AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #1 Skrevet 22. januar 2021 https://www.ssb.no/navn Anonymkode: 3aeda...694 4
sstinemor Skrevet 22. januar 2021 #2 Skrevet 22. januar 2021 De er vel på topplisten fordi mange synes de er fine 27
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #3 Skrevet 22. januar 2021 Topplisten lages i etterkant. Det vil alltid være en toppliste.... Anonymkode: 64b6f...cd8 27
SoWhat? Skrevet 22. januar 2021 #4 Skrevet 22. januar 2021 Akkurat det skjønner ikke jeg heller. Når det er populært med navn fra bibelen, så velger mange de samme. Når bestemornavn er populære, så velger mange dem. Syns der er rart. At folk ikke har mer fantasi. 15
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #5 Skrevet 22. januar 2021 De aller fleste velger jo navn som ikke er på topp 10-listen. Faktisk hele 90% gjør det! Anonymkode: d62b4...981 26
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #6 Skrevet 22. januar 2021 Navnene som ligger jo på topp fordi mange syns de er fine. Det vil jo alltid være en toppliste. SoWhat? skrev (51 minutter siden): Akkurat det skjønner ikke jeg heller. Når det er populært med navn fra bibelen, så velger mange de samme. Når bestemornavn er populære, så velger mange dem. Syns der er rart. At folk ikke har mer fantasi. Da vi valgte navn til barna våre valgte vi utifra hvilke navn vi liker, ikke for å fremstå fantasifulle for alle andre rundt oss. Da vi fikk barn i fjor valgte vi et navn som ingen vi kjenner har, ingen i barnehagen til eldste heter det og ingen av oss har vokst opp med noen som heter det samme. Via kg har jeg derimot i ettertid lært at det er noe «alle» velger om dagen🤷🏻♀️ Anonymkode: ad5a0...a38 24
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #7 Skrevet 22. januar 2021 Flokkmentalitet. Vi er sauer. Følger etter strømmen. Klarer ikke å tenke selv. Derfor. Anonymkode: c8cdc...b4e 12
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #8 Skrevet 22. januar 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Navnene som ligger jo på topp fordi mange syns de er fine. Det vil jo alltid være en toppliste. Da vi valgte navn til barna våre valgte vi utifra hvilke navn vi liker, ikke for å fremstå fantasifulle for alle andre rundt oss. Da vi fikk barn i fjor valgte vi et navn som ingen vi kjenner har, ingen i barnehagen til eldste heter det og ingen av oss har vokst opp med noen som heter det samme. Via kg har jeg derimot i ettertid lært at det er noe «alle» velger om dagen🤷🏻♀️ Anonymkode: ad5a0...a38 Hvis det er en jente og hun heter Nikoline, Alma eller Ellinor stemmer det iallefall 😄 Anonymkode: 16741...539 4
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #9 Skrevet 22. januar 2021 Tror ikke folk vet at mange blir påvirket av det samme. Som når SKAM ar populært, da brukte mange navn derfra for eksempel. De som blir foreldre nå vokste opp med Harry Potter og har hatt navnet Hedvig I hjertet lenge f.eks. Det handler ikke om flokkmnentalitet, for de fleste ønsker å være unike. Men man faller ofte for de samme tingene. Anonymkode: 82bae...3fd 8
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #10 Skrevet 22. januar 2021 "Hver gang jeg velger et navn så havner det på topplisten" sa en norsk blogger. Vi er jo lett påvirkelig av trender i samfunnet. Bare tenk på hvor høyt navn fra GOT kom på listene, selv om det året før knapt ble regnet som navn... Anonymkode: 983d2...495 2
Gjest Føsleguri Skrevet 22. januar 2021 #11 Skrevet 22. januar 2021 Uansett hvilke navn foreldre velger må noen navn komme på topplisten.
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #12 Skrevet 22. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvis det er en jente og hun heter Nikoline, Alma eller Ellinor stemmer det iallefall 😄 Anonymkode: 16741...539 Neida, det er gutt og navnet er topp 50 ser jeg, men langt fra topp 10😅 Det handler garantert mye om hvor man bor også. At et navn er veldig populært i Oslo betyr ikke at trenden er lik her jeg bor f.eks☺️ Anonymkode: ad5a0...a38 2
Summeer Skrevet 22. januar 2021 #13 Skrevet 22. januar 2021 (endret) Ene min har navn som var på topp året hun ble født. Hun har aldri gått i klasse med, eller vært på lag med noen med samme navn! Derimot har det vært fire varianter av et langt navn som starter på A med mange konsonanter og som er langt unna topplisten og er en tilfeldig (demografisk og sosiologisk) opphopning. Fordi navnestatistikken er så tilgjengelig er det antallet barn som får navnene som er mest populære mye lavere, imotsetning til på barneskolen på 90 tallet da jeg hadde 3 Hilde og 4 elisabeth i klassen. Endret 22. januar 2021 av Summeer 5
Drizzt Skrevet 22. januar 2021 #14 Skrevet 22. januar 2021 Vi gikk mot strømmen og valgte navn som ikke er i nærheten av topplistene. Men hvis man liker såååå godt et navn, er det bare å velge det til sitt barn selv om det kan bli 4 stk i klassen som heter det samme.
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #15 Skrevet 22. januar 2021 Det er jo ikke så lett å forutse bestandig. Da vi valgte navn for 3 år siden lå navnet på rundt 70. Plass. Nå har det skutt i været. Jeg ønsket et navn som var på under 50. Plass, men nå er det over det🤷🏼♀️ Anonymkode: 96880...48a 3
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #16 Skrevet 22. januar 2021 Begge mine har navn som ikke var populære da, men nå, ti år etter, ser jeg at navnene er på vei opp i full fart. Blant annet pga at en kjendis (Jenny Skavlan) har kalt barnet sitt samme navn som jenta mi. En navneforsker sa at dette jentenavnet kommer til å bli på topp i 2040... Akkurat det gjør meg nesten bare glad, det er i så fall et tegn på at folk ikke lenger bare tenker på navn som passer i utlandet, og navn som er enkle å skrive på epostadresser. Heia Æ, Ø og Å! 🙂 Anonymkode: da891...4e2 6
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #17 Skrevet 22. januar 2021 Tror ikke det er så vanlig at foreldre med formål går inn for å velge et navn fra topplisten? Er vel heller at man liker et navn veldig godt, og ikke ombestemmer seg fordi det tilfeldigvis var veldig populært året før. Kan være at man har likt navnet lenge eller at det er oppkalling f.eks. Anonymkode: e9fbe...302 6
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #18 Skrevet 22. januar 2021 Her bestemte jeg meg for navnet 15 år, før barnet ble født. Og da lå det på topp 10 lista. Da jeg bestemte meg for navnet, var det ikke mange som het det. Og jeg prøvde å finne et annet navn, men det var bare det navnet jeg likte så godt. Og i en klasse på 60 elever, så er han den eneste med det navnet. Anonymkode: f914f...231
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #19 Skrevet 22. januar 2021 Men det er jo ikke MANGE barn som skal få det samme navnet før det havner på topp? Det fødes rundt 55 000 barn i året i Norge. Ca halvparten er jenter og 416 av dem ble kalt Nora. Det er nok til at det var det mest populære navnet i 2020. Det er altså veldig FÅ som velger navn på topplista. Anonymkode: 4f7c9...aa1 29
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #20 Skrevet 22. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men det er jo ikke MANGE barn som skal få det samme navnet før det havner på topp? Det fødes rundt 55 000 barn i året i Norge. Ca halvparten er jenter og 416 av dem ble kalt Nora. Det er nok til at det var det mest populære navnet i 2020. Det er altså veldig FÅ som velger navn på topplista. Anonymkode: 4f7c9...aa1 Tenkte akkurat på det samme. Det er jo haugevis av navn å velge nå, da ender det jo med at det faktisk ikke er så mange med samme navn. Selv om det ser sånn ut om man bare ser på topplisten uten antallet. Så på listen for året jeg er født, og jeg vet faktisk bare om en person med et topp 10 navn på hele trinnet mitt... Anonymkode: 4b6ed...7be
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå