AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #21 Del Skrevet 24. januar 2021 22 hours ago, AnonymBruker said: *SNIP* Nordnet tar 0.3% avgift på aktivt og passivt. Sbanken tar 0.3% avgift på aktivt forvaltede fond, men passivt tar de bare 0.06% her er mitt råd: Flytt investeringer i indeksfond uten rådgivning ut av Nordnet, velg en bank med gode priser og utvalg som du vil ha. Jeg puttet min i KLP siden jeg er kunde fra før og utelukkende bare skulle kjøpe KLP indeks, men andre valg som Sbanken osv. er helt greie. Fortsett å investere i aktive fond hos Nordnet, best utvalg og prisene er uansett det samme. Du kunne kjøpt de samme fondene hos f.eks. Sbanken, men hva om du plutselig en dag vil kjøpe noe spesielt som de ikke har? Da vil det føles veldig surt. Da har du bare to kontoer å forholde deg til avhengig av om det er snakk om passive eller aktive fond. Du kan selvfølgelig også Anonymkode: 2353e...7d3 Tusen takk for svar, setter stor pris på det. Da tror jeg at jeg i alle fall flytter indeksfondene mine fra Nordnet til KLP eller Sbanken. Skal tenke litt på om jeg bare vil ha KLP-indeksfond, i så fall flytter jeg alt til KLP. Er virkelig en småsparer så har ikke mye på kontoen, så med avgiftene Nordnet tar for å flytte kan det hende at det for meg heller lønner seg å selge indeksfondene hos Nordnet, og kjøpe opp igjen hos ny bank. For meg er dette sparing til pensjon, jeg er fortsatt under 30, så å ta høyere risiko med noen av fondene mine er helt greit for meg. Brorparten av den månedlige sparingen min går til indeksfondene, det er en mindre prosentandel som går til de andre fondsvariantene. Må også si at de "prisene" som vises for hvert enkelt fond burde sagt noe om kostnaden som selve plattformen tar i tillegg (f.eks. i en annen kolonne). Når jeg ser på prislisten over alle fondene mine på spareoversikten hos Nordnet ser den jo bra ut, men det står jo ikke noe der om avgiften på 0,3% som Nordnet tar i tillegg. Hadde vært mye mer forbrukervennlig, tipper det er flere som meg som ikke har fått med seg disse endringene. Anonymkode: 3f9ae...bd1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #22 Del Skrevet 24. januar 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Tusen takk for svar, setter stor pris på det. Da tror jeg at jeg i alle fall flytter indeksfondene mine fra Nordnet til KLP eller Sbanken. Skal tenke litt på om jeg bare vil ha KLP-indeksfond, i så fall flytter jeg alt til KLP. Er virkelig en småsparer så har ikke mye på kontoen, så med avgiftene Nordnet tar for å flytte kan det hende at det for meg heller lønner seg å selge indeksfondene hos Nordnet, og kjøpe opp igjen hos ny bank. For meg er dette sparing til pensjon, jeg er fortsatt under 30, så å ta høyere risiko med noen av fondene mine er helt greit for meg. Brorparten av den månedlige sparingen min går til indeksfondene, det er en mindre prosentandel som går til de andre fondsvariantene. Må også si at de "prisene" som vises for hvert enkelt fond burde sagt noe om kostnaden som selve plattformen tar i tillegg (f.eks. i en annen kolonne). Når jeg ser på prislisten over alle fondene mine på spareoversikten hos Nordnet ser den jo bra ut, men det står jo ikke noe der om avgiften på 0,3% som Nordnet tar i tillegg. Hadde vært mye mer forbrukervennlig, tipper det er flere som meg som ikke har fått med seg disse endringene. Anonymkode: 3f9ae...bd1 Flott at det er til hjelp! Jeg er også bare småsparer, men det er gøy å lære litt mer om hvordan dette her fungerer. Bankene du kjøper de passive fondene hos tjener ca. 0.06% på det i året på formidling, så da er man ikke akkurat storfortjenesten til bankene. Hvis du vil ha muligheten til å velge flere forskjellige typer indeksfond fra forvaltere tror jeg Sbanken er beste valget, men det er min mening. De er også veldig fine til dagligbank og var først ute med f.eks. Apple Pay. Du kan selvfølgelig selge fondsandelene, eller du kan bare la det ligge og kjøpe nye andeler på ny konto. På den alderen anbefales det å ta høy risiko, mener jeg hørte en regel der det var slik at du burde ta 100 - alder andel i høy risiko. Jeg har også laget min egen portefølje som deg, 80% "høy" risiko (indeks er fremdeles regnet som høy risiko, du kan tape -20% -30%...) og 20% helt absurd høy risiko (f.eks. fond med Tesla, Zoom og Shopify beholdning) og det er helt greit for meg da jeg helst vil ta "mindre" risiko. Jeg har ikke lyst til å ta "lav" risiko med så lave renter. Man risikerer å ikke tjene inflasjonen inn engang på rentepapirer ... Men man risikerer heller ikke tap, det er vel derfor de fleste som meg putter pengene i banken og heller tar et litt lite inflasjonstap hvert år. Angående pris på Nordnet søk dem opp her ser du prisene hvis du sliter med å se dem på andre plasser: https://www.nordnet.no/market/funds/16801872-klp-aksje-global-indeks Total årlig pris inntil 0,39% Løpende kostnader 0.18 % Hvorav forvaltningskostnad 0.18 % - Returprovisjon 0.09% + Plattformavgift inntil 0.3% Hos KLP: https://www.klp.no/sparing-og-fond/spar-i-fond/velg-fond Finner 0,18% i forvaltningshonorarer, i dette tilfellet går de 0,06% til KLP for formidling Hos Sbanken: https://secure.sbanken.no/Savings/Fund/ListPublic/overview Finner Avgift: 0,18%, i dette tilfellet går de 0,06% til Sbanken for formidling Anonymkode: 2353e...7d3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #23 Del Skrevet 24. januar 2021 Glemte forsåvidt å sende denne lenken som forklarer prisene: https://www.nordnet.no/no/marked/fond/endringer-for-fond Jeg antar at du har > 500 000 som småsparer, og ikke 10 millioner for å få 0,15%... Anonymkode: 2353e...7d3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #24 Del Skrevet 24. januar 2021 8 minutter siden, AnonymBruker said: Hos KLP: https://www.klp.no/sparing-og-fond/spar-i-fond/velg-fond Finner 0,18% i forvaltningshonorarer, i dette tilfellet går de 0,06% til KLP for formidling Hos Sbanken: https://secure.sbanken.no/Savings/Fund/ListPublic/overview Finner Avgift: 0,18%, i dette tilfellet går de 0,06% til Sbanken for formidling Anonymkode: 2353e...7d3 Ahh, okei, så det er ikke nødvendigvis slik at KLP-indeksfond alltid er billigst direkte hos KLP? Anonymkode: 3f9ae...bd1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #25 Del Skrevet 24. januar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ahh, okei, så det er ikke nødvendigvis slik at KLP-indeksfond alltid er billigst direkte hos KLP? Anonymkode: 3f9ae...bd1 Niks, samme pris for øyeblikket. Derfor det er likegyldig, jeg har de bare der fordi jeg er storkunde i KLP, som medlem får jeg debetkort gratis og rente på 1,45% og da kan jeg like godt ha ASK-sparing trekk fra lønnskonto der for å ha det enkelt. Anonymkode: 2353e...7d3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2022 #26 Del Skrevet 12. juli 2022 AnonymBruker skrev (På 24.1.2021 den 14.47): Flott at det er til hjelp! Jeg er også bare småsparer, men det er gøy å lære litt mer om hvordan dette her fungerer. Bankene du kjøper de passive fondene hos tjener ca. 0.06% på det i året på formidling, så da er man ikke akkurat storfortjenesten til bankene. Hvis du vil ha muligheten til å velge flere forskjellige typer indeksfond fra forvaltere tror jeg Sbanken er beste valget, men det er min mening. De er også veldig fine til dagligbank og var først ute med f.eks. Apple Pay. Du kan selvfølgelig selge fondsandelene, eller du kan bare la det ligge og kjøpe nye andeler på ny konto. På den alderen anbefales det å ta høy risiko, mener jeg hørte en regel der det var slik at du burde ta 100 - alder andel i høy risiko. Jeg har også laget min egen portefølje som deg, 80% "høy" risiko (indeks er fremdeles regnet som høy risiko, du kan tape -20% -30%...) og 20% helt absurd høy risiko (f.eks. fond med Tesla, Zoom og Shopify beholdning) og det er helt greit for meg da jeg helst vil ta "mindre" risiko. Jeg har ikke lyst til å ta "lav" risiko med så lave renter. Man risikerer å ikke tjene inflasjonen inn engang på rentepapirer ... Men man risikerer heller ikke tap, det er vel derfor de fleste som meg putter pengene i banken og heller tar et litt lite inflasjonstap hvert år. Angående pris på Nordnet søk dem opp her ser du prisene hvis du sliter med å se dem på andre plasser: https://www.nordnet.no/market/funds/16801872-klp-aksje-global-indeks Total årlig pris inntil 0,39% Løpende kostnader 0.18 % Hvorav forvaltningskostnad 0.18 % - Returprovisjon 0.09% + Plattformavgift inntil 0.3% Hos KLP: https://www.klp.no/sparing-og-fond/spar-i-fond/velg-fond Finner 0,18% i forvaltningshonorarer, i dette tilfellet går de 0,06% til KLP for formidling Hos Sbanken: https://secure.sbanken.no/Savings/Fund/ListPublic/overview Finner Avgift: 0,18%, i dette tilfellet går de 0,06% til Sbanken for formidling Anonymkode: 2353e...7d3 Interessant! DNB tar 0,22 for samme fond selv om det står 0.18% når du skal kjøpe fondet på siden deres. Bryr du deg om at fondet koster 0.18% vs 0.22% eller ville du byttet bank bare for å få det 0.4% billigere i året? Hva tenker dere om å handle indeksfond hos DNB? Anonymkode: 8688d...2ef Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2022 #27 Del Skrevet 13. juli 2022 KLP akjse global indeks p står det er 0.18% i DNB Hva er totalprisen med skjulte kostnader for dette fondet i: DNB SBANKEN KLP ? Anonymkode: 8688d...2ef Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå