Gå til innhold

Dere som jobber med barn - bekymringsmelding til bv

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg har en elev som for noen dager siden fortalte meg at den ene forelderen slår med flat hånd, drar barnet etter ørene, slenger barnet ned på seng/sofa, og at av og til "slåss" de sammen (greide ikke å utdype dette noe mer.) Jeg snakket så med vår kontakt i barnevernet, og med avdelingsleder. De kalte dette for oppdragervold og mener at det ikke er alvorlig nok til feks akuttplassering (noe jeg selvfølgelig er glad for, det må jo være veldig opprivende for et barn.)

Neste dag kom det frem at barnet fortalte hjemme at det hadde snakket med meg om dette. Da mente avdelingsleder og bv-kontakt at vi kan kalle foreldrene inn til et møte, og sammen med dem skrive en bekymringsmelding til barnevernet. Dette fordi de allerede vet at vi vet. 

Kjenner jeg gruer meg til dette møtet, og vet ikke helt hvordan jeg skal gå frem. Avdelingsleder har bare sagt at vi tar det som det kommer, og at h*n kan styre møtet litt. Har ikke veldig stor tiltro til denne lederen skal jeg være ærlig. 

Hvordan legge dette frem for foreldrene på en god måte som inviterer til videre samarbeid? De har ikke veldig stor tiltro hverken til det norske samfunnet eller skolen, desverre. Og hvordan kan jeg stole på at helgen blir god for barnet etter dette? Det er jo tross alt en heftig måte å gå inn i helgen på for disse foreldrene... 

Anonymkode: 2bb4a...322

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan kan det ha seg at oppdragervold ikke blir tatt på lik alvor som når man kommer med et lite blåmerke i bhg som i mange tilfeller ikke kommer av vold en gang?

Anonymkode: 871d7...2c3

• Liker 16
Skrevet

TS er «litt» rasistisk «mellom linjene»....

Anonymkode: 0535a...7df

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvordan kan det ha seg at oppdragervold ikke blir tatt på lik alvor som når man kommer med et lite blåmerke i bhg som i mange tilfeller ikke kommer av vold en gang?

Det aner jeg ikke. Følger bare rådene fra bv i denne saken. Mitt barn har for øvrig hatt mange blåmerker opp gjennom, og ingen i bhg har reagert 😅

• Liker 1
Skrevet

Og hva får deg til å konkludere med det? 

• Liker 24
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

På hvilken måte er ts rasistisk? Hun har ikke skrevet et ord som kan tyde på at hun er rasist med mindre man selv er lettkrenka og leter etter «rasistiske» begrep, så er det ingenting i HI som tilsier det.

• Liker 34
Skrevet

Det aner jeg ikke. Følger bare rådene fra bv i denne saken. Mitt barn har for øvrig hatt mange blåmerker opp gjennom, og ingen i bhg har reagert 😅

Jeg håper det ordner seg for dere, det tyder på at du genuint bryr deg om dette barnet og hn var heldig som betrodde seg til akkurat deg❤️
Har foreldrene mulighet til å få en tolk, tror det hadde gjort dem litt roligere :) 

• Liker 7
Skrevet

Og hva får deg til å konkludere med det? 

Siste avsnitt 

Skrevet

Siste avsnitt 

Hun forklarer situasjonen. Enkelte av oss har faktisk utenlandsk bakgrunn og kan hjelpe henne utifra de detaljene hun har med.

• Liker 17
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Siste avsnitt 

Barnet snakker veldig mye om at alle familiens problemer startet da de kom til norge, at politiet i noege ikke er til å stole på osv. Dette har barnet nesten garantert hørt fra sine omsorgspersoner. Så siste avsnitt er ikke rasistisk, men fakta. Det er heller ikke noe jeg ser ned på dem for, skjønner godt at det er krevende å skulle oppdra barn i en annen kultur enn man er vant med. Det forandrer dog ikke det faktum at jeg har meldeplikt. 

• Liker 26
Skrevet

Dette er oppgaven du må gjøre når du har valgt å jobbe med barn: Avgjørelser om du skal melde til barnevernet, stå i det, kanskje vitne i fylkesnemnda osv. Jeg håper lærer og førskolelærerutdanningene har dette som en del av pensum nå. Hvis ikke er det på tide. vi kan ikke ha lærere som går ut i KG og spør om råd om slike ting!
blir det ikke bekymringsmeldingen som du tenker at den skal være, har du plikt til å melde fra hva du mener er riktig. Bare nevner Kristoffersaken. Der meldte ikke assistenten fra fordi rektor sa at hun ikke trengte å gjøre det. Dette ble påpekt som en stor feil i dommen. 

Anonymkode: 5fc8a...0e8

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Nå må du gi deg. Hun sier bare mellom linjene at det er anerledes i andre land og det ER det. I mange land er det helt lov med opdragervold. Nesten hele Europa. Det er ikke rasistisk. Disse foreldrene har ikke samme forutsetninger til å vite vårt lands syn på saken, og hvor galt det egentlig er. De gjør sannsynligvis ikke dette for å være slemme, men av tro på at det er sånn oppdragelse fungerer.  

Anonymkode: 3861f...a3a

• Liker 16
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

oppdragervold

BVs egentlige svar er at dette tør de ikke ta fordi de vet at rasismebeskyldningene vil hagle. Da ofrer de mye heller barnet.

Anonymkode: 9f2ef...703

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette er oppgaven du må gjøre når du har valgt å jobbe med barn: Avgjørelser om du skal melde til barnevernet, stå i det, kanskje vitne i fylkesnemnda osv. Jeg håper lærer og førskolelærerutdanningene har dette som en del av pensum nå. Hvis ikke er det på tide. vi kan ikke ha lærere som går ut i KG og spør om råd om slike ting!
blir det ikke bekymringsmeldingen som du tenker at den skal være, har du plikt til å melde fra hva du mener er riktig. Bare nevner Kristoffersaken. Der meldte ikke assistenten fra fordi rektor sa at hun ikke trengte å gjøre det. Dette ble påpekt som en stor feil i dommen. 

Herregud. TS vet jo dette og derfor har TS gjort det hun skal. Hva ville du med dette innlegget? Få ut litt aggresjon? Foreslår at du heller får det ut på noen som fortjener det.

TS, har ingen råd, men godt at du skal ha med deg noen på møtet! :)

Som du sier så har visse kulturer problemer med autoriteter og man må møte dem på denne irrasjonelle frykten og si at man skjønner at de er engstelige for hva som skal skje fremover men man vil de det beste.

Anonymkode: ff10c...41d

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg skjønner jo dette. Men nei, det var ikke pensum i min utdanning, jeg er uerfaren, og nærmeste leder sier at vi tar det som det kommer. Jeg vil gjerne gjøre jobben min best mulig her, og trygge først og fremst barnet, men også foreldrene. 

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

BVs egentlige svar er at dette tør de ikke ta fordi de vet at rasismebeskyldningene vil hagle. Da ofrer de mye heller barnet.

Anonymkode: 9f2ef...703

Slapp av! Det er verre for et barn å bli tatt fra familien sin enn å bli slått med flat hånd. Jeg er norsk og ble også slått med flat hånd, tok ikke skade av det.

Skrevet

1. Det høres mer impulsivt ut enn typisk oppdragervold, særlig det med å bli slengt. 

2. Helt enig i at det neppe er grunnlag for en akuttplassering. 

3. Men det er fortsatt en amatørmessig tilnærming å ta møte med foreldrene før det foreligger en plan for samtale og ivaretakelse av barnet etterpå. Er dette en svært liten kommune slik at barneverntjenesten ikke er så rutinert? 

4. Har dere vært i kontakt med politiet for å drøfte saken opp mot avvergeplikten? 

Anonymkode: 01a62...b51

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Slapp av! Det er verre for et barn å bli tatt fra familien sin enn å bli slått med flat hånd. Jeg er norsk og ble også slått med flat hånd, tok ikke skade av det.

🙄🙄

Så du snakker på vegne av alle barn som ble slått med flat hånd?

• Liker 14
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Bhg melder ikke til bv pga et lite blåmerke om det ikke ligger andre bekymringer til grunn ;)  ALLE - man trenger hverken ha eller jobbe med barn - vet at små barn i perioder er full av små sår og blåmerker. For de aller fleste har det ingenting med vold å gjøre. Men har bhg andre bekymringer i tillegg, kan jo gjerne et blåmerke være utløsende faktor.

Anonymkode: e5d88...f6c

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det kan jo diskuteres om man er uskadet når man som voksen forsvarer vold mot barn.

Nå er det heldigvis ikke på noen måte slik at en bekymringsmelding er synonymt med akuttplassering. Som oftest er det slett ikke det. 

Anonymkode: 01a62...b51

• Liker 19

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...