Gå til innhold

Hva pleier dere og skrive, Color or Colour?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Spør fordi jeg skriver Color og enkelte klikker og mener det er feil😅 ingen svar er feil

Anonymkode: 20383...ef6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Colour

Jeg skriver engelsk på den britiske stavemåten.

Colour er den britiske stavemåten og color er den amerikanske stavemåten.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker amerikansk stavemåte. Det viktige er egentlig ikke om du skriver britisk engelsk eller amerikansk engelsk, men at du er konsekvent gjennomgående på enten den eller den andre formen. Det er mange ord som skrives forskjellig på britisk og amerikansk engelsk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge er riktig. Ene er amerikansk engelsk og den andre britisk engelsk. Jeg blander selv, det er kanskje en fordel å forholde seg til en stavemåte - men man forstår jo hva som blir skrevet. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kommer an på om jeg skriver for et britisk eller amerikansk publikum. Men er publikummet nøytralt/internasjonalt, legger jeg meg på britisk engelsk. Formidler på engelsk i jobben min. 

Når det er sagt: color er riktig når du skriver amerikansk engelsk. Feil når du skriver britisk engelsk. Så om det er riktig eller feil for ditt vedkommende kommer an på hvilken engelsk du legger deg på. 

Endret av Huset
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er britisk, så jeg skriver med u. Mannen er amerikansk og skriver uten. Barna blander, men skriver mest britisk, tror jeg. 

Anonymkode: fb882...a0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier å skrive "å" i "å skrive" i alle fall 😉

Jeg skriver "color". Merk at det er en sideform på engelsk-UK, som jeg ellers skriver (stort sett). De har ikke gjort det lett. Apologise og slike ord vs. -ize er også ting å tenke på. Her skriver jeg konsekvent med -ise.

Anonymkode: 159eb...f72

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lærte britisk engelsk på skolen. Colour er riktig

Anonymkode: 96927...48d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker britisk engelsk, og da heter det "colour". Når du skriver engelsk, bør du være konsekvent når du skriver. Ikke vingle mellom britisk og amerikansk stavemåte. Skriver du konsekvent amerikansk, er det "color" som er det korrekte. Om du derimot bruker britisk stavemåte på andre ord, blir det feil å skrive "color" i samme teksten. 

Anonymkode: b7f31...831

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veksler mellom Britisk og Amerikansk. 
Colour - B
Elevators - A
Humor - A
Theater - A
Autumn - B
Favourite - B
Neighbour - B 
Grey - B

Det er de jeg husker uti fra et kort google søk. Jeg gjør garantert flere. Jeg lener mest mot Amerikansk, men Autumn, favourite og colour er ord som jeg instinktivt skriver på den britiske måten. Alltid gjort, vil alltid gjøre. Men, jeg snakker med en Amerikansk aksent. Driter i hva andre sier, for jeg er Norsk og jeg "må" ikke velge eller gjøre ting 100% det ene eller det andre. Så lenge jeg gjør meg selv forstått skriftlig og muntlig, så er det mer enn bra nok. Lærerne på ungdomskolen og vgs ga også faen. Var en lærer på ungdomskolen som prøvde å tvinge oss til å velge enten eller, men hun forsvant etter første året og etter det så var det fritt frem, så lenge det var riktig stavet.

Anonymkode: 4814e...d18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg bruker britisk engelsk, og da heter det "colour". Når du skriver engelsk, bør du være konsekvent når du skriver. Ikke vingle mellom britisk og amerikansk stavemåte. Skriver du konsekvent amerikansk, er det "color" som er det korrekte. Om du derimot bruker britisk stavemåte på andre ord, blir det feil å skrive "color" i samme teksten. 

Jeg tror begge deler faktisk er riktig uansett, men man har "preferred" colour på amerikansk og colour på britisk.

Jeg skal innrømme at jeg "slurver" selv, skriver "color" og "honor" men "favour". Jeg vet ikke helt hvorfor men det ser "riktig" ut 😅 "Favor" ser litt teit ut.

Jeg ser mange skriver at de skriver "engelsk" her men det er veldig sjelden jeg leser en ikke-formell tekst som er konsekvent britisk-engelsk skrevet av nordmenn, la oss si f.eks. en forum-post. De fleste skriver nok litt litt blandet dersom de ikke skriver en akademisk tekst, og skriver typisk "trunk" i stedet for "boot" etc. Jeg blander litt selv, men jeg er i alle fall bevisst på det.

"Defense" vs "defence" er jo en annen. Jeg skriver "defense" normalt, selv om jeg vet det er amerikansk staving.

Anonymkode: 159eb...f72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Man må ingenting ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver color. Synes britisk er fælt og holder meg konsekvent til amerikansk.

Anonymkode: 9e3e4...6ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Man må ingenting ;) 

Om man skal holde seg til korrekt skriving, så "må" man det, jo ;) Men neida, det er ingen som kommer og arresterer deg om du gjør noe annet. Men om du blander på for eksempel en engelskprøve på skolen, så får du faktisk trekk i karakteren og feil for å blande britisk og amerikansk i én og samme oppgave. 

På samme måte som at ingen arresterer deg om du skriver "Henne liker å sykle" på norsk. Det er feil, men du MÅ strengt tatt ikke noe som helst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bodd i USA, så jeg skriver den amerikanske versjonen. Men begge deler er jo "lov".

Anonymkode: 11e4f...cbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...