Gå til innhold

Når overlegene i Nav mener man ikke er syk nok til å få ufør

Anbefalte innlegg

Skrevet

I Norge er det ikke plass til folk med "restarbeidsevne" i arbeidslivet. Det dere snakker om er bare latterlig teit. I Norge er man 100% effektiv og klar for å hoppe inn og jobbe ekstra når det trengs. Alt mulig joker er vel mer det man skal være.

Anonymkode: 4abd1...02a

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

NAV sine rådgivende leger  

NAV ser i en del saker bort fra spesialisterklæringer som NAV selv har innhentet, fordi NAV sin rådgivende lege har et annet syn enn spesialistlegen. Når det inngis klage eller anke, anfører NAV regelmessig at den rådgivende lege har særskilt erfaring med vurdering av trygdemedisinske spørsmål, og at uttalelser fra NAV sin rådgivende lege derfor må tillegges særskilt vekt. Problemet med dette er dels at rådgivende lege ofte ikke har korrekt spesialisering fra det aktuelle fagområde. Dette så vi eksempel for en tid tilbake da NAV brukte gynekolog for vurdering av nakkeskade. Et gjentagende problem er også at NAV sin rådgivende lege ofte ikke har undersøkt eller intervjuet skadelidte; uttalelsen er utelukkende tuftet på skriftlige dokumenter i saken. Skadelidte vil heller ikke oppleve en vurdering fra lege ansatt i NAV som nøytral og uhildet.  

Anonymkode: 16c01...5e5

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.1.2021 den 17.04):

Norge har ikke råd til at det er så mange som ikke bidrar. 

Anonymkode: fa101...436

Norge er på verdenstoppen i antall yrkesaktive, så at så mange ikke bidrar er faktisk ikke sant.

• Liker 3
Skrevet
Uatskillelig skrev (5 timer siden):

Norge er på verdenstoppen i antall yrkesaktive, så at så mange ikke bidrar er faktisk ikke sant.

Ja absolutt ikke mangel på arbeidskraft når det finnes overflod av butikker og butikksentre. Og nesten døgnåpent...

Anonymkode: 42e74...3ca

Gjest rabrabara
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.1.2021 den 17.04):

Og hvem skal betale for disse? Det er jo skatten min og skatten til andre arbeidstakere som betaler for dette gildet. Det er jo begrenset hvor mye man skal øke skatten og hvor villige arbeidstakere er til å betale skatt for at andre skal gå ledig. Enig med Erna i at fins ikke jobben så må man omskolere. Og sykelønnsordningene må ses på nå som oljeinntektene blir lavere. Norge har ikke råd til at det er så mange som ikke bidrar. 

Hva er det du mener med «gildet» egentlig? Jeg tviler på at verken uføresatser eller aap føles så veldig «gildete». 

Det vi ikke har råd til er et samfunn med for store forskjeller. Mange tror det ikke vil angå de om forskjellene øker, for de jobber jo og tjener penger, men sannheten er at det påvirker hele samfunnet negativt. Det burde vi egentlig snakke mer om. 

Skrevet

Jeg trodde jeg sendte dette innlegget igår, men finner det ikke igjen.

Jeg har ikke vært i form siden jeg lagde innlegget, derfor treig oppdatering fra meg, TS.

Det er altså min saksbehandler i Nav som har igangsatt søknad om uføretrygd etter 3 år på aap. Har vært i møter med flere slike tiltak, og ingen kan hjelpe meg med jobb. Ja, jeg er så syk fysisk. Og psykisk

Og det er ca 7 forskjellige som skal sende inn rapporter om meg. Alt fra fastlege, psykolog, spesialister osv osv.

For, psykologen min hadde sendt inn en 3 siders rapport om meg og min situasjon. Men Navlegene, som aldri har truffet meg eller sett meg synes ikke det var bra nok for ufør. Hun måtte sende ny rapport og kanskje omformulere noe. Nav godtok hennes rapport nr 2.  Jeg er så siten av å vente og vente.

Snakket med psykologen igjen idag, hun har sendt over haugevis av rapporter og epirkriser. Jeg har og sendt melding til min Navsaksbehandler om hva status er.

Og jeg vil vre forberedt på det verste så jeg kan forberede meg. Får man sosialtrygd når man ikke har noen andre inntekt? Hvor lenge kan man få sosial? Jeg er 25 år fra pensjonsalder

Anonymkode: 32137...a2e

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, rabrabara said:

Hva er det du mener med «gildet» egentlig? Jeg tviler på at verken uføresatser eller aap føles så veldig «gildete». 

Det vi ikke har råd til er et samfunn med for store forskjeller. Mange tror det ikke vil angå de om forskjellene øker, for de jobber jo og tjener penger, men sannheten er at det påvirker hele samfunnet negativt. Det burde vi egentlig snakke mer om. 

Gildet er jo at flere og flere får betalt av staten for å ikke gjøre noe. I tillegg om mange av disse faktisk ble tvunget  i jobb så ville forskjellene blitt mindre. Det er ikke en hemmelighet at det er veldig mange flere syke i Norge enn i andre land. Som skattebetaler begrenser det seg jo også hvor høyt skattenivået skal bli før det lønner seg for noen å faktisk jobbe. Jo mindre forskjell mellom trygd og arbeidsinntekt, jo flere går over på trygd.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.1.2021 den 12.49):

Det var min erfaring også. Jeg hadde gått gjennom et sykdomshelvete som kostet meg jobben, utdannelsen (holdt på med en master) og kjæresten. Endte på AAP, og ønsket hjelp fra NAV til å enten fullføre utdanningen, eller få meg ut i ordinært arbeid. De mente at en bachelor burde være mer enn nok, og sendte meg på flere motivasjonskurs og CV-kurs. Søkte hundrevis av jobber, fikk avslag på samtlige (kanskje naturlig nok med flere år med hull og lite erfaring).

Til slutt ga de opp og ba meg søke uføretrygd, selv om både jeg og legen mente jeg burde være i arbeid. Han endte med å trekke på skuldrene og konkludere med at det viktigste er en sikker inntekt (spesielt når AAP ikke kan forlenges og alternativet er sosialhjelp), og "forfalsket" en anbefaling i samråd med saksbehandler. Fikk godkjent etter et par måneder.

Hele systemet er fullstendig absurd. Jeg burde blitt "tvunget" inn i en kontorjobb i staten (Erna gjentar jo til stadighet at folk med CV-hull bør prioriteres, men det gjøres i praksis ikke), og slike som TS burde fått uføresøknaden godkjent. Resultatet av denne håpløse politikken er at arbeidsføre, som meg, blir sittende og tvinne tommeltotter, mens syke, som TS, får økonomien helt ødelagt.

Anonymkode: 236a1...1ac

Skaff deg en jobb selv det er da ingen andres ansvar? Fordi NaV ikke skaffet deg jobb så er det greit å sitte hjemme selv om du er frisk nok? Ikke rart vi har mange uføre

• Liker 1
Skrevet
Uatskillelig skrev (9 timer siden):

Vi er på verdenstoppen i antall uføre også. No stress.

Anonymkode: 2d868...2d8

• Liker 2
Skrevet
Enmanelskeråhate skrev (1 time siden):

Skaff deg en jobb selv det er da ingen andres ansvar? Fordi NaV ikke skaffet deg jobb så er det greit å sitte hjemme selv om du er frisk nok? Ikke rart vi har mange uføre

Dette er jo det store blant alle uføre som "vil" jobbe?

"Jeg skulle ønske at noen ville ansette meg, men ingen vil så da bare sitter jeg hjemme da"

Jeg er sikker på at en stor del av disse bare sier de vil jobbe, for å opprettholde et ok bilde utad. Egentlig gir de blaffen og kunne ikke brydd seg mindre om hele jobbingen.

Anonymkode: 2d868...2d8

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Som skattebetaler begrenser det seg jo også hvor høyt skattenivået skal bli før det lønner seg for noen å faktisk jobbe. Jo mindre forskjell mellom trygd og arbeidsinntekt, jo flere går over på trygd.

Altså, trygd skattes faktisk etter samme satser som lønnsinntekt. Dersom du blir ufør vil du få omtrent 66% av din lønnsinntekt i uføretrygd, og den vil bli skattlagt på samme måte som om det hadde vært lønn.

Det er mye annet som kan diskuteres rundt uførhet, blant annet krav i arbeidslivet og at syke i større grad blir forsørget av familien sin i andre land, og derfor ikke blir registrert som “syke”. Og jeg skulle gjerne sett at endel yrkesgrupper fikk bedre betalt. Men at det er lukurativt å være ufør går jeg ikke med på.

Anonymkode: 19a3c...545

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Altså, trygd skattes faktisk etter samme satser som lønnsinntekt. Dersom du blir ufør vil du få omtrent 66% av din lønnsinntekt i uføretrygd, og den vil bli skattlagt på samme måte som om det hadde vært lønn.

Det er mye annet som kan diskuteres rundt uførhet, blant annet krav i arbeidslivet og at syke i større grad blir forsørget av familien sin i andre land, og derfor ikke blir registrert som “syke”. Og jeg skulle gjerne sett at endel yrkesgrupper fikk bedre betalt. Men at det er lukurativt å være ufør går jeg ikke med på.

Du skjønner at ‘’skatt’’ av trygd bare er fordi systemet er laget sånn? Her har du 20 000 i trygd fra fellesskapets penger, men vi vil ha 6 000 i skatt. Mener du da at den trygdede har bidratt med 6 000,- på lik linje med en som arbeider???

• Liker 2
Skrevet
Enmanelskeråhate skrev (1 minutt siden):

Du skjønner at ‘’skatt’’ av trygd bare er fordi systemet er laget sånn? Her har du 20 000 i trygd fra fellesskapets penger, men vi vil ha 6 000 i skatt. Mener du da at den trygdede har bidratt med 6 000,- på lik linje med en som arbeider???

🙄 Selvfølgelig ikke. Men vanligvis argumenteres det med at den uføre fra ditt eksempel mottar 20 000 i trygd og at det er mye, uten at det tenkes på at det betales skatt av trygden også. At brutto trygd sammenlignes med netto lønnsinntekt. Jeg er stor tilhenger av at trygd og lønnsinntekt likestilles skattemessig, for da er det enklere å regne seg fram til at det faktisk lønner seg å jobbe.

• Liker 1
Skrevet

Jeg leser ofte at folk synes det er så rart at Navs overlege bare kan si at man ikke er syk nok uten å ha møtt en. Det er ikke akkurat det Navs rådgivende overlege gjør. De leser all dokumentasjon som er kommet inn også danner de seg et bilde. Det de ser mest på når det gjelder en mulig uføresak er om all medisinsk behandling er prøvd, og der er det mange saker som stopper. I tillegg så er det mange leger som skriver helt elendige legeerklæringer eller som ikke sender inn alle epikrisene og da står man uten god nok dokumentasjon. 

Jeg forstår at det er lett å skylde på Nav, de sitter jo tross alt på siste stopp. Men det er altså ofte ikke der problemet er, men helsevesenet. Hadde det vært opp til legene så hadde 50% av oss vært uføre. De ser kun sykdom og ikke muligheter, veldig ofte. Så da kan man ikke gå etter hva deres personlige mening angående arbeid er. Men hva slags behandling som er prøvd ut og hva resultatet ble. Også selvfølgelig arbeidsutprøving. 

Det er viktig å ha god kommunikasjon med veileder og være aktiv i sin egen sak. Tre år på AAP går fort og mye skal gjøres. Derfor må man være aktiv både ovenfor Nav og helsevesenet. 

Anonymkode: 492c0...b38

• Liker 3
Skrevet
On 1/22/2021 at 3:48 PM, AnonymBruker said:

Det betyr at du er frisk nok til å jobbe. Antall uføre i dette landet er 10%!!!!!! Alle forstår at det ikke er sant at 10% av de i arbeidsfør alder ikke greier jobbe pga sykdom. Dette er mye av forklaringen på hvorfor uføre har lav status.

Anonymkode: e780d...47d

Baksiden med høyt lønnsnivå. I fattige land kan du se sterkt funksjonshemmede ha en enkel jobb som å rydde i en restaurant eller liknende. I Norge ser man aldri en slik person i arbeid, for slike personer vil ingen ansette. 

• Liker 2
Gjest rabrabara
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Gildet er jo at flere og flere får betalt av staten for å ikke gjøre noe. I tillegg om mange av disse faktisk ble tvunget  i jobb så ville forskjellene blitt mindre. Det er ikke en hemmelighet at det er veldig mange flere syke i Norge enn i andre land. Som skattebetaler begrenser det seg jo også hvor høyt skattenivået skal bli før det lønner seg for noen å faktisk jobbe. Jo mindre forskjell mellom trygd og arbeidsinntekt, jo flere går over på trygd.

Det er ikke et Gilde. 
Jeg er dessuten slett ikke sikker på at det er flere syke her, men at livet til de som er syke i en del andre land er langt jævligere enn det er her. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...