ikke barnevernet jeg vil ha fokus på her, men praksisen rundt det å melde falskt for hevn og ødelegge andres liv på den måten. Anonymkode: db19e...e8f 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #2 Skrevet 22. januar 2021 Ingen blir meldt til barnevernet. Folk melder bekymring til barnevernet, når de mener det er riktig. Så er det opp til de som jobber i barnevernet å finne ut om det faktisk er grunn til bekymring. Anonymkode: 23b98...99a 3
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #3 Skrevet 22. januar 2021 Det blir INGEN konsekvenser for de som melder på falsk grunnlag. Anonymkode: 39113...f64 6
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #4 Skrevet 22. januar 2021 7 minutter siden, AnonymBruker said: Det blir INGEN konsekvenser for de som melder på falsk grunnlag. Anonymkode: 39113...f64 Det er ikke forbudt å være bekymret. Anonymkode: 23b98...99a 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #5 Skrevet 22. januar 2021 13 minutter siden, AnonymBruker said: Det er ikke forbudt å være bekymret. Anonymkode: 23b98...99a Og det er heller ikke forbudt å late som du er bekymret for å ta hevn. Anonymkode: 39113...f64 7
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #6 Skrevet 22. januar 2021 11 minutter siden, AnonymBruker said: Og det er heller ikke forbudt å late som du er bekymret for å ta hevn. Anonymkode: 39113...f64 Nei, det er det ikke. Vi får tro at de som jobber i barnevernet er klar over problemstillingen. Anonymkode: 23b98...99a 1
Gjest Blondie65 Skrevet 22. januar 2021 #7 Skrevet 22. januar 2021 Vel, jeg hadde tenkt at det var lurt å møte en åpenbar falsk bekymringsmelding med en politianmeldelse for plagsom adferd. Jeg tenker også at hvis dette er to parter i en barnefordelingssak der den ene melder åpenbar falsk bekymringsmelding så ville jeg ha forlangt hovedomsorgen for barnet siden den andre forelderen åpenbart er midlertidig eller varig ute av stand til å tenke på barnets beste.
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #8 Skrevet 22. januar 2021 22 minutter siden, Blondie65 said: Vel, jeg hadde tenkt at det var lurt å møte en åpenbar falsk bekymringsmelding med en politianmeldelse for plagsom adferd. Jeg tenker også at hvis dette er to parter i en barnefordelingssak der den ene melder åpenbar falsk bekymringsmelding så ville jeg ha forlangt hovedomsorgen for barnet siden den andre forelderen åpenbart er midlertidig eller varig ute av stand til å tenke på barnets beste. Jeg vet om et tilfelle der en falsk bekymringsmelding ble sendt av en sint nabo som var misfornøyd med trærne i nærheten av huset. Stor påkjenning for familien, ingen konsekvenser for naboen. Anonymkode: 39113...f64 4
Gjest Blondie65 Skrevet 22. januar 2021 #9 Skrevet 22. januar 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg vet om et tilfelle der en falsk bekymringsmelding ble sendt av en sint nabo som var misfornøyd med trærne i nærheten av huset. Stor påkjenning for familien, ingen konsekvenser for naboen. Anonymkode: 39113...f64 Her hadde jeg anmeldt for plagsom opptreden.
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #10 Skrevet 22. januar 2021 På forelesning med bv på universitetet tok de opp denne problemstillingen. De var klar over det og hadde ett par personer på blokka som de hadde fått flere varsel fra og som viste seg gang på gang var falske. De gjennomskuet bla en sak hvor foreldre ble meldt pga hjemmet ikke var beboelig, barnet bodde i slum. Da de oppsøkte stedet for å se selv så de at det foregikk renovering av deler av huset. Saken ble lukket der og da. Problemet er at bv må undersøke alle henvendelser også når de skjønner det ligger hevn bak. Jeg tipper det ringer noen bjeller når noen melder inn "den grusomme moren som er sååå slem og jeg er helt sikker på at det er seksuelt missbruk for barnet lo når de skiftet bleier" og den som melder inn "jeg vet ikke så jeg håper dere kan hjelpe meg med å avgjøre. Jeg har så dårlig følelse etter at jeg observerte...." Anonymkode: b1b8b...962 3
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #11 Skrevet 22. januar 2021 Vil legge til at i den saken med huset som ble renovert, melderen bodde på en annen kant av landet hvor familien hadde bodd tidligere. Bv fikk derfor ikke meldingen til å stemme helt. Melderen fikk her tilbakemelding om å vurdere sine hensikter med å melde inn. Ble litt humpete forklart dette. Anonymkode: b1b8b...962 3
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #12 Skrevet 22. januar 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Nei, det er det ikke. Vi får tro at de som jobber i barnevernet er klar over problemstillingen. Anonymkode: 23b98...99a Salige er de som ikke ser, og likevel tror (c) NB: Norsk Bibel 88/07 Anonymkode: 39113...f64
Sommarfuggel Skrevet 22. januar 2021 #13 Skrevet 22. januar 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Andre har blitt fratatt barna en periode til alt er oppklart. Om dette er tilfelle så sitter du neppe med kjennskap til alle fakta 🙂
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #14 Skrevet 22. januar 2021 Sommarfuggel skrev (1 time siden): Om dette er tilfelle så sitter du neppe med kjennskap til alle fakta 🙂 Som sagt så er dette noe jeg har lest. Så nei, jeg har ikke kjennskap til noen fakta Det jeg lurte på er hvordan det fungerer når en melder falsk bekymring for hevn. Ts Anonymkode: db19e...e8f
Sommarfuggel Skrevet 22. januar 2021 #15 Skrevet 22. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Som sagt så er dette noe jeg har lest. Så nei, jeg har ikke kjennskap til noen fakta Det jeg lurte på er hvordan det fungerer når en melder falsk bekymring for hevn. Ts Anonymkode: db19e...e8f Høres ut som en anmeldelse etter straffeloven § 267 som gjelder krenkelse av privatlivets fred. Evt. § 266 hensynsløs adferd. Bare å anmelde når det er så åpenbart, familien meldingen er rettet mot får innsyn i den. 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #16 Skrevet 22. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Som sagt så er dette noe jeg har lest. Så nei, jeg har ikke kjennskap til noen fakta Det jeg lurte på er hvordan det fungerer når en melder falsk bekymring for hevn. Ts Anonymkode: db19e...e8f I noen tilfeller kjenner bv tjenesten til melder fra tidligere og vil da henlegge meldingen hvis det kommer klart fram at det er en hevnaksjon. Andre ganger må man åpne undersøkelse, hvis melderen er anonym og man ikke kan innhente mer info derfra. Ingen konsekvenser for melder... Anonymkode: e9600...f86 2
Hr. Aktiv Skrevet 22. januar 2021 #17 Skrevet 22. januar 2021 Blondie65 skrev (3 timer siden): Vel, jeg hadde tenkt at det var lurt å møte en åpenbar falsk bekymringsmelding med en politianmeldelse for plagsom adferd. Jeg tenker også at hvis dette er to parter i en barnefordelingssak der den ene melder åpenbar falsk bekymringsmelding så ville jeg ha forlangt hovedomsorgen for barnet siden den andre forelderen åpenbart er midlertidig eller varig ute av stand til å tenke på barnets beste. Dette er prøvd. Som far har du ingen sjanser. De tok ikke saken til følge, men poengterte at om det hadde vært omvendt så måtte de ha sett på tiltak. 1
Sommarfuggel Skrevet 22. januar 2021 #18 Skrevet 22. januar 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): I noen tilfeller kjenner bv tjenesten til melder fra tidligere og vil da henlegge meldingen hvis det kommer klart fram at det er en hevnaksjon. Andre ganger må man åpne undersøkelse, hvis melderen er anonym og man ikke kan innhente mer info derfra. Ingen konsekvenser for melder... Anonymkode: e9600...f86 Dersom meldingen er anonym skal man være veldig kritisk til den.
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #19 Skrevet 22. januar 2021 3 hours ago, AnonymBruker said: Jeg vet om et tilfelle der en falsk bekymringsmelding ble sendt av en sint nabo som var misfornøyd med trærne i nærheten av huset. Stor påkjenning for familien, ingen konsekvenser for naboen. Anonymkode: 39113...f64 Hvordan kan du vite det, om du ikke er denne naboen? Om naboen har meldt bekymring for overgrep, for eksempel, vil jo ikke de det gjelder akkurat innrømme det, om mistankene er berettiget. Anonymkode: 23b98...99a
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #20 Skrevet 22. januar 2021 Har opplevd at en ble meldt om at hun ble observert drita på byen mens hun var gravid. Hun var da i en helt annen landsdel og gjorde såkalte fornuftige, voksne gjøremål og kunne dokumentere det. 🙄 Så, ja. De finnes de som melder av pur hevnlyst og ønske om å forårsake vanskeligheter i andres liv. Tror det er flere enn man skulle tro, og det blir sikkert mer og mer av det. Anonymkode: a2974...c9d 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå