Gå til innhold

Når overlegene i Nav mener man ikke er syk nok til å få ufør

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når de aldri har møtt meg, eller sett meg, og de gir avslag på papir.

Og man har gått igjennom aap perioden, hva skjer da?

Hvis man er for syk til å jobbe og igrunn leve. Er det sosialen? Er det noen krav hvis man får sosial? Må jeg sove i telt resten av livet?

Anonymkode: 32137...a2e

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

NAV er noe herk. Jeg hadde hele helsevesenet i ryggen - fastlege, sykehus, fysioterapeut m.fl. - da jeg søkte "ung ufør" innenfor AAP. Avslag. Klagde på det mange ganger, fikk tilslag etter fem år, men en stor etterbetaling. Ble tvunget over fra AAP til uføretrygd; ingen "ung ufør". Klagde helt opp til trygderetten, uten hell.

Legene i NAV gjør skjønnsvurderinger uten å ha møtt deg. I mitt tilfelle syntes en advokat at det var "helt bisarrt", men anbefalte meg å ikke gå rettens vei. Sjansen for å vinne var "bare 50:50", og som ufør på 2G har jeg ikke råd til advokat, men 200k/år er for mye for rettshjelp.

Dette er verdens beste velferdsstat, men "accountability" fins ikke i NAV. 🤬

Anonymkode: 4f1a2...15d

• Liker 14
Skrevet

Du kan klage på vedtaket.

Anonymkode: faf4b...ef0

Skrevet

Sannsynligvis er årsaken at legen din ikke har skrevet en utfyllende nok legeerklæring.
Bestill dobbelttime hos fastlegen, og gå gjennom historien din mens legen noterer seg hvilke punkter han skal ha med i erklæringen. Få med noe om varigheten, aktivitetsnivå, symptombelastning og livskvalitet i hverdagen, all behandling du har forsøkt og all behandling du har til gode å forsøke. 

Dersom du ønsker det kan et godt verktøy for deg og saksbehandler være at du fører logg over all aktivitet, og notér gjerne også hvordan formen din påvirkes av den aktiviteten. 

Anonymkode: 517b8...941

• Liker 12
Skrevet

Nå er vi jo dobbelt så uføre som resten av Norden/Europa så veldig strengt er det jo tydeligvis ikke. Men er så mange som svindler så alle blir betvilt virker det som

• Liker 46
Skrevet

Snakk med fastlegen/behandlere. Problemet kan være at dokumentasjonen NAV har fått ikke er god nok/gir nok info.

Anonymkode: 7e62a...9a0

• Liker 2
Skrevet

Klag! NAV er et fryktelig tungrodd system, og mange får avslag. Man må nesten bare klage. Jeg synes det er helt utrolig at fremmede kan sitte og vurdere hvorvidt en person er syk nok for visse ytelser når de ikke har truffet mennesket engang.

• Liker 9
Skrevet

Overlegene i NAV vet ikke om du er syk nok eller ikke og de bedømmer det heller ikke. 
Det de gjør, derimot, er å vurdere om den dokumentasjonen som ligger fra fastlege og spesialister er god nok til å kunne konkludere med varig nedsatt arbeidsevne. 
Som regel når man får avslag pga uttalelse fra rådgivende overlege så er det fordi fastlegen ikke har beskrevet godt nok hvilken behandling som er forsøkt, effekten av denne eller rett og slett ikke dokumentert at alt er forsøkt. 
Det er altså fastlegen din du skal snakke med. Han må komme med ny dokumentasjon for å bekrefte det som etterspørres i uttalelsene fra NAV-overlege. Denne uttalelsen sendes som regel til fastlegen din, slik at dere kan gå gjennom den sammen. 

• Liker 19
Skrevet

Kanskje du ikke er så syk som du ønsker å tro og at du derfor har restarbeidsevne. De fleste har faktisk det og det er bra at Nav er strenge. Det er forøvrig ingen ønskesituasjon å havne utenfor arbeidslivet heller, så kanskje du skal være glad for at du fikk avslag sånn at du får et dytt i riktig retning og kan komme deg tilbake til samfunnet.

Anonymkode: 3c88e...98e

• Liker 21
Gjest Smeltemann
Skrevet

Da er du ikke syk nok, det finnes restarbeidsevne  i nesten alle som er uføretrygdet. Har du vært ut i arbeids prøving?  Som noen skriver lengre opp så er vi på topp i antall uføretrygdede, å personlig synes jeg det er bra at de som har restarbeidsevne ikke får full uføretrygd. 

Kanskje det er veien å gå for deg å søke om en %andel uføretrygd.

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Når de aldri har møtt meg, eller sett meg, og de gir avslag på papir.

Og man har gått igjennom aap perioden, hva skjer da?

Hvis man er for syk til å jobbe og igrunn leve. Er det sosialen? Er det noen krav hvis man får sosial? Må jeg sove i telt resten av livet?

Anonymkode: 32137...a2e

Det er ingen som får møte nav legen så dette gjelder ikke bare deg, men alle. Kanskje er det sånn for at det skal være en nøytral part. Pasientkontakt er andre spesialisters jobb. Avslag betyr sannsynligvis 1) at du ikke har nok spesialisterklæringer eller 2)  at disse ikke syntes du har stort nok helseproblem. 

Anonymkode: c0ede...65c

• Liker 7
Gjest Smeltemann
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er ingen som får møte nav legen så dette gjelder ikke bare deg, men alle. Kanskje er det sånn for at det skal være en nøytral part. Pasientkontakt er andre spesialisters jobb. Avslag betyr sannsynligvis 1) at du ikke har nok spesialisterklæringer eller 2)  at disse ikke syntes du har stort nok helseproblem. 

Det vil si at legen og spesialistene må mene at vedkommende er 100% syk?

Skrevet

Men hva står det i avslaget? For har restarbeidsevnen din blitt sjekket grundig? Er dokumentasjon på sykdom, og behandling godt dokumentert?

Her og mente Nav legen at jeg var frisk nok til å jobbe. Mens spesialistene mente jeg var så syk, at det var et mirakel at jeg er i live, og klarer å ta vare på meg selv. Og her ble det da og viktig å få dokumentert restarbeidsevnen min, jeg gikk gjennom 4 utprøvninger. Og jeg måtte prøve all tenkelig behandling, gikk og til psykolog. Selv om sykdommene var fysiske. 

Det er flere som får avslag, fordi de ikke har prøvd alle behandling, eller testet ut restarbeidsevne godt nok. Og har du ikke det, så må du får gjort det, og så søke på nytt. 

Anonymkode: d9f82...22a

• Liker 3
Skrevet
Smeltemann skrev (9 minutter siden):

Da er du ikke syk nok, det finnes restarbeidsevne  i nesten alle som er uføretrygdet. Har du vært ut i arbeids prøving?  Som noen skriver lengre opp så er vi på topp i antall uføretrygdede, å personlig synes jeg det er bra at de som har restarbeidsevne ikke får full uføretrygd. 

Kanskje det er veien å gå for deg å søke om en %andel uføretrygd.

Leste du tråden om at den som hadde 5 fraværsdager var uønsket på arbeidsplassen? Da er man en byrde for sine kollegaer og bedriften. Alle var enige. 

Så under sånne forutsetninger; hvordan ser du for deg at restarbeidaevne skal brukes? Å prøve det man kan hjelper ikke når man vet at man er en byrde for bedrift og kollegaer, og at disse ønsker en vekk. 

• Liker 13
Skrevet

Nav lege har ikke lege utdanning sånn tilfelle du lurte 😅 

Anonymkode: 16c01...5e5

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Leste du tråden om at den som hadde 5 fraværsdager var uønsket på arbeidsplassen? Da er man en byrde for sine kollegaer og bedriften. Alle var enige. 

Så under sånne forutsetninger; hvordan ser du for deg at restarbeidaevne skal brukes? Å prøve det man kan hjelper ikke når man vet at man er en byrde for bedrift og kollegaer, og at disse ønsker en vekk. 

Om dette skal legges til grunn så er det bare å ikke møte opp på arbeidsplassen så skal man få ufør? Nei, det er bra det vurderes av kyndige folk. Jeg tror mange ikke nødvendigvis ønsker å snylte på staten, men folk tror de faktisk er mye sykere enn de er. Da kan det faktisk være greit å få et lite spark bak med beskjed om du kan faktisk jobbe og er slettes ikke så syk. Men ja, statistikken i Norge tilsier jo at NAV ikke er så strenge da. Håper de blir strengere for denne trenden med uføre-skaping her og der kan ikke fortsette og man trenger ikke ha økonom-utdannelse for å se det.

Anonymkode: de8ec...e00

• Liker 4
Skrevet

Som andre nevner så kan det være dokumentasjon eller manglende utprøving som er årsaken. Kanskje du heller ikke er helt ferdig behandlet heller?

Anonymkode: 2a44d...032

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Det stemmer ikke. Jeg strittet i mot å bli uføretrydet i mange år. Ville ikke akseptere at jeg ikke ville komme i jobb igjen. Ble til slutt innkalt til møte med NAV-lege, fastlege og min saksbehandler fra NAV. Så jeg møtte NAV-legen min. 

Anonymkode: 2d1db...ee1

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Nav lege har ikke lege utdanning sånn tilfelle du lurte 😅 

Anonymkode: 16c01...5e5

Hvor har du dette fra? Jeg mener de er "ekte" leger jo.

Anonymkode: ce4f3...ef4

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvor har du dette fra? Jeg mener de er "ekte" leger jo.

Anonymkode: ce4f3...ef4

Helt riktig. NAV-legene, som dere kaller det, har tittelen "Rådgivende overlege" og er leger alle sammen. De fleste av dem jobber som almennpraktiserende leger i overordnede stillinger til vanlig, men har en liten stilling for NAV der jobben deres er å hjelpe NAV-veilederne med å tolke legeerklæringer, komme med råd om hvordan NAV skal følge opp videre og lignende. De som jobber som veiledere og besluttere i NAV er jo ikke legeutdannet og har derfor behov for at noen hjelper til med å tolke slike ting.

• Liker 11

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...