Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 
jeg har et dilemma. Har en fastlege som er litt fjern og jeg er gravid. Han følger ikke opp blodprøvene mine og har ikke skrevet på gravidskjemaet mitt.  
når jeg var i uke 6 hos han, så sa han at jeg er nok ikke gravid, men vi kan ta en test for å se. Enda jeg hadde tatt en test hjemme. Trodde da vi skulle skrive på graviddokumentene.

Jeg er i uke 16 nå. 
jeg ser selv resultatene fra blodprøvene han tok sist og da stod det at jeg hadde anemi. 
han har ikke sagt noe om blodprøvene mine til meg. Jeg er veldig svimmel, blør mye fra nese/hals pga oppkast og slim og er generelt veldig dårlig/sliten. Jeg har på eget intiativ kjøpt meg jerntabletter fra apoteket, men blir kjempe dårlig av dem. Jeg får spist og drukket litt, men kaster opp mye, og da vegrer meg for å spise/drikke igjen. 
jeg prøvde å snakke med en annen lege på legekontoret, men de ville at jeg skulle ta alt med min lege. 
hva skal jeg gjøre. Føler han ikke tror på at jeg er gravid engang. 

Anonymkode: 156fd...69c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gå til jordmor

Anonymkode: e3297...e78

• Liker 23
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hei. 
jeg har et dilemma. Har en fastlege som er litt fjern og jeg er gravid. Han følger ikke opp blodprøvene mine og har ikke skrevet på gravidskjemaet mitt.  
når jeg var i uke 6 hos han, så sa han at jeg er nok ikke gravid, men vi kan ta en test for å se. Enda jeg hadde tatt en test hjemme. Trodde da vi skulle skrive på graviddokumentene.

Jeg er i uke 16 nå. 
jeg ser selv resultatene fra blodprøvene han tok sist og da stod det at jeg hadde anemi. 
han har ikke sagt noe om blodprøvene mine til meg. Jeg er veldig svimmel, blør mye fra nese/hals pga oppkast og slim og er generelt veldig dårlig/sliten. Jeg har på eget intiativ kjøpt meg jerntabletter fra apoteket, men blir kjempe dårlig av dem. Jeg får spist og drukket litt, men kaster opp mye, og da vegrer meg for å spise/drikke igjen. 
jeg prøvde å snakke med en annen lege på legekontoret, men de ville at jeg skulle ta alt med min lege. 
hva skal jeg gjøre. Føler han ikke tror på at jeg er gravid engang. 

Hvis du ikke er fornøyd med fastlegen din, så kan du enkelt bytte fastlege

• Liker 36
Skrevet

Bytt lege, så har du ny fra 1. feb.

• Liker 10
Skrevet

Bytt lege og gå til jordmor 😊

• Liker 20
Skrevet

Å gå til jordmor hjelper lite når det er snakk om anemi og blodprøver. Det er ikke noe jordmor kan gjøre noe med. 

Men du bør absolutt bytte lege.

Anonymkode: cf390...7f6

• Liker 3
Skrevet

Bytt lege, og bestill deg time hos jordmor. Hun får ikke hjulpet deg med så veldig mye med tanke på blodprøvene dine, men hun kan sende henvisning til blant annet sykehus så du får deg en god kontroll. Hadde også sendt en klage på legen til helfo. 

Anonymkode: 80de0...f61

• Liker 8
Skrevet

Jeg slet også med jernmangel under graviditeten. Jerntabletter gav meg skikkelig vondt i magen. Men så prøvde jeg Hemofer jern/ Hemjern(usikker på hvordan det skrives). Det funket utrolig bra. Ingen smerter. 
Ang. Legen så ville jeg skrevet meg opp til å bytte lege også brukt jordmor imens.. jeg var selv nesten bare hos jordmor. Kun hos lege for blodprøvene

Anonymkode: 1f39b...f9f

• Liker 4
Skrevet

Mange helsestasjoner tar blodprøver (kommer an på hvor du bor) og kan anbefale jernbehandling utifra grad av anemi. De henviser også til sykehus ved behov for jerninfusjon, evt sier hva du skal ta opp med fastlegen og hva du evt "skal be om"/ få hjelp til. De fleste jordmødre kan mye mer oppfølgning i svangerskapet enn mange fastleger.

Anonymkode: b19d8...847

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg slet også med jernmangel under graviditeten. Jerntabletter gav meg skikkelig vondt i magen. Men så prøvde jeg Hemofer jern/ Hemjern(usikker på hvordan det skrives). Det funket utrolig bra. Ingen smerter. 
Ang. Legen så ville jeg skrevet meg opp til å bytte lege også brukt jordmor imens.. jeg var selv nesten bare hos jordmor. Kun hos lege for blodprøvene

Anonymkode: 1f39b...f9f

Hemofer inneholder veldig lite jern. Det er best egnet til forebygging av anemi. Om man har så lave jernlagre at man faktisk har anemi, er ikke hemofer det man bør satse på. Da må man opp i 4-5 tabletter daglig, og det er DYRT. Hemofer inneholder hemjern, i motsetning til de fleste andre, som har ikke-hemjern. Og det er veldig, veldig mye dyrere. 

Anbefaler heller Ferro-retard, som slipper jernet litt og litt. Det er mye mildere mot magen enn type niferex o.l. Jeg har vært blodgiver med dårlige jernverdier i mange år, og ferro-retard er det som funker absolutt best med min mage. Har gått på det hele svangerskapet nå også. 

• Liker 3
Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen. ❤️  Skal absolutt bytte fastlege.  
skal til jordmor på mandag, og håper hun kan hjelpe meg litt videre mtp blodprøvene mine. Evt privat lege inntil jeg får ny. 

• Liker 5
Skrevet

Det er vel ikke normalt å dra til legen når man er bare 6 uker på vei

Anonymkode: 4e951...1e9

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er vel like normalt som unormalt? 

Jeg hadde forsøkt å bytte fastlege. 

Anonymkode: 60f60...cbb

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Om man sliter med svimmelhet og føler seg dårlig, som ts skrev hun gjorde, så er det det, jo... Jeg måtte til legen i uke 7 forrige svangerskap, for å få henvisning til spesialist, og for å få sjekket jernlagrene siden jeg var så forferdelig svimmel og slapp og dårlig - og det viste seg jeg hadde jernlagre på 6 (skal være minst 18 for gravide), og blodprosent på 8 (bør ligge på 12+). 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Om man sliter med svimmelhet og føler seg dårlig, som ts skrev hun gjorde, så er det det, jo... Jeg måtte til legen i uke 7 forrige svangerskap, for å få henvisning til spesialist, og for å få sjekket jernlagrene siden jeg var så forferdelig svimmel og slapp og dårlig - og det viste seg jeg hadde jernlagre på 6 (skal være minst 18 for gravide), og blodprosent på 8 (bør ligge på 12+). 

Men da hadde du jo ikke det på grunn av graviditeten og burde jo gått til legen før. 

Anonymkode: 0c77e...0fe

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men da hadde du jo ikke det på grunn av graviditeten og burde jo gått til legen før. 

Jo, jeg hadde det pga graviditeten ;) Jeg var ikke svimmel og dårlig før jeg ble gravid, og nei, jeg hadde ikke jernmangel før jeg ble gravid (er blodgiver, og får jernverdier og blodprosent sjekket jevnlig i den forbindelse). 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jo, jeg hadde det pga graviditeten ;) Jeg var ikke svimmel og dårlig før jeg ble gravid, og nei, jeg hadde ikke jernmangel før jeg ble gravid (er blodgiver, og får jernverdier og blodprosent sjekket jevnlig i den forbindelse). 

Du får jo ikke det på 4 uker hvis lagrene er normale fra før...

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Du får jo ikke det på 4 uker hvis lagrene er normale fra før...

Jeg fikk tydeligvis det, jo ;)

Skrevet

Bytt lege nå, virksomt fra 1. i neste mnd. Hør med det legekontoret om å få sette opp en time nå, evt om det er vanskelig å få time i starten av februar.  Du blir fort  å gå mye til legen når du har baby og både den og du trenger tilsyn, og da vil du stole på legen din...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...