Gå til innhold

Ting du skulle ønske du visste da du startet med aksjer

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har du noen ting du nå vet som du skulle ønske du visste den gang du startet å eksperimentere med aksjer? :) 

Anonymkode: 60a4b...07e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Oppgang, oppgang, oppgang, jobbetid, jobbetid, jobbetid, krasj!

Anonymkode: fe059...7e3

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. At man vil være tjent med å begynne med å lese en god innføringsbok om aksjer - f.eks. Aksjer og aksjehandel av Stig Mikalsen, eller Aksjeskolen av Finn Øystein Bergh. Spesielt den førstnevnte er 👌

Man vil lære utrolig mye og få gooood hjelp til å unngå mange klassiske nybegynnerfeil - selv om man ikke forstår alt. Det gir en også - spør du meg - langt bedre forutsetninger for å utvikle sin egen strategi for kjøp og salg, og ikke minst hva man baserer sine kjøp og salg på. 

2. At man på forum som Shareville og Finansavisen kan følge tråder hvor den aksjen man har diskuteres av andre brukere. Nyttige og interessant, men man må sile bort og ikke la seg påvirke av ubegrunnet " denne skal gå 100% opp/ned". 

3. At DN har mange fine funksjoner hvor en for en liten sum, mener det er 29 kr eller sånn, kan følge kursene fra Oslo børs i sanntid, legge inn så en får varsler for børsmeldinger fra selskaper/ varsel når kursen når visse nivåer osv osv. 

Endret av Jr.Garcon
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lærte heldigvis fort i starten, og har unngått de verste nybegynnerfeilene, hvorav den største er å selge straks aksjen går dårlig. Har lært å heller kjøpe meg opp i nedgangstider. Det kan ta flere år før det snur. 

Det som mange nybegynnere er opptatt av, er hva aksjen koster i kroner og øre istedenfor å se på den faktiske verdien av selskapet: "se, en aksje til 0,5 kr, det var billig!". Og så har den skyhøy P/E verdi og ikke billig i det hele tatt... Anbefales å lese seg opp på nøkkeltall og deres betydning.

Det viktigste av alt: Velg dine rådgivere med omhu... Jeg kjøper ALDRI aksjer fordi noen på Facebook har sagt "denne skal helt 100% sikkert fordoble seg innen kort tid"

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Knirke skrev (5 timer siden):

Lærte heldigvis fort i starten, og har unngått de verste nybegynnerfeilene, hvorav den største er å selge straks aksjen går dårlig. Har lært å heller kjøpe meg opp i nedgangstider. Det kan ta flere år før det snur. 

Det som mange nybegynnere er opptatt av, er hva aksjen koster i kroner og øre istedenfor å se på den faktiske verdien av selskapet: "se, en aksje til 0,5 kr, det var billig!". Og så har den skyhøy P/E verdi og ikke billig i det hele tatt... Anbefales å lese seg opp på nøkkeltall og deres betydning.

Det viktigste av alt: Velg dine rådgivere med omhu... Jeg kjøper ALDRI aksjer fordi noen på Facebook har sagt "denne skal helt 100% sikkert fordoble seg innen kort tid"

jeg er medlem av noen grupper med dyktige folk, og leser deres meninger. men tar avgjørelse basert på egne meninger. halvparten går bra, halvparten ikke. så holder meg mest til fond. er ikke mye av dette basert på flaks/uflaks også?

jeg klarer aldri å time markedet. har bare småpenger i enkeltaksjer for moro, og legger hovedspsaringen i fond, har 200 000 jeg kunne investert asap,men tør ikke...!.🙈vil heller ikke betale ned boliglån, selv om det kunne vært en ide. 

Anonymkode: 0979d...4a2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man handler for småsummer, heller holde seg til et selskap enn å spre det på flere mtp høy kurtasje.

Anonymkode: c2d69...039

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alterego666

Jeg betaler maks ned på boliglån nå mens renta er lav og sparer til maks skattefradrag i IPS-fond. Resterende sparing er småbeløp i aksjer innenfor næringer jeg gjerne vil lære mer om. Dette er beløp hvor jeg kan ta sjanser uten at konsekvensene er for store.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spare i ETFer i Nordnet på spareavtale:
* Utløser valutavekslingsgebyr når du kjøper og selger
* All handel er stort sett Nordnet-kunder som kjøper ETF en gang i mnd på mange av de
* Utløser kurtasje ved salg, ikke ved kjøp på spareavtale.
* Vekselsgebyr ved salg da ASK-kontoen ikke har valutakonto

Resultatet er at det faktisk koster en god del mer enn månedsgebyret tilsier på Nordnet.

Anonymkode: 2353e...7d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det antakelig ikke kommer til å lønne seg i forhold til å kjøpe et indeksfond, med mindre du har et helt uvanlig talent eller kan bruke enormt med tid på det. De fleste du konkurrerer med er profesjonelle med lang utdannelse og erfaring, og du kommer aldri til å bli bedre enn dem.

Anonymkode: 9b2af...e09

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

At det antakelig ikke kommer til å lønne seg i forhold til å kjøpe et indeksfond, med mindre du har et helt uvanlig talent eller kan bruke enormt med tid på det. De fleste du konkurrerer med er profesjonelle med lang utdannelse og erfaring, og du kommer aldri til å bli bedre enn dem.

Man trenger ikke ha noe uvanlig talent /bruke uhorvelig mye tid.

I dag er det flere småsparere på børsen enn noen gang - skaffer man seg litt kunnskap via en bok eller to så har man vips mer peiling enn halvparten av de andre småtassene. 

Store profesjonelle og fond har også en mengde andre utfordringer enn en liten småsparerer.

F.eks:  Jeg ser et eller annet DNB fond begynner å kjøpe seg opp i en aksje jeg vurderer - noe jeg bruker som et ekstra kjøpssignal. De må da ofte kjøpe seg opp over tid for å ikke blåse kursen for mye  opp - jeg derimot kan gå inn med  mine 10 eller 20,000 eller 50,000 - ubetydelig kroner i kurssammenheng - på et halvt sekund. Tilsvarende er jeg ute på et halvt sekund når jeg har tjent noen tusenlapper mens de store aktørene må selge seg ut over tid for å ikke smadre kursen nedover. Fort må de også selge poster hvis gevinsten blir for stor fordi de har vekting i % hvor mye de skal ha investert i ulike sektorer/ regler for når de tar gevinst / risiko og spredning osv osv. De må ta andre hensyn da. Jeg kan jo også benytte meg av de store sin profesjonalitet når jeg leser meglerhusene sine kursmål, nøkkeltall som P/B, P/E osv osv. 

Det er ikke så svart hvitt som du skal ha det til da. Personlig synes jeg også at hele moroa med aksjer går bort hvis jeg ikke kjøper enkeltaksjer. Men man bør ikke kjøpe for penger man ikke overlever å tape.  

Endret av Jr.Garcon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Spare i ETFer i Nordnet på spareavtale:
* Utløser valutavekslingsgebyr når du kjøper og selger
* All handel er stort sett Nordnet-kunder som kjøper ETF en gang i mnd på mange av de
* Utløser kurtasje ved salg, ikke ved kjøp på spareavtale.
* Vekselsgebyr ved salg da ASK-kontoen ikke har valutakonto

Resultatet er at det faktisk koster en god del mer enn månedsgebyret tilsier på Nordnet.

Hva? Så jeg bør ikke spare til pensjonen min gjennom en spareavtale hos Nordnet, i en ASK-konto? 
Jeg har et fast trekk en gang i måneden, for det meste indeksfond. 

Anonymkode: 3f9ae...bd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 hours ago, AnonymBruker said:

100% uenig. Man trenger ikke talent, men man må evne å se inn i fremtiden. Da tenker jeg ikke på Corona og sånne ting, men hvor markedet er på vei. Grønne aksjer, f.eks, har mangedoblet seg på kort tid, mens "ekspertene" stadig messer om at det er en boble.  Ekspertene er gjerne fondsforvaltere som sitter på andre folk sine penger, som de må være forsiktige med. Småsparere som ikke gearer kan ta mye høyere risiko.

Jeg kjøper uansett aksjer fordi det er gøy, og har lært masse på de to årene jeg har holdt på. Fond er jo like kjedelig som å sette pengene i banken.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva? Så jeg bør ikke spare til pensjonen min gjennom en spareavtale hos Nordnet, i en ASK-konto? 
Jeg har et fast trekk en gang i måneden, for det meste indeksfond. 

Nettopp det jeg prøvde å forklare. Du burde ikke spare i Nordnet hvis du kjøper ETF eller Nordnet Indeks, eller forsåvidt hvilket som helst indeksfond. Etter at de ble dyrere så rømte mange småsparere fra Nordnet til andre banker.

De billigste fondene du får på Nordnet er deres egne syntetiske fond, de har 0.3% platformavgift og består av derivater med motpartrisiko hos JP Morgan. Med andre ord så tar du mye mer risiko med syntetisk fond enn et normalt fond, og skal du ha noe annet enn Nordnet sitt må du jo betale 0.3% platformavift til Nordnet per år. Ikke at det nødvendigvis er "farlig", men jeg liker det ikke. Fond med lave kostnader blir mao. dyrere hos Nordnet for oss småsparere.

Ergo så vil det lønne seg å åpne ASK-konto hos f.eks. Sbanken eller kanskje direkte hos fondsforvalter KLP (du kan åpne så mange du vil), som gir tilbake provisjonen og ikke tar plattformavgift på 0.3%. Nå betaler du mindre for sparingen (>0.1%), har et ekte fond med mindre risiko og spørsmålet mitt er da hvorfor handle indeks hos Nordnet? Skal jeg også spørre om en må være dum for å handle akjser fra Norwegian? Svaret er nei, men det hjelper. Bortsett fra at du senere kan bruke pengene til f.eks. aksjer som er et definitivt pluss med Nordnet.

Nordnet har prøvd å selge inn månedssparing i ETF som reelt alternativt til oss småsparere enn tradisjonelle indeksfond. Det jeg forsøkte å si er at det ikke er så enkelt som de skal ha det som.

* Du betaler kurtasje ved salg og kjøp, det tror jeg ikke folk tenker på. På spareavtale får du gratis kurtasje til usikker kjøpspris (overpris? eller god avtale?)
* Du betaler for valutaveksling ved kjøp og salg, ingen valutakonto i ASK heller.
* Du betaler selvfølgelig forvaltningshonoraret til ETF
Man kan regne på det og finne ut av at dette blir dyrere enn å kjøpe billigste indeksfond hos Sbanken fra dag 1... Eller?

ETF notert i EUR ser jeg at det er mange Nordnet-sparer som kjøper, men nesten ingen aktivitet utover det (f.eks. salg), da betaler du kanskje overpris for det og en gang skal du jo selge det  - vil Nordnet kundene fortsatt være der for å kjøpe eller har de fjernet ETF-fondet fra sine sparevatale-fond, noe som gjør at kjøpere uteblir i mye større grad?

Man kan kjøpe USD og sitte med påfølgende risiko kronestyrking mot FED printing av USD. Det er kjent som trygg-havn valuta så jeg synes dette blir spennende fremover! Dette gjelder forsåvidt indeksfond uansett da de har en stor andel USA-aksjer.

Men det er mine 2 flate øre angående sparing, jeg er amatør men har kun tatt ett finansemne ved Handels i Trondheim som del av lavere grad.

Professoren i det emnet er utrolig flink og snakket bl.a. om hvordan Oljefondet er dyrt forvaltet og hvordan emne-fond som DNB Teknologi skummer fløten med forvaltningshonorarer da bankene i praksis kun tilbyr aktive forvaltede fond for slikt...

Og de tre største firmaene er telekom som er en satsning som så langt har gått dårlig. Jeg invisterer ikke i slike fond med høy risiko selv, men dette er en tankevekker på hvorfor en ikke skal stole på fondsrådgivere - DNB reklamerer stort med terningkast seks på dette fondet på sine sider... Og så blir de slått av Nasdaq 100.

Men nok om klaging over hva folk velger som sin sparing: det er ditt valg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrev den posten over litt vel sent på dagen og med mye skrivefeil. Håper lilevel det hjelper noen mer sparingen!

Disclaimer her er at jeg er storkunde hos KLP og kunde hos Sbanken, DNB og Nordnet. Andre banker er selvfølgelig gode alternativer, det får du selv vurdere. All informasjon du leser må du selv tenke gjennom og vurdere, jeg ville ikke stolt på meg selv.

Viktigste tips? Tja, ikke stol på denne aksjen her vil gjøre deg rik tipset fra en venn eller som du kan få kjøpe til bare 20 dollar i måneden.

Gjør din egen vurdering av risk og stå for det - kanskje 100% tap eller 100% pluss? Eller hva med 30% tap eller 4% pluss? Daytrading er som gambling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
11 hours ago, AnonymBruker said:

Nettopp det jeg prøvde å forklare. Du burde ikke spare i Nordnet hvis du kjøper ETF eller Nordnet Indeks, eller forsåvidt hvilket som helst indeksfond. Etter at de ble dyrere så rømte mange småsparere fra Nordnet til andre banker.

De billigste fondene du får på Nordnet er deres egne syntetiske fond, de har 0.3% platformavgift og består av derivater med motpartrisiko hos JP Morgan. Med andre ord så tar du mye mer risiko med syntetisk fond enn et normalt fond, og skal du ha noe annet enn Nordnet sitt må du jo betale 0.3% platformavift til Nordnet per år. Ikke at det nødvendigvis er "farlig", men jeg liker det ikke. Fond med lave kostnader blir mao. dyrere hos Nordnet for oss småsparere.

Ergo så vil det lønne seg å åpne ASK-konto hos f.eks. Sbanken eller kanskje direkte hos fondsforvalter KLP (du kan åpne så mange du vil), som gir tilbake provisjonen og ikke tar plattformavgift på 0.3%. Nå betaler du mindre for sparingen (>0.1%), har et ekte fond med mindre risiko og spørsmålet mitt er da hvorfor handle indeks hos Nordnet? Skal jeg også spørre om en må være dum for å handle akjser fra Norwegian? Svaret er nei, men det hjelper. Bortsett fra at du senere kan bruke pengene til f.eks. aksjer som er et definitivt pluss med Nordnet.

Nordnet har prøvd å selge inn månedssparing i ETF som reelt alternativt til oss småsparere enn tradisjonelle indeksfond. Det jeg forsøkte å si er at det ikke er så enkelt som de skal ha det som.

* Du betaler kurtasje ved salg og kjøp, det tror jeg ikke folk tenker på. På spareavtale får du gratis kurtasje til usikker kjøpspris (overpris? eller god avtale?)
* Du betaler for valutaveksling ved kjøp og salg, ingen valutakonto i ASK heller.
* Du betaler selvfølgelig forvaltningshonoraret til ETF
Man kan regne på det og finne ut av at dette blir dyrere enn å kjøpe billigste indeksfond hos Sbanken fra dag 1... Eller?

ETF notert i EUR ser jeg at det er mange Nordnet-sparer som kjøper, men nesten ingen aktivitet utover det (f.eks. salg), da betaler du kanskje overpris for det og en gang skal du jo selge det  - vil Nordnet kundene fortsatt være der for å kjøpe eller har de fjernet ETF-fondet fra sine sparevatale-fond, noe som gjør at kjøpere uteblir i mye større grad?

Man kan kjøpe USD og sitte med påfølgende risiko kronestyrking mot FED printing av USD. Det er kjent som trygg-havn valuta så jeg synes dette blir spennende fremover! Dette gjelder forsåvidt indeksfond uansett da de har en stor andel USA-aksjer.

Men det er mine 2 flate øre angående sparing, jeg er amatør men har kun tatt ett finansemne ved Handels i Trondheim som del av lavere grad.

Professoren i det emnet er utrolig flink og snakket bl.a. om hvordan Oljefondet er dyrt forvaltet og hvordan emne-fond som DNB Teknologi skummer fløten med forvaltningshonorarer da bankene i praksis kun tilbyr aktive forvaltede fond for slikt...

Og de tre største firmaene er telekom som er en satsning som så langt har gått dårlig. Jeg invisterer ikke i slike fond med høy risiko selv, men dette er en tankevekker på hvorfor en ikke skal stole på fondsrådgivere - DNB reklamerer stort med terningkast seks på dette fondet på sine sider... Og så blir de slått av Nasdaq 100.

Men nok om klaging over hva folk velger som sin sparing: det er ditt valg!

Takker for svar, grunnen til at jeg spurte handler jo nettopp om at jeg kan lite om dette. Jeg ønsker ikke å holde på med noe "aktivt", men bare ha et fast trekk som bare kan rulle og gå. For oss som ikke er inni dette er det ikke lett å få med oss utviklingene som skjer. Grunnen til at jeg valgte Nordnet var jo nettopp at jeg leste mange steder at de var de billigste, eller i alle fall at de var billigere enn mange av standardbankene der ute. 

Må si at jeg rett og slett føler meg dum når jeg leser gjennom innlegget ditt, jeg aner ikke hva halvparten av ordene du bruker betyr, det føles litt uoverkommelig for meg. Jeg begynte vel å spare i Nordnet for ca. 3 år siden, og har ikke fått med meg noe om prisendringer, men de har garantert sendt ut noen meldinger om det. Føler meg også litt dum fordi jeg har flere ganger anbefalt Nordnet til venner og familie. 

Jeg har akkurat nå to indeksfond fra KLP, Nordnet sitt indeksfond for Norge. Har også KLP AKsjeGlobal Mer Samfunnsansvar (det er vel ikke et rent indeksfond?), Storebrand Fornybar Energi, og DNB Miljøinvest A. 

Hva burde jeg gjøre nå? Jeg ønsker noe enkelt, og ikke måtte sjonglere ulike kontoer hos ulike tilbydere. Burde sånne som meg bare gå for Kron? SBanken? Er det fryktelig styr å flytte, og koster det mye? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Takker for svar, grunnen til at jeg spurte handler jo nettopp om at jeg kan lite om dette. Jeg ønsker ikke å holde på med noe "aktivt", men bare ha et fast trekk som bare kan rulle og gå. For oss som ikke er inni dette er det ikke lett å få med oss utviklingene som skjer. Grunnen til at jeg valgte Nordnet var jo nettopp at jeg leste mange steder at de var de billigste, eller i alle fall at de var billigere enn mange av standardbankene der ute. 

Må si at jeg rett og slett føler meg dum når jeg leser gjennom innlegget ditt, jeg aner ikke hva halvparten av ordene du bruker betyr, det føles litt uoverkommelig for meg. Jeg begynte vel å spare i Nordnet for ca. 3 år siden, og har ikke fått med meg noe om prisendringer, men de har garantert sendt ut noen meldinger om det. Føler meg også litt dum fordi jeg har flere ganger anbefalt Nordnet til venner og familie. 

Jeg har akkurat nå to indeksfond fra KLP, Nordnet sitt indeksfond for Norge. Har også KLP AKsjeGlobal Mer Samfunnsansvar (det er vel ikke et rent indeksfond?), Storebrand Fornybar Energi, og DNB Miljøinvest A. 

Hva burde jeg gjøre nå? Jeg ønsker noe enkelt, og ikke måtte sjonglere ulike kontoer hos ulike tilbydere. Burde sånne som meg bare gå for Kron? SBanken? Er det fryktelig styr å flytte, og koster det mye? 

Nei, men så flott! Jeg synes det er gøy å delta i diskusjoner og skulle gjerne hatt en plass for å diskutere og lære mer. Dette blir en litt lang post som kanskje få vil lese … Men skriver likevel.

Jeg er enig i hva du sier: vi som ikke kan så mye om dette burde ikke forvalte pengene selv. Gjennom aktiv egen forvaltning så må du konkurrere med "proffene" og ta deg veldig mye tid til å analysere hva som kan være ett godt kjøp. Jeg vil ikke gidde det – jeg ser ikke på investering som en karriere #2, jeg vil leve livet og vil ha litt mer risiko enn den kjedelige putte pengene på 0.4% rente sparekonto-strategien. Jeg vil ikke putte/gamble alle mine penger i Bitcoin og at verdien øker som mannen på E24 heller.

Nordnet er veldig bra sånn sett. Det du skriver er ikke feil! Det er gode priser på aktive forvaltede fond siden de gir tilbake provisjonen og tar bare 0.3% i avgift for å bruke Nordnet. De har også fantastisk utvalg! På Nordnet kan du kjøpe fond som er billigere på forvaltningshonoraret enn i norske banker. For indeksfond vil dessverre 0.3% i avgift utgjøre en god del hvis fondet koster bare 0.18% til å begynne med … Skal du handle aksjer er selvfølgelig en investeringskonto på Nordnet ett godt valg, men pass på høy kurtasje for oss "små" på minst 45kr / 0.15% per transaksjon.

Pris hos Nordnet for global eksponert aksjefond: 0.5% ish, annen bank med samme fond: 0.18% og da kjøper du ikke passive aksjefond hos Nordnet… Som du har hørt så er jeg ikke noe særlig begeistret over Nordnet sitt eget "indeksfond" heller…

Angående AksjeGlobal Mer Samfunnsansvar, dette er større risiko fordi det er eksponert mot færre selskaper. Altså du kjøper "global" aksjefond, men kun de som er bærekraftig-ratet blir med på fondet. Det betyr at du har større risiko og muligens store poster i f.eks. Microsoft, Tesla, Nestle, Walt Disney, Visa, Comast, etc… men ser du på statistikken har disse firmaene marginalt slått fondene som ikke har denne begrensningen: konklusjonen er ergo at bærekraft (ESG) lønner seg?

Ikke siter meg på den, det er fremdeles større risiko men de som har puttet mer penger i slike fond har altså tjent litt mer siste tiden. Jeg har faktisk selv en post med samme fond! 😊

Du må ikke føle deg dum. Jeg kunne ingenting for ett år siden og bestemte meg for å studere litt, jeg har med andre ord holdt på med dette kortere enn du har. Jeg leste en finansbok og generelt alt mulig på engelsk og på norsk. Er det en ting jeg ville sagt åpnet øynene mine så er det denne her:
Pressemelding: Billigst er best i fondsmarkedet https://www.forbrukerradet.no/undersokelse/no-undersokelsekategori/velge-aktive-aksjefond-eller-indeksfond-20-ars-analyse/

Hvis du handler på Nordnet kan du lage konto på Shareville og se hva folk skriver – her burde du definitivt være med om du handler på Nordnet, anbefales.

Hvis du vil ha noe "superenkelt" så har vi en tjeneste som heter Kron. Jeg ville vanligvis ikke anbefalt det, men det er eid av Formuesforvaltning AS og prøver å koble deg fra bankene gjennom en egen tjeneste for forvaltning. Men indeks hos dem er faktisk dyrere og er kjøp av ETFer i bakgrunnen som simulerer indeks med kanskje litt større eksponering. For å si det slik sammenligner du deres indeks med KLP sin så er KLP billigere og har akkurat samme utvikling.

Pris de tar for ETF: 0.09%
Kron sin avgift: 0.15%
Totalt: 0.24%

For tema-fond kan Kron være ett bedre valg gjennom ETF-er dersom du selv ikke vil drive med byte av dem. Men vet du hva - temafondet deres er 50% KLP AksjeGlobal og AksjeNorden som koster bare 0.18%, mens de tar altså 1.05% for denne her. Jeg er IKKE særlig begeistret …

Nordnet vet jeg tar godt betalt for flytting av ASK. Jeg har hørt mange andre har dette gratis og at det kan ta lang tid for flytting fra/til enkelte banker. Har ikke lyst til å anbefale deg noe spesielt, personlig har jeg mine KLP-fond hos KLP ASK, men det er fordi jeg vet at de er billige fond og har planer om å putte penger inn der på spareavtale lenge uten å flytte de ut noensinne.

Jeg er medlem i KLP - har min offentlige tjenestepensjon i KLP, de er min dagligbank, jeg har boliglånet mitt i KLP; jeg har forsikringer i KLP, jeg har ASK i KLP; med andre ord har jeg stort bias. Noen ganger føler jeg nesten at KLP eier meg… Hahaha… Jeg vil likevel si at du mest sannsynligvis vil få de beste tipsene av meg her anonymt enn du vil få av å prate med en formuesforvalter hos de selskapene jeg har nevnt.

Sbanken er en god plattform med tanke på utvalg sammenlignet med lokalbanken (kan likevel aldri sammenlignes med utvalg på Nordnet). Jeg ville vært kunde i Sbanken for å investere i indeksfond, jeg driver ikke med det nå, men jeg sier at det er likegyldig egentlig. Hadde jeg ønsket å investere i aktiv forvaltede fond ville det nok vært hos Nordnet.

La oss ta dette som eksempel - Nordnet VS. Sbanken:

Nordnet: KLP AKsjeGlobal Mer Samfunnsansvar, totalpris: 0.40%
Sbanken: KLP AKsjeGlobal Mer Samfunnsansvar, totalpris: 0.18%

Nordnet: Storebrand Fornybar Energi, totalpris: 1.05%
Sbanken: Storebrand Fornybar Energi, totalpris: 1.05%

Ser du forskjellen her?

Nordnet tar 0.3% avgift på aktivt og passivt.
Sbanken tar 0.3% avgift på aktivt forvaltede fond, men passivt tar de bare 0.06%

her er mitt råd:

• Flytt investeringer i indeksfond uten rådgivning ut av Nordnet, velg en bank med gode priser og utvalg som du vil ha. Jeg puttet min i KLP siden jeg er kunde fra før og utelukkende bare skulle kjøpe KLP indeks, men andre valg som Sbanken osv. er helt greie.
  • Fortsett å investere i aktive fond hos Nordnet, best utvalg og prisene er uansett det samme. Du kunne kjøpt de samme fondene hos f.eks. Sbanken, men hva om du plutselig en dag vil kjøpe noe spesielt som de ikke har? Da vil det føles veldig surt.

Da har du bare to kontoer å forholde deg til avhengig av om det er snakk om passive eller aktive fond. Du kan selvfølgelig også

Alt i alt er det veldig synd at Nordnet ikke skrur ned prisene på indeksfond. Hvis de hadde priset seg slik som Sbanken på 0.06% så hadde jeg samlet alt hos Nordnet.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, Knirke said:

100% uenig. Man trenger ikke talent, men man må evne å se inn i fremtiden. Da tenker jeg ikke på Corona og sånne ting, men hvor markedet er på vei. Grønne aksjer, f.eks, har mangedoblet seg på kort tid, mens "ekspertene" stadig messer om at det er en boble.

De som har vært i markedet en stund vet at "grønne" aksjer har vært på moten tidligere også, og hatt flere bobler og fall. Hvordan det går denne gangen er altfor tidlig å si. Man må selvsagt ikke høre på det som sies i media. De som uttaler seg der gjør det ofte for å forsøke å snakke noe opp eller ned, ikke for å informere.

20 hours ago, Knirke said:

Ekspertene er gjerne fondsforvaltere som sitter på andre folk sine penger, som de må være forsiktige med. Småsparere som ikke gearer kan ta mye høyere risiko.

Det er motsatt. Fordi de forvalter andres penger og gjerne har en ensidig bonusordning som gjør at de kan få betydelig bedre betalt når de tjener mye, men ikke må betale noe når de taper, så tar de større risiko. Profesjonelle investorer som forvalter sine egne penger tar vanligvis mer forsiktige valg. Hobbyinvestorer som bruker børsen som alternativ til Lotto tar derimot ofte skyhøy risiko.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

De som har vært i markedet en stund vet at "grønne" aksjer har vært på moten tidligere også, og hatt flere bobler og fall. Hvordan det går denne gangen er altfor tidlig å si. Man må selvsagt ikke høre på det som sies i media. De som uttaler seg der gjør det ofte for å forsøke å snakke noe opp eller ned, ikke for å informere.

Det er motsatt. Fordi de forvalter andres penger og gjerne har en ensidig bonusordning som gjør at de kan få betydelig bedre betalt når de tjener mye, men ikke må betale noe når de taper, så tar de større risiko. Profesjonelle investorer som forvalter sine egne penger tar vanligvis mer forsiktige valg. Hobbyinvestorer som bruker børsen som alternativ til Lotto tar derimot ofte skyhøy risiko.

Vil fortsatt si det er motsatt: Om en fondsforvalter skusler bort forbrukeres penger på hodeløse veddemål vi han miste kunder relativt kjapt.  Uansett, det blir flisespikkeri.  Det var påstanden din om at en amatør ikke kan slå proffene jeg ville til livs. Du kan lese om de mest ekstreme i media (eks 24 åringen som tok opp forbrukslån for å kjøpe Tesla aksjer), men det er mange mange flere. Jeg har slått markedet selv med god margin (uten at dette skal vris til å handle om meg)

Det eneste man vaere klar over som nybegynner er at man risikerer å tape penger, som man gjør med alle andre typer investeringer også. Bolig er jo en type gearet investering som "alle" amatører blir oppfordret til å kjøpe, og mange blir så blendet at de ikke ser risikoen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...