Gå til innhold

Hvordan skjule graviditet i sosial setting

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er invitert på et middagsselskap med et vennepar hvor de skal servere vin og mat. Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal klare å skjule graviditeten. Jeg er veldig tidlig på vei, og har egentlig lyst å vente leeenge før jeg sier noe.  Noen som har noe tips? Jeg bruker vanligvis å komme dit og drikke vin...

Å avlyse sitter langt inne fordi de har prøvd å få dette til i lang tid og nå ble det endelig mulig. Ville nok såret de om jeg avlyste..

Anonymkode: 1d76a...d5f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Si det som det er, og be om at de ikke sier det videre. Om det er gode venner respekterer de dette, og er også en god støtte om det ikke går veien. 

Du sier bare nei takk, uten forklaring. Er de gode venner spør og graver de ikke videre. Mulig de tenker sitt, men det betyr jo ingenting så lenge de ikke har "rett" før du etterhvert deler nyheten.

Du tar et glass, later som du drikker. Skal egentlig veldig mye til at andre legger merke til dette. Har klart meg med et glass en hel kveld mer enn en gang. (ikke graviditet, men gidder bare ikke alle antagelsene om jeg ikke drikker en kveld...) 

Lyver på deg senebetennelse eller vondt kne. Sykt familiemedlem eller sykt kjæledyr. At du må jobbe litt når du kommer hjem på grunn av en krisesituasjon på jobb. Og at du derfor vil være helt klar i hodet, og/eller må kjøre bil. 

Anonymkode: 00ae9...53a

• Liker 3
Skrevet

Dersom du ikke bare kan si neitakk så kan du vel kjører? Eller du kan si at du hadde så vondt i hode tidligere på dagen ...

Anonymkode: f6b57...8a7

• Liker 4
Skrevet

Si at du ikke kan drikke alkohol pga urinveisinfeksjon og går på antibiotika. Eventuelt at du har startet det nye året med ny frisk og et sunnere kosthold. Du ønsker å fokusere mere på helsen og tar en pause fra alkohol. Mange gjør jo det i januar. 
Eller så kan du jo bare ta i mot glasset med vin og late som om du tar en slurk nå og da. 

Anonymkode: f121f...c97

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Si at du ikke kan drikke alkohol pga urinveisinfeksjon og går på antibiotika. Eventuelt at du har startet det nye året med ny frisk og et sunnere kosthold. Du ønsker å fokusere mere på helsen og tar en pause fra alkohol. Mange gjør jo det i januar. 
Eller så kan du jo bare ta i mot glasset med vin og late som om du tar en slurk nå og da. 

Jeg brukte alkoholfri måned som unnskyldning husker jeg (jobbsammenheng). Det fungerte, ingen fattet mistanke. 

• Liker 4
Skrevet

Kan du kjøre? Det er den enkleste unnskyldningen, antibiotikakur og slikt skjønner de fleste bare er en unnskyldning. (Men om de har folkeskikk spør de ikke mer selv om de skjønner at du lyver og kanskje er gravid/prøver. De fleste respekterer at man ikke har lyst til å fortelle så tidlig når det fremdeles er stor sjanse for å miste.) Ellers er det jo ganske vanlig med hvit måned i januar.

Ellers er jeg enig i at det enkleste er å bare takke ja og late som du drikker. Bytt diskret glass med mannen halvveis gjennom middagen. 

Anonymkode: 4f296...6c6

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du skal i alle fall ikke skylde på uvi, for man kan fint drikke moderate mengder alkohol på en vanlig antibiotikakur. Det er noe de fleste vet. Det er vel bare med Flagyl (og liknende) hvor man virkelig må unngå alkohol. Penicilinkur er også den mest brukte unnskyldningen, så man blir automatisk mistenkt for å være gravid så fort man sier akkurat det.

Da er det bedre å si at man har en hvit måned og har tenkt å holde seg til den planen. Å være sjåfør denne kvelden er også en bedre unnskyldning enn antibiotika. :) 

Anonymkode: 8cf00...7e2

• Liker 5
Skrevet

Eg ville skulda på hovudverk, og at det forverrast ved alkohol.. 🤷‍♀️ Eller at du må tidleg på jobb, eller annan reise dagen etter og difor ikkje kan drikke :) 

• Liker 1
Skrevet

EasyPeasy!

1. kan du kjøre? Finn på en unnskyldninger for hvorfor du må kjøre. Blir så sent, orker ikke ta kollektivt, taxi er for dyrt (mål om å spare penger i 2021)

2. fryktelig vondt i hodet i dag, skal tidlig opp i morgen.

3. alkoholfri måned. Få mannen din til å avstå fra alkohol også fordi dere gjør dette sammen/har et veddemål om hvem som klarer seg lengst uten.

4. du «smaker» på vinen, sier den ikke falt i smak.

5. du bruker medisiner med varseltrekant og tør ikke ta sjansen. Spør de hva det heter, si paralgin forte eller annen sterk smertestillende fordi du har frozen shoulder, forslått halebeinet eller annen plausibel forklaring. Google diverse smerteproblematikk først. 

Anonymkode: 1d78b...481

• Liker 1
Skrevet

Jeg sa hadde hvit måned, som alle trodde på fordi jeg var så glad i å feste ellers. De tenkte vel det var en god idé for meg 😁

Anonymkode: 9dd44...bff

• Liker 3
Skrevet

Er det nå i januar? Jeg kjenner flere som har såkalt "hvit måned" i januar hvor de ikke drikker. Typisk start på nyåret etter mye alkohol i juletider. Det ser jeg ikke på som unormalt.

Kjøring er også god grunn.

Det andre blir bare fjas.

• Liker 2
Skrevet

Problemet er at det er gådistanse, hun er lege og jeg er kollega med mannen... 

Men kanskje vondt i hode var den beste da? Tenker også om det kan være en mulighet for å ta med egen vin..? Uten at det skal virke for rart? (Da kan jeg heller over alkoholfri)

Hvit måned tror jeg dessverre hun ikke biter på, da sier hun nok at det bare er en kveld kom igjen osv hehehehe

Vurderte også å si at jeg skulle hente noen fra fest den natten, men blir det for dumt? 

Evnt. får jeg bare si det som det er. Er bare redd for at han skal ved uhell glippe det ut på jobb. Har en sykdomshistorikk som gjør at jeg ikke ønsker å si noe før langt ut i svangerskapet. 

Vurderte også å si at vi er i en ivf-prosess men tror hun som lege sier at vi må kose oss i prøvetiden likevel..  (det med ivf er sant, bare at vi allerede er gravide)

Tusen takk for alle innspill!!! hilsen TS

Anonymkode: 1d76a...d5f

Skrevet

At du skal kjøre senere på kvelden syns jeg var en god idé å bruke som grunn for å avstå fra alkohol😊 Eventuelt hodepine. 

Egentlig litt dumt at det skal være så stort press angående alkohol. Nå er jeg prøver her nå , men har ønsket å kutte ned på alkohol av andre grunner også. Men merker folk har stusset, og hørt at det har blitt snakket om i ettertid at jeg ikke har drukket på vennekvelder osv😅  Andre drakk gjerne så mye, og jeg orket ikke det kjøret der. 

Syns det bør være lov å avstå fra alkohol om man ønsker det jeg da. Kan være veldig mange grunner til det.
Merker selv det går ut over trening, formen osv. Går fint an å ha det hyggelig uten alkohol også 😊

Håper du finner ut av det, og får en fin kveld💕

• Liker 4
Skrevet

Du skal stå opp grytidlig for å kjøre mamma, tante eller ungen til noe dagen etter og kan derfor ikke drikke :)

• Liker 2
Skrevet

Hehe, har akkurat samme problem! Jeg skal til en venninne, vi drikker ALLTID øl eller vin. Heldigvis er det langt nok til at jeg kan kjøre (og ikke ta kollektivt). Synes det er en god ide å si at du skal kjøre noen senere, eller ta med egen vin. 

Anonymkode: addc1...2b1

• Liker 1
Skrevet

Hvit måned ja, det er jo det nærmeste sannheten :) Eller at du må ta bilen pga dårlig vær/dårlig tid/ hodepine.

Anonymkode: b8d63...590

• Liker 2
Skrevet
Sommarfuggel skrev (13 minutter siden):

Det er pandemi. Avlys.

Og det er lov å treffe folk🙂

• Liker 3
Skrevet (endret)
Nerine_ skrev (4 minutter siden):

Og det er lov å treffe folk🙂

Men er det lurt når man er gravid?

Denne "det er lov"-holdningen er grunnen til at vi måtte stenge ned igjen...

Endret av Sommarfuggel
Skrevet
Sommarfuggel skrev (2 minutter siden):

Men er det lurt når man er gravid?

Denne "det er lov"-holdningen er grunnen til at vi måtte stenge ned igjen...

Nei, jeg tipper det er de som tøyer strikken, eller ikke bryr seg om anbefalinger som er grunnen til at vi måtte stenge ned igjen. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...