Gå til innhold

Forsikring: Ikke sett på maskiner om natten. Elselskap: Billigst strøm kl00-02. Hva gjør du da?

Storforbruk om natta eller ingen strømstyring  

96 stemmer

1. 1. Setter du på storforbrukere om natta eller ikke?

• Hører på forsikringen og har ikke storforbrukere på når vi sover
      69
    • Sparer strømutgifter og bruker nattestrøm
      27

Anbefalte innlegg

Skrevet

I det siste har strømprisen vært litt crazy bananas, opp mot 130 øre/kWt. Vi har da på alle store forbrukere om natten til halv pris: Varmtvannsbereder, kles- og oppvaskmaskin, elbilen...alt går nattestid. Det har vi spart noen hundrelapper på denne vintersesongen.

Men for disse småpengene tar vi jo en risiko. Forsikringsselskap og brannvesen anbefaler ikke å slå på store forbrukere om natten. Ved varmgang i stikkontakter, ladere, maskiner og slikt følger det med en viss brannfare. Og om det først brenner - som jo aldri er planlagt, alltid et uhell - er det en fordel om ikke alle ligger og sover.

Så jeg lurer på...hvordan tar du og dere stilling til dette? Hører dere på råd fra forsikring m.fl., eller stoler dere på elektrisk anlegg og diverse maskiner og apparat?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Brannsikkerhet går først, og sikkerheten til barna mine. Lader ingenting om natta, og skrur av alt med bryter. Spare hundrelapper? Det finnes tusen andre ting jeg heller sparer på før jeg risikerer familiens liv for litt billigere strøm. 

Men jeg forstår hva du mener. Men det blir aldri verdt det. 

Anonymkode: 0e9e9...28a

• Liker 33
Skrevet

Jeg vasker ofte klær på natta. Men da er jeg våken, legger meg ikke til å sove.

Anonymkode: e6086...3e1

• Liker 8
Skrevet
catman skrev (6 minutter siden):

I det siste har strømprisen vært litt crazy bananas, opp mot 130 øre/kWt. Vi har da på alle store forbrukere om natten til halv pris: Varmtvannsbereder, kles- og oppvaskmaskin, elbilen...alt går nattestid. Det har vi spart noen hundrelapper på denne vintersesongen.

Men for disse småpengene tar vi jo en risiko. Forsikringsselskap og brannvesen anbefaler ikke å slå på store forbrukere om natten. Ved varmgang i stikkontakter, ladere, maskiner og slikt følger det med en viss brannfare. Og om det først brenner - som jo aldri er planlagt, alltid et uhell - er det en fordel om ikke alle ligger og sover.

Så jeg lurer på...hvordan tar du og dere stilling til dette? Hører dere på råd fra forsikring m.fl., eller stoler dere på elektrisk anlegg og diverse maskiner og apparat?

Greit nok å kjøre oppvaskmaskinen om natta, men ikke ladere! Ladere er ekstremt brannfarlige og disse lithiumbatteriene er rett og slett brannbomber. Batteriladere til lommelykter, telefon, kamera og sånt trekker forresten ikke mye strøm.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er b menneske så vasker klær og har på oppvaskmaskin på natt, men da er jeg våken. Ingenting er på når alle sover.

• Liker 12
Skrevet

Jeg kunne godt å vasket klær og slikt på natta siden jeg stort sett er våken. Jeg gjør det ikke siden jeg ikke vil plage naboer med støyen fra maskinene. 

Anonymkode: 60741...68b

• Liker 7
Skrevet

Jeg forstår hva du mener. Men det som drar strøm hos meg, bråker også (vaskemaskin, tørketrommel), eller så er det noe jeg prioriterer å fyre opp mens jeg er våken (varmeovner). Og jeg vil være mest våken på dagtid. Så det blir uansett ikke noen aktuell problemstilling.

Til gjengjeld lar jeg vaskemaskin, tørketrommel og oppvaskmaskin gå mens jeg er ute. 

Anonymkode: 27fc3...967

• Liker 1
Skrevet

Har du strømavtale som avregnes time for time? 

Skrevet

Man må jo følge anbefalingene og føringene til politikerne. De har bestemt at Norge skal bruke flere milliarder på å få AMS strømmålere, og har nå tidsdifferensiert strømpris. Dvs at de ønsker at nordmenn flytter strømforbruk til andre tider enn når det er høyt press på strømnettet. 

Så vi forbrukere må da gjøre slike ting på natta, mens vi sover.

De har høye priser på sigaretter og alkohol fordi det er uønsket, og de har redusert avgift på elbil. Konklusjonen er rimelig enkel

• Liker 8
Skrevet

Jeg kjører alle maksiner på natten, men jeg er b menneske da 😅

Anonymkode: 928fe...509

• Liker 4
Skrevet

Men ærlig talt, hvor mye er det man kan spare på å bruke strøm om natta? Det kan da ikke være så mye.

Jeg vil tro de aller fleste av oss kan spare mer på andre tiltak som ikke er brannfarlig.

Skrevet

Kjører ikke maskiner mens vi sover uansett strømpris.

• Liker 7
Skrevet

Jeg har aldri på oppvaskmaskin og vaskemaskin på natten, men varmtvannsberederen står på hele tiden. Er det vanlig å skru den av på natten?

Anonymkode: 55961...9c7

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Jeg har aldri på oppvaskmaskin og vaskemaskin på natten, men varmtvannsberederen står på hele tiden. Er det vanlig å skru den av på natten?

Anonymkode: 55961...9c7

Det er ikke vanlig å skru av varmtvannsbereder. Nye beredere skal kobles uten stikkontakt, med det regner jeg med at bryter også er uaktuelt.

Skrevet

Etter å ha hatt branntilløp i både vaskemaskin og tørketrommel, bruker jeg ingen av delene når jeg sover. Strømprisen er ingenting i forhold til prisen av menneskeliv. 

• Liker 5
Skrevet

Bruker oppvaskmaskin. Ikke tørketrommel eller vaskemaskin. 

Anonymkode: a243e...49c

Gjest Blondie65
Skrevet

Har du vurdert å få deg en seriøs strømleverandør istedenfor?

Jeg lader ikke om natten. Jeg bruker heller ikke vaskemaskin eller tørketrommel mens jeg ikke er aktivt våken og tilstede.

Skrevet

Jeg lader alltid telefonen på nattbordet ved siden av meg, og laderen står forsåvidt alltid i. 

Og jeg setter på oppvaskmaskinen, om den er full, før jeg legger meg. 

Ikke for å spare penger, det er bare en vane. 

Anonymkode: badb1...54f

• Liker 4
Skrevet

Har på på natten, men da er jeg jo våken. Setter aldri på når alle sover. Opplevde senest på lille julaften av oppvaskmaskinen røyk og begynnte å lukte brent og det kom røyk ut av den (noe hadde blitt gåent så den tok ikke inn vann, så den sto bare å ble så varmt at den var på nippet til å ta fyr!!). Heldigvis tok jeg det med en gang og gikk helt fint, men hadde vært livsfarlig om vi sov!

Anonymkode: f0bfd...55f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg lader alltid telefonen på nattbordet ved siden av meg, og laderen står forsåvidt alltid i. 

Og jeg setter på oppvaskmaskinen, om den er full, før jeg legger meg. 

Ikke for å spare penger, det er bare en vane. 

Anonymkode: badb1...54f

Har du barn eller andre i huset du kunne tenke deg å redde ut ved evt brann? 

Slike ladere kan gi fra seg en gass ved en evt overoppheting som gjør at du blir slått ut i søvne og ikke er i stand til å hjelpe noen hvis de skulle ta fyr. Så om de står på om natta (uvane) så ha de hvertfall ikke ved siden av deg. 

Anonymkode: 0e9e9...28a

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...