Gå til innhold

Når overlegene i Nav mener man ikke er syk nok til å få ufør

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vel takket være en kombinasjon av høyrestyrt regjering og koronakrise. Holder velferdssystemet på å rakne i sømmene. Det igjen i kombo med lite jobbmuligheter gjør fremtiden litt dyster her i landet. Og de som står i jobbene er bare de friskeste. 

Så det blir nok mange som får avslag selv med behov fremover. 

Anonymkode: 9d7dd...c15

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror ikke du får mye hjelp fra kg. Mange som ikke vet den egentlige prosessen og hvor dårlig det har blitt. Det er en ukultur i NAV der det man forsøke innvilge minst mulig søknader

Under NAV-høringens første dag igår, erkjente tillitsvalgte at en ukultur i NAV kan ha ført til at brukere blir møtt med mistenksomhet og kontrollbehov. Det fremkom også intern konkurranse når det gjelder måltall og «produksjon» – og at dette går på bekostning av juridisk kvalitetssikring.  https://aap-aksjonen.no/nav-tillitsvalgte-erkjente-ukultur/

Kanskje du kan spørre aap-aksjonen.no? 

Anonymkode: 1fe4d...3fe

• Liker 3
Skrevet

Den rundansen har jeg og hatt men det var på AAP. Ufør fikk jeg på første søknad da min fastlege er spesialist. Men på AAP avslaget ble jeg sjokka. Det viste seg at min saksbehandler sin uttalelse så var lagt til grunn for avslag da vedkommende ikke mente jeg var syk. Vedkommende leverte aldri saken min til Nav legen. Er du sikker på at Nav legen har sett på saken din. Min saksbehandler fikk så ørene flagra av de som tilslutt gikk gjennom klagen min og da fikk jeg AAP. Nav kontoret mitt fikk 5 sider med kritikk for hvordan de hadde behandlet meg og min sak. Hadde masse legeerklæring inkludert fra spesialister. Selv da sa konsulten jeg tror ikke du er syk i det hele tatt. Var skikkelig ufin. Fikk ny saksbehandler etter det. 

Les avslaget nøye og klag innen fristen.

Anonymkode: 54b4d...8d8

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Tror ikke du får mye hjelp fra kg. Mange som ikke vet den egentlige prosessen og hvor dårlig det har blitt. Det er en ukultur i NAV der det man forsøke innvilge minst mulig søknader

Under NAV-høringens første dag igår, erkjente tillitsvalgte at en ukultur i NAV kan ha ført til at brukere blir møtt med mistenksomhet og kontrollbehov. Det fremkom også intern konkurranse når det gjelder måltall og «produksjon» – og at dette går på bekostning av juridisk kvalitetssikring.  https://aap-aksjonen.no/nav-tillitsvalgte-erkjente-ukultur/

Det desverre en del unoter i nav. Gjelder ikke alle men noen. Jeg er med i aap aksjonen, hun som driver den er dyktig og mange medlemmer har god innsikt å dele. Desverre preges mange av svarene av tydelig bitre mennesker som bare serverer hat svar uten å ha satt seg inn i spørsmålene. Mye pigger ute og de må man overse og heller ta til seg de konstruktive svar og spørsmål som kommer.

Anonymkode: 5eb7b...81c

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nav lege har ikke lege utdanning sånn tilfelle du lurte 😅 

Anonymkode: 16c01...5e5

De er iallefall ikke utdannet skomakere om du innbiller deg at de ikke er utdannet leger. Det er ikke eneste jobben de har, serru.

Anonymkode: faf4b...ef0

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Syns det er fint at de er strenge, Norge har jo en utrolig syk befolkning sammenliknet. 
Litt rart at folk klager på at de ikke blir uføre, men i neste omgang sier de at det var den verdte dagen i ditt liv da de ble uføre. Og mye stakkars meg både før og etter. Syns heller man må ta et hint om man ikke er syk nok og være glad for det. 

Anonymkode: fa101...436

• Liker 4
Skrevet
Smeltemann skrev (4 timer siden):

Det vil si at legen og spesialistene må mene at vedkommende er 100% syk?

De må finne dokumentasjonen de har fått fra fastlegen og andre tilstrekkelig for å kunne gi noen uføretrygd. Jeg er glad det ikke er min jobb. Tenk å sitte der og avgjøre unge menneskers skjebne! Game over for Petter, ny sjanse for Sara, game over for Ingeborg....

Anonymkode: 73955...064

Gjest Smeltemann
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

De må finne dokumentasjonen de har fått fra fastlegen og andre tilstrekkelig for å kunne gi noen uføretrygd. Jeg er glad det ikke er min jobb. Tenk å sitte der og avgjøre unge menneskers skjebne! Game over for Petter, ny sjanse for Sara, game over for Ingeborg....

Ergo må legen å spesialistene være overbevist over at vedkommende virkelig er syk nok til å få trygd.

Ikke sikkert leger å spesialistene er helt enige i at vedkommende er syk nok.

Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Det er vel en jobb like godt som noe annet. Hadde ikke gjort meg noe. Det viktige er å gjøre det man selv vet er en god og riktig jobb, og være realistisk  om at ikke absolutt alt kan bli som alle ønsker. Mange vet ikke engang rekkevidden av hva de ønsker seg. 

Anonymkode: c0ede...65c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Om dette skal legges til grunn så er det bare å ikke møte opp på arbeidsplassen så skal man få ufør? Nei, det er bra det vurderes av kyndige folk. Jeg tror mange ikke nødvendigvis ønsker å snylte på staten, men folk tror de faktisk er mye sykere enn de er. Da kan det faktisk være greit å få et lite spark bak med beskjed om du kan faktisk jobbe og er slettes ikke så syk. Men ja, statistikken i Norge tilsier jo at NAV ikke er så strenge da. Håper de blir strengere for denne trenden med uføre-skaping her og der kan ikke fortsette og man trenger ikke ha økonom-utdannelse for å se det.

Anonymkode: de8ec...e00

Du vrir på det jeg sier. Jeg sier at med lav takhøyde og lite tilrettelegging så blir det vanskelig for alle som ikke fungerer 100%. Dette kunne vært anerledes. Det var anerledes. Flere deltok i jobb når det var mer fleksibilitet.  Nå taper staten penger åæ at bedriftseiere skal kunne kjøre sine ansatte hardere og droppe alle som ikke kan yte max. Er det riktig? Litt bedre lovverk kanskje? 

Anonymkode: c0ede...65c

• Liker 2
Skrevet

Det betyr at du er frisk nok til å jobbe. Antall uføre i dette landet er 10%!!!!!! Alle forstår at det ikke er sant at 10% av de i arbeidsfør alder ikke greier jobbe pga sykdom. Dette er mye av forklaringen på hvorfor uføre har lav status.

Anonymkode: e780d...47d

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Da er man vel ikke syk og får finne seg en jobb.

Anonymkode: 46d52...52c

Usikker på om du skjønner hvordan NAV systemet virker om det var en seriøs kommentar. 

Anonymkode: 2e232...023

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det betyr at du er frisk nok til å jobbe. Antall uføre i dette landet er 10%!!!!!! Alle forstår at det ikke er sant at 10% av de i arbeidsfør alder ikke greier jobbe pga sykdom. Dette er mye av forklaringen på hvorfor uføre har lav status.

Anonymkode: e780d...47d

TS kan da ikke for hvor høyt antall som er uføre i Norge -skal da ikke straffes for det om man er for syk til å jobbe og knapt eksistere som TS forklarer. Når man ikke har vært i andres sko og ikke satt seg inn i hvordan velferdssystemet  faktisk fungerer i praksis i en god del saker, så må man være litt mer ydmyk ovenfor problemstillingen. 

• Liker 6
Skrevet

Sjekk ut AAP-aksjonen på Facebook. Finnes mange gode råd under «filer» samt at du kan spørre det du lurer på. Er flere som har fått gjennom sine søknader og ankesaker, etter veiledning derfra. 

Anonymkode: 502a6...2fb

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Syns det er fint at de er strenge, Norge har jo en utrolig syk befolkning sammenliknet. 
Litt rart at folk klager på at de ikke blir uføre, men i neste omgang sier de at det var den verdte dagen i ditt liv da de ble uføre. Og mye stakkars meg både før og etter. Syns heller man må ta et hint om man ikke er syk nok og være glad for det. 

Anonymkode: fa101...436

Selvom man får avslag på uføretrygd så betyr det ikke at du ikke er syk eller syk nok. De kan si du enten ikke har prøvd nok behandling, eller at du ikke er utredet nok tiltross for at du ikke har flere alternativer igjen og tiden for aap har rent ut. Enkelt forklart, mange kompliserte saker. Tror du må sette deg inn i systemet og at det systemet som så fint på papiret skal være likt for alle -er dessverre ikke det. 

• Liker 4
Skrevet

Når man får avslag på søknad om uføretrygd, betyr det ikke at man er for frisk. Det betyr at ikke nok tiltak har vært prøvd for at du skal kunne fortsette i arbeidslivet. NAV- legen kan hverken stille diagnoser eller fjerne diagnoser på pasienter de aldri har møtt. 

• Liker 1
Skrevet

Om overlegen sier nei, så sliter du. Min erfaring er at de er rimelige, selv om at du som ønsker uføretrygd ikke synes det. Du må være maks uheldig om du møter på en dårlig overlege. De finnes de også. Men de fleste kan jobben sin og de jobber med dette hver dag. 

Om du trenger mer dokumentasjon og bevis på din arbeidsevne så blir det sosialhjelp. Det skal en god del til å få aap forlenget i dag, med de nye reglene. 

Anonymkode: ac1e1...7e4

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ikke vært i form siden jeg lagde innlegget, derfor treig oppdatering fra meg, TS. Og ja, det er mange "skaff deg en jobb" innlegg som forventet fra KG.

Det er altså min saksbehandler i Nav som har igangsatt søknad om uføretrygd etter 3 år på aap. Har vært i møter med flere slike tiltak, og ingen kan hjelpe meg med jobb. Ja, jeg er så syk fysisk. Og psykisk.

Og det er ca 7 forskjellige som skal sende inn rapporter om meg. Alt fra fastlege, psykolog, spesialister osv osv.

For, psykologen min hadde sendt inn en 3 siders rapport om meg og min situasjon. Men Navlegene, som aldri har truffet meg eller sett meg synes ikke det var bra nok for ufør. Hun måtte sende ny rapport og kanskje omformulere noe. Jeg er så siten av å vente og vente.

Jeg har ikke fått endelig avslag ennå, det tar visst opp til 8 mnd totalt. Men jeg er så redd. Jeg kan ikke jobbe, og kan ikke leve uten inntekt.

Anonymkode: 32137...a2e

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Men hva står det i avslaget? For har restarbeidsevnen din blitt sjekket grundig? Er dokumentasjon på sykdom, og behandling godt dokumentert?

Her og mente Nav legen at jeg var frisk nok til å jobbe. Mens spesialistene mente jeg var så syk, at det var et mirakel at jeg er i live, og klarer å ta vare på meg selv. Og her ble det da og viktig å få dokumentert restarbeidsevnen min, jeg gikk gjennom 4 utprøvninger. Og jeg måtte prøve all tenkelig behandling, gikk og til psykolog. Selv om sykdommene var fysiske. 

Det er flere som får avslag, fordi de ikke har prøvd alle behandling, eller testet ut restarbeidsevne godt nok. Og har du ikke det, så må du får gjort det, og så søke på nytt. 

Anonymkode: d9f82...22a

Ikke absolutt alle må teste restarbeidsevne, hvis en f.eks uansett er for dårlig. 

Anonymkode: 578c1...1fd

Skrevet

Det er ingen diagnoser som gir «rett» til ufør. Det spiller ingen rolle hva du feiler, det er restarbeidsevnen som er viktig. Derfor må man prøves ut i arbeid, for å se hvor mye/om man klarer jobbe.

Anonymkode: 2ecb6...ab9

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...