AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #1 Skrevet 21. januar 2021 Ja, jeg blir så klein foran kamera, og det har ikke akkurat blitt bedre av å høre ting som "så rar du så ut der" og "du blir alltid så annerledes på bilder" opp gjennom årene. Usikkerheten har bare vokst, og jeg har gjemmet meg for kamera i de fleste situasjoner. Føler meg fin i speilet ofte, og hører at jeg ser ok ut, men bildene blir ikke bra, da jeg ikke slapper av og ikke er komfortabel. Bryllupsfotograf koster jo helt utrolig mye, og det er så kjedelig hvis bildene skal bli kjipe å se på og bare et dårlig minne fordi jeg er så usikker og ukomfortabel. Det føles så unaturlig når en fotograf sier "smil!" eller "se på meg nå", og jeg klarer ikke å opptre avslappet eller naturlig. Resultatet blir stivt og anspent. Hvorfor skal jeg plutselig smile, liksom, skjønner ikke hvordan folk ler og slipper seg løs foran en fremmed og et kamera, og er så misunnelig. Tror jeg føler litt sånn "nå ser han hvordan JEG tror jeg ser best ut" og det er flaut, så da ender jeg opp med å ikke prøve, hvis dere skjønner? Eller jeg er er redd for å "gjøre meg fin" og få høre at jeg ser rar ut, og få enda en selvtillitsknekk. Tenk Chandler på bryllupsbildene i Friends... Har noen tips? Noen som har vært skikkelig kleine foran kamera som har lært seg å bli trygge? Vil veldig gjerne ha noen flotte bilder fra den store dagen. Anonymkode: 7b76d...f77 2
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #2 Skrevet 21. januar 2021 Jeg tror kanskje det viktigste er å finne en fotograf man har god kjemi med. De fleste profesjonelle fotografer er nok klar over at ikke alle av oss er så komfortable foran kamera, og vet hvordan dette skal håndteres på best mulig måte. "Min" bryllupsfotograf tar ikke så veldig mye oppstilte bilder, men har en mer dokumentarisk stil. Håper det at fotografen holder seg litt i bakgrunnen gjør at man kan unngå å smile slik som Chandler. 😂 Har også funnet ut at jeg skal se mer på han jeg gifter meg med enn rett fram. Det bør lokke frem et mer naturlig smil, som jeg håper gir bedre bilder. 🥰 Anonymkode: f7739...094 3
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #3 Skrevet 21. januar 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg tror kanskje det viktigste er å finne en fotograf man har god kjemi med. De fleste profesjonelle fotografer er nok klar over at ikke alle av oss er så komfortable foran kamera, og vet hvordan dette skal håndteres på best mulig måte. "Min" bryllupsfotograf tar ikke så veldig mye oppstilte bilder, men har en mer dokumentarisk stil. Håper det at fotografen holder seg litt i bakgrunnen gjør at man kan unngå å smile slik som Chandler. 😂 Har også funnet ut at jeg skal se mer på han jeg gifter meg med enn rett fram. Det bør lokke frem et mer naturlig smil, som jeg håper gir bedre bilder. 🥰 Anonymkode: f7739...094 Ja, akkurat det du sier der er det jeg tror kanskje kan bli redningen. Ser gjennom fotografers porteføljer, og ser at de bildene jeg liker best er mer dokumentariske og kunstneriske, hvor veldig få av dem er sånn "smil til kamera og hold hånden sånn". Lurt å smile til mannen, det blir nok enkelt å smile ordentlig den dagen Takk for et fint svar. Anonymkode: 7b76d...f77 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #4 Skrevet 22. januar 2021 Ikke tenk på fotografen Velg en som sniker seg rundt og tar bilder når ting skjer. Og for de klassiske par-bildene , se på hverandre og ikke fotografen. Du er så glad på bryllupsdagen din at det blir nok naturlige smil av det! Anonymkode: a3b08...d52 3
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #5 Skrevet 22. januar 2021 Velg en fotograf med dokumentarisk stil! Anonymkode: b4167...405
Amatariel Skrevet 22. januar 2021 #6 Skrevet 22. januar 2021 Velg en fotograf som er godt anbefalt og som dere kan treffe noen ganger i forkant. Surf rundt på nett og se på bryllupsbilder, finnes mange forskjellige måter å fotografere og "posere" på. Finn ut om du ønsker action-bilder eller hva. Bryllupsbilde trenger slettes ikke være et portrettbilde. Kan også være veldig magisk både fra siden og til og med bakfra (brudepar leier og står og ser utover spektakulær utsikt). Jeg HATER også å bli tatt bilder av, alltid unngått det. Og liker ingen der jeg faktisk har måtte bli med. Men bryllupsbildene liker jeg faktisk. Har et stoooooort i portrett hengende i stua vår nå. Er lettere å like det når jeg er så pent sminket, pent hår, fineste kjolen - og ikke minst - bildet minner meg om den fine dagen.
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #7 Skrevet 22. januar 2021 Jeg gruer meg også til bilder fra bryllupet En ting er bilder tatt av den profesjonelle fotografen. Noe annet er de random bildene tatt med mobilkamera som alle mulige gjester tar og kanskje er dumme nok til å legge ut i sosiale medier. Endel gjester på min samboers side mangler totalt sosiale antenner når det gjelder dette. Vi har derfor tenkt å påpeke at vi ikke ønsker deling av bilder i sosiale medier. Så får vi håpe folk klarer å respektere dette... Anonymkode: 634f4...397
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #8 Skrevet 22. januar 2021 Jeg Grua meg også veldig til det. Var hovedgrunnen til at jeg ikke ønsket å gifte meg. Jeg føler jeg er kjempe stygg og tar meg dårlig ut på bilder. Valgte likevel å ha fotograf og la en del penger i en erfaren og anerkjent fotograf her vi bor. Er kjempe overrasket over hvor bra bildene ble, og angrer ikke på den investeringen Anonymkode: 126f0...23e
Amatariel Skrevet 22. januar 2021 #9 Skrevet 22. januar 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg gruer meg også til bilder fra bryllupet En ting er bilder tatt av den profesjonelle fotografen. Noe annet er de random bildene tatt med mobilkamera som alle mulige gjester tar og kanskje er dumme nok til å legge ut i sosiale medier. Endel gjester på min samboers side mangler totalt sosiale antenner når det gjelder dette. Vi har derfor tenkt å påpeke at vi ikke ønsker deling av bilder i sosiale medier. Så får vi håpe folk klarer å respektere dette... Anonymkode: 634f4...397 Dette var noe av det første vår toastmaster sa klart og tydelig på vår store dag. Husker ikke ordlyden direkte, men det var på en hyggelig måte. Noe om at han regner med alle gjestene forstår at brudeparet selv ønsker å legge ut bilder på sosiale medier når de er klare for det, og at det var ønskelig med begrenset mobilbruk generelt under denne dagen. 1
Frauken Skrevet 22. januar 2021 #10 Skrevet 22. januar 2021 Hun fotografen vi har booket har inkl "kjærstefoto" i forkant av bryllupet. Det er rett og slett for at vi skal bli litt bedre kjent, og for at hun vet hvordan hun skal få oss til å se best mulig ut når dagen kommer. Kanskje du kan få til det med din fotograf også? Snakk med fotografen om det! En dyktig fotograf kan hjelpe deg til å slappe av foran kameraet. Når det gjelder det å smile og hvordan du føler det er unaturlig å kleint, så hjelper det å tenke på noe som gjør deg glad. Jo mer du tenker på at du tror du ser klein og rar ut, jo værre gjør du det for deg selv. hvis du klarer å trekke frem gode minner eller noe som du ler masse av, og finne den følelsen, så kommer det til å syntes på bildene 😄
Skalperud Skrevet 22. januar 2021 #11 Skrevet 22. januar 2021 Du trenger jo ikke tett på bilder. Synes det er mye kulere å henge opp bilder som blir mer som et motiv. Bilde tatt langt i fra, feks på en strand eller en togstasjon,
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #12 Skrevet 22. januar 2021 Om mulig, ta en prøvetime med fotografen. Bli kjent med hvordan fotografen jobber Det hjelper de fleste. Husk også at det er deg og ektefellens dag. Kikk på din ektefelle, tenk på hvordan dagen er, og dere kommer begge til å smile hele tiden naturlig. Jeg har aldri, som bryllupsfotograf, trengt å be brudeparet om å smile. En sjelden gang har jeg sagt "kikk den veien", men ellers har jeg fulgt dem og bare flyttet litt på dem for å få en fin bakgrunn rundt paret. Jeg liker ikke å bli fotografert selv, men vet av erfaring at den dagen er man så oppslukt i hverandre, at det går helt fint Gjerne be gjester om å ikke poste på sosiale medier, og for all del, få dem til å forstå at de ikke skal stå i veien for fotografen eller ta bilder med mobil i kirke. Det er fotografens jobb. Anonymkode: ac56b...c33
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #13 Skrevet 22. januar 2021 Jeg HATER og bli tatt bilde av og hater trynet mitt på alle bilder så vi tok faktisk ikke noe bilder. Etter vielsen tok noen i familien noen mobilbilder (jeg har sett de og de ble GRUSOMME) og det var alt. Deilig å slippe å se bilde av meg på veggen hver dag 😄 Hilsen ekstremt stygg Anonymkode: 010e1...b1b
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #14 Skrevet 22. januar 2021 Hva har du tenkt å bruke bildene til? Er ikke sikkert dere har behov for å gå til fotograf. Anonymkode: b1341...6df
PallePalle Skrevet 22. januar 2021 #15 Skrevet 22. januar 2021 Skjønner deg, jeg har også vært uvenn med kamera og fotografer nesten hele livet. Men vær ærlig med de fotografene dere kontakter, og spør hvordan de jobber. Er det oppstilt og kikk i kamera, eller kan dere liksom avslappet gå en tur uten å tenke på kamera. Jeg tror mange har det på samme måten, en god fotograf er vant til å ta det hensynet kunden trenger. Det er heldigvis mer og mer slutt på at brudepar skal være modeller for fotografen, det er jo minnene fra dagen man vil ha i bildene. og ang gjester som tar bilder, jeg syns det er veldig veldig ok at dere gir beskjed! Bare si det rett ut, om de kan ta bilder eller ikke og om de kan poste.
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #16 Skrevet 22. januar 2021 Jeg er stygg, og blir enda styggere på bilder. Jeg snur meg bort så fort jeg ser et kamera. Jeg kommer aldri til å gifte meg pga dette. Anonymkode: 51f1d...0ac 1
Gjest 123 eller noe Skrevet 22. januar 2021 #17 Skrevet 22. januar 2021 Huff, jeg hadde bare sovet 3 timer før bryllupet vårt fordi jeg gledet meg sånn. I tillegg var det skikkelig gyslige spots i taket på rådhuset, forferdelig lys. Dagen etter bryllupet, la ei venninne ut et bilde av oss på facebook, fra der inne. Alle skyggene gikk jo nedover, og vi så ut som hodeskaller begge to. Ble så lei og sint! Til jul fikk vi av svigers sånn flere rammer i en, med kun bilder fra rådhuset, jeg ser ut som ei lykkelig trøtt trollkjærring og mannen min ser ut som en kjekk død mann - han sier han selv ligner onkel fester. Har ikke hengt det opp på veggen engang etter vi flyttet til nytt hus siden jeg fikk dårlig selvtillit hver gang jeg gikk forbi dem forrige plassen vi bodde. Bildene av oss fra utsiden i dagslys, og fra lokalet derimot, ble magiske alle sammen. Sånn til skrekk og advarsel. Lys har nesten alt å si, og folk må få beskjed om å ikke legge ut bilder på facebook o.l.
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #18 Skrevet 22. januar 2021 Jeg er også ukomfortabel med være på kamera, og i kombinasjon med en fotograf som ikke var helt match så sitter vi igjen med bilder der vi ser ut som vi er hjort på veien som er i ferd med å bli påkjørt. 😂😅 Det vi derimot har mange bilder av er av et superlykkelig brudepar som venner og familie tok mange bilder av, og der ser vi helt smashing ut og fant også bilder der til takkekort etc. Nå er ikke jeg typen som ville hengt opp bryllupsbilder på veggen, og ei heller er jeg spesielt interessert i fotoalbum så jeg har konkludert med at dette var mest komisk og det desidert minst viktige med hele dagen. Skal innrømme at det var kjedelig med å tragiske bildet når jeg tross av følte meg smashing og hadde det så bra, men ler av det nå da. Poenget mitt er å spørre seg selv om dette er noe du/ dere må gjøre når du er så ukomfortabel med det? Anonymkode: 97f3e...48e 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #19 Skrevet 22. januar 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Jeg er stygg, og blir enda styggere på bilder. Jeg snur meg bort så fort jeg ser et kamera. Jeg kommer aldri til å gifte meg pga dette. Anonymkode: 51f1d...0ac Kjære deg, jeg er sikker på at du er flott og vakker ❤️ Husk at bryllupet ditt er ditt eget, ingen krever at du tar bilder hvis ikke du vil. Du kan si at "denne dagen skal vi minnes uten bilder". Det er ganske romantisk det også Du kan fint ha et bryllup uten fotograf og uten at gjester tar bilder! Anonymkode: ac56b...c33
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #20 Skrevet 22. januar 2021 Hei! Jeg er bryllupsfotograf og jeg håper jeg kan berolige deg litt Av alle parene jeg har fotografert er det ikke mange som på generell basis elsker å bli tatt bilder av, majoriteten synes det er ubehagelig. Du er med andre ord ikke alene, og så lenger du booker en erfaren bryllupsfotograf så vet han eller hun hvordan de skal hjelpe dere med å slappe av, uansett hvilken stil fotografen har. Mange opplever at de har det overraskende gøy under fotograferingen, og at det blir en liten pustepause sammen med sin kjære i en ellers hektisk dag. Om jeg kan få lov til å gi et par tips så ville jeg gått for en halv- eller heldagsfotograf , og sette av 1-2 timer til portrettbilder i løpet av dagen. På den måten får dere både mange bilder å velge blant, og god tid til å bli vant foran kamera. Neste tips - ikke velg bort portrettbildene (så dere bare får såkalte dokumentariske bilder). Portrettbilder kan se både spontane og naturlige ut, men fotografen har hatt mulighet til å ramme inn scenen på en helt annen måte (slik at ikke bakhodet til tante Ada kommer med, eller avfallsbeholderne eller hva det måtte være), og å kunne kontrollere lysforholdene for de mest optimale og flatterende bildene. De fleste bryllupsfotografer vil si som meg - de ønsker å levere bilder som dere som par virkelig vil elske, og se tilbake på igjen og igjen, både for å minnes dagen, og fordi dere så så forbasket flotte og lykkelige ut Vi gjør derfor vårt ytterste for at dere skal føle dere komfortable, samtidig som vi bruker vår ekspertise om flatterende vinkler, belysning og andre "triks" for å skape bilder som viser kjærligheten dere føler for hverandre. Jeg håper dere får en virkelig flott bryllupsdag, med fantastiske minner og vakre og morsomme bilder dere kan ha glede av resten av livet Anonymkode: e3fcc...c4f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå