AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #1 Skrevet 21. januar 2021 Jeg har aldri vært i bryllup før, og har mange "bryllup for dummies"-spørsmål. Så bær med meg, og plis hjelp meg, for det er bare et par måneder igjen til jeg gifter meg! 😨 Blir sykt glad hvis dere kan svare i tur og orden på spørsmålene mine. Hopp bare over det du ikke vil/kan svare på. Dette er forresten i Stavanger-området. På forhånd tusen takk! 😍 Dette er et budsjettbryllup med få gjester som bare er familie, ingen venner (15 gjester, hvor tre er barn). Bare kirka og lokalet er bestemt og booket. Har verken kjole, catering eller noe annet klart. 1. Først er det vielsen klokka 13. Etter dette kjører alle til lokalet vi har leid. Men det er jo for tidlig å spise. Hva gjør man disse timene før maten kommer? 2. Veien fra kirka til lokalet - her er det vel vanlig å leie en retrobil, men det har vi ikke prioritert. Hvilke erfaringer har dere med å komme dere fra A til B? 3. Jeg kunne gjerne hatt litt underholdning til gjestene, men vet ikke hva jeg får til på dette budsjettet. Vet du om noe som ikke koster så mye? Vi er veldig glad i musikk. Nytter det å spørre musikkstudenter? 4. Jeg trenger en veske jeg kan ha nødvendigheter i - hvilken veske kan man ha til brudekjole? Kan denne oppbevares i kirka under vielsen? 5. Vi har ikke servitør, og vurderer derfor buffet. Men blir det ikke litt hverdagslig å sette vin på bordet? 6. Kan jeg ha lave sko? Sliter veldig med å gå med hæler. 7. Har man strømpebukse under kjolen? Hvit? Beige? 8. Er det mange av dere som har ordnet hår og sminke selv? Føler meg ganske grei på sminke, men vil jo se ekstra fin ut denne dagen. 9. Blomster: Noen måte å få til en fin bukett som ikke koster skjorta og er ekte? + Er det meningen at mannen skal ha samme blomst i skjortelomma? Hva koster en fin bukett egentlig? 10. Fotograf er overraskende dyrt. Kan ikke betale 30.000 for noen timer. Har kikket mye på nettsidene til bryllupsfotografer og jeg er ingen ekspert, men helt ærlig så synes jeg det meste jeg ser er veldig oppstilt og dårlig, så det virker ikke som at man nødvendigvis får det man betaler for? 11. Har ennå ikke funnet kjole. Betaler maks 3000,- og helst mindre. Har sett på Finn, men få er villige til å la meg prøve den, noe jeg er helt avhengig av for å betale så mye. Er kjent med Bubbleroom, JJs house osv, men er veldig redd for at kvaliteten er for dårlig. Hvor kan jeg finne en rimelig, klassisk brudekjole? Foretrekker litt broderier, men ikke sånn cupcake med masse glitter og tyll. 12. Dere som har giftet dere/vært i mange bryllup - hva er den ene tingen dere IKKE ville vært gniene på? Altså, hvor bør man hive inn litt ekstra penger? Er det noe du ser tilbake på og angrer på at du prioriterte? 13. Hva er dine erfaringer fra etterfesten? Noen tips eller råd til å få gjestene til å trives? 14. Vi får valp en måned før bryllupet, og det er flere i familien som har valper på bryllupsdagen. Skal vi invitere hundene eller be noen passe dem den dagen? MASSE spørsmål, altså, og mye forvirring. Håper dere kan hjelpe meg litt! :) Anonymkode: 95259...ff0 1
Frauken Skrevet 21. januar 2021 #2 Skrevet 21. januar 2021 Hei! Svarer under, skal gifte meg til sommeren selv og har planlagt masse + har vært i flere bryllup 😊 1. Først er det vielsen klokka 13. Etter dette kjører alle til lokalet vi har leid. Men det er jo for tidlig å spise. Hva gjør man disse timene før maten kommer? Mellom vielse og middag er det vanlig at brudeparet fotograferes, og de har gjerne forloverene med seg. Gjestene bruker som regel tiden på å komme seg fra kirken til lokalet, og det er vanlig å servere et glass musserende og en lett apritif, f,eks frukt eller snitter. Rett før brudeparet er tilbake fylles glassene og man tar i mot brudeparet før man går til bords. I løpet av denne tiden er det også lurt å gi noen oppgaven med å pakke opp gavene, og skrive liste over hvem som har gjort hva. Hvis dere har gjestebook er dette også en anledning til at gjestene skriver en liten hilsen. 2. Veien fra kirka til lokalet - her er det vel vanlig å leie en retrobil, men det har vi ikke prioritert. Hvilke erfaringer har dere med å komme dere fra A til B? Har vært med på at brudeparet reiser i retrobil, motorsykkel eller "bare" en vanlig litt fin. Hør med venner og bekjente om de har en som egener seg. eller kanskje dere har det selv. Husk at den bør være skinnende ren både utvendig og innvendig 4. Jeg trenger en veske jeg kan ha nødvendigheter i - hvilken veske kan man ha til brudekjole? Kan denne oppbevares i kirka under vielsen? Dropp veska og la forloveren din ha de tingene du trenger. Hun kommer til å være med deg hele dagen uansett 5. Vi har ikke servitør, og vurderer derfor buffet. Men blir det ikke litt hverdagslig å sette vin på bordet? Spørs vel helt på hva slags bryllup du vil ha. Vin på bordet er ikke like "høytidlig" men gjør det noe? Eventuelt kan du ha i karaffel, eller ha et eget bord som gjestene må gå bort til for å forsyne seg. Vær obs på at med vinen på bordet så kan konsumeringen bli ganske mye høyere enn hvis du hadde hatt servitør 6. Kan jeg ha lave sko? Sliter veldig med å gå med hæler. Ja! Ingen kommer til å se skoene dine uansett, ha på joggesko om du vil. 7. Har man strømpebukse under kjolen? Hvit? Beige? Jeg kommer ikke til å ha det, men ville isåfall valgt hudfarget. Men ser ikke behovet for strømpebukse under lang kjole (hvis det er det du har da). Men kommer til å ha "sykkelshorts" altså undertøysversjonen, sånn at lårene ikke gnisser 8. Er det mange av dere som har ordnet hår og sminke selv? Føler meg ganske grei på sminke, men vil jo se ekstra fin ut denne dagen. Jeg har selv valgt å få stylet håret og bli sminket. syntes det var grusomt dyrt! (5000,-) men har valgt det fordi jeg ikke vil stresse med det på selve dagen, og fordi jeg vil gå til noen som virkelig har peiling på hva de driver med. Men du kan jo teste å sette opp håret selv - øve litt. ligger masse bra torturials på Pintrest. 9. Blomster: Noen måte å få til en fin bukett som ikke koster skjorta og er ekte? + Er det meningen at mannen skal ha samme blomst i skjortelomma? Hva koster en fin bukett egentlig? Jeg planlegger å kjøpe en miks av blomster på mester grønn, (3 for 2) og sette sammen brudebukett. Skal bruke de samme blomstene til bordpynt og til knapphullsblomst til mannen. Man kan få kjøpt feste til kapphullsblomst og grønn blomsterteip. Det er også vanlig at mannens forlover(e) har knapphullsblomst. Hør litt med en lokal blomsterbutikk, de har nok gode råd! her er noen priseks på forskjellige buketter: https://bryllupshjelperen.no/b/66/hvor-mye-koster-en-brudebukett 10. Fotograf er overraskende dyrt. Kan ikke betale 30.000 for noen timer. Har kikket mye på nettsidene til bryllupsfotografer og jeg er ingen ekspert, men helt ærlig så synes jeg det meste jeg ser er veldig oppstilt og dårlig, så det virker ikke som at man nødvendigvis får det man betaler for? Er det EN ting du ikke burde spare penger på er det fotograf. Det er stor forskjell på en profesjonell og en amatør, og det er skikkelig kjipt å sitte i ettertid med bare dårlige bilder. Vi skal ha hele dagen og det koster 30 000,- det er inkl. kjærstefoto i forkant - rett og slett for å bli litt bedre kjent, så det blir lettere på selve dagen, og en fotobok. Men man må ikke velge en heldagsfotograf. Hva med å bare ha fotograf til portrettbilder f.eks? Ville heller gjort det enn å ha en mindre god fotograf og billig fotograf hele dagen. Også må du finne en som har den stilen du liker, sånn at det ikke blir kleine oppstilte bilder 11. Har ennå ikke funnet kjole. Betaler maks 3000,- og helst mindre. Har sett på Finn, men få er villige til å la meg prøve den, noe jeg er helt avhengig av for å betale så mye. Er kjent med Bubbleroom, JJs house osv, men er veldig redd for at kvaliteten er for dårlig. Hvor kan jeg finne en rimelig, klassisk brudekjole? Foretrekker litt broderier, men ikke sånn cupcake med masse glitter og tyll. Rimlig klassisk brudekjole av høy kvalitet finnes dessverre ikke man må opp i pris. Men jeg syntes det finnes mange fine alternativer. og hvor viktig er kvaliteten når man kun skal bruke den en gang? Jeg syntes Zalando har noen fine alternativer: https://www.zalando.no/dameklaer-cocktailkjoler/_hvit/?length=ekstra---lang.lang&occasion=brud&price_to=3000 Kjøpte selv en fra bubbleroom som jeg prøvde, og leverte tilbake. det var ikke noe problem. jeg syntes kvaliteten var bra nok, men kjolen passet ikke. 12. Dere som har giftet dere/vært i mange bryllup - hva er den ene tingen dere IKKE ville vært gniene på? Altså, hvor bør man hive inn litt ekstra penger? Er det noe du ser tilbake på og angrer på at du prioriterte? Er ikke gift enda, men har selv spurt andre og svaret er alltid fotograf. 13. Hva er dine erfaringer fra etterfesten? Noen tips eller råd til å få gjestene til å trives? Nattmat hvis det blir sent, et sted man kan trekke seg litt tilbake om man er sliten i hodet eller noe, også er det skikkelig praktisk med en liten nødkurv på toalettene som har hårspray, spenner, strikker, ibux, tyggis, en strømpebukse o.l 14. Vi får valp en måned før bryllupet, og det er flere i familien som har valper på bryllupsdagen. Skal vi invitere hundene eller be noen passe dem den dagen? Få pass! Et bryllup er ikke et sted for en hund. Og du vil ikke ha en valp å stresse med på den store dagen. Da skal dere bare kose dere. Har selv to hunder hvorav en er valp, og den første tiden er det som å ha en baby. 4
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #3 Skrevet 21. januar 2021 Du kan ha hortensia som bukett. Det er rimelig Be noen passe hundene Forloverem din bør ha veske til din sminke. Anonymkode: 821be...022
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #4 Skrevet 21. januar 2021 Du er veldig sent ute dersom bryllupet er til våren, nesten ingenting er klart. Anonymkode: 50913...bd6 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #5 Skrevet 21. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har aldri vært i bryllup før, og har mange "bryllup for dummies"-spørsmål. Så bær med meg, og plis hjelp meg, for det er bare et par måneder igjen til jeg gifter meg! 😨 Blir sykt glad hvis dere kan svare i tur og orden på spørsmålene mine. Hopp bare over det du ikke vil/kan svare på. Dette er forresten i Stavanger-området. På forhånd tusen takk! 😍 Dette er et budsjettbryllup med få gjester som bare er familie, ingen venner (15 gjester, hvor tre er barn). Bare kirka og lokalet er bestemt og booket. Har verken kjole, catering eller noe annet klart. 1. Først er det vielsen klokka 13. Etter dette kjører alle til lokalet vi har leid. Men det er jo for tidlig å spise. Hva gjør man disse timene før maten kommer? 2. Veien fra kirka til lokalet - her er det vel vanlig å leie en retrobil, men det har vi ikke prioritert. Hvilke erfaringer har dere med å komme dere fra A til B? 3. Jeg kunne gjerne hatt litt underholdning til gjestene, men vet ikke hva jeg får til på dette budsjettet. Vet du om noe som ikke koster så mye? Vi er veldig glad i musikk. Nytter det å spørre musikkstudenter? 4. Jeg trenger en veske jeg kan ha nødvendigheter i - hvilken veske kan man ha til brudekjole? Kan denne oppbevares i kirka under vielsen? 5. Vi har ikke servitør, og vurderer derfor buffet. Men blir det ikke litt hverdagslig å sette vin på bordet? 6. Kan jeg ha lave sko? Sliter veldig med å gå med hæler. 7. Har man strømpebukse under kjolen? Hvit? Beige? 8. Er det mange av dere som har ordnet hår og sminke selv? Føler meg ganske grei på sminke, men vil jo se ekstra fin ut denne dagen. 9. Blomster: Noen måte å få til en fin bukett som ikke koster skjorta og er ekte? + Er det meningen at mannen skal ha samme blomst i skjortelomma? Hva koster en fin bukett egentlig? 10. Fotograf er overraskende dyrt. Kan ikke betale 30.000 for noen timer. Har kikket mye på nettsidene til bryllupsfotografer og jeg er ingen ekspert, men helt ærlig så synes jeg det meste jeg ser er veldig oppstilt og dårlig, så det virker ikke som at man nødvendigvis får det man betaler for? 11. Har ennå ikke funnet kjole. Betaler maks 3000,- og helst mindre. Har sett på Finn, men få er villige til å la meg prøve den, noe jeg er helt avhengig av for å betale så mye. Er kjent med Bubbleroom, JJs house osv, men er veldig redd for at kvaliteten er for dårlig. Hvor kan jeg finne en rimelig, klassisk brudekjole? Foretrekker litt broderier, men ikke sånn cupcake med masse glitter og tyll. 12. Dere som har giftet dere/vært i mange bryllup - hva er den ene tingen dere IKKE ville vært gniene på? Altså, hvor bør man hive inn litt ekstra penger? Er det noe du ser tilbake på og angrer på at du prioriterte? 13. Hva er dine erfaringer fra etterfesten? Noen tips eller råd til å få gjestene til å trives? 14. Vi får valp en måned før bryllupet, og det er flere i familien som har valper på bryllupsdagen. Skal vi invitere hundene eller be noen passe dem den dagen? MASSE spørsmål, altså, og mye forvirring. Håper dere kan hjelpe meg litt! Anonymkode: 95259...ff0 Jeg har ikke giftet meg enda, men gifter på sensommeren så tenker å kommentere utifra hva vi har tenkt. 1. Mingling, selskapsleker om man liker den slags, tenker å kjøpe inn en del frukt og kanskje servere ost/kjeks, bakst og den slags i mens. Vi fotograferes i mellomtiden. 2. Vi har ikke tenkt til å gjøre mye ut av dette og låner nok bare bil av foreldrene mine. 4. Forloveren min har rollen som veske denne dagen 5. Synes det er helt greit å sette vinen på boret. Men jeg antar da at dere har kjøpt og betalt for all drikke, og at gjestene ikke skal betale for alkohol? Hvis gjestene skal betale for alkoohl trengs det skjenkebevilgning. 6. Selvfølgelig kan du ha lave sko. Jeg har kjøpt et par sko med 7 cm hæl. Disse skal jeg gå med på jobb i 2 mnd før bryllupet for å gå dem inn, men kommer til å ha med flate sko som jeg kan bytte til utpå kvelden hvis det trengs. 7. Jeg skal ikke ha strømpebukse, men hver sin smak. Noen vil jo ha hold-in undertøy f . eks. 8. Jeg fikser hår selv ettersom jeg er ganske flink på det, og lillesøsteren min som er god på sminke fikser den delen. Vi kommer til å prøve ut flere sminkelooker i god tid før bryllupet (har allerede startet) for å finne ut hva jeg liker. Og jeg vil også øve på frisyren i god tid. 9. Har ikke sjekket pris enda, men ja det er vanlig at brudgom går med blomster som matcher brudebuketten. 10. Fotograf: jeg er helt uenig på dette punktet. Vi har riktig nok funnet en "billig" fotograf. Men det er stor forskjell på profersjonelle og amatører. Dette gjelder ikke bare kvaliteten på bildene, men en som har fotografert en del bryllup før blir også mer rutinert og klarer i større grad å forutse og fange de spesielle øyeblikkene. Hvis dere vil spare penger så kan dere jo f. eks leie en fotograf til å ta bilder under vielsen og selve brudebildene, men få noen andre til å ta bilder resten av dagen om dette ikke er så viktig for dere. 11. Her har jeg ikke noen gode innspill å komme med. Jeg vurderte selv jj.house men endte med ¨å gå all inn og betale nesten 20 000 kr for kjole og skredder. 12. Når jeg spør andre så sier de alltid fotograf. 13. Har bare vært i to bryllup. Det jeg trivdes best i var helt klart der hvor det var mest avslappet stemning. Det var musikk så man kunne danse og ha det gøy på kvelden, lite høytidlig og ikke noe press til at alle måtte være på dansegulvet eller alle måtte sitte å mingle. 14. Be noen passe dem for dagen. Det er MYE arbeid med en valp, og er den kun 3 mnd gammel må den hele tiden ha oppmerksomhet, ut og tisse osv. Vår hun er nå 9 mnd og jeg kan garantere at det ikke hadde vært noe koselig bryllup om jeg måtte løpt rundt og passet på henne hele dagen. Det hadde bare vært styr, og jeg hadde ikke hatt samvittighet til ¨be noen andre i bryllupet gjøre det for meg heller. Anonymkode: b6246...e6b 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #6 Skrevet 21. januar 2021 Alle dere som sier at fotograf er verdt flere 10.000-er av kroner, hvor mye ser man på bryllupsbildene etterpå -sånn egentlig? Det er selvfølgelig hyggelig med noen gode bilder, men å betale noen for å dokumentere hele dagen? Hvor mye blir de bildene sett på etter 5-10-15 år, sånn helt ærlig? Jeg giftet meg for snart 25-år siden, og syns bildene er mer kleine enn noe annet (kjolen, frisyren, fargene på blomstene, alt er skikkelig ukult utifra dagens standard og mote...) Anonymkode: 27a6a...768 2
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #7 Skrevet 21. januar 2021 Jeg har vært gift før (stort bryllup) for mange år siden, og planlegger et lite bryllup nå i vår. Nærmere 20 om vi får lov, men vi kan skalere ned til kun oss og forlovere om vi må Fleksibilitet er det aller viktigste nå. Uansett: 1. Forfriskninger er lurt om det er mange timer. Minimum drikke som brus og vann tilgjengelig (en del), og gjerne champagne. Husk noe til alle. Fruktfat, enkle snacks. Det er kjipt å ikke komme til noe i det hele tatt, så ville lagt noen hundrelapper her. 2. Helt ærlig syns jeg ingen bryr seg, og har selv planlagt å kjøre vår privatbil 3. En god spilleliste fra spotify på ok anlegg fungerer like bra som å leie inn noen. De kan ta mye oppmerksomhet og kan koste en del. Jeg ville hatt enkel spilleliste og brukt penger andre steder. 4. Veske pleier forlover å kunne bære for deg. Ingen veske passer til brudekjolen er min mening 5. Kanksje gi en person ansvar for å sjenke vin rundt? Men det gjør ikke noe om vinen står fremme heller. Du risikerer at enkelte drikker mer vin enn det er lagt opp til pr person da, og det kan bli litt dumt om Arne på 60 drikker 8 glass så Tomas på 25 bare får 1 glass til maten. 6. Du kan ha akkurat hvilke sko du vil Jeg hadde lave sist, fikk ikke en eneste kommentar, og skal ha lave igjen. 7. Også helt opp til deg. Det kommer an på kjolen, men noen kjoler er veldig varme. Jeg skal ikke ha strømpebukse. Hvis du skal ha, gå for beige. 8. Sist fikset venninne hår og ei annen sminke. Denne gangen sminker jeg meg selv, og håper å kanskje få hjelp til håret igjen. Alternativt retter jeg det og lar det være naturlig Jeg vil se ut som meg selv, og vil at kjole skal ta mer oppmerksomhet enn hår. 9. Ikke si at det er brudebukett du skal ha. Velg blomster i sesong. Husk å holde buketten mye lavere enn du tror Mannen skal ha matchende blomst i lomma ja, tradisjonelt sett. 10. Fotografi er håndarbeid. Det tar tid før, under og etter bryllupet å arbeide med bildene, og det krever godt utstyr. Trikset er å finne noen du liker stilen til, og gå for det. Du trenger ikke hel/halvdagsfotografering heller, vi skal kun ha for de "offisielle" oppstilte bildene. Betaler da under 15.000 for en fotograf jeg elsker stilen til. For hele dagen hadde det vært 30.000+, men vi skal ha et lite bryllup uten stor fest etterpå, så for oss blir det bortkastet. 11. De fleste kjoler på finn er overpriset. En brukt kjole er ikke verd så mye de fleste tror, prøv å prute. Hvis du prøver, vær så snill å møt sminkeløs. Jeg solgte min, og hun som prøvde (men ikke kjøpte, hun ghostet meg) fikk foundation over hele fronten av kjolen, og nektet å betale rens. Se på zalando, mye fint der Eller de andre du nevner. Husk at du kan bruke skredder til å finjustere! 12. Jeg vil ikke være gnien på fotograf, og på mat til gjestene. Maten er aller viktigst for alle, legg penger der, og bildene er det du har i etterkant som minner. Helt ærlig også gifteringer. Det er de tre tingene vi legger penger i, for ringene skal vi ha for alltid Ville IKKE lagt penger i diverse leker, candy bar osv, men det er nå meg. 13. Nattmat er lurt. Man kan bli overraskende sulten selv om man har spist kake om festen blir lang. 14. Valper kan vel skape kaos, men det er jo helt opp til dere. Dere kan ha et stivt bryllup eller et avslappet, eller noe i mellom. Små bryllup blir gjerne mer avslappet for alle kjenner alle stort sett, og da er det lettere å ha f.eks barn eller hunder der. Håper det hjalp Anonymkode: d0fff...ae7 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #8 Skrevet 21. januar 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Alle dere som sier at fotograf er verdt flere 10.000-er av kroner, hvor mye ser man på bryllupsbildene etterpå -sånn egentlig? Det er selvfølgelig hyggelig med noen gode bilder, men å betale noen for å dokumentere hele dagen? Hvor mye blir de bildene sett på etter 5-10-15 år, sånn helt ærlig? Jeg giftet meg for snart 25-år siden, og syns bildene er mer kleine enn noe annet (kjolen, frisyren, fargene på blomstene, alt er skikkelig ukult utifra dagens standard og mote...) Anonymkode: 27a6a...768 Det er jo ingen som sier at det er nødvendig å ha fotograf hele dagen og betale 30 000 kr for det? Men hvis man vil ha gode bilder fra dagen (uavhengig av om du vil ha gode bilder fra hele dagen eller bare gode bilder fra vielsen) så ville jeg prioritert å bruke en ordentlig fotograf til å gjøre denne delen, ikke bare bedt en kompis om å gjøre det fordi det er faktisk stor forskjell i kvalitet på det endelige produktet. Hvis man ikke har interesse av å ha ordentlig gode bilder fra dagen så sier det seg selv at det ikke er verdt pengene det koster heller. Anonymkode: b6246...e6b 2
kunstnerfluen Skrevet 21. januar 2021 #9 Skrevet 21. januar 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hei. Det kommer til å gå helt fint. Her er mine råd. 1. Først er det vielsen klokka 13. Etter dette kjører alle til lokalet vi har leid. Men det er jo for tidlig å spise. Hva gjør man disse timene før maten kommer? svar: vanlig å ha middag kl 15 eller 16 ( kan være bra med en snacks før middag til gjestene) 2. Veien fra kirka til lokalet - her er det vel vanlig å leie en retrobil, men det har vi ikke prioritert. Hvilke erfaringer har dere med å komme dere fra A til B? svar: vanlig personbil funker bra, kan pynte den med blikkbokser olg. 3. Jeg kunne gjerne hatt litt underholdning til gjestene, men vet ikke hva jeg får til på dette budsjettet. Vet du om noe som ikke koster så mye? Vi er veldig glad i musikk. Nytter det å spørre musikkstudenter? svar: stor fan av å høre med studenter, mange av de gjør det gjerne. Eventuelt bare ha spotify liste med musikk dere ønsker. gjerne en liste til maten og en til festen. også kan noen få leker være gøy, quiz av brudeparet, bildefremvisning. 4. Jeg trenger en veske jeg kan ha nødvendigheter i - hvilken veske kan man ha til brudekjole? Kan denne oppbevares i kirka under vielsen? svar: veske er smart! brudepikene eller noe kan ta vesken din under vielsen. 5. Vi har ikke servitør, og vurderer derfor buffet. Men blir det ikke litt hverdagslig å sette vin på bordet? svar: buffe er topp og mye lettere å koordinere, vin er greit men lurt å ha alkohol fritt og øl. Kan være smart med en liten overraskelse pose til de minste barna, med tegnesaker og litt små godt. 6. Kan jeg ha lave sko? Sliter veldig med å gå med hæler. svar: selvfølgelig kan du ha lave sko. husk du skal gå og danse gjennom kvelden. er også lurt å vurdere bytte til en litt mindre tung kjole i løpe av kvelden. Trenger ikke å være noe nytt eller dyrt. 7. Har man strømpebukse under kjolen? Hvit? Beige? svar: Dette er helt opp til deg. Jeg personlig liker strømper med strømpeholder. 8. Er det mange av dere som har ordnet hår og sminke selv? Føler meg ganske grei på sminke, men vil jo se ekstra fin ut denne dagen. svar: om du har langt hår er det lett å ordne håret selv, ta å krøll det med krølltang. 9. Blomster: Noen måte å få til en fin bukett som ikke koster skjorta og er ekte? + Er det meningen at mannen skal ha samme blomst i skjortelomma? Hva koster en fin bukett egentlig? svar: blomsterbukett kan være dyrt, du kan eventuelt kjøpe flere buketter på matbutikken eller blomsterforhandler og sette det sammen selv, tørkete blomster er veldig inn som brudebukett, Eller hva med markblomster? 10. Fotograf er overraskende dyrt. Kan ikke betale 30.000 for noen timer. Har kikket mye på nettsidene til bryllupsfotografer og jeg er ingen ekspert, men helt ærlig så synes jeg det meste jeg ser er veldig oppstilt og dårlig, så det virker ikke som at man nødvendigvis får det man betaler for? svar: istedenfor fotograf så heller få en venn som er flink med å ta bilde ta bilde for litt betalt, engangskamera på alle bordene så kan gjestene ta egne bilder eller lage en egen # til bryllupet deres som folk kan bruke og ta bilde med mobilen for å så legge det ut på instagram. 11. Har ennå ikke funnet kjole. Betaler maks 3000,- og helst mindre. Har sett på Finn, men få er villige til å la meg prøve den, noe jeg er helt avhengig av for å betale så mye. Er kjent med Bubbleroom, JJs house osv, men er veldig redd for at kvaliteten er for dårlig. Hvor kan jeg finne en rimelig, klassisk brudekjole? Foretrekker litt broderier, men ikke sånn cupcake med masse glitter og tyll. Svar: FINN! eller bruktmarked, eventuelt så har både asos, hm og nelly brudekjoler. 12. Dere som har giftet dere/vært i mange bryllup - hva er den ene tingen dere IKKE ville vært gniene på? Altså, hvor bør man hive inn litt ekstra penger? Er det noe du ser tilbake på og angrer på at du prioriterte? svar: god mat- ha noen gode retter til buffe og pynt! trenger ikke å være dyrt. tenk smart. finn et tema og hold deg til det. 13. Hva er dine erfaringer fra etterfesten? Noen tips eller råd til å få gjestene til å trives? svar: dansegulv , nattmat og vann. 14. Vi får valp en måned før bryllupet, og det er flere i familien som har valper på bryllupsdagen. Skal vi invitere hundene eller be noen passe dem den dagen? svar: ta gjerne med dere hund men kan bli mye styr med masse hunder for de kan bli stresset av alle luktene. Anbefaler deg å se på Pintrest og kjøp deg et brudemagasin. Anonymkode: 95259...ff0 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #10 Skrevet 21. januar 2021 Tusen takk for kjempefine svar! Føler meg litt tryggere allerede TS Anonymkode: 95259...ff0
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #11 Skrevet 22. januar 2021 Angrer ikke for at vi brukte pengene på mat og ringer. Maten er viktig for gjestene, og ringene skal man jo bruke hver dag etterpå. Kjøpte ellers kjole på Zalando, droppet frisør, bukett og fotograf. Men for meg var det det å bli gift som var viktigst, ikke selskapet. Anonymkode: 4ab7c...2ba 2
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #12 Skrevet 23. januar 2021 AnonymBruker skrev (På 22.1.2021 den 18.25): Angrer ikke for at vi brukte pengene på mat og ringer. Maten er viktig for gjestene, og ringene skal man jo bruke hver dag etterpå. Kjøpte ellers kjole på Zalando, droppet frisør, bukett og fotograf. Men for meg var det det å bli gift som var viktigst, ikke selskapet. Anonymkode: 4ab7c...2ba Klart det Ønsker jo å få gjestene til å trives, og forhåpentligvis få en veldig flott dag selv Men det viktigste er selve ekteskapet. Anonymkode: 95259...ff0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå