AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #1 Skrevet 21. januar 2021 Jeg begynte i høst i ny jobb, i skole. Trives veldig godt, tom med sjefene våre. Er hyggelig tone mellom alle, eller ihverfall de fleste. Og tom folk som er sure en dag kan si ting som, vi er slitne pga Corona. Så realt der. Men jeg la tidlig merke til én person der. Først kunne jeg ikke helt sette fingeren på hva det var med henne, bortsett fra at hun skrøt mye av seg selv og alt hun fikk til. Og da jeg var avhengig av en liten tjeneste fra henne, var det tydelig at hun forventa at jeg skulle se på henne som generøs. Men hadde det enda bare vært sjølskryt og lyst på ros. Mye verre er det at hun er gjerrig på ros overfor andre og kritisk anlagt. Jeg oppdaga fort at hun er den på jobben som kritiserer mest (og da ikke direkte til den det gjelder). Ingen kolleger ved navn, men mye klaging på "folk som...". Hun har klagd på innpakning av gaver til julekalender (på lunsjrommet der såklart de det gjelder kan høre). Klagd på gaver ungene i klassen ga henne til jul (vi jobber på skole). Klagd på fenomenet nyutdannede...nær nyutdannede (jeg er ikke nyutdannet, men heller ikke veldig erfaren, så jeg syntes ikke det var så hyggelig). Før jul klagde hun over folk i nissedragt, som altså inkluderte kolleger. Hun skal gjerne være hyggelig også, og klarer å oppføre seg på hyggelige måter til tider, men jeg tenker jo mer og mer på hvem hun baksnakker/ kritiserer neste gang. Jeg merker at jeg unngår henne stadig mer, for hun virker så falsk. Det virker som hun må komme best ut av alle slags situasjoner. Hva kan man gjøre med sånne folk på jobb? Jeg jobber heldigvis ikke direkte med henne nå, men vi deler kontor og hun prater ofte negativt om andre der. Anonymkode: e95fb...5cb
Zienna Skrevet 22. januar 2021 #2 Skrevet 22. januar 2021 Dessverre får slike kolleger altfor ofte lov til å fortsette. Ingen stopper dem fordi man ikke vil blande seg inn. Jeg hadde en kollega av denne typen. Hun satt til og med å himlet med øynene eller sukket når enkelte kolleger sa noe rundt lunsjbordet. På en konferanse var det en som holdt foredrag om mobbing på arbeidsplassen. I pausen spurte jeg henne konkret om hvordan slike kolleger kan takles. Hun svarte: Konfrontèr! Neste gang din kollega himler med øynene, skal du se direkte på henne og si: Det er ikke greit at du himler med øynene når XX snakker! Når hun ( indirekte) kritiserer og baktaler, så spør: Hvem snakker du om? Jeg kan love deg at det ga resultater 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå