Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

De siste 2-3 dagene har sønnen min begynt å grine når jeg pusser tennene hans. Først skjønte jeg ikke hva det var hvorfor han gråter så mye. 

Igår så jeg blod på tannbørsten hans mens han pusset tennene og gråt. Skjønte ike hvorfor han blør 😕 når jeg pusset tennene hans i dag så blødde han igjen og blodet kommer fra de nederste tennene til høyre der jekslene er. Vet noen hvorfor han blør? Kan det være noe farlig? Burde jeg gå til tannlegen? Han er 2 år og 2 mnd gammel.

Han har alltid hatet tannpuss. Så fikk jeg høre at det er bedre å bruke elektrisk tannbørste. Kjøpte elektrisk tannbørste da han var 1 år gammel

Anonymkode: ebfa7...19c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har han fått 2-årsjekslene?

Hvis ikke kan der være derfor han blør litt og gråter; tannkjøttet blir ømt og sårt når jeksler er på vei opp, og tannkjøttet blør lett da. Likevel er det viktig at du pusser nettopp der; når jekslene er på vei opp så kan det dannes små lommer i tannkjøttet rundt der det kan samle seg bakterier. Viktig å bruke ei myk tannbørste og pusse forsiktig der jekselen er på vei opp selv om det blør og er vondt, så det ikke oppstår betennelse i tannkjøttet

• Liker 1
Skrevet
skruf skrev (20 minutter siden):

Har han fått 2-årsjekslene?

Hvis ikke kan der være derfor han blør litt og gråter; tannkjøttet blir ømt og sårt når jeksler er på vei opp, og tannkjøttet blør lett da. Likevel er det viktig at du pusser nettopp der; når jekslene er på vei opp så kan det dannes små lommer i tannkjøttet rundt der det kan samle seg bakterier. Viktig å bruke ei myk tannbørste og pusse forsiktig der jekselen er på vei opp selv om det blør og er vondt, så det ikke oppstår betennelse i tannkjøttet

Jeg tror han har fått de jekselene han skal ha rundt 2 års alderen. Men er ikke sikker. Legger ved bilde

20210122_085419.jpg

Skrevet

Ser at den bakerste jekselen ikke har kommet seg helt opp enda, den driver fortsatt på å vokse seg helt opp, så da er det nok derfor det blør litt fra tannkjøttet når du pusser :) du kan se helt bakerst der hvor jekselen ikke har brutt helt gjennom at tannkjøttet ser litt rødt og sårt ut. Så ville bare ha fortsatt med pussing i det området og heller sett det litt an :) 

• Liker 1
Skrevet
skruf skrev (7 minutter siden):

Ser at den bakerste jekselen ikke har kommet seg helt opp enda, den driver fortsatt på å vokse seg helt opp, så da er det nok derfor det blør litt fra tannkjøttet når du pusser :) du kan se helt bakerst der hvor jekselen ikke har brutt helt gjennom at tannkjøttet ser litt rødt og sårt ut. Så ville bare ha fortsatt med pussing i det området og heller sett det litt an :) 

Jeg synes det ser ut som at tannkjøttet ved siden av toårsjekselen også ser irritert ut, men ellers så har du et godt poeng og mulig forklaring. TS skriver også "jekslene", så er ikke bare bakerste. Jeg tenkte først at det er blitt pusset for hardt. Om man så bare pusser hardt èn gang, så er det jo gjerne sårt noen dager og blør lettere.

TS: Ta en tlf til tannlegen. Den vil vurdere hvorvidt barnet trenger å komme til sjekk eller ikke. 

Anonymkode: 89e8f...d95

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg synes det ser ut som at tannkjøttet ved siden av toårsjekselen også ser irritert ut, men ellers så har du et godt poeng og mulig forklaring. TS skriver også "jekslene", så er ikke bare bakerste. Jeg tenkte først at det er blitt pusset for hardt. Om man så bare pusser hardt èn gang, så er det jo gjerne sårt noen dager og blør lettere.

TS: Ta en tlf til tannlegen. Den vil vurdere hvorvidt barnet trenger å komme til sjekk eller ikke. 

Takk til alle som har svart. Jeg ønsker å ta med sønnen min til tannlegen. Men hvor skal jeg ringe hvis jeg ønsker å bestille time? Vet at det finnes tannlege for barn sånn gjennom kommunen. Vi bor i oslo. Skal jeg ringe oslo kommune?

Må jeg betale hvis jeg går privat?

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei syns ikke jeg pusser han hardt. Han har elektrisk tannbørste så jeg bruker ikke krefter på tannpuss🤣 men ja det kan være noe med jekslene. Tenker å ta en tur til tannlegen

Ts

Skrevet

Hvis det gjentar seg og tannlege ikke finner noen grunn kam det være tannkremen.

Jeg blør av Zendium, Aquafresh og noen Solidox. Rød Colgate og Sensodyne går derimot fint. Ingen tannlege jeg har snakket med aner hvorfor.

Anonymkode: 85dab...3bb

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Takk til alle som har svart. Jeg ønsker å ta med sønnen min til tannlegen. Men hvor skal jeg ringe hvis jeg ønsker å bestille time? Vet at det finnes tannlege for barn sånn gjennom kommunen. Vi bor i oslo. Skal jeg ringe oslo kommune?

Ts

Jeg ringte bare til nærmeste offentlige tannlege, og der var mitt barn allerede i systemet selv om han var bare 2. Så jeg ville bare ringt nærmeste og hørt. Jeg tror du finner liste over offentlige tannlegekontorer hos Oslo kommunes hjemmesider, jeg fant i alle fall det hos min kommune.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ts

Jeg bor i annen storby, og hver bydel/gate tilhører en fast skole, helsestasjon og tannlege. Vil tro dere har det samme. Her har vi egen skoletannlege for barn i barnehage og skolealder (offentlig). Hun som jobber her, er utrolig dyktig med barna og fikk selv den skeptiske treåringen min til å gape høyt og stolt. Så spør etter en tannlege som er vant til å jobbe med barn.

Tenker du lett kan google hvilket tannlegekontor dere tilhører.

Skrevet
nattsvermer skrev (2 timer siden):

Jeg ringte bare til nærmeste offentlige tannlege, og der var mitt barn allerede i systemet selv om han var bare 2. Så jeg ville bare ringt nærmeste og hørt. Jeg tror du finner liste over offentlige tannlegekontorer hos Oslo kommunes hjemmesider, jeg fant i alle fall det hos min kommune.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg bor i annen storby, og hver bydel/gate tilhører en fast skole, helsestasjon og tannlege. Vil tro dere har det samme. Her har vi egen skoletannlege for barn i barnehage og skolealder (offentlig). Hun som jobber her, er utrolig dyktig med barna og fikk selv den skeptiske treåringen min til å gape høyt og stolt. Så spør etter en tannlege som er vant til å jobbe med barn.

Tenker du lett kan google hvilket tannlegekontor dere tilhører.

Takk. Ringte oslo kommune. Ble satt over til riktig tannklinikk. Har fått time på mandag 😊

Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...