Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har vært sammen med samboeren min i et år nå, og han har bodd her siden vi ble kjærester. De tre første månedene bodde han her helt gratis, jeg ba aldri om noe, krevde aldri noe, jeg laget mat, kjøpte mat, han bidro egentlig ikke med noe, helt til han en dag fant ut at han skulle betale husleie. Det var flott, tenkte jeg, men jeg krevde det ikke. 

Et år inn og jeg lurer på om han kanskje er litt gjerrig. Han ber meg vippse han for den minste ting. Kjøper han en eller to ting på butikken skal jeg vippse halvparten. For meg er det viktigst at vi deler regninga på storhandel, IKKE et par småting på butikken (jeg ber aldri om penger for det.) Legger til at han får mer utbetalt i måneden enn meg. 

Han har nettopp hatt bursdag og jeg kjøpte gave til 5000kr, tok fra min egen sparekonto. Det står jo på meg hvor mye jeg er villig til å bruke, det er jeg klar over... men vel vitende om at han fikk en så dyr gave, så måtte jeg betale hele middagen dagen før bursdagen hans også, og da hadde han fått flere tusen av familiemedlemmer allerede. Jeg merker jeg er litt bekymret for utviklingen her. Noen råd? Er han gjerrig eller er jeg bare dum? (Kanskje en god blanding.)

Anonymkode: 52a0e...555

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han er gjerrig og du dumsnill, høres det ut for meg. Men har dere snakket om disse tingene? For på innlegget ditt virker du veldig passiv - du har gitt og gitt og krever ingenting, men blir glad når han tilbyr seg å betale og irritert når han ber deg betale noe siden du alt har betalt så mye (varer, bursdagsmiddag). Kan dette stemme eller har jeg misforstått? Skjønner godt at dette irriterer deg. I virkeligheten betyr jo dette at du forventer og ønsker at han betaler mer for seg, men det må kommuniseres. Særlig når dere la ett grunnlag helt fra starten der du betalte alt. 

Når det er sagt syns jeg ikke det virker videre sjarmerende at han forventer at du betaler bursdagsmiddag og gave (voksne bursdagsbarn pleier da betale middagen selv for sine gjester og motta gave som takk), eller vippse for småting. Men siden han har tilbudt seg å betale husleie og for storhandel (regner med det var hans forslag å bidra her og siden du skriver at du spanderte all mat de første månedene?), så er han jo ikke en total snylter heller. Bidrar han nok med husleie og matpenger nå, eller betaler du mest enda? 

Som du sikkert skjønner er mitt råd en prat. Fortell han hva du ønsker og forventer rundt økonomien og spør han om det samme. Bli enige om hvordan dere vil ha det. Så ville jeg vurdert ut fra han sier her hvor gjerrig han er, du skal selvsagt ikke komme dårligere ut av dette enn han. Om han spiser mye mer mat enn deg kan dere vurdere at han betaler litt mer i matpotten. 

Anonymkode: 695c8...506

• Liker 9
Skrevet

Har dere ikke snakket om hvordan dere skal gjøre det med økonomi? Da bør dere gjøre det så fort som mulig. Mulig han betaler leie nå, men hva med andre utgifter som strøm, forsikring, mat osv.?

Og angående den middagen, hvem tok initiativet til den?  Hvis du vil bruke mye penger på ham, og gjør det på eget initiativ, så kan du egentlig ikke klage, men jeg må innrømme at det er fremstår som veldig usympatisk av ham å faktisk la deg legge ut for alt og aldri tilby seg å betale noe, selv om du ikke krever det.

Men det viktigste er at dere snakker om økonomien, hvilke forventninger dere har, og blir enig om en ordning som er rettferdig for begge parter.

Skrevet

Begge deler: han er gjerrig og du er dum!! Hvorfor i alle dager skal du blakke deg pga han? Han sparer jo enorme beløp hver måned pga dette. 

Kast han ut. Han må lære seg hva det vil si å være voksen! 
Hvorfor i alle dager duller du sånn med han?? Om du mot all formodning ender opp med å få barn med han der, så vil du forbanne deg ekstra mye av å ha to barn i huset! Les deg nedover på tråder her inne! Hva er gjentakende? 

Jo, dama i forholdet jobber, både på jobb og hjemme. Er den sol betaler alt og gjør alt som har med hus og hjem og barn. 

Du må virkelig se å få skikk på det forholdet deres! Denne skjevdelingen er ikke bærekraftig! 

Anonymkode: 16afa...83a

• Liker 8
Skrevet

Du tullet nå!? Han er kanskje gjerrig, men du er jo helt blåst når det kommer til økonomi. 

Anonymkode: 79c32...2ed

• Liker 6
Skrevet

Dere må ha noen regler for felles boutgifter. 

Er dere ikke rike, må dere også droppe så dyre bursdagsgaver. 

Anonymkode: 6a8be...fa9

Skrevet

Han er gjerrig, usjarmerende,

smålig og ikke noe å samle på. Du er veldig naiv og dumsnill. Ikke la deg lure !

Anonymkode: 42c23...186

• Liker 4
Skrevet

Han er dritgjerrig.

Forestill deg han der som far til barna dine: «jeg kjøpte bukse til Amalie, du må vippse meg halvparten» «nei, unger, nå får dere ikke mere pizza, det er så dyrt! To stykker på hver er meeer enn nok!» «vi trenger ikke coca cola nær vi har vann i springen!» «ikke dusj over ti minutter, da slår jeg av lyset!» «nei unger, dere får ikke på kino, dere var jo der i forfjor» «nei barn, dere får ikke på tivoli, det er bare pengesløs!» og så må ungene bruke arvaklær og kjøpt på billigsalg fordi han helst bruker pengene sine bare på seg selv. 

Anonymkode: 8d56b...f1b

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Han er dritgjerrig.

Forestill deg han der som far til barna dine:.... så må ungene bruke arvaklær og kjøpt på billigsalg

Anonymkode: 8d56b...f1b

Da er sikker jeg dritgjerrig òg. Jeg synes det er dårlig økonomi å ikke ta imot arvetøy og kun kjøpe fullprisklær til unger i vekst. Kjøper gjerne brukt eller på salg til meg selv også. 

Anonymkode: 6a8be...fa9

• Liker 1
Skrevet

Han oppfører seg bare slik de fleste kvinner oppfører seg.

Anonymkode: 104e2...4ab

Skrevet

I alle dager, hvem er det som er så materialistisk og har så mye penger å bruke på bursdagsgaver? Kunne aldri i verden funnet på å bruke 5000 på gave til kjærestne, og ville aldri godtatt at han brukte så mye på meg heller. En hjemmelaget middag er mer enn nok gave synes jeg. Glad jeg ikke er i et så materialistisk og overfladisk forhold. :)

Anonymkode: d26f6...8bb

• Liker 2
Skrevet

Si at du begynner å få dårlig økonomi og øk husleie til ham. 

Slutt å handle mye. La han kjøpe mat. 

Anonymkode: 52816...6de

• Liker 2
Gjest Smeltemann
Skrevet

Han er ikke gjerrig,  bare smart som utnytter deg.

Skrevet

5000 i bursdagsgave er ALT for mye som du beskriver økonomien og når han tjener mer enn deg. Du kunne heller brukt noe av det til å kompensere for gjerrigheten hans før du sparker han ut!

Anonymkode: 00341...2d6

• Liker 2
Skrevet

Prat om økonomi og få en løsning som er rettferdig.

Ett tips er å opprette egen konto til mat (med to kort), en regningskonto og en bufferkonto. Vi regnet ut ca utgifter i løpet av et år og så betaler vi inn en prosentvis fordeling av dette. Det vi har igjen hos oss selv er egne penger. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Har vært sammen med samboeren min i et år nå, og han har bodd her siden vi ble kjærester. De tre første månedene bodde han her helt gratis, jeg ba aldri om noe, krevde aldri noe, jeg laget mat, kjøpte mat, han bidro egentlig ikke med noe, helt til han en dag fant ut at han skulle betale husleie. Det var flott, tenkte jeg, men jeg krevde det ikke. 

Et år inn og jeg lurer på om han kanskje er litt gjerrig. Han ber meg vippse han for den minste ting. Kjøper han en eller to ting på butikken skal jeg vippse halvparten. For meg er det viktigst at vi deler regninga på storhandel, IKKE et par småting på butikken (jeg ber aldri om penger for det.) Legger til at han får mer utbetalt i måneden enn meg. 

Han har nettopp hatt bursdag og jeg kjøpte gave til 5000kr, tok fra min egen sparekonto. Det står jo på meg hvor mye jeg er villig til å bruke, det er jeg klar over... men vel vitende om at han fikk en så dyr gave, så måtte jeg betale hele middagen dagen før bursdagen hans også, og da hadde han fått flere tusen av familiemedlemmer allerede. Jeg merker jeg er litt bekymret for utviklingen her. Noen råd? Er han gjerrig eller er jeg bare dum? (Kanskje en god blanding.)

Anonymkode: 52a0e...555

Herregud.. 😮 Ja, du er ekstremt dumsnill!

Situasjonen er 100 % din egen feil. Du bør begynne å sette krav til andre mennesker/krav til hvordan du lar deg behandle og reservere din snillhet til mennesker som fortjener den/gjengjelder den.

Regner med han karen du bor med er eldre enn 13 år? Isåfall sier det alt om hva slags person han er - personlighetstrekk du kan glemme å endre.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Han oppfører seg bare slik de fleste kvinner oppfører seg.

Anonymkode: 104e2...4ab

I alle dager, hvem er det som er så materialistisk og har så mye penger å bruke på bursdagsgaver? Kunne aldri i verden funnet på å bruke 5000 på gave til kjærestne, og ville aldri godtatt at han brukte så mye på meg heller. En hjemmelaget middag er mer enn nok gave synes jeg. Glad jeg ikke er i et så materialistisk og overfladisk forhold. :)

Kg i et nøtteskall. Plukk ut små biter av et innlegg og gjør det til noe det ikke er.

Og for all del, husk å fremhev deg selv på en passiv aggressiv måte. 

Anonymkode: a05af...068

• Liker 3
Skrevet

Svar heller på spørsmålet, di brugde

Anonymkode: a05af...068

Skrevet

Ja, slik du fremstiller det er han ekstremt gjerrig! Her er det på tide med en skikkelig prat om økonomi og hvordan dere skal fordele utgifter.  For om du ikke gjør noe, så ender du bare opp med å bli enda mer snylta på, og dette kommer ikke til å bli bedre med årene heller.

Ta tak NÅ!

Og det frister å si noe om bursdagsgaven også, men det dropper jeg, du har fått nok pepper fra de andre her..

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Uhhh, jeg vet om mange. For en sykt ekkel og dømmende kommentar

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...