Gå til innhold

Hvilken glansgrad på maling blir penest?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal i gang med å pusse opp leiligheten. Er en klassisk Frognerleilighet med høyt under taket og stukkatur. Fyllingsdører med profilerte lister originalt fra byggeår. Er usikker på hvilken glansgrad man bør velge på henholdsvis maling til lister og dører?

Tenker helmatt i tak, samt stukkatur. Lady Pure Color eller lignende på vegger. Vil 15 i glansgrad bli pent på dører og lister? Eller er 40 bedre? Er redd det blir for stor kontrast til matte vegger? 😊

Anonymkode: b767f...199

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Skal i gang med å pusse opp leiligheten. Er en klassisk Frognerleilighet med høyt under taket og stukkatur. Fyllingsdører med profilerte lister originalt fra byggeår. Er usikker på hvilken glansgrad man bør velge på henholdsvis maling til lister og dører?

Tenker helmatt i tak, samt stukkatur. Lady Pure Color eller lignende på vegger. Vil 15 i glansgrad bli pent på dører og lister? Eller er 40 bedre? Er redd det blir for stor kontrast til matte vegger? 😊

Kontraster i glansgrad kan være kjempefint, spesielt med den type lister og dører du har. Jeg synes det gjør seg med samme ganske høye glansgrad på dører og lister, og heller lavere glansgrad på vegger og i tak. 

"Standard" for meg har ofte vært helmatt tak, matte eller silkematte vegger (silkematt på panel) og halvblanke lister og dører. Men listverket i huset mitt er ikke spesielt spektakulært. Hadde jeg hatt leiligheten din hadde jeg kanskje gått høyere i glansgrad på lister og dører for å fremheve dem mer. :) 

Leiligheten din høres kjempefin ut. :) 

Anonymkode: d9ab9...a33

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Kontraster i glansgrad kan være kjempefint, spesielt med den type lister og dører du har. Jeg synes det gjør seg med samme ganske høye glansgrad på dører og lister, og heller lavere glansgrad på vegger og i tak. 

"Standard" for meg har ofte vært helmatt tak, matte eller silkematte vegger (silkematt på panel) og halvblanke lister og dører. Men listverket i huset mitt er ikke spesielt spektakulært. Hadde jeg hatt leiligheten din hadde jeg kanskje gått høyere i glansgrad på lister og dører for å fremheve dem mer. :) 

Leiligheten din høres kjempefin ut. :) 

Tusen takk for svar ☺️

Tenker du 40 i glansgrad da på dører og lister?

Hva med stukkaturen? Den bør vel kanskje være i samme glansgrad som tak? 

Skrevet

Jeg hadde tatt vanlig glansgrad for lister, altså standarden, eller enda mer glossy og helmatte vegger.

Det er dritlekkert!

Men kanskje veldig moderne med helmatte vegger da, snart er det kanskje mer "in" å ha litt glans i veggmalingen også.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tusen takk for svar ☺️

Tenker du 40 i glansgrad da på dører og lister?

Hva med stukkaturen? Den bør vel kanskje være i samme glansgrad som tak? 

Det ser ut som "halvblank" går fra 20 til 69. Jeg har ikke noe godt bilde i hodet mitt av hva 40 tilsvarer, men om jeg skal tippe er det nok ikke så langt unna det jeg ser for meg. Blankere blir også bra. 

Stukkaturen tror jeg jeg er enig i at bør være som resten av taket. Men hva slags tak har du? Jeg kom plutselig på at ikke alle stukkaturtak  er slette, men at noen stukkaturtak har panelbord og lister i mønster. Da kan det være lekkert med blankere maling i taket også. 

Men uansett hva du velger er det bra å være klar over at jo blankere maling, jo viktigere er det med godt grunnarbeid. Blank maling fremhever ikke bare mønsteret i flotte lister, men ujevnheter og sår også. Mattere maling er mye "snillere" sånn sett. :) 

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville sendt inn spørsmålet til fargeråd Jotun for tips og råd. Stiller meg bak forslaget om halvblank på lister og dører og mattere i tak og vegger. 

• Liker 1
Skrevet

40 glans er veldig grans, det er for møbler, og til og med for møbler, slik som mote er nå, er det for mye glans.

Nok med 15 for lister.

Anonymkode: bbc7e...bad

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

40 glans er veldig grans, det er for møbler, og til og med for møbler, slik som mote er nå, er det for mye glans.

Nok med 15 for lister.

Anonymkode: bbc7e...bad

40 Glans er halvblank og helt standar på lister, 15 på lister kan fort få alt til å få veldig liten dimensjon, og veldig flatt. 

• Liker 3
Skrevet

Takk for input folkens, det har vært til stor hjelp.

Tenker jeg kjøper inn ett litersspann av hver glansgrad (15 og 40) og maler opp en prøve. Så ser jeg hva jeg synes funker best til helmatte vegger ☺️

• Liker 1
Skrevet

Vi har brukt samme helmatte maling både på veggen og listene (samme farge også). Fungerer fint her, men vi har lister med et ganske moderne, renskåret snitt da (Moelven "tidløs"). Med profilerte lister er det ikke sikkert det fungerer like bra.

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Takk for input folkens, det har vært til stor hjelp.

Tenker jeg kjøper inn ett litersspann av hver glansgrad (15 og 40) og maler opp en prøve. Så ser jeg hva jeg synes funker best til helmatte vegger ☺️

Det pleier være mulig å få kjøpt vareprøver til dette formålet. Det blir litt billigere enn å kjøpe en liter av hver. :)  (Og det er halvlitersbokser å få kjøpt også.)

Skrevet

Vi har helmatte vegger (5) og halvblanke profilerte lister (40).

Anonymkode: 57371...3fa

Skrevet

Jeg er litt tilhenger av å ha noe mer glans i tak enn på vegger.

Men det spørs hvor slett veggen er. Jo blankere malinga er, jo mer nådeløst avslører den ujamnheter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...