Gå til innhold

Fødsel i uke 34 - 98% overlevelsesprosent?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Står det på gravidapp idag. Er det virkelig så mange som 2 av 100 babyer som dør i uke 34? Trodde det skulle være tryggere enn det..!

Anonymkode: 4439a...c1b

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Står det på gravidapp idag. Er det virkelig så mange som 2 av 100 babyer som dør i uke 34? Trodde det skulle være tryggere enn det..!

Altså, hvis de blir født..

Skrevet

Høres feil ut, men kanskje mange babyer som uansett har problemer eller sykdom kommer tidlig fordi kroppen vil ha de ut? Så at de da dør pga sykdommer og ikke pga prematuritet?

Om det ga noe mening, vanskelig å forklare hva jeg mener....

Anonymkode: 207f8...5f8

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Høres feil ut, men kanskje mange babyer som uansett har problemer eller sykdom kommer tidlig fordi kroppen vil ha de ut? Så at de da dør pga sykdommer og ikke pga prematuritet?

Om det ga noe mening, vanskelig å forklare hva jeg mener....

Forstod hva du mente :) jeg synes også det hørtes rart ut at så mange som 2% dør så seint i svangerskapet om fødsel starter..

• Liker 2
Skrevet

Helt tilfeldig så kom denne opp på Facebook 😁 var noen som hadde lagt ut en artikkel fra ill. Vitenskap på ei prematur side jeg er medlem av. 

Screenshot_20210121-225312_Samsung Internet.jpg

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Helt tilfeldig så kom denne opp på Facebook 😁 var noen som hadde lagt ut en artikkel fra ill. Vitenskap på ei prematur side jeg er medlem av. 

Screenshot_20210121-225312_Samsung Internet.jpg

Så bra timing 😀 takk for at du delte!

Skrevet

Da jeg fødte i uke 34, så fikk jeg beskjed om at de som dør da,  ville også ha gjort det om det kom til termin. Altså da er det sykt eller at det har vært noen komplikasjoner i svangerskap/fødsel som har forårsaket det.

Anonymkode: 06e78...f55

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Da jeg fødte i uke 34, så fikk jeg beskjed om at de som dør da,  ville også ha gjort det om det kom til termin. Altså da er det sykt eller at det har vært noen komplikasjoner i svangerskap/fødsel som har forårsaket det.

Anonymkode: 06e78...f55

Skulle si nettopp dette. Statistikk handler gjerne om kausalitet og/eller sammenheng.

Altså:

Statistisk er det en sammenheng mellom død og å bli født i uke 34.

Dette betyr ikke at det er en kausal sammenheng, altså at årsaken er at man blir født for tidlig. Det handler mer om årsakene til hvorfor man blir født for tidlig.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...