Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg går nå 4.året på sivilingeniørstudiet i fysikk og matematikk på NTNU. Ser ut til at jeg kommer til å ende opp med et snitt rundt D. Har hørt veldig forskjellige ting angående hvor viktig karakterene er når det kommer til å få seg jobb etter endt studiet. Noen mener at karakterer betyr omtrent ingenting mens andre sier at mange bedrifter ikke en gang vil vurdere søkere med under B i snitt. 

Ligger jeg veldig tynt an med D i snitt fra studiet? Det er jo et av de mest krevende studiene i Norge som i tillegg har svært høye opptakskrav for å komme inn. I tillegg har jeg hatt en del frivillige verv ved siden av studiene i blant annet UKA og Røde Kors som jo tok opp en del tid. Har likevel hørt fra flere i det siste at et snitt på D er nærmest en dødsdom. Er også litt bekymret for mulighetene for å få et internship i sommerferien som jo er et krav for å kunne begynne på masteroppgaven.  Vurderer nå å ta et ekstra semester for å ta opp fag og forbedre noen karakterer. Tanker?

• Liker 1
Skrevet

Hos oss betyr det lite. Den beste arbeideren hos oss fikk D eller E i snitt. Hun er ikke skoleflink... Men kjempeflink i jobben sin.

Anonymkode: cd8b7...946

Skrevet

Det er litt urettferdig kanskje, men kvinner får jobb uansett karakterer. Det er lav kvinnendel i den type jobber du er aktuell for, så karakterene er ikke så viktig

Anonymkode: 21d85...af5

• Liker 1
Skrevet

Det er egentlig bare viktig om du har planer om: 

- Ph.D studier (her anbefales det minimum B i snitt, men det hender de tar til seg C-studenter, om du har gjort det bra i relevante fag)

- Trainee stilling hos de mest populære arbeidsgiverne (Equinor, Hydro, osv. de får mange søkere) 

- Konsulent og rådgivende selskap. (C funker, men om du har C/B eller B så øker det sjansene betraktelig) 

- Karriereskifte til management consulting (McKinsey, Bain, BCG, osv.) eller finans. (Disse bryr seg veldig om karakterer, uansett hva du studerer)

Utenom disse, så er det fult mulig å få seg jobb med en D i snitt. Snittet på Ing. og Siv.Ing studier på rundt C - noen ganger svak C. Når jeg mener snittet, så mener jeg snitt av alle fag du tar - ikke bare snittkarakteren på hovedoppgaven. 

Anonymkode: 5be4d...508

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er egentlig bare viktig om du har planer om: 

- Ph.D studier (her anbefales det minimum B i snitt, men det hender de tar til seg C-studenter, om du har gjort det bra i relevante fag)

- Trainee stilling hos de mest populære arbeidsgiverne (Equinor, Hydro, osv. de får mange søkere) 

- Konsulent og rådgivende selskap. (C funker, men om du har C/B eller B så øker det sjansene betraktelig) 

- Karriereskifte til management consulting (McKinsey, Bain, BCG, osv.) eller finans. (Disse bryr seg veldig om karakterer, uansett hva du studerer)

Utenom disse, så er det fult mulig å få seg jobb med en D i snitt. Snittet på Ing. og Siv.Ing studier på rundt C - noen ganger svak C. Når jeg mener snittet, så mener jeg snitt av alle fag du tar - ikke bare snittkarakteren på hovedoppgaven. 

Anonymkode: 5be4d...508

Så, hva kan TS få jobb i da, nå som du har nevnt hva han/hun ikke kan? Virker for meg som om TS nå egentlig har svært begrenset valg ifølge deg.

I tillegg, husk at fysmat er kanskje noe av det tyngste i hele landet man kan studere. Å i det hele tatt fullført det burde åpne mange muligheter.

Anonymkode: 88183...2f4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...