Gå til innhold

Kurdere

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor er det så menge som ikke liker kurdere ? Har de gjort noe veldig feil, eller hva er grunnen ? De blir jo drept og jaget osv.

Anonymkode: 2d10e...886

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen som vet? De blir jo forfulgt og terrorisert. Slik at de må flykte fra hjemmene sine.

Skrevet

De fleste kurdere lever i fred og fordragelighet. Det er ikke klappjakt på kurdere generelt. Kurdiske terrorister lever et farlig liv, men ikke fredelige kurdere. Og med kurdiske terrorister sikter jeg til kurdere som deltar i private væpnede styrker 

Anonymkode: 32c22...1a8

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ingen som vet? De blir jo forfulgt og terrorisert. Slik at de må flykte fra hjemmene sine.

Kurdistan er delt mellom minst to land, tror jeg, husker ikke helt, den ene delen ligger i Tyrkia og den andre i Iran...??? Dette kan du google. Kurderne ønsket sin egen stat og ble sett på som opprørere. Det var et grusomt folkemord med giftgass i Iran under Khomeini, tror jeg. Mange kurdere flyktet fra disse landene, særlig Iran. En del av dem ser jo på sitt land som okkupert. Tror de har vært behandlet som en minoritet med undertrykking av språk mm... Og kurderne har vel også hatt noen geriljagrupper eller en slags hær for å kjempe for Kurdistan. 

Samme type konflikt som mange andre steder i verden, Sri Lanka, Myanmar, afrikanske land, Kosovo/Jugoslavia, Nord-Irland. 

Google og les, så blir du klok!

Anonymkode: 4a052...f85

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kurdistan er delt mellom minst to land, tror jeg, husker ikke helt, den ene delen ligger i Tyrkia og den andre i Iran...??? Dette kan du google. Kurderne ønsket sin egen stat og ble sett på som opprørere. Det var et grusomt folkemord med giftgass i Iran under Khomeini, tror jeg. Mange kurdere flyktet fra disse landene, særlig Iran. En del av dem ser jo på sitt land som okkupert. Tror de har vært behandlet som en minoritet med undertrykking av språk mm... Og kurderne har vel også hatt noen geriljagrupper eller en slags hær for å kjempe for Kurdistan. 

Samme type konflikt som mange andre steder i verden, Sri Lanka, Myanmar, afrikanske land, Kosovo/Jugoslavia, Nord-Irland. 

Google og les, så blir du klok!

Vi er delt mellom fire land: Iran, Irak, Tyrkia og Syria. Ellers stemmer det at at ønske om egen stat står sterkt og det har alltid vært undertrykking. Snakket man kurdisk ble man fengslet, det er litt bedre nå i noen områder på akkurat dette. 
I Kurdistan (de kurdiske områdene) er det også masse naturressurser, dersom Kurdistan blir en egen stat vil de fire nevnte landene miste en del makt, og dette er jo ikke ønskelig for dem.  

Anonymkode: 8ae2d...f71

• Liker 4
Skrevet

Fordi kurdere har vært en undertrykt minoritetsgruppe som ikke har et eget land, slik som samene i Norge. Kurdere ønsker eget land. 

Anonymkode: 5021a...2d6

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi er delt mellom fire land: Iran, Irak, Tyrkia og Syria. Ellers stemmer det at at ønske om egen stat står sterkt og det har alltid vært undertrykking. Snakket man kurdisk ble man fengslet, det er litt bedre nå i noen områder på akkurat dette. 
I Kurdistan (de kurdiske områdene) er det også masse naturressurser, dersom Kurdistan blir en egen stat vil de fire nevnte landene miste en del makt, og dette er jo ikke ønskelig for dem.  

Takk for supplement! Jeg tok det fra hukommelsen, bare. Hadde en kurdisk kollega på midten av åttitallet, tror han hadde flyktet fra Tyrkia. Og husker det med gassingen, kanskje på nittitallet. Trist :(

Skrevet

1988, var det. Huff!

Google Kurdistan, ts, så lærer du!

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor er det så menge som ikke liker kurdere ? Har de gjort noe veldig feil, eller hva er grunnen ? De blir jo drept og jaget osv.

De slo jo IS så ryktet til kurderene er jo defentitivt bedre nå. De har mye kred. mtp innsatsten mot terrorstaten. Men de føler seg nok sviktet igjen fordi de håpet nok endelig å opprette en egen stat som takk. med støtte fra USA burde det kanskje gå. men USA trakk seg ut og overlot kurerdere til å bli slått tilbake av  Men det skjedde jo ikke. Kurderenes hjemland er blant Iraks mest oljerike deler og Tyrkia kommer ikke til å avgi land. Når midtøsten ble delt inn i land ble kurdere glemt.

Litt rufsede rykte har de sannsynligvis pga av Fadime saken i Sverige. Hun var kurder og har etterhvert blitt ansiktet for æresdrepte og såkalte "balkongpiker" (Google it). Jentene som tok sitt eget liv ved å falle fra balkonger etter å ha skadet familiens ære.

https://www.aftenposten.no/verden/i/rLjB98/fadime-ble-brutalt-drept-av-sin-egen-far-for-aa-foelge-kjaerligheten-naa

Kurdere = fadime = æresdrap. Dette tror jeg de må leve lenge med. Omtrent som Sicilia er synonymt med mafia

Anonymkode: e1056...396

Skrevet

Personlig fikk jeg masse primitive råd fra kurdere. Liksom, spar meg. Jeg har et liv å leve. 

Anonymkode: 33bcd...ba6

• Liker 2
Skrevet

Husker den ene kurderen skulle lære meg å gå på tur. Ja, gå på tur, i sin banale form. 

Jeg dro på flere toppturer som barn med mine foreldre. Herregud. Forventer litt mer av en tur enn å klassifisere det han viste meg som en tur. Tur skal være kjekt, ikke en slags mulighet for andre å lære den andre opp. 

Herregud? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Husker den ene kurderen skulle lære meg å gå på tur. Ja, gå på tur, i sin banale form. 

Jeg dro på flere toppturer som barn med mine foreldre. Herregud. Forventer litt mer av en tur enn å klassifisere det han viste meg som en tur. Tur skal være kjekt, ikke en slags mulighet for andre å lære den andre opp. 

Herregud? 

Var det snakk om en tur borti gata, eller? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

De slo jo IS så ryktet til kurderene er jo defentitivt bedre nå. De har mye kred. mtp innsatsten mot terrorstaten. Men de føler seg nok sviktet igjen fordi de håpet nok endelig å opprette en egen stat som takk. med støtte fra USA burde det kanskje gå. men USA trakk seg ut og overlot kurerdere til å bli slått tilbake av  Men det skjedde jo ikke. Kurderenes hjemland er blant Iraks mest oljerike deler og Tyrkia kommer ikke til å avgi land. Når midtøsten ble delt inn i land ble kurdere glemt.

Litt rufsede rykte har de sannsynligvis pga av Fadime saken i Sverige. Hun var kurder og har etterhvert blitt ansiktet for æresdrepte og såkalte "balkongpiker" (Google it). Jentene som tok sitt eget liv ved å falle fra balkonger etter å ha skadet familiens ære.

https://www.aftenposten.no/verden/i/rLjB98/fadime-ble-brutalt-drept-av-sin-egen-far-for-aa-foelge-kjaerligheten-naa

Kurdere = fadime = æresdrap. Dette tror jeg de må leve lenge med. Omtrent som Sicilia er synonymt med mafia

Anonymkode: e1056...396

Hva du nevner her er nok de mest vanlige assosiasjonene folk her til lands får når det er snakk om kurdere, i tillegg til Norges mest omtalte kurder Mullah Krekar. Jeg vil tro at man merket seg at det at Krekar så seg nødt til å rømme fra Kurdistan betyr at ekstremismen hans ikke falt i god jord blant kurderne. Kampen mot IS og Mullah Krekar vil jeg tro for mange har dannet et bilde av kurdere som mer progressive enn mange andre folk i Midtøsten. Samtidig er Kurdistan blant Midtøstens mest avsidesliggende områder, har høy forekomst av æresdrap og er visstnok et av få steder i Midtøsten der kvinnelig omskjæring fortsatt forekommer.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Kurdistan er ikke et land.

Anonymkode: e38b7...79a

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kurdistan er ikke et land.

Anonymkode: e38b7...79a

Det påstås det da heller ikke i innlegget du siterer. Kurdere utgjør hva man gjerne kaller en statsløs nasjon.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Var det snakk om en tur borti gata, eller? 

Tror du hadde blitt irritert om noen skulle lære deg å spise eller skulle lære deg å gå. 🙂

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tror du hadde blitt irritert om noen skulle lære deg å spise eller skulle lære deg å gå. 🙂

Det høres litt spesielt ut, da. Kurderne har altså utviklet en særegen måte å spise og gå tur på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...