Gå til innhold

Hva tror du skjer etter døden? Er det helt mørkt, en annen dimensjon, blir vi gjenfødt?

Anbefalte innlegg

Skrevet
HarryDotter skrev (31 minutter siden):

Det er ikke bare en reaksjon fra hjernen når man dør. En nevrolog fra USA testet dette fenomenet på mange pasienter som døde og senere ble gjenopplivet. Selv uten den minste gnist av hjerneaktivitet, kunne flere av pasientene fortelle om enorme opplevelser!

Det er også samlet skildringer fra folk som har vært klinisk døde, som forteller i detalj om sine opplevelser. Noen av dem nifse historier mens de fleste er fulle av kjærlighet, lys og varme. Matcher svært godt med det bibelen beskriver. Dette er historier fortalt av folk verden rundt fra alle kulturer og religioner. Og det de forteller har utrolig mange likhetstrekk.

Men problemet er at de ikke er døde, de våkna opp igjen, så HELT døde var de ikke.

Videoannonse
Annonse
Gjest HarryDotter
Skrevet
Lawyam skrev (8 timer siden):

Men problemet er at de ikke er døde, de våkna opp igjen, så HELT døde var de ikke.

De var såpass døde at hjerte stod stille og hjernen hadde 0 aktivitet. Er vel det legene kaller "klinisk død". Så er det noen som er heldige å våkner opp igjen.

Skrevet
HarryDotter skrev (37 minutter siden):

De var såpass døde at hjerte stod stille og hjernen hadde 0 aktivitet. Er vel det legene kaller "klinisk død". Så er det noen som er heldige å våkner opp igjen.

Hjernen kan leve videre i 30-40 minutter etter at hjertet stopper å slå. Hjernen går i sparemodus. At noen våkner opp fra sparemodus er forsåvidt greit, men dem var jo aldri fysisk død. Hjertedød ja, men ikke hjernedød. Alle som sier dem har vært død i f.eks 10 minutter, har faktisk aldri vært død.

For ingen kan våkne opp fra "klinisk død". Ved klinisk dødhet så er bevisstheten din "reist", og skallet/kroppen ligger igjen. 

Anonymkode: ee5bf...053

• Liker 3
Skrevet

Etter døden er vi der vi var før vi ble født. For meg så er fødsel og død to sider av samme sak. Ubeskrivelig og fantastisk. 

Hvor vi drar er ikke så viktig, men jeg tror sjansen er god for at vi kan slappe av og ta ferie fra alt som vi strever med.

Vi lever videre i bevisstheten til alle som husker oss. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hjernen kan leve videre i 30-40 minutter etter at hjertet stopper å slå. Hjernen går i sparemodus. At noen våkner opp fra sparemodus er forsåvidt greit, men dem var jo aldri fysisk død. Hjertedød ja, men ikke hjernedød. Alle som sier dem har vært død i f.eks 10 minutter, har faktisk aldri vært død.

For ingen kan våkne opp fra "klinisk død". Ved klinisk dødhet så er bevisstheten din "reist", og skallet/kroppen ligger igjen. 

Å være erklært klinisk død handler jo i mange tilfeller om at man verken har målt hjerneaktivitet eller hjerteaktivitet innenfor en gitt tidsramme. Det er en tilstand flere har våknet fra. Biologisk død, på den annen side, er når cellene i kroppen begynner å dø som en følge av dette. Det er det ingen som kan våkne opp fra. 

Anonymkode: 81b4a...497

• Liker 2
Skrevet
Malika skrev (På 24.1.2021 den 2.11):

Jeg har slik dødsangst. Ikke fordi at selve døden skal være smertefull. Men det er det at JEG skal bli borte for evig og alltid. Det er så skremmende og vanskelig. Evigheten liksom. Og at jeg skal dø. JEG . 

Jeg sliter med slike tanker daglig. For etter at jeg er død er jeg død. Og alle andre skal dø.

Ja! Nøyaktig slik føler jeg det også og det blir verre med årene,  fordi jeg er et steg nærmere døden for hver bursdag 

Anonymkode: 9a0f1...991

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Å være erklært klinisk død handler jo i mange tilfeller om at man verken har målt hjerneaktivitet eller hjerteaktivitet innenfor en gitt tidsramme. Det er en tilstand flere har våknet fra. Biologisk død, på den annen side, er når cellene i kroppen begynner å dø som en følge av dette. Det er det ingen som kan våkne opp fra. 

Ja, innenfor en gitt tidsramme. Nettopp. Men bevisstheten din er ikke på tur ut av kroppen for lenge etter man er "klinisk død". Ordet "klinisk død" er for øvrig misvisende. Når man får en hjertestans så er man egentlig klinisk død, men det stemmer jo ikke ettersom kroppen lever i mange minutter etter. Og hjernen er et av organene som holder ut lengst. Derav er det mulig å hente noen ut av en klinisk død tilstand lenge etter at døden inntraff. Fordi hjernen og bevisstheten er fortsatt i livet. 

Det som skjer er at hjernen er i sparemodus. Den bruker knapt oksygen, og slår nærmest av. Her opplever folk som er død hallusinasjoner og drømmer. Men du er faktisk ikke helt død før man er "biologisk død". Enten så er man død eller så er man ikke det. Og ingen bevisstheter er blitt hentet ut av døden. 

• Liker 1
Skrevet

Det fremstår helt usannsynlig at det skal være noen slags bevissthet etter at hjernen har sluttet å fungere. Så jeg mener det er like lite etter døden som det er før fødsel. Men helt sikker kan man selvfølgelig aldri være.

Anonymkode: bbd9b...c76

Skrevet

Jeg holdt på å dø og husker helt godt hva som skjedde og etter den opplevelsen er jeg helt sikker på at sjelen vår lever videre etter at vi er døde. 

Anonymkode: 18b32...240

• Liker 3
Skrevet (endret)

Det skjer ingenting. Ikke svart engang som @jabx er inne på. De jeg har pratet med som faktisk har opplevd døden for litt underkanta 1 time eller en annen som var død noen minutter. Sier begge det samme. Man havner verken i himmelen eller helvete.

Det skjer ingenting. Er ikke redd for døden, men er ikke helt klar for det enda. Gi meg førti år til så sier jeg nok noe annet om jeg er klar for det. Uavhengig om store selskapene klarer å forlenge livene våre. Livet blir altfor kjedelig om man skulle ha fått levd i 2-300 år. Slike folk som var født på 40-50 tallet har jo fått livene sine forlenget betydelig med utviklingen som har vært.

Dersom utviklingen forsetter i samme tempo så tror jeg ikke det vil være uvanlig at man kan havne ihvertfall på 130 år dersom man blir kvitt mye av forurensingen og får helbredet de eldre sykdommene som vi har idag.

Endret av Lasox
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ja! Nøyaktig slik føler jeg det også og det blir verre med årene,  fordi jeg er et steg nærmere døden for hver bursdag 

Anonymkode: 9a0f1...991

"And you run and you run to catch up with the sun, but it's sinking. Wasting around to come up behind you again. The sun is the same in a relative way but you're older. Shorter of breath and one day closer to death!"

- Pink Floyd -

Anonymkode: 55937...799

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ja, innenfor en gitt tidsramme. Nettopp. Men bevisstheten din er ikke på tur ut av kroppen for lenge etter man er "klinisk død". Ordet "klinisk død" er for øvrig misvisende. Når man får en hjertestans så er man egentlig klinisk død, men det stemmer jo ikke ettersom kroppen lever i mange minutter etter. Og hjernen er et av organene som holder ut lengst. Derav er det mulig å hente noen ut av en klinisk død tilstand lenge etter at døden inntraff. Fordi hjernen og bevisstheten er fortsatt i livet. 

Det som skjer er at hjernen er i sparemodus. Den bruker knapt oksygen, og slår nærmest av. Her opplever folk som er død hallusinasjoner og drømmer. Men du er faktisk ikke helt død før man er "biologisk død". Enten så er man død eller så er man ikke det. Og ingen bevisstheter er blitt hentet ut av døden. 

Klinisk død er jo bare en term man bruker for å beskrive en tilstand det er mulig å gjenopplive noen fra, kontra biologisk død. Man er klinisk død når hjertet stopper og hjerneaktiviteten blir borte. Det er en (forholdsvis) presis medisinsk term. Cellene i kroppen vil leve i flere timer etter at man har dødd - også etter biologisk død. 

Poenget her er at man i en rekke studier (bla AWARE) har intervjuet pasienter i etterkant av null hjerte/hjerneaktivitet som mener å ha erindret ting fra det tidsrommet de var klinisk døde. Altså mener de å ha opplevd ting når man har målt null hjerneaktivitet (som bør være umulig, fordi null hjerneaktivitet = ingen minner). Det har ingenting med "sparemodus" å gjøre fordi alt tilsier at man skal kunne måle hjerneaktivitet hvis det foregår ting i hjernen. I et av tilfellene kunne man også presist stadfeste at denne opplevelsen skjedde med flat linje, dvs ikke var minner fra minuttene eller sekundene før hjerneaktiviteten ble borte. Av det kan man enten konkludere med at 1) det finnes mekanismer i hjernen man ikke er klar over enda, eller 2) det finnes en form for "bevissthet" som overlever i hvert fall en gitt periode etter at man har avgått med døden. 

• Liker 1
Skrevet
HarryDotter skrev (14 timer siden):

Jeg er en av de, og jeg tror ikke på noe som helst etter døden. Jeg har status "gjenoppliving med positivt resultat". Hvor lenge jeg var klinisk død har jeg aldri fått rede på, men jeg ble lagt i koma og var borte i ei uke etter en hjertestans.

Mange har spurt meg om jeg ikke så noe..... tunell med lys, eller hørte forfedre som ropte på meg. Men alt var totalt svart, så jeg er fortsatt ateist og tror ikke på noe som helst etter døden.

Anonymkode: 55fbf...ae3

Skrevet

Jeg tror ikke det skjer noe som helst.

Når du våkner om morgenen så har det gått mange timer. Kanskje du husker en drøm eller to, men mesteparten av tiden fra du la deg og frem til du våknet er bare "borte". 

Jeg tror at å dø vil være veldig likt "borte"-delen av soving. Det er ingenting. 

Så er jeg litt fascinert av de som tror man skal møte igjen forfedre. Hvordan skulle det fungert? Oldefaren din ville også møtt sine forfedre. Oldemoren til oldefar ville møtt sine forfedre. Møtes alle mennesker som noensinne har levd, da?

Og, i hvilken tilstand møtes man, er alle gamle, enten med eller uten kropp? Eller er du barn og møter bestefar som gammel? Men bestefar er kanskje barn og møter sin far? 

Det gir ingen mening. 

Kommer dyr til himmelen? Er Napoleons hvite hest der oppe? Som voksen hest, eller føll? 

Nei. Døden er nok ingenting. Bare mørke. 

Anonymkode: 08e7f...370

Skrevet

Jeg tror det er noe mer etter døden. Jeg kjenner noen som har et bilde fra 50 tallet med et gjenferd på. På den tiden bildet ble tatt så hadde en i den familen akkurat dødd. På bildet ser man hele familien og en hvit krokrygget figur som står lent inntil rekkverket på trappa. Denne personen var gammel og krokrygget. Et av barna på bildet ser ikke inn i kameraet, men sitter med snudd hode og ser på denne figuren. Så jeg tror ikke det er juks eller dobbelteksponering, jeg tror det er gjenferdet til denne personen. Tror ikke vanlige folk viste hvordan de skulle jukse med bilder på den tiden. Vet ikke om det gikk med de kameraene de hadde da. Uansett så tror jeg ikke noen jukset med det, kunne nok ikke falle dem inn engang. De hadde også hørt en del lyder og at noen romsterte i huset. Så for meg er dette et sterkt bevis på at det er noe mer etter døden. 

Anonymkode: dccd7...170

Skrevet

Når du er død, så stopper hjernen din å virke, så det er ingen bevissthet som kan oppfatte f.eks mørke, eller at du er kald osv.
Tenk på det som å blåse ut et lys, når flammen er borte, er det over.
Jeg ser ingen bevis for reinkarnasjon. Om vi eksiterer i en annen dimensjon er vanskeligere å svare på, da vi ikke har en god forståelse av kvantemekanikk og hvor mange dimensjoner det faktisk er, men i praksis så vil jeg si at når vi dør, så er vi borte for alltid og at alt som er igjen etter oss eksisterer i hva vi har gjort mens vi var levende, fått barn, skapt noe, gjort inntrykk på andre mennesker osv.

Gjest lillepersille123
Skrevet
Malika skrev (På 24.1.2021 den 2.22):

Det tror jeg også. Men jeg klarer ikke å forsone meg at JEG skal dø og være borte for alltiid. 

Det er fordi du ikke skal det. Sjelen lever evig. Derfor fortsetter vi bare. Vi kan ikke forestille oss at vi blir intet, fordi det faktisk er umulig 

Skrevet

Jeg vet ikke, og jeg bekymrer meg ikke. Den som dør får se — eller ikke. 

Skrevet

Jeg tror det er noe mer etter døden.

Skrevet

Vi går tilbake til den tilstanden vi var i før vi ble født. Derfor tror jeg fast på gjenfødelse. Hva vi blir gjenfødt som, se det er en annen sak....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...