Gå til innhold

Vondt i hodet

Gjest Ingrid78

Anbefalte innlegg

Gjest Ingrid78

Jeg skal være første til å innrømme at jeg til tider lever veldig usunt. Masse godteri og sukkerbrus. Men de siste ukene har jeg kuttet helt ut sukkerbrusen og godteriet, og det merkes på vekta. Men det har kommet et nytt problem. Noen timer etter frokost, får jeg en sinnsyk hodepine. Og den går ikke over uansett hva jeg gjør. Kjæresten mente det var en overgang, og at jeg skulle drikke ett glass vanlig cola om dagen i denne perioden, og med en gang jeg drikker det glasset, går hodepinen over....

Er det noen andre som har opplevd lignende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke opplevd dette selv, men det er jo en kjent sak at mangel på koffein kan føre til hodepine hvis man til vanlig har et stort forbruk. Følg kjæresten din sitt råd, og trapp ned gradvis. Håper det ordner seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rotterats

hvilken sukkerfri brus drikker du? Jeg drakk pepsi max i en overgangs periode, og det hjalp veldig. Cola light inneholder også en del koffein. Velger du noen glass med en av de, kan det hende hodepinen din forsvinner. Eller at du tar deg en kopp kaffe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har opplved liknende, både når jeg har trappet ned på sukkerinntak og når jeg har inntatt mindre kaffe. Det er en overgangsperiode, så bare hold ut. Hverdagen er så deilig uten kaffe nå, at det virkelig kan anbefales!

Pass på å drikke nok vann, det hjelper litt mot hodepinen, men ikke fullt ut. Problemet med å være sukkeravhengig er at man lett får et veldig varierende blodsukkernivå, og når det er for lavt vil man få denne hodepinen. Gi kroppen tid til å omstille seg til et mer stabilt blodsukekrnivå, så vil du på sikt få mye mindre hodepine og mer overskudd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest besøkende

Du sier ikke noe om hvor mye sukkerholdig brus du drakk tidligere. Jeg vil gjette på at om det var store mengder du drakk, så drikker du sikkert tilsvarende mengder nå, men da med sukkerfri brus.

Inntak av sukker, som i sukkerholdig brus medfører under normale omstendigheter at bukspyttkjertelen øker produksjonen av hormonet insulin. Insulin bidrar til å holde blodsukkeret på et akseptabelt nivå.

Når du nå har endret til sukkerfritt, og jeg samtidig antar at du drikker ganske mye brus, så kan kroppen bli "lurt" til å tro at det kommer mye sukker. Produksjonen av insulin øker derfor, og blodsukkeret blir for lavt. Dette kan normalt gi en rekke symptomer (kjent som føling hos diabetikere). Hodepine er et hyppig uttalt symptom på lavt blodsukker (hypoglykemi). Inntak av raske karbohydrater (melk, sukkerbiter, saft o.l.) fjerner oftest symptomene.

Uansett, så bør du ta dette opp med din fastlege slik at du kan få veiledning evt. bli undersøkt.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da jeg skulle kutte ut Cola første gangen opplevde jeg det du opplever nå. Jeg orket ikke å leve med hodeverken etter tre uker, så jeg ga opp.

Den andre gangen jeg skulle kutte ut Cola, gikk det fullstendig smertefritt. Og nå har jeg vært "fri" i tre år. Det er deilig!! Og tennene mine har blitt kjempefine!! Har ikke hatt hull på to år!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...