Gå til innhold

Er dette normal timeplan for lærere? Savner tid til planlegging

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Jeg er utdannet sosionom, men grunnet manglende arbeidsmuligheter i kommunen, ble jeg nylig ansatt som lærer uten godkjent utdanning. Tjener 420 000 i året.

Er ansatt i et 100% vikariat frem til påsken 2022. 

Ble litt overrasket over timeplanen jeg fikk utdelt, spesielt at jeg ikke har noen «fritimer» i løpet av skoledagen til å benytte til planlegging. 

Jeg har fagansvar for norsk 3. klasse (6t i uken), engelsk 3 (1t i uken), engelsk 4. klasse (2t), naturfag (1t), gym (1t), musikk (1t) og K&H (2t). I tillegg er jeg 2. pedagog i matte (4t i uken) og k&h (1t)

I tillegg har vi 1,5 time utviklingstid i uken, 45 min klassemøte og 45 min trinnmøte. 

Jeg har også mat-/friminuttvakt 35 min hver dag. 
Og så kommer da alt for-og etterarbeid utenom. 

Som sagt så er dette yrket nytt for meg, så jeg vet ikke hva som er normalt. Men vet at det er et travelt og slitsomt yrke! 

Er dette normalen? Skolen begynner 8, to dager i uken kan jeg begynne planlegging kl. 14.15, de andre dagene er vi ikke ferdig med undervisning og møter før 15-15.30.

Anonymkode: 539c5...58c

Skrevet

Du har ikke fått med deg at lærere har flere uker avspasering på sommeren pga komprimert arbeidsår?

• Liker 2
Skrevet
Mrs Robinson skrev (21 minutter siden):

Du har ikke fått med deg at lærere har flere uker avspasering på sommeren pga komprimert arbeidsår?

Selvfølgelig er jeg fult klar over det! 

Men omtrent alle de andre lærerne på skolen har jo «fri» 2-5 skoletimer i uken, altså at de ikke skal være tilstede i klasserom, men har tid til planlegging. 

Jeg vet ikke hva som er normalt og ikke, derfor spør jeg her!:)

• Liker 1
Skrevet

Kontaktlærere og andre som har ekstrafunksjoner har noe nedsatt undervisningstid. Ellers er det lite fritimer på barneskolen. På ungdomsskolen og vgs har man flere "fritimer" fordi arbeidsbyrden utenfor klasserommet er større. 

Anonymkode: 5a5fa...3b1

Skrevet

Det der blir jo tilsammen 22.5 timer. Deler vi det på 5 skoledager i uken blir det rett under 5 timer. Dvs. masse tid igjen på en normal 8-timers arbeidsdag til å planlegge. Du må da klare å planlegge før det ringet inn til første time, eller etter siste time er ferdig. 100% jobb er mer en 5 timer pr dag.

Anonymkode: 595c3...290

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

...............

Jeg har fagansvar for norsk 3. klasse (6t i uken), engelsk 3 (1t i uken), engelsk 4. klasse (2t), naturfag (1t), gym (1t), musikk (1t) og K&H (2t). I tillegg er jeg 2. pedagog i matte (4t i uken) og k&h (1t)

I tillegg har vi 1,5 time utviklingstid i uken, 45 min klassemøte og 45 min trinnmøte. 

Jeg har også mat-/friminuttvakt 35 min hver dag. ........

Totalt 20 timer undervisning, 1,5 timer utvikling og totalt 3 timer "vakt.  100% stilling de fleste andre steder er 37,5 timer mot dine 24,5.  Riktignok skal du ha "lesetidtillegg" for undervisningstimene, men å sutre over dette virker litt lite reflektert.  Hva sier fagforeningen din om belastningen?

Skrevet

Høres mye ut. Vi har 19,5 time undervisning og en time leksehjelp. I tillegg til 4 timer møtetid som må brukes til annet enn planlegging av undervisning stort sett

Anonymkode: 7af43...6ed

Skrevet

Arbeidsuka for lærere er 43,5 timer for 100% stilling. Altså har du en del timer i uka for å få planlagt etter at du har gjort det du beskriver.

Men kan være beintøft i praksis, særlig de første årene. Etter hvert får man jo noen didaktiske grep som gjør at man ikke trenger å detaljplanlegge hver time slik at det blir bra.

På en del skoler settes også en del av møtetiden av til felles planlegging, men her har arbeidsgiver styringsrett på tidsbruk, så det er ikke en selvfølge. 

Men skolen burde ha en «bank» der gode opplegg og årsplaner i fag lagres. På vår skole ligger alle opplegg og planer i en felles sky, slik at alle kan se hva som har blitt gjort tidligere. Lettere å lage egen «vri» på noe som  allerede ligger klart enn å finne opp kruttet på ny hver gang 

Anonymkode: a14e5...17a

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Men skolen burde ha en «bank» der gode opplegg og årsplaner i fag lagres. På vår skole ligger alle opplegg og planer i en felles sky, slik at alle kan se hva som har blitt gjort tidligere. Lettere å lage egen «vri» på noe som  allerede ligger klart enn å finne opp kruttet på ny hver gang 

Anonymkode: a14e5...17a

100% enig.  

Anonymkode: cf9aa...305

• Liker 2
Skrevet

Takk for gode svar! 

Jeg klager ikke, bare lurer på hva som er «normalen.» 

I den første timeplanen jeg fikk tildelt skulle jeg ha fagansvar i 10 av ukens 19 skoletimer, men så ble det byttet rundt på fag og da fikk jeg heller fagansvar for 14 av 19 timer. Selv om jeg har friminutt hvor jeg ikke har vakt, så går de stort sett til å hjelpe med påkledning av uteklær, rydde etter undervisning, trøste og håndtere konflikter som oppstår osv. 

Igjen - jeg takler dette helt fint, liker arbeidet og skolen. Og jeg vet at for- og etterarbeidet er mye mer omfattende på ungdomsskole og vgs, og at de derfor selvsagt har færre undervisningstimer. Jeg lurte bare på om det er vanlig å ha undervisningsfri-timer. Alt dette er nytt for meg, og jeg ville derfor bare høre mer om hvordan timeplanen for lærere på barnetrinnet er:)

Skrevet

Skoletimene våre er 60-85 min, forresten! 

ts

Skrevet

Kan jo være de bruker deg da, TS. 

Anonymkode: 8ebad...ca8

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Skoletimene våre er 60-85 min, forresten! 

ts

Du må komme med litt klarere bilde av hvor mange undervisningstimer du har. En skoletime er 45 minutter. Når du skriver 4 timer, regner jeg med at du mener 45*4 timer. Stemmer det?

Anonymkode: a40a3...0c7

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du må komme med litt klarere bilde av hvor mange undervisningstimer du har. En skoletime er 45 minutter. Når du skriver 4 timer, regner jeg med at du mener 45*4 timer. Stemmer det?

Anonymkode: a40a3...0c7

Beklager at jeg ikke tok med det. Nei, når jeg skriver 4 timer mener jeg 4*60-75min. 

Skrivefeil i forrige post - timene er 60 til 75 min.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Beklager at jeg ikke tok med det. Nei, når jeg skriver 4 timer mener jeg 4*60-75min. 

Skrivefeil i forrige post - timene er 60 til 75 min.

Det er helt normalt med 19,5 timer med undervisning på barneskolen, dette utgjør 100% stilling. På min skole har vi som er kontaktlærere 1 time redusert undervisning.

Så kommer inspeksjoner, møter, for- og etterarbeid etc - det går i ett, men jeg liker det, og ingen dager er like! :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...