Gå til innhold

jeg har ikke vært på do på flere dager

Gjest jon are

Anbefalte innlegg

Gjest jon are

hei alle sammen!

det har seg slik at jeg går på metadon,og en av bivirkningene til denne medisinen er obstipasjon,altså det som vi på godt norsk kaller forstoppelse!jeg bruker duphalac,men i det siste har det gitt meg såpass store bivirkninger at jeg har valgt å avstå fra å bruke det.men nå har jeg fått så vondt i magen :tristbla: .jeg er desperat etter gode råd(men please ikke kom med noen treningsråd,det har jeg ikke ork til).er det noen av dere som har noen gode råd mot forstoppelse,er jeg evig takknemmelig!med hilsen fra Jon Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Violetta

Om det er helt akutt kan du bruke Microlax, det kjøpes reseptfritt på apotek. Det løster problemet innen et kvarter...

Ellers anbefales jo for eksempel svisker og annen tørket frukt, youghurt og lignende. Vet ikke om du har prøvd noe av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Violetta

Alle typer frukt skal jo hjelpe, men jeg har erfaring med at banan kanskje kan ha motsatt effekt.

Sviskeyoughurt brukte jeg til min datter da hun slet med problemet etter å ha gått over fra morsmelk til vanlig kumelk. Eller sviskesaft, det fås kjøpt i dagligvarebutikker ved barnematen.

God bedring! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ido Form er et reseptfritt middel du får på apotek. Det virker stabiliserende på mage og fordøyelse. Hjelper altså både mot forstoppelse og løs mage. Tablettene inneholder melkesyrebakterier, tror jeg.. Så det er vel minre farlig å bruke enn avføringsmiddel, hvis man må ta noe over lengre tid..

Hvis ikke er melkeprodukter som surmelk og yoghurt bra.. Og mye fiber og vann..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bruker allerde Dupholac, svisker vil mest sannsynligvis ikke ha noen annen virkning. Men du kan jo prøve.

Sennes-te som du får kjøpt på apotek virker også avførende.

Fruit and Fibre tyggetabletter fra helsekost likeså.

Men pass på å drikke mye vann når du spiser mye fiber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett om du spiser fiber eller ikke, så er det kjempeviktig å drikke masse vann.

Mye vann i kroppen fører til løsere avføring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psyllium husk virker også avførende, kjøpes i helsekost. Likeså magnesiumpulver, tror du får det på apotek!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...