Gå til innhold

Sterilisering kvinne, pris

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har bestemt meg for å sterilisere meg. Etter hva jeg har lest meg til så er det veldig lang ventetid for å få det utført på et vanlig sykehus, opptil 6 mnd i mitt område. Ser at det ikke er noe ventetid hvis jeg velger å ta det privat, men jeg finner ikke noe pris på det. Er det noen som har sterilisert seg privat her, og hva måtte du betale for det? 

Anonymkode: 69e18...e25

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke, men på aleris sine sider står endel priser. Om det står om akkurat det vet jeg ikke

Anonymkode: e07c0...35e

Skrevet

Pasientbetalingen for sterilisering er i dag kr 6079 for kvinner (og kr 1268 for menn).

Innlandet har kun 3 uker ventetid. Frittsykehusvalg.

https://tjenester.helsenorge.no/velg-behandlingssted/behandlinger/ventetider-for?bid=79

Fant ikke prisen for kvinner på aleris, men for menn er den 5890,-

En gammel side, sier at for kvinner koster det 28 430,- https://www.helsesmart.no/produkt/sterilisering-laparaskopisk-aleris-sykehus-frogner-713-49054/

Anonymkode: e070e...d35

Skrevet

La mannen ta det isteden..

Anonymkode: 8601b...4e6

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det har han sagt at han kan gjøre, men jeg kommer uansett til å gjøre det selv også. 

Anonymkode: 69e18...e25

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 21.1.2021 den 22.56):

Hva skal de som ikke har noen mann gjøre da? 🤔

Jeg steriliserte meg mens jeg var singel. Jeg ønsker ikke å få barn, men jeg ville heller ikke ha mensen. Det kan ikke sterilisering av kjæresten min gjøre noe med. 😄

Edit: Jeg fjernet egglederne og livmorslimhinnen. Vanlig sterilisering gjør ikke at man mister mensen.

Endret av linnlikesbras
Mer info om sterilisering.
  • Liker 2
Skrevet
linnlikesbras skrev (5 minutter siden):

Jeg steriliserte meg mens jeg var singel. Jeg ønsker ikke å få barn, men jeg ville heller ikke ha mensen. Det kan ikke sterilisering av kjæresten min gjøre noe med. 😄

Du mister ikke mensen av sterilisering, det skjer kun om de fjerne livmora di...

• Liker 1
Skrevet
Huldra-78 skrev (26 minutter siden):

Du mister ikke mensen av sterilisering, det skjer kun om de fjerne livmora di...

Ikke av å fjerne egglederne nei, men jeg hadde et annet inngrep som ble gjort samtidig. Jeg fjernet slimhinnen i livmora. Det vil ofte føre med at man ikke kan få barn (siden man mister mensen), men man beholder eggstokker og livmor.

Skrevet
linnlikesbras skrev (1 minutt siden):

Ikke av å fjerne egglederne nei, men jeg hadde et annet inngrep som ble gjort samtidig. Jeg fjernet slimhinnen i livmora. Det vil ofte føre med at man ikke kan få barn (siden man mister mensen), men man beholder eggstokker og livmor.

Jo, det er jo greit, men da har du gjort noe annet, enn en vanlig sterilisering.

Skrevet
linnlikesbras skrev (38 minutter siden):

Øh.. Jeg er sterilisert og har mensen hver måned med samme styrke som før? 

Anonymkode: 41c15...af5

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Se innlegg 8. Der forklarer hun inngrepet litt bedre. Hun har ikke gått gjennom en vanlig sterilisering, som innebærer å bare kutte/snøre av egglederne, for å hindre egg å vandre ned i livmoren. Man beholder altså eggstokker og alt ved vanlig sterilisering, så hormonene hver måned dannes og flyter som normalt. Man har mens.

Ved kastrering fjerner man kroppsdeler. Eggstokker, livmor, alle reproduksjonsorganene. Dette er et mye større inngrep, og man har heller ikke mens og hormonflyt etterpå. Man kommer i overgangsalderen.

(Det inngrepet hun beskriver i innlegg 8, der man kun fjerner livmorens slimhinne, har jeg personlig aldri hørt om før og det høres helt merkelig ut. Å "flå" livmoren og fjerne bare halvparten av den, og la en flådd livmor stå igjen? Man har ikke mensen da og kan ikke bli gravid, men hvorfor fjerner de ikke hele istedenfor å la et halvt organ stå igjen? )

Endret av Million
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Beklager, jeg skulle ha vært tydeligere. Jeg fjernet begge egglederne, samtidig som jeg fjernet livmorslimhinnen.

Skrevet
Million skrev (29 minutter siden):

(Det inngrepet hun beskriver i innlegg 8, der man kun fjerner livmorens slimhinne, har jeg personlig aldri hørt om før og det høres helt merkelig ut. Å "flå" livmoren og fjerne bare halvparten av den, og la en flådd livmor stå igjen? Man har ikke mensen da og kan ikke bli gravid, men hvorfor fjerner de ikke hele istedenfor å la et halvt organ stå igjen? )

Det kan oppstå komplikasjoner med å ta ut livmoren, så det er visst tryggest å la den stå. Det medisinske navnet er endometrieablasjon, hvis du ønsker å lese mer. Jeg ønsket å ta livmora ut, men ble fortalt at kirurgen helst ville la den bli.

Skrevet
Million skrev (1 time siden):

Se innlegg 8. Der forklarer hun inngrepet litt bedre. Hun har ikke gått gjennom en vanlig sterilisering, som innebærer å bare kutte/snøre av egglederne, for å hindre egg å vandre ned i livmoren. Man beholder altså eggstokker og alt ved vanlig sterilisering, så hormonene hver måned dannes og flyter som normalt. Man har mens.

Ved kastrering fjerner man kroppsdeler. Eggstokker, livmor, alle reproduksjonsorganene. Dette er et mye større inngrep, og man har heller ikke mens og hormonflyt etterpå. Man kommer i overgangsalderen.

For å unngå at kvinnen havner i overgangsalder, ved å la eggstokker være igjen, men likevel fjerne det som (sannsynligvis) er årsaken til plager som har gjort st man har fått innvilget medisinsk fjerning av livmorslimhinnen og eggledere :)

Anonymkode: f6b4a...437

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...