AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #1 Skrevet 21. januar 2021 Jeg vet far mister permisjon. Jeg vet jeg vet. Før noen kommer med pekefinger. 😆 Hei. Ønsker kun svar fra de som har eller har htt aap og mottatt engangsstønad. Jeg går på aap, rundt 1.5 år rundt termin, og vet at jeg ikke er klar for arbeidautprøving eller andre tiltak enn behandling på en god stund(jeg ser for meg et år før jeg er klar iallfall). Jeg vil derfor søke engangsstønad så vi har mer å rutte med ift utstyr til baby, økonomisk frihet i babytiden og en sparekonto. Det er slik at om dersom nav sender vedtak om feks arbeidsutprøving og jeg ikke er klar, og legen er enig, kan legen stoppe dette og aap fortsetter(sett jeg er i behandling feks)? Snakket med en saksbehandler idag og han sa dette høres jo greit ut. Så snakker jeg med en annen og han anbefalte foreldrepenger da de krever noe av meg som går på aap. Dette vet jeg jo, men han nevnte og at dersom lege eller behandler sier jeg ikke kan mer enn hva jeg gjør nå så er det gyldig. Han hadde bare hørt saker der noen med aap får engangsstønad er det fordi mor ikke kan ta vare på barnet. Det er jo ikke tilfelle. Vet også at far mister perm, dette har vi tenkt på. Men han har mye ferie, i tillegg spares jo en god sum om han evt ønsker mer ferie. Når det gjelder min "permisjon" så er det jo 6 uker uansett. Så kommer sommerferie, da er jo 3-4 mnd gått alt. Foreldrepenger gir jo 7 mnd perm også må jeg søke gjenopptak av aap. Dette høres for meg mye mer stressende ut enn engangsstønad... Jeg er ikke innstilt på aap mer enn de 3 årene uansett, og jeg har da god tid på evt arbeidsutprøving, finne jobb etc fra januar neste år Anonymkode: 02cd1...8a0
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #2 Skrevet 21. januar 2021 Med engangsstønad må du etter 6 uker regne med å måtte stille opp på det nav krever for å få aap. Sikrere med foreldrepenger. Anonymkode: c2c7b...508 7
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #3 Skrevet 21. januar 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Med engangsstønad må du etter 6 uker regne med å måtte stille opp på det nav krever for å få aap. Sikrere med foreldrepenger. Anonymkode: c2c7b...508 Dette. Du bør heller velge foreldrepenger. Anonymkode: 33992...ab2 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #4 Skrevet 21. januar 2021 Er du gravid eller planlegger du å bli det? Hadde absolutt prioritert å bli frisk nok til å jobbe litt før baby altså. Det er uendelig mye mer jobb enn vanlig arbeidstid. Anonymkode: 7f181...ab3 14
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #5 Skrevet 21. januar 2021 Velg foreldrepenger også søker du om gjenopptak av AAP etter permisjonen er over. Anonymkode: eb8fb...95e
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #6 Skrevet 21. januar 2021 Jeg går på aap og mottok engangsstønad for 2 år siden. Etter 6 uker måtte jeg fortsette tiltaket mitt. Heldigvis var tiltaket mitt behandling på dps, som jeg møtte opp på hver gang, med baby (jeg spurte behandler). Hadde jeg hatt arbeidsutprøving så ville jeg valgt noe annet. Jeg hadde ikke vært på aap lenge nok før jeg skulle få barn. Hadde jeg det, hadde jeg valgt foreldrepenger. Anonymkode: e0faa...134
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #7 Skrevet 21. januar 2021 Mitt tiltak er enn så lenge behandling. Arbeidsutprøving er uansett helt uaktuelt enda. Jeg er gravid alt. Jeg syntes det høres stressende ut og måtte søke om aap igjen og, risikere en kamp om å få det. 😅 Klar over de 6 ukene, men det tiltaket jeg gjør nå skal jeg jo uansett aap eller foreldrepenger fortsette på. Derfor jeg vil ha engangsstønad. Anonymkode: 02cd1...8a0
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #8 Skrevet 21. januar 2021 Jeg gikk på AAP samtidig som jeg mottok engangsstønad. Da sønnen min var bare 6 uker , krevde nav at jeg skulle ut i praksis 2 dager i uken til å starte med. Jeg prøvde dette i 3 uker, men fant ut at babyen var for liten og vanskelig å finne barnepass. Jeg måtte derfor avbryte praksisen. Nav kuttet meg da ut av AAP og jeg måtte tilbakebetale for flere mnd. Jeg fikk meg en god lekse og skal aldri gjøre dette igjen. Så for all del, søk heller om foreldrepenger Anonymkode: 32602...366 9
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #9 Skrevet 21. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg gikk på AAP samtidig som jeg mottok engangsstønad. Da sønnen min var bare 6 uker , krevde nav at jeg skulle ut i praksis 2 dager i uken til å starte med. Jeg prøvde dette i 3 uker, men fant ut at babyen var for liten og vanskelig å finne barnepass. Jeg måtte derfor avbryte praksisen. Nav kuttet meg da ut av AAP og jeg måtte tilbakebetale for flere mnd. Jeg fikk meg en god lekse og skal aldri gjøre dette igjen. Så for all del, søk heller om foreldrepenger Anonymkode: 32602...366 Men hvor lenge hadde du hatt aap? Og hvorfor? Jeg vet jo tiltak annet enn behandling er helt uaktuelt Anonymkode: 02cd1...8a0
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #10 Skrevet 21. januar 2021 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Men hvor lenge hadde du hatt aap? Og hvorfor? Jeg vet jo tiltak annet enn behandling er helt uaktuelt Anonymkode: 02cd1...8a0 Det er jo ikke sånn at du kan si nå at tiltak utenom behandling er helt uaktuelt når vi snakker om flere måneder frem i tid... Det er dessverre/heldigvis ikke opp til deg å avgjøre. Så om du vil være sikker på å få være hjemme sammen med baby mer enn 6 uker så må du ta permisjon. Enkelt og greit. Anonymkode: 9e568...5ea 11
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #11 Skrevet 21. januar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er jo ikke sånn at du kan si nå at tiltak utenom behandling er helt uaktuelt når vi snakker om flere måneder frem i tid... Det er dessverre/heldigvis ikke opp til deg å avgjøre. Så om du vil være sikker på å få være hjemme sammen med baby mer enn 6 uker så må du ta permisjon. Enkelt og greit. Anonymkode: 9e568...5ea Nei det er jo noe også lege og psykolog kan bekrefte så. Anonymkode: 02cd1...8a0
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #12 Skrevet 21. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men hvor lenge hadde du hatt aap? Og hvorfor? Jeg vet jo tiltak annet enn behandling er helt uaktuelt Anonymkode: 02cd1...8a0 Jeg hadde hatt aap i nesten 9 mnd. Anonymkode: 32602...366
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #13 Skrevet 21. januar 2021 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Nei det er jo noe også lege og psykolog kan bekrefte så. Anonymkode: 02cd1...8a0 Du skal vite at nav mener at hvis du er kapabel til å være småbarnsmor, er du kapabel til å være i ett eventuelt tiltak gjennom NAV.. Veldig ofte velger nav å pushe nybakte mødre ut i jobb/tiltak tidlig etter fødsel, fordi dem vet at man utnytter systemet nav har. Anonymkode: 32602...366 7
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #14 Skrevet 22. januar 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Nei det er jo noe også lege og psykolog kan bekrefte så. Anonymkode: 02cd1...8a0 Jeg har fått behandling hos mang en lege og psykolog, og absolutt ingen ville sagt med sikkerhet "du er ikke frisk nok til arbeidstiltak om ett år". Beklager altså. Samme hvor mye du prøver å overbevise deg selv om at du er trygg, så er du ikke det. NAV er kjent for å overkjøre både leger og spesialister med sine egne vurderinger, spesielt når man velger å bli mor og ikke tar ut permisjon... Det finnes faktisk ingen annen fasit enn at for å være 100% sikker på å få være hjemme med barnet, så må du ta ut permisjon. Det er mye mindre stress å søke AAP igjen etter permisjon enn å måtte prøve deg i tiltak eller overbevise de om at du ikke kan når babyen er 6 uker.... Men du velger jo hvilken risiko du ønsker å ta. Anonymkode: 9e568...5ea 4
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #15 Skrevet 22. januar 2021 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Jeg har fått behandling hos mang en lege og psykolog, og absolutt ingen ville sagt med sikkerhet "du er ikke frisk nok til arbeidstiltak om ett år". Beklager altså. Samme hvor mye du prøver å overbevise deg selv om at du er trygg, så er du ikke det. NAV er kjent for å overkjøre både leger og spesialister med sine egne vurderinger, spesielt når man velger å bli mor og ikke tar ut permisjon... Det finnes faktisk ingen annen fasit enn at for å være 100% sikker på å få være hjemme med barnet, så må du ta ut permisjon. Det er mye mindre stress å søke AAP igjen etter permisjon enn å måtte prøve deg i tiltak eller overbevise de om at du ikke kan når babyen er 6 uker.... Men du velger jo hvilken risiko du ønsker å ta. Anonymkode: 9e568...5ea Slenger meg på denne. Legen min var så uenig med NAV men det hadde ingenting å si. Jeg måtte ut i tiltak, eller så mistet jeg AAP. Da hadde jeg en lege som virkelig talte min sak også. Anonymkode: 6a615...f02 5
Menice Skrevet 22. januar 2021 #16 Skrevet 22. januar 2021 Kjenner også til tilfeller der leger/psykolog har gitt klar beskjed om at tiltak vil føre til forverring av tilstanden på nåværende tidspunkt. NAV bryr seg ikke, tvinger på arbeidstiltak og som forventet så forverrer tilstanden seg. Så tar det enda lengre tid før man klarer å komme seg tilbake til jobb... Men jeg skjønner på en måte NAV også. Det er utrolig mange som prøver å utnytte systemet, så de har nok ikke annet valg enn å være strenge. 8
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #17 Skrevet 22. januar 2021 Hadde søkt foreldrepenger heller enn engangsstønad, hvis jeg var deg. Da er du helt sikker på at du får gå hjemme med baby i 6-8 måneder, uten at de krever deg ut i arbeidspraksis. Det er du nemlig ikke hvis du mottar engangsstønad, enten du tror det selv eller ikke det er ikke noe problem å søke om gjenopptakelse av AAP etter endt permisjon. Anonymkode: 9fc82...a65 6
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #18 Skrevet 22. januar 2021 Jeg anbefaler det aldri til mine brukere. De tre årene på AAP går veldig fort, og det er dumt å "kaste bort" ett år av det når man har muligheten til å ta permisjon. I tillegg plikter man jo til å møte på eventuelle tiltak, så da må du isåfall sørge for at du har noen som kan passe barnet. Anonymkode: 571e1...a12 11
LilleMy1989 Skrevet 22. januar 2021 #19 Skrevet 22. januar 2021 Det er helt idiotisk å kaste vekk dyrebar tid på aap istedenfor å ta permisjon. Søknad om gjenopptak er bare en formalitet og ikke det samme som førstegangssøknad 6
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #20 Skrevet 22. januar 2021 Ville valgt perm. Hadde selv en klage inne hos Nav før jeg ble gravid, de hadde egentlig svarfrist når jeg var ca 8 mnd på vei, de drøyde det til dagen etter jeg fødte (enda jeg sendte inn klage på at de var over fristen, noe de selv mente de ikke var), sånn at de kunne bruke at jeg var oppegående nok til å være mor (som om noen vet noe om det dagen etter fødsel), som argument for at jeg var frisk nok til at de kunne avslå klagen. Så mulig de sier at du må prøve deg i tiltak selv om du ikke må det til nå. Hadde også en bunke med papirer fra både lege og spesialist, men det hjalp ikke. Fikk flere avslag fordi jeg hadde fått et barn... Anonymkode: de1e7...e58 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå