AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #1 Skrevet 21. januar 2021 Har en på 14 mnd. Første barn. Var og fikk ettårsvaksine for noen dager siden, og jeg kommenterte da til HS at barnet stadig våkner om natten og fikler med bleia si. Virker oppriktig frustrert, skjærer grimaser mens han drar i bleia. Klynker og «uff’er» seg mens han styrer på med hendene der nede. Jeg lurte på om hun kunne ta en kikk på underlivet hans - da jeg synes han virker plaget av noe der nede, men ble møtt av en tirade om barn, kropp, seksualitet osv. alt dette er jo fint og flott, men han plukker ikke nedentil på en utforskende måte, men på en oppriktig forbanna og frustrert måte. Jeg vurderer nå og bestille time hos fastlegen vår da han våkner 2-4 ganger om kvelden (før jeg legger meg) og bare virker forbanna på bleia. Slår, drar og styrer på med den. Han kan ligge og feks nesten sovne, før han skvetter til - drar seg i bleia - klynker og sovner igjen. Men jeg blir jo litt i stuss pga HS. Er dette virkelig normalt? Hadde han plukket og kjent på en utforskende måte hadde jeg ikke reagert, men han river og sliter helt tydelig frustrert.... Anonymkode: a73fc...c96
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #2 Skrevet 21. januar 2021 Snakk med fastlegen ja. Anonymkode: 5a27b...1f3 5
Elefantenistua Skrevet 21. januar 2021 #3 Skrevet 21. januar 2021 Han synes kanskje bleie er ubehagelig? Kanskje den klær? Prøv annet merke eller kanskje avvenne? 2
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #4 Skrevet 21. januar 2021 Elefantenistua skrev (5 minutter siden): Han synes kanskje bleie er ubehagelig? Kanskje den klær? Prøv annet merke eller kanskje avvenne? Gutten er fjorten måneder, altså litt over ett år... Anonymkode: e5183...316 3
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #5 Skrevet 21. januar 2021 Prøv å bytte merke på bleia. Ellers kan du se om penis virker rød eller betent (ikke dra i forhuden). Antagelig klør bleia eller gnager eller et eller annet. Anonymkode: 3a111...1b0 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #6 Skrevet 21. januar 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Gutten er fjorten måneder, altså litt over ett år... Anonymkode: e5183...316 Fullt mulig å avvenne bleier på en som er over et år. Anonymkode: 15d7f...e44 7
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #7 Skrevet 21. januar 2021 Har barnet noen merker i huden nedentil da? Rød i lysker, rundt/på kjønnsorgan evt utslett? Hvis ikke kan det være lurt å ta med en urinprøve til legen. Du får kjøpt poser til å ta urinprøve på apoteket. Anonymkode: 0601d...73c 2
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #8 Skrevet 21. januar 2021 Jeg er voksen da, men tåler ikke bind. Holder på å klø meg ihjel 😕 Kan det være overfølsomhet e.l.? Anonymkode: a1845...693 4
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #9 Skrevet 21. januar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg er voksen da, men tåler ikke bind. Holder på å klø meg ihjel 😕 Kan det være overfølsomhet e.l.? Anonymkode: a1845...693 Tror det blit for syntetisk for huden. Anonymkode: a1845...693
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #10 Skrevet 21. januar 2021 Det finnes kulturer hvor bleia avvennes svært tidlig, både før og etter året. Jeg tror aldri jeg ville fått mine barn til å slutte så unge, uansett hvor hardt jeg prøvde, men hvem vet, kanskje kan det være en idè. Jeg ville tatt en tur til fastlegen for en sjekk, men jeg ville byttet bleiemerke asap. Eller kan hende du må opp en størrelse? Har du prøvd å bytte mellom up&go og teipbleier? Mi yngste plagdes veldig av teipbleier, men hadde ingen problemer med up&go. Var kun plaget på natt, gikk med teipbleier hele dagen i barnehagen uten at det irriterte. Skulle ikke nye bleier funke, og timen til fastlegen fremdeles er noen dager unna, ville jeg fått tak i tøybleier - noe mer hudvennlig enn det, finnes vel knapt. Men er han ikke plaget på dagtid, da? Du nevner bare kveld/natt. Hvis det er noe som plager, er det jo rart om det ikke også plager på dagtid. Anonymkode: 9fa55...29b
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #12 Skrevet 22. januar 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Prøv å bytte merke på bleia. Ellers kan du se om penis virker rød eller betent (ikke dra i forhuden). Antagelig klør bleia eller gnager eller et eller annet. Anonymkode: 3a111...1b0 Har prøvd det, det spiller ingen rolle Kan ikke se noe på hverken penis eller annet. AnonymBruker skrev (7 timer siden): Har barnet noen merker i huden nedentil da? Rød i lysker, rundt/på kjønnsorgan evt utslett? Hvis ikke kan det være lurt å ta med en urinprøve til legen. Du får kjøpt poser til å ta urinprøve på apoteket. Anonymkode: 0601d...73c Nei ser ingenting.. Hvordan i all verden tar man urinprøve av en 1-åring?😯 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Småmark? Anonymkode: ff401...f90 Det regner jeg med jeg ville sett iom at han ennå bruker bleie? Anonymkode: a73fc...c96
Elefantenistua Skrevet 22. januar 2021 #13 Skrevet 22. januar 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Gutten er fjorten måneder, altså litt over ett år... Anonymkode: e5183...316 Og så..? Det er kun i vesten at gjennomsnittsalderen på bleieslutt er mye høyere enn resten av verden. Ikke sikkert barnet er klart, men ubehag er definitivt et tegn på at det kan være lurt å prøve (på riktig måte selvsagt, ikke noe press), det gikk her. 1
duplexx Skrevet 22. januar 2021 #14 Skrevet 22. januar 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Har en på 14 mnd. Første barn. Var og fikk ettårsvaksine for noen dager siden, og jeg kommenterte da til HS at barnet stadig våkner om natten og fikler med bleia si. Virker oppriktig frustrert, skjærer grimaser mens han drar i bleia. Klynker og «uff’er» seg mens han styrer på med hendene der nede. Jeg lurte på om hun kunne ta en kikk på underlivet hans - da jeg synes han virker plaget av noe der nede, men ble møtt av en tirade om barn, kropp, seksualitet osv. alt dette er jo fint og flott, men han plukker ikke nedentil på en utforskende måte, men på en oppriktig forbanna og frustrert måte. Jeg vurderer nå og bestille time hos fastlegen vår da han våkner 2-4 ganger om kvelden (før jeg legger meg) og bare virker forbanna på bleia. Slår, drar og styrer på med den. Han kan ligge og feks nesten sovne, før han skvetter til - drar seg i bleia - klynker og sovner igjen. Men jeg blir jo litt i stuss pga HS. Er dette virkelig normalt? Hadde han plukket og kjent på en utforskende måte hadde jeg ikke reagert, men han river og sliter helt tydelig frustrert.... Anonymkode: a73fc...c96 Kan han være sur fordi bleia er i veien? Små barn tar jo på seg selv i tide og utide, så kan hende han ikke får til når bleia er der? Ellers kan det hende den klør, eller at han bare ikke liker å ha den på 😅 jeg hadde en sånn, bleia gikk av hele tiden. Den skulle bare av, latet ikke til at det verken klødde eller var ubehagelig, egentlig..
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #15 Skrevet 22. januar 2021 Barnet mitt på 1 år prøver å ta av seg bleia og blir frustrert når han ikke får det til. Han vil nemlig leke med bleia og ha den i hånden! Gir han en ubrukt bleie som han går rundt med, det har funket bra. Han er absolutt ikke klar for bleieslutt heller som noen her antyder. Han tisser hele tiden, drikker veldig mye vann og forstår absolutt ikke potta enda! Forskjellig fra barn til barn dere, så om hun mener barnet sitt ikke kan avvenne bleie enda, så er det vel rett i situasjonen dems. Anonymkode: e993d...cb8 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #17 Skrevet 22. januar 2021 Kanskje den føles tett (prøve tøybleier?) eller at den har harde kanter (prøve up&go?)? Anonymkode: 2def2...4b3
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #18 Skrevet 22. januar 2021 Bestill time hos fastlegen. Er barnet rødt , utslett eller lignende nedentil? Anonymkode: 220fb...7ea
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #19 Skrevet 22. januar 2021 Hm.. Dette minner meg om barnemark. Min gjorde også noe slikt. Jeg skjønte ikke hva det var før jeg selv begynte å klø.. Anonymkode: 6ce0f...f75 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #20 Skrevet 22. januar 2021 duplexx skrev (8 timer siden): Kan han være sur fordi bleia er i veien? Små barn tar jo på seg selv i tide og utide, så kan hende han ikke får til når bleia er der? Ellers kan det hende den klør, eller at han bare ikke liker å ha den på 😅 jeg hadde en sånn, bleia gikk av hele tiden. Den skulle bare av, latet ikke til at det verken klødde eller var ubehagelig, egentlig.. Ja det kan jo hende, men er så rart at det stort sett skjer når han sover/halvsover og at han våkner av det... Det skjer sjelden når han er i lekehumør liksom 🤷🏽♀️ AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hm.. Dette minner meg om barnemark. Min gjorde også noe slikt. Jeg skjønte ikke hva det var før jeg selv begynte å klø.. Anonymkode: 6ce0f...f75 Men da ville jeg vel sett det i bleia? Han var også syk nylig og jeg tok da tempen på han rektalt flere ganger, så ingen antydning til sånt.. Har hatt mark selv i voksen alder (smittet av tantebarn påå ett eller annet vis) så vet litt hvordan det ser ut 🤮 Hverken jeg eller faren har symptomer på det. Anonymkode: a73fc...c96
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå