AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #1 Skrevet 22. januar 2021 Jeg ser flere både her inne, og ute i virkeligheten, sier at "respekt er noe man må gjøre seg fortjent til". Blir ikke det litt selvmotsigende? Hvis du møter andre uten respekt, hvorfor skal andre møte din respektløshet med respekt, og på den måten gjøre seg fortjent til din respekt? For meg er det motsatt. Jeg møter alle med respekt, og behandler dem med respekt inntil de mister den "retten". Jeg forventer også å bli møtt med respekt så lenge jeg ikke har gjort noe som tilsier at jeg fortjener en respektløs behandling. Anonymkode: 5d80c...059 4
Gjest Raptuza Skrevet 22. januar 2021 #2 Skrevet 22. januar 2021 Å ha respekt syner kor mykje folkeskikk ein har.
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #3 Skrevet 22. januar 2021 Respekt er jo ingenting man trenger å gjøre seg fortjent til. Det er en selvfølge at alle skal møtes med respekt, kjente eller ukjente, kongelig eller innsatt. Tillit derimot, det må man gjøre seg fortjent til. Anonymkode: 918f9...eb4
ekkoet Skrevet 22. januar 2021 #4 Skrevet 22. januar 2021 Tenker at respekt kan man ha på flere måter og at det blir å blande ulike perspektiv. Man har en iboende grunnleggende respekt for liv, mennesker, regler, skikker ovs som bør være på plass i utgangspunktet. Så har man typen "respekt" som feks. en ny spiller på et lag ikke har. Det er ikke før man ha vist hva man kan at de andre spillerne får respekt for hva du kan gjøre og handler deretter. På samme måte som en leder gjerne må ha vist egenskaper og tyngde før folk har vilje til å følge personen, selv om man i utgangspunktet ville gjort noe på en annen måte. Jeg tenker at uttrykket ikke fungerer om alle typer respekt. 2
Blålin Skrevet 22. januar 2021 #5 Skrevet 22. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Respekt er jo ingenting man trenger å gjøre seg fortjent til. Det er en selvfølge at alle skal møtes med respekt, kjente eller ukjente, kongelig eller innsatt. Tillit derimot, det må man gjøre seg fortjent til. Anonymkode: 918f9...eb4 Ja, jeg tror vel det er det man egentlig mener med "respekt er noe man må gjøre seg fortjent til". Jeg pleier selv å bruke det uttrykket. Jeg skiller på høflighet og respekt. Det kommer an på hvordan man definerer ordene. Noe som er mer interessant er uttrykket vi elsker her i Skandinavia: "Alle mennesker er like mye verdt". Jeg mener NEI. 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #6 Skrevet 22. januar 2021 Jeg møter alle med respekt. Men dersom de ikke møter meg med respekt så gidder jeg heller ikke å oppføre meg eksemplarisk mot dem. Jeg belønner ikke dårlig adferd. Anonymkode: 0f94b...77f
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #7 Skrevet 22. januar 2021 Det er flere forskjellige typer respekt. Det er folkeskikk/høflighet-respekt: hvor man er respektfulle mot andre mennesker man møter inntil de gir deg grunn til å ikke lenger være respektfull. Så er det den type respekt mellom nære venner/familie. Det er ingen grunn til å ha respekt for foreldre eller besteforeldre som ikke behandler deg bra, for eksempel. Mange bruker ordet 'respekt' når de vil få igjennom viljen sin. 'Respect your elders' er et godt eksempel på dette. Den eldre prøver å dytte egen vilje/meninger over på barn/barnebarn, og når de nekter, så får man slengt i fjeset at man skal respektere sine eldre. Anonymkode: 48a92...4ee
Gjest ti10 Skrevet 22. januar 2021 #8 Skrevet 22. januar 2021 Raptuza skrev (9 minutter siden): Å ha respekt syner kor mykje folkeskikk ein har. Tenkte akkurat det samme. Respekt i mellommenneskelig forhold har veldig mye med folkeskikk å gjøre. Men på en arbeidsplass kan det være litt annerledes. Ikke at det er feil å utvise folkeskikk på jobben, men f. eks. en nyansatt leder må ofte vise at han eller hun duger (på alle måter, ikke bare faglig), før de ansatte begynner å vise respekt.
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #9 Skrevet 22. januar 2021 ekkoet skrev (1 minutt siden): Tenker at respekt kan man ha på flere måter og at det blir å blande ulike perspektiv. Man har en iboende grunnleggende respekt for liv, mennesker, regler, skikker ovs som bør være på plass i utgangspunktet. Så har man typen "respekt" som feks. en ny spiller på et lag ikke har. Det er ikke før man ha vist hva man kan at de andre spillerne får respekt for hva du kan gjøre og handler deretter. På samme måte som en leder gjerne må ha vist egenskaper og tyngde før folk har vilje til å følge personen, selv om man i utgangspunktet ville gjort noe på en annen måte. Jeg tenker at uttrykket ikke fungerer om alle typer respekt. Jeg ser den, og jeg kan være enig i at det finnes flere typer respekt. Sett i lys fra dette må jeg klargjøre at jeg snakker om den grunnleggende respekten. Jeg har hørt det blir sagt mange ganger, men det som fikk meg til å lage denne tråden var en kommentar fra en bruker: Sitat: "Respekt er noe man gjør seg fortjent til, ikke fortjener for å eksistere" I dette tilfellet var det tydeligvis den grunnleggende respekten som brukeren mente man måtte gjøre seg fortjent til. Blålin skrev (2 minutter siden): Ja, jeg tror vel det er det man egentlig mener med "respekt er noe man må gjøre seg fortjent til". Jeg pleier selv å bruke det uttrykket. Jeg skiller på høflighet og respekt. Det kommer an på hvordan man definerer ordene. Noe som er mer interessant er uttrykket vi elsker her i Skandinavia: "Alle mennesker er like mye verdt". Jeg mener NEI. Jeg skiller også på høflighet og respekt. Jeg kan godt være høflig mot en person jeg ikke respekterer. Anonymkode: 5d80c...059 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #10 Skrevet 22. januar 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det er flere forskjellige typer respekt. Det er folkeskikk/høflighet-respekt: hvor man er respektfulle mot andre mennesker man møter inntil de gir deg grunn til å ikke lenger være respektfull. Så er det den type respekt mellom nære venner/familie. Det er ingen grunn til å ha respekt for foreldre eller besteforeldre som ikke behandler deg bra, for eksempel. Mange bruker ordet 'respekt' når de vil få igjennom viljen sin. 'Respect your elders' er et godt eksempel på dette. Den eldre prøver å dytte egen vilje/meninger over på barn/barnebarn, og når de nekter, så får man slengt i fjeset at man skal respektere sine eldre. Anonymkode: 48a92...4ee Jeg tenker det kommer an på. For meg er det slik at toleransen for ikke å miste respekten for venner og familie er høyere enn for en tilfeldig forbipasserende. Jeg har vært tenåringsmor, og har i den egenskap blitt respektløst behandlet av tenåringene. Jeg fortalte dem hvor skapet skulle stå, at jeg ikke godtok slik respektløs behandling, men jeg fortsatte å behandle dem med respekt likevel, og de gjenfant sin respekt til meg. Jeg har også hatt eldre som har oppført seg respektløst mot meg, og som jeg har fortsatt å behandle med respekt fordi jeg vet bakgrunnen til de respektløse behandlingen. (sykdom, redsel osv) Det har hendt at jeg har svart "jeg respekterer deg for mye til å bare jatte med når du sier noe jeg mener er galt". Men min voldelige forelder hadde jeg ingen respekt for, han var jeg bare redd for. Han mistet retten til å motta min respekt da han slo det første slaget. Anonymkode: 5d80c...059
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #11 Skrevet 22. januar 2021 Viktig å være respektfull mot andre, men alle har ikke samme hjerte som deg og kan være respektløse. Da er det viktig å sette seg i respekt. Anonymkode: a7540...5c3
Havbris Skrevet 22. januar 2021 #12 Skrevet 22. januar 2021 Det er mulig at dette uttrykket forveksles med det at tillit er noe man må gjøre seg fortjent til?
Ansvar Skrevet 22. januar 2021 #13 Skrevet 22. januar 2021 Det er nok å ha respekt til seg selv. Det er ikke ens ansvar å respektere andre. Respekt for andre kommer naturlig av å ha respekt for seg selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå