AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #1 Skrevet 22. januar 2021 Som tittelen sier, er det positivt eller negativt? Regnes det som en tullejobb? Er det bedre for arbeidsgiver med erfaring fra fast jobb enn enn selvstendig næringsdrivende? Anonymkode: be3c3...569
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #2 Skrevet 22. januar 2021 Tullejobb? Tuller du nå? Det kommer sikkert an på hva du har gjort som selvstendig næringsdrivende, men svært mange av de rikeste her til lands startet som selvstendig næringsdrivende. Klart, hvis du skriver at du er selvstendig næringsdrivende blogger fremstår det nok som mer useriøst enn en konsulent med faktiske kunder. Selvstendig næringsdrivende kan jo være nærmest hva som helst. Bønder har ikke tullejobber. Frisører har ikke tullejobber. Meningsløs tråd. Hva er det du gjør som selvstendig næringsdrivende da, så kan jeg fortelle deg om det er en tullejobb Anonymkode: 9768c...1ac 4
myjn Skrevet 22. januar 2021 #3 Skrevet 22. januar 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Tullejobb? Tuller du nå? Det kommer sikkert an på hva du har gjort som selvstendig næringsdrivende, men svært mange av de rikeste her til lands startet som selvstendig næringsdrivende. Klart, hvis du skriver at du er selvstendig næringsdrivende blogger fremstår det nok som mer useriøst enn en konsulent med faktiske kunder. Selvstendig næringsdrivende kan jo være nærmest hva som helst. Bønder har ikke tullejobber. Frisører har ikke tullejobber. Meningsløs tråd. Hva er det du gjør som selvstendig næringsdrivende da, så kan jeg fortelle deg om det er en tullejobb Anonymkode: 9768c...1ac Ikke ts, men jeg begynte å lure på om jeg kunne skrive at jeg er en freelance kunster som tar imot oppdrag på CV-en min? Jeg tjener jo penger på det og jeg har en kundemasse. Det er ikke noe "high art" eller skikkelig seriøs kunst, men jeg tenker på meg selv som relativt dyktig for alderen min (21) og har vært veldig etterspurt i enkelte miljøer tidligere. Men jeg utdanner meg innen helse så alle jobber jeg søker akkurat nå er typ assistent på sykehjem eller andre slike jobber. Er det da vits å nevne dette med kunstjobben min? Eller blir det litt useriøst og tullete? Samtidig så tenker jo jeg at ved å nevne det, så viser jeg at jeg er ikke kun "bok-smart" og at jeg er ikke en nerd som kun leser bøker og jobber, men at jeg også har andre talenter som jeg faktisk tjener penger på. Så tror du at jeg bør begynne å skrive det i CV-en min?
Pappi Skrevet 22. januar 2021 #4 Skrevet 22. januar 2021 Du bør fylle på med hva du faktisk har gjort som selvstendig nærningsdrivende.
nomore82 Skrevet 22. januar 2021 #5 Skrevet 22. januar 2021 På CV'en skal du ha relevant jobberfaring. Dersom du fører opp selvstendig næringsdrivende så bør jobben der være relevant i forhold til stillingen du søker på.
Daria Skrevet 22. januar 2021 #6 Skrevet 22. januar 2021 Sett det under interesser/annet/hobbier om du har et sånt punkt, evnt i selve søknadsteksten. Det er ikke relevant som jobberfaring.
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #7 Skrevet 22. januar 2021 Spørsmålet er jo hva som inngår i "selvstendig næringsdrivende" og om det er i fortid eller nåtid. Det å være selvstendig næringsdrivende kan vise at man er strukturert, har noe forståelse for økonomi, tørr satse, og er selvstendig. Men man må se på hvor relevant det er for jobben man søker. Det å være selvstendig næringsdrivende kan være negativt dersom det er en bedrift man ønsker utvikle til å bli fulltidsjobb, og man søker annen jobb bare mens man bygger opp sin egen. Det samme om ens egen bedrift kan ta tid/krefter sånn at man ikke vil kunne yte godt nok i jobben man søker på. Har man feilet fullstendig som selvstendig næringsdrivende, så kan det også påvirke. Anonymkode: e3091...bce
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #8 Skrevet 22. januar 2021 Daria skrev (2 timer siden): Sett det under interesser/annet/hobbier om du har et sånt punkt, evnt i selve søknadsteksten. Det er ikke relevant som jobberfaring. Det spørs jo helt hva det omfatter. Anonymkode: 1765c...0f3
Gjest ti10 Skrevet 22. januar 2021 #9 Skrevet 22. januar 2021 nomore82 skrev (2 timer siden): På CV'en skal du ha relevant jobberfaring. Dersom du fører opp selvstendig næringsdrivende så bør jobben der være relevant i forhold til stillingen du søker på. Nå kommer det jo an på hvordan man definerer "relevant". Hvis man har hatt veldig mange ulike jobber, bør man nok kun ta med det som er mest faglig relevant for jobben man søker på. Man trenger for eksempel ikke å ta med at man var hundelufter på midten av 90-tallet hvis man søker jobb som siviløkonom i dag. Slik at CV-en framstår oversiktlig og relevant Hvis man ikke har så mye arbeidserfaring, bør man ta med alt man har gjort, selv om det ikke er relevant faglig sett for jobben man søker på. Hvis man søker jobb på KIWI i dag, bør man ta med at man har jobbet to år på lager og var selvstendig næringsdrivende i tre år før det, slik at de som mottar søknaden ser at man faktisk har vært i jobb og gjort noe, ikke bare ligget på sofaen og sett på Netflix i fem år.
Daria Skrevet 22. januar 2021 #10 Skrevet 22. januar 2021 Daria skrev (2 timer siden): Sett det under interesser/annet/hobbier om du har et sånt punkt, evnt i selve søknadsteksten. Det er ikke relevant som jobberfaring. AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Det spørs jo helt hva det omfatter. Anonymkode: 1765c...0f3 Jeg leste innlegget til hun som drev med kunst som at det var TS og svarte ut fra det. Ser at det ikke stemmer, og på generelt grunnlag er jeg helt enig i at hva det omfatter er alfa og omega - og at mye av det absolutt hører hjemme under jobberfaring.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå