AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #1 Skrevet 21. januar 2021 Mitt barn (2 år) har 130 000 kr på en konto som er hans, kontoen er i mitt navn. Og nå vurderer jeg å bruke disse pengene på å betale ned boliglånet. Grunnen til dette er at jeg nylig har blitt alenemor, 100% alene, barnefar bor nå på den andre siden av kloden. Vi har ingen kontakt, og han betaler ikke barnebidrag. Jeg har tidligere hatt veldig romslig økonomi og derfor hatt muligheten til å spare både barnetrygd og kontantstøtten til barnet, samt at mine foreldre har gitt ett beløp i gave. Da jeg ble alene forandret økonomien seg brått, inntekten min ble halvert og dette har gjort meg mer bekymret for fremtiden. Jeg føler at jeg må stå på ekstra for å gi barnet mitt det han trenger, og at dette ansvaret nå kun er på meg. Tenker også at med lite i boliglån, vil jeg ha mer senkede skuldre og muligheten til å ta uforutsette utgifter mer på strak arm. Dette vil jo på sikt komme barnet til gode da, han vil nyte godt av at vi kan bruke mer penger på oss, og mindre vil gå med til boliglånet hver måned. Jeg tenker også at jeg skal ha som mål å spare opp disse pengene til barnet igjen, og selvsagt fortsette å spare hele barnetrygden. Planen er å bruke 130 000kr fra barnet, pluss 350 000kr av mine egne penger på å få boliglånet ned. Hva tenker dere om dette? Er dette riktig av meg? Anonymkode: 9af83...782 2
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #2 Skrevet 21. januar 2021 Det synes jeg. Det vil hjelpe barnet på sikt. At du kan ha det litt mer romslig, mens barnet vokser opp. Anonymkode: 52a65...904 43
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #3 Skrevet 21. januar 2021 Her kommer det jo an på hvem som har spart disse pengene. Men, er det skikkelig krise, hadde jeg brukt dem på lån. Da skulle imidlertid ALLE andre løsninger vært prøvd, og INGEN penger flr det gått på tull! Anonymkode: 9cb34...ced 5
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #4 Skrevet 21. januar 2021 Det er riktig av deg. Nedbetalt bolig er en sikkerhet for barnet ditt dersom det skulle skje deg noe. Du bruker ikke pengene, du reinvesterer de i barnet ditt Anonymkode: 08433...28c 29
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #5 Skrevet 21. januar 2021 Hvem ga barnet pengene, og var der noen avtale om hva pengene skulle brukes på? Anonymkode: 8b96e...df8 7
moroklompen Skrevet 21. januar 2021 #6 Skrevet 21. januar 2021 De 135.000 ekstra vil ikke utgjøre en stor forskjell på betaling av boliglånet. Jeg hadde betalt ned de 350.000 jeg hadde og fortsatt å spare de pengene som er spart til barnet. Så kan du evt heller låne derfra i en ekstraordinær krisesituasjon. 23
Dollyen Skrevet 21. januar 2021 #7 Skrevet 21. januar 2021 Jeg villle startet med de 350.000,- du allerede har og fortsatt å spare - evt. ekstra avdrag per mnd. på lånet. Hva med å dele barnebidrag etc. halvparten på ekstra avdrag lån og halvparten sparing til barnet? Jeg ville i utgangspunktet vært forsiktig med å ta 150.000 fra barnet, selv om du har hederlige ambisjoner om å spare de tilbake, så er det ikke alltid slik at det går som man ønsker. Lykke til. 7
Ulrikke Skrevet 21. januar 2021 #8 Skrevet 21. januar 2021 Det du selv har spart til barnet rår du jo selv over uten problemer. Kontoen er i tillegg i ditt navn. Disse pengene gjør du hva du vil med. Gaven fra dine foreldre er jeg litt mer usikker på om jeg ville inkludert i nedbetalingen. Da ville jeg i tilfelle tatt dem med i beslutningen angående akkurat disse pengene. Sånn ellers er det jo mye bedre å betale ned lån enn å sitte med mye penger på bok, så akkurat DET er jeg enig i at er lurt! Det er bare disse "gavepengene" jeg er usikker på om jeg ville inkludert i planen. 19
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #9 Skrevet 21. januar 2021 Man tar vel aldri penger fra sitt barns konto? Du låner nå, hva med senere? Kan du garantere at du får satt inn pengene igjen? Jeg ville heller tatt barnetrygden å brukt det du får inn der, disse er ikke gitt at er barnet sitt men er ment som tilskudd til foreldre som har barn Anonymkode: a54e2...1b5 6
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #10 Skrevet 21. januar 2021 Jeg ville brukt de pengene som du har spart av barnetrygden og kontantstøtten, men latt pengene foreldrene dine har gitt stå på konto. Det var en gave til barnet. Anonymkode: 930e5...814 23
Raven.Writingdesk Skrevet 21. januar 2021 #11 Skrevet 21. januar 2021 (endret) Barnet ditt har ingen utbytte av at det står flere hundrede tusen på konto om det vokser Opp i økonomisk trange kår. Om redusering av lån gir dere bedre rammer og barnet uansett er arving av din bolig i fremtiden så synes jeg det absolutt er helt innafor. Endret 21. januar 2021 av Raven.Writingdesk 17
Enmanelskeråhate Skrevet 21. januar 2021 #12 Skrevet 21. januar 2021 De pengen du har spart er dine og ikke barnets, gjør hva du vil og tenker er best. De kommer barnet tilgode uansett 7
AnonymBruker 42 Skrevet 21. januar 2021 #13 Skrevet 21. januar 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hva tenker dere om dette? Er dette riktig av meg? Den eneste som kan avgjøre hvor riktig dette er, det er jo du selv. Personlig synes jeg det høres fornuftig og "riktig" ut. Ville vel kanskje spurt de som satte penger inn på konto hva de synes om saken Tror en mor med "senka skuldre" nesten alltid vil komme barn til gode. 7
appelsinjuice Skrevet 21. januar 2021 #14 Skrevet 21. januar 2021 Nei, ikke under noen omstendighet! Dersom du har regninger som går til inkasso; Ja, det er ok å låne av barnet. Dersom mor vil betale ned en (forholdsvis) ubetydelig sum på et boliglån hun allerede klarer å betjene: Ikke planer! 7
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #15 Skrevet 21. januar 2021 appelsinjuice skrev (Akkurat nå): Nei, ikke under noen omstendighet! Dersom du har regninger som går til inkasso; Ja, det er ok å låne av barnet. Dersom mor vil betale ned en (forholdsvis) ubetydelig sum på et boliglån hun allerede klarer å betjene: Ikke planer! Jeg tenker nei også på denne. Er man så dårlig stilt så får nok dette barnet aldri se pengene sine igjen.. Man låner aldri penger av noen andre enn banken 👌 Anonymkode: a54e2...1b5 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #16 Skrevet 21. januar 2021 Barnetrygden og kontantstøtten kan du fint bruke. Gaven foreldrene dine har gitt til sitt barnebarn, de er barnet sine og de har du ikke rett til å bruke. Anonymkode: 4c35b...a4f 14
Rucula Skrevet 21. januar 2021 #17 Skrevet 21. januar 2021 appelsinjuice skrev (1 minutt siden): Nei, ikke under noen omstendighet! Dersom du har regninger som går til inkasso; Ja, det er ok å låne av barnet. Dersom mor vil betale ned en (forholdsvis) ubetydelig sum på et boliglån hun allerede klarer å betjene: Ikke planer! Ungen er 2 år da, og har 130 k på konto. Det er jo heller ikke helt normalt. Jeg sparer også barnetrygden og min 3 åring har 55 000 bare. så jeg synes ikke det er en dum prioritering å putte 100 000 av barnets penger inn i boliglånet. 17
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #18 Skrevet 21. januar 2021 Hvor mye vil du "spare" på dette i mnd? Og hvorfor er din inntekt halvert? Anonymkode: 708d5...9f4 2
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #19 Skrevet 21. januar 2021 appelsinjuice skrev (2 minutter siden): Nei, ikke under noen omstendighet! Dersom du har regninger som går til inkasso; Ja, det er ok å låne av barnet. Dersom mor vil betale ned en (forholdsvis) ubetydelig sum på et boliglån hun allerede klarer å betjene: Ikke planer! Men dersom regningene går til inkasso og mor blir så skrapa at hun må dra til sosialen så vil hun uansett få beskjed om å bruke opp barnas penger (når de står på hennes navn) før hun får penger fra dem og da er man like langt. Anonymkode: 08433...28c 8
A-hunter Skrevet 21. januar 2021 #20 Skrevet 21. januar 2021 Nei. Ingen betaler ned på lån med sparepenger med dagens ekstremt renter. Nå sparer vi det remmer og tøy kan holde. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå