Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal låne opp på boligen og lurer på hvordan man kan beregne hvilken betjeningsevne man har. Tenker d kan være greit å regne det ut på forhånd og bruke det som argument i søknaden. Vet vi er innafor men kan være greit å finne ut av d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du setter opp et budsjett med inntekter og alle utgifter. Utgiftene er ikke alltid så enkelt å vite, men bankene tar ofte utgangspunkt i sifo.

Anonymkode: c323e...3ce

Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Du setter opp et budsjett med inntekter og alle utgifter. Utgiftene er ikke alltid så enkelt å vite, men bankene tar ofte utgangspunkt i sifo.

I forhold til inntekt er ikke utgiftene så store etter opplåning. Regner med å spare over 7000 i mnd i utgifter etter opplåning. Problemet er jo at mange banker ikke klarer å se det,men kun hva vi har i utgifter idag. Syns det er rart at banker kan mene at man ikke har råd til å bake inn dyr gjeld i boligen,men har råd til å sitte med de dyre utgiftene. Er snakk om 2 lån som vi vil bake inn,og opplåning vil ikke overstige 85% av boligverdien 

Skrevet

Sjekk hvor mye du sitter igjen med i mnd om du bruker sifotall og legger på renteøkning på 5 prosentpoeng på all gjeld.

Husk å ta med alle kredittkortrammer, studielån, evt billån etc i disse beregningene.

Om du ikke skjønner hvorfor du får avslag på lånesøknad må du be rådgiveren forklare det bedre. Så kan du selvsagt søke i andre banker etterpå.

Anonymkode: 4ba93...b27

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Alle vet da hvilke utgifter de har.

Anonymkode: 80047...cc8

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Alle vet da hvilke utgifter de har.

Anonymkode: 80047...cc8

slett ikke! jeg er ikke ts. men har temmelig ofte uforutsette store helseutgifter.

Anonymkode: 29e1b...1f0

Gjest Blondie65
Skrevet

Hvis du klarer å demonstrere for banken at du klarer å betjene lånet ved å bruke SIFO budsjettet, så har du et godt grunnlag.

Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

slett ikke! jeg er ikke ts. men har temmelig ofte uforutsette store helseutgifter.

Anonymkode: 29e1b...1f0

Da kan du regne ut hva du har i helseutgifter i løpet av året, og dele det på antall måneder for å få et ca snittbeløp :) Jeg har også helseutgifter, men det tipper ikke budsjettet mitt fordi jeg vet det kommer. 

Anonymkode: 575b6...629

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...