Gå til innhold

Samboers eks ble sur fordi han prioriterte å være med på fødsel av vårt felles barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samboerens datter på snart seks år skulle ha vært hos oss helga som var. Han skulle hente henne fredagen. 
Jeg våknet fredag morgen av at vannet mitt gikk. Hadde kjent svake rier (uregelmessige, trodde det var maserier eller kynnere i starten) siden kvelden før. Ringte da føden, og de ville ha meg inn på en sjekk. Jeg er andregangs i tillegg til et par andre faktorer som gjør at jeg har fått ekstra oppfølgning (høy bmi, blant annet). Han ringte da eksen sin og fortalte at vannet mitt var gått og at jeg skulle på sykehuset for kontroll. Da sa hun først at han fikk værsågod komme å hente deres felles datter, da hun har arbeidshelg. 
Han må kjøre i nesten to timer for å hente, så han sa han måtte se hva de sa på sykehuset først, siden datteren hans uansett er i barnehagen, men at det vil være lurt av henne å prøve og skaffe en barnevakt som kan være back-up i tilfelle. Dette var hun ikke interessert i. 

På sykehuset undersøkte de meg, og jeg hadde da 4 cm åpning, regelmessige rier og i aktiv fødsel. Han ringte da kjapt til sin eks og informerte om at fødselen var i gang, så han fikk ikke reist og hentet henne. Han sa også at han ikke kom til å bruke tid på å diskutere med henne, da jeg hadde behov for at han var der. Jeg har angstdiagnose, så jeg måtte derfor ha han der hele tiden da undersøkelsene i forkant av fødsel og selve fødselen kan trigge ganske sterke angstanfall. Med han ved siden av meg, er det lettere å puste meg gjennom undersøkelser og komme meg gjennom fødsel. Hun ble født i uke 37+5, så det var fortsatt en tid igjen til termin. 

Jeg fødte datteren vår ca fire på ettermiddagen. Jeg måtte få blodoverføring etter fødsel, og var rimelig gåen etter et tøft svangerskap, blodtap under fødsel og små angstanfall som kom og gikk. Samboeren min fikk av den grunn tilbudet om å bli på sykehuset sammen med meg til jeg følte meg trygg på å være igjen alene. Dette takket han ja til. 

Lørdag morgen, før klokka åtte, våknet vi begge av at telefonen hans ringer. Det er eksen hans som forventer at han henter henne så fort som mulig, da hun har arbeidshelg. Hun kjeftet i tillegg på han fordi han ikke hentet i barnehagen så hun måtte be seg fri fra jobb på kort varsel. Samboeren min forklarte henne om min situasjon og at han ikke kunne komme tilbake igjen på sykehuset hvis han forlot avdelingen, men det brydde hun seg ikke noe om. Hun rett og slett krevde at han skulle forlate meg og vårt nyfødte barn for å hente deres felles barn. Endte tilslutt med at han la på, med beskjed om at han ikke gadd å diskutere mer med henne. 

Han har hele uka fått sinte meldinger fra eksen sin, hun har ringt ofte for å fortelle hvilken vanskelig situasjonen han sette henne i, og hvor dårlig det var av han å prioritere meg fremfor deres felles barn. 

Er det virkelig så galt at han prioritere meg og fødselen av vårt felles barn her?

For ordens skyld; han prøvde og ordne barnevakt til datteren sin på egen hånd, men moren og faren hans var bortreist, så det fikk han ikke til. 

Anonymkode: 0174b...3a3

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kanskje lite forståelse fra eksen, men det er jo din samboers oppgave å skaffe barnevakt når det er hans samvær eller? Litt arrogant å ringe for å si at hun kanskje burde ha en barnevakt i bakhånd, i tilfelle han ikke skulle dukke opp. 

Anonymkode: 95dc6...229

Det var ment som en heads-up til henne, så det ikke skulle komme brått på. Han hadde jo allerede ringt rundt og forhørt seg med sin familie, og ingen av de kunne. Så ringte han henne senere igjen og informerte henne om at han ikke fikk hentet datteren i barnehagen. 

Anonymkode: 0174b...3a3

• Liker 5
Skrevet

Nei, det er virkelig ikke galt at han prioriterte FØDSEL over å hente i barnehagen. Hun må være et ekstremt egosentrisk menneske som prøver å forsure et av livets største øyeblikk for dere! Drittkjerring, rett og slett. Greit at hun har arbeidshelg; MEN, hun visste vel at dere var høygravide og han har vel kommunisert med henne at han skulle være med på fødsel og at det ville bli behov for barnevakt på ett tidspunkt her? Det burde hun skjønt første gang samboeren din sa fra til henne at nå var det mulig at det ble et opphold på sykehuset/fødsel. Han har fullt opp da, og i verste fall kunne han vel kanskje ha tatt en tlf til sine foreldre og de hentet henne (hvis de bor i området) - ellers så må hun som mamma selv ta grep og skjønne at å terrorisere/kjefte ikke når noe sted..

Gratulerer med baby!

Anonymkode: 56da5...c7e

• Liker 38
Skrevet

Hvorfor stilte ikke dine foreldre opp? 🤔

Anonymkode: c292c...1b9

• Liker 47
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Her er det jo far som burde ha barnevakt i backup. Det er jo det man må ha, om man bor sammen eller ikke. 

Anonymkode: bf962...a12

Jeg tok det for gitt at dette var diskutert/avklart på forhånd, men ser nå at det var det ikke.. da er det jo ikke så rart moren ble oppgitt- kunne spart seg for å kjefte men det er vel 3 voksne mennesker involvert her som burde planlagt i god tid:O
Har 3 mnd igjen til fødsel og har allerede ordnet hvor bikkja skal være når jeg er på sykehuset liksom, trodde at de fleste tok tak i sånn i god tid:p Så i denne historien er det litt mer tafatt enn jeg hadde trodd, haha.

Anonymkode: 56da5...c7e

• Liker 40

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...