AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #1 Skrevet 21. januar 2021 En kollega av meg ble omplassert (ufrivillig) på dette grunnlaget. Men hva er egentlig problemet med at to ektefeller jobber ved samme avdeling? De har samme utdanning, så ingen problem med maktforhold etc. Dette er i helsevesenet. Anonymkode: e70eb...f77
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #2 Skrevet 21. januar 2021 De ser hverandre 24/7 👎 Anonymkode: 2f930...51e 2
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #3 Skrevet 21. januar 2021 Det er mange årsaker til at mange bedrifter har policy på det, og en av grunnene er at det er trøblete for kollegaene at to i kollegagruppen har en så tett binding. Anonymkode: 90d07...320 5
ARima Skrevet 21. januar 2021 #4 Skrevet 21. januar 2021 Det er mange problemer med dette. og hovedsakelig går det på at det er vanskeligere å være profesjonell i slike situasjoner. 2
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #5 Skrevet 21. januar 2021 Lojalitet. Hvis en av partene gjør en alvorlig feil som f.eks feilbehandling eller alvorlig avvik, er nok terskelen til å ikke si noe videre høyere hvis det er kjæresten som står bak feilen. Samme med arbeidskonflikter, dilemmaer og det å være objektiv Anonymkode: 2ba58...42a 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #6 Skrevet 21. januar 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): De ser hverandre 24/7 👎 Anonymkode: 2f930...51e Men det er jo deres problem, ikke avdelingens 😛 takk for svar. Anonymkode: e70eb...f77
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #7 Skrevet 21. januar 2021 Jeg jobbet er mindre sted innen helse der to kolleger var gift. Det var ikke morsomt verken for de eller oss. De var dessuten kronisk for sent ute til alt, forsov seg alltid, og da ble ikke bare deres timeavtaler, men hele klinikken forsinket. De hadde ferier til samme tid, noe som også ble vanskelig. Det ødela liksom stemningen på kontoret også... Anonymkode: 4d66a...e03 2
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #8 Skrevet 21. januar 2021 Jeg jobber også i helsevesenet, og vi får dessverre snart et samboerpar på vår avdeling. Han jobber der fra før, hun er av helt uforståelige grunner ansatt. Hun har tatt noen vakter, og det som skjer er følgende; alt som sies til en må man regne med å si til begge, det man sier til en blir tvistet og omtolket i ørene til den andre - som igjen forteller falske historier videre på arbeidsplassen, alt som snakkes om på pauserommet videreformidles (vi har med andre ord ingen mulighet for kollegial utblåsing), det går ikke an å ta opp feil med den ene uten at den andre blandes inn, hvis hun forteller han om noe som har skjedd så blander han seg gladelig med den som var involvert basert på hear say osv. Vi håper alle, og da mener jeg virkelig ALLE, at hun bli omplassert til ett annet sted. Vi har et par på arbeidsplassen som fungerer greit, men de er ikke samme faggruppe, så da er det ikke noe problem. Ektefeller bør ikke jobbe på samme avdeling (skjønner ikke at de vil heller faktisk), ære være ledere som skiller dem. Anonymkode: 866ff...9a1 5
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #9 Skrevet 22. januar 2021 Jeg har både jobbet sammen med ektefelle, og vært kollega med et ektepar. Å være gift med en kollega fører til altfor mye jobbprat på hjemmebane (faglig). Det kan skape dårlig stemning, fordi ved uenigheter kan diskusjon bli til krangel, i hjemmesitutuasjonen når man ikke er profesjonell lenger. Samtidig har man ikke sitt eget, når det kommer til hva man forteller om sin dag på jobben ved middagsbordet. Å ha et ektepar blant kollegaene har ikke vært et problem for meg, men jeg ser at mange kollegaer tillegger paret meninger eller atferd de ikke har (at de utnytter systemet), og mener ekteparet rotter seg sammen. De av kollegaene som misliker den ene i paret, oppfører deg også dårlig mot den andre. Det skaper rett og slett dårlig arbeidsmiljø. Anonymkode: 0c915...6b7
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #10 Skrevet 22. januar 2021 Det er avdelingsleders problem at parets lojalitet til hverandre må påregnes å være høyere enn deres lojalitet til de andre på jobben. Det er også et problem å jobbe med noen du må anta videreformidler all informasjon seg imellom. I tillegg er som oftes minst en i et par mindre kompetent - da må alle de andre til enhver tid snakke fint rundt den ene partens inkompetanse, mangel på arbeidslyst eller generelt lite hyggelige væremåte fordi partner risikerer å finne ut at hen er gift med en som ikke der lasset. Og uansett er det mye lettere å skille et par mens det er sammen enn etter det blir skilt. Noe folk flest blir. Jeg har en kollega hvis kone har søkt på jobb i samme firma. Han er kjempegira, men også fullstendig inkompetent, generelt mislikt og latterliggjort og ekstremt lat. At hun får vite om dette gitt at hun får jobben er selvsagt. Hyggelig hjemme på kvelden etter at hun finner ut at jobben han sikkert har skrytt av består i å loffe rundt og skifte arbeidet sitt.. Anonymkode: 15c15...9e6
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #11 Skrevet 22. januar 2021 Har to gifte par på avdelingen min. Tok faktisk en god stund før jeg skjønte at de var par 🤣 det kommer overhodet ikke frem at de bor sammen og de er alltid profesjonelle. Er de uprofesjonelle så byr det på mange problemer. Anonymkode: cdd69...234 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå