AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #1 Skrevet 21. januar 2021 Leste denne https://www.leder.no/sykefravaer/egenmelding/artikkel/Slik-tar-du-tak-i-hyppig-korttidsfravaer og der står det at leder på arbeidsplass må ta en samtale hvis en ansatt har vært syk 5 ganger ila et år. Det er da ikke mye? På min arbeidsplass er folk syke mye mye oftere enn det. Og hva gjør man da, når man sliter med helsa og må være borte en dag innimellom? og spesielt nå, så får man jo lov å komme om man er forkjøla heller. synes det føles veldig urettferdig at man skal få kjeft fordi man er borte 5 dager iløpet av et år når man faktisk har reelle plager og gjør det mN kan for å være mest mulig på jobb. mange som er mye mer borte enn meg, hvorfor må jeg da bli kalt inn for å stå til rette? Anonymkode: 20173...9de
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #2 Skrevet 21. januar 2021 Skal få kjeft? Hvor gammel er du? Anonymkode: 03ba2...79f 9
Ansvar Skrevet 21. januar 2021 #3 Skrevet 21. januar 2021 Jeg har ikke vært syk en eneste dag fra jobb i løpet av det siste året. Synes alltid det er merkelig hvis folk er syk så mye. Greit nok å bli syk opptil 4-5 ganger i året. Men forstår jo at de sikkert heller burde vurdere å enten jobbe med noe annet eller trappe ned stillingsprosenten om de er så syke. 3
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #4 Skrevet 21. januar 2021 Å ta en samtale er ikke det samme som å få kjeft. På siden du linker til står det. Sitat Dersom en ansatt har vært fraværende ved minst 5 anledninger i løpet av siste år skal leder innkalle til en samtale hvor formålet bør være å finne ut av om det er noe med forholdene på arbeidsplassen eller om det er andre årsaker som arbeidsgiver kan bidra med som medvirker til at arbeidstaker kan unngå fremtidig fravær. Målet er altså å høre om det er noe arbeidsgiver kan gjøre for å hjelpe. Jeg kan garantere at å gå i forsvarsposisjon ikke vil gagne deg. Anonymkode: 10aa2...f74 10
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #5 Skrevet 21. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Å ta en samtale er ikke det samme som å få kjeft. På siden du linker til står det. Målet er altså å høre om det er noe arbeidsgiver kan gjøre for å hjelpe. Jeg kan garantere at å gå i forsvarsposisjon ikke vil gagne deg. Anonymkode: 10aa2...f74 Målet med samtale er vel at arbeidsgiver vil ha ned fraværet og ikke liker at man er borte? Og jeg skjønner ikke helt hva de skal gjøre med det når man faktisk ikke er i stand til å gå på jobb de dagene man har vært borte. Det er jo en grunn ogikke sånn at arbeidsgiver kan tilrettelegge for det. Og Er jo ikke snakk om mer enn noen dager ila året. Man er jo ikke borte fordi man vil, men fordi man enkelte dager må. føler ikke man blir verdsatt som ansatt når de skal ta folk på den måten og liksom mistenke at man er borte fra jobb dor gøy? og spesielt nå da, det er strenge regler på å holde seg hjemme med forkjølelse osv. De kan jo liksom ikke ta folk på det heller. Anonymkode: 20173...9de
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #6 Skrevet 21. januar 2021 Ansvar skrev (5 minutter siden): Jeg har ikke vært syk en eneste dag fra jobb i løpet av det siste året. Synes alltid det er merkelig hvis folk er syk så mye. Greit nok å bli syk opptil 4-5 ganger i året. Men forstår jo at de sikkert heller burde vurdere å enten jobbe med noe annet eller trappe ned stillingsprosenten om de er så syke. Ja det er jo 4-5 ganger i året jeg snakker om. og bare fordi at du ikke har vært borte så finnes det jo folk som sliter med helsa, og er det ikke da bedre å være feks borte 5 enkelt dager i året enn å ikke jobbe i det hele tatt? Anonymkode: 20173...9de 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #7 Skrevet 21. januar 2021 Også skjønner jeg ikke hvorfor leder vil ta meg, når det er andre som har mer fravær, eller minst like mye. Anonymkode: 20173...9de
Leo Skrevet 21. januar 2021 #8 Skrevet 21. januar 2021 Ansvar skrev (7 minutter siden): Jeg har ikke vært syk en eneste dag fra jobb i løpet av det siste året. Synes alltid det er merkelig hvis folk er syk så mye. Greit nok å bli syk opptil 4-5 ganger i året. Men forstår jo at de sikkert heller burde vurdere å enten jobbe med noe annet eller trappe ned stillingsprosenten om de er så syke. Å gå ned i stillingsprosent på grunn av sykdom er bortimot det dummeste man kan gjøre! 9
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #9 Skrevet 21. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Målet med samtale er vel at arbeidsgiver vil ha ned fraværet og ikke liker at man er borte? Og jeg skjønner ikke helt hva de skal gjøre med det når man faktisk ikke er i stand til å gå på jobb de dagene man har vært borte. Det er jo en grunn ogikke sånn at arbeidsgiver kan tilrettelegge for det. Og Er jo ikke snakk om mer enn noen dager ila året. Man er jo ikke borte fordi man vil, men fordi man enkelte dager må. føler ikke man blir verdsatt som ansatt når de skal ta folk på den måten og liksom mistenke at man er borte fra jobb dor gøy? og spesielt nå da, det er strenge regler på å holde seg hjemme med forkjølelse osv. De kan jo liksom ikke ta folk på det heller. Anonymkode: 20173...9de For det første, så gjelder det fravær ved 5 separate anledninger i året - det kan bety at du har brukt flere egenmeldinger, kanskje tilogmed en korttidssykemelding. Så er det slik at fraværet ditt kan skyldes faktisk sykdom (magesjau, omgangssyke, migrener, whatever) som de ikke kan gjøre noe med, eller det kan skyldes sykdom de kan gjøre noe med; som trivsel på arbeidsplass, arbeidsmengde, arbeidsforhold, ergonomiske tilpasninger, ekstra utstyr og så videre. Holdningen din er jo helt banal og gjør at jeg lurer på om fraværet ditt egentlig ikke er så reelt, men at det er basert på "åh, det hadde vært digg med litt ekstra helg, jeg er jo sliten - tror tilogmed jeg har litt vondt i halsen når jeg kjenner etter".. Anonymkode: 383ef...9a6 11
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #10 Skrevet 21. januar 2021 Ansvar skrev (9 minutter siden): Jeg har ikke vært syk en eneste dag fra jobb i løpet av det siste året. Synes alltid det er merkelig hvis folk er syk så mye. Greit nok å bli syk opptil 4-5 ganger i året. Men forstår jo at de sikkert heller burde vurdere å enten jobbe med noe annet eller trappe ned stillingsprosenten om de er så syke. Så fint for deg at du er frisk Noen har barn som drar med seg sykdom fra barnehage. Andre har ikke god helse og blir lett syke, eller har kroniske tilstander de sliter med. Ingen velger å være syke. Holdningen din er ganske uvitende. Folk trenger lønn og penger selv om de er syke her og der, det skjønner du? Anonymkode: 2f90c...1f4 2
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #11 Skrevet 21. januar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): For det første, så gjelder det fravær ved 5 separate anledninger i året - det kan bety at du har brukt flere egenmeldinger, kanskje tilogmed en korttidssykemelding. Så er det slik at fraværet ditt kan skyldes faktisk sykdom (magesjau, omgangssyke, migrener, whatever) som de ikke kan gjøre noe med, eller det kan skyldes sykdom de kan gjøre noe med; som trivsel på arbeidsplass, arbeidsmengde, arbeidsforhold, ergonomiske tilpasninger, ekstra utstyr og så videre. Holdningen din er jo helt banal og gjør at jeg lurer på om fraværet ditt egentlig ikke er så reelt, men at det er basert på "åh, det hadde vært digg med litt ekstra helg, jeg er jo sliten - tror tilogmed jeg har litt vondt i halsen når jeg kjenner etter".. Anonymkode: 383ef...9a6 Nei, det er reell sykdom. Og nettopp derfor skjønner jeg ikke hva som er poenget, for de eller jeg får jo faktisk ikke gjort noe med det. er jeg dårlig av sykdommen en dag så kommer jeg meg ikke på jobb. Jeg er en person som er så langt fra sånn du beskriver, og er og har alltid vært opptatt av å stå på og presse meg selv til det ytterste, og når jeg da først har en periode i livet hvor det faktisk er en del helseplager, så skal man bli dratt ned og kjefta på for det. Man prøver jo å være på jobb så mye man kan. Men innimellom blir det faktisk for mye. Bare føler at leder innbiller seg at det handler om dårlig holdning, eller jeg aner jo ikke det, men jeg synes det føles som man blir mistenkt for det med en gang man er borte, selv om leder vet grunnen, og det synes jeg føles urettferdig, når det er sagt så er det jo mange som kan ha mange grunner til å ikke klare å være på jobb, det være seg fysiske eller psykiske plager. Og ingen andre enn den det gjelder (og legen) kan drive å gradere hva som er reelt eller ikke, det vet jo bare den som er syk selv. Anonymkode: 20173...9de
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #12 Skrevet 21. januar 2021 Jeg synes det er fint at det kan være en samtale. Jeg tror målet her er å forebygge. En ting er så klart at fraværet kan skyldes kroniske sykdommer eller andre ting, men fraværet kan også være pga dårlig arbeidsmiljø. Det er vel forsket på at dårlig arbeidsmiljø gjør sykefraværet høyere samt den psykiske helsen blir dårligere. Så da kan man jo kartlegge på arbeidsplassen og finne ut av dette, slik at man kan prøve å gjøre det bedre. Anonymkode: bd10d...573 3
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #13 Skrevet 21. januar 2021 Problemet mitt med dette er jo at jeg i utgangspunktet får dårlig samvittighet for alt, og alltid har prøvd å være 120% og aldri gjøre noe som helst som kan gå utover andre, så tror derfor jeg reagerer så voldsomt på dette, fordi jeg faktisk nå sliter med en del ting, og prøver å ga litt vare på meg selv, men likevel presser det til et minimum og Da føles det urettferdig å skulle få kjeft fordi man ikke klarer 100% alltid. Anonymkode: 20173...9de
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #14 Skrevet 21. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg synes det er fint at det kan være en samtale. Jeg tror målet her er å forebygge. En ting er så klart at fraværet kan skyldes kroniske sykdommer eller andre ting, men fraværet kan også være pga dårlig arbeidsmiljø. Det er vel forsket på at dårlig arbeidsmiljø gjør sykefraværet høyere samt den psykiske helsen blir dårligere. Så da kan man jo kartlegge på arbeidsplassen og finne ut av dette, slik at man kan prøve å gjøre det bedre. Anonymkode: bd10d...573 Hvordan skal man tro at det er forebygging? Kaller de ikke inn til samtale for å be en slutte å være syk? Grunnen for innkallelse er jo at man er mye syk. Anonymkode: 20173...9de 1
Whistler Skrevet 21. januar 2021 #15 Skrevet 21. januar 2021 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): ................... synes det føles veldig urettferdig at man skal få kjeft fordi man er borte 5 dager iløpet av et år når man faktisk har reelle plager og gjør det mN kan for å være mest mulig på jobb. mange som er mye mer borte enn meg, hvorfor må jeg da bli kalt inn for å stå til rette? Anonymkode: 20173...9de AnonymBruker skrev (1 minutt siden): ............ Bare føler at leder innbiller seg at det handler om dårlig holdning, eller jeg aner jo ikke det, men jeg synes det føles som man blir mistenkt for det med en gang man er borte, ......... Anonymkode: 20173...9de Det er mye som "føles". At sjefen vil ta en prat er ikke det samme som at man skal få kjeft. Sjefen kan spørre om det er noe på jobben som gjør at man har mer enn fire fravær grunnet sykdom i løpet av et år. H*n kan tilby tilrettelegging om det er tilfelle, eller rett og slett spørre om det er noe h*n kan gjøre for at din helbred skal bli bedre. Å rulle ut kanonene på dekk hver gang fordi at man "føler" at sjefen tror eller tenker noe om sine undergitte er ikke spesielt fruktbart i det lange løp. 4
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #16 Skrevet 21. januar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg synes det er fint at det kan være en samtale. Jeg tror målet her er å forebygge. En ting er så klart at fraværet kan skyldes kroniske sykdommer eller andre ting, men fraværet kan også være pga dårlig arbeidsmiljø. Det er vel forsket på at dårlig arbeidsmiljø gjør sykefraværet høyere samt den psykiske helsen blir dårligere. Så da kan man jo kartlegge på arbeidsplassen og finne ut av dette, slik at man kan prøve å gjøre det bedre. Anonymkode: bd10d...573 Ja og hva gjør man da, når fraværet skyldes kronisk sykdom, psykisk (med grunn som ligger utenfor arbeidsplassen), eller enda festligheter, smittevernreglene? Det får man jo ikke gjort noe med, og så skal man kalles inn å føle seg som en dårlig arbeidstaker. det er jo ikke sånn at det blir noe enklere å presse seg på jobb når man føler at man ikke får forståelse Anonymkode: 20173...9de
Whistler Skrevet 21. januar 2021 #17 Skrevet 21. januar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): .......... og så skal man kalles inn å føle seg som en dårlig arbeidstaker. ....... Anonymkode: 20173...9de Har du blitt kalt inn eller er dette bare et fantasifoster?
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #18 Skrevet 21. januar 2021 Jeg føler meg som et dårlig menneske når jeg får sånne beskjeder. Livet er vanskelig nok som det er om man ikke skal bli sablet ned på jobb fordi man var borte noen dager. Føler meg helt verdiløs. Anonymkode: 20173...9de
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #19 Skrevet 21. januar 2021 Å være syk 5 ganger i året er mye, så jeg forstår godt at arbeidsgiver ønsker finne ut om det er mulig å gjøre noe med det. Jeg har selv kronisk sykdom, og de 5 siste årene har jeg vært borte fra jobb totalt 2 dager. Anonymkode: 1ffa0...32f
Splittbinders Skrevet 21. januar 2021 #20 Skrevet 21. januar 2021 (endret) AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Målet med samtale er vel at arbeidsgiver vil ha ned fraværet og ikke liker at man er borte? Og jeg skjønner ikke helt hva de skal gjøre med det når man faktisk ikke er i stand til å gå på jobb de dagene man har vært borte. Det er jo en grunn ogikke sånn at arbeidsgiver kan tilrettelegge for det. Og Er jo ikke snakk om mer enn noen dager ila året. Man er jo ikke borte fordi man vil, men fordi man enkelte dager må. føler ikke man blir verdsatt som ansatt når de skal ta folk på den måten og liksom mistenke at man er borte fra jobb dor gøy? og spesielt nå da, det er strenge regler på å holde seg hjemme med forkjølelse osv. De kan jo liksom ikke ta folk på det heller. Anonymkode: 20173...9de Målet for både arbeidsgiver og deg selv må vel være å være frisk, og i stand til å jobbe? Jeg har en kronisk sykdom, som i perioder er verre og i perioder er nesten fraværende. Og jeg kan bli verre av for mye arbeidspress, negativt stress etc. Da ville jo en sånn samtale (som jeg i og for seg har hatt - flere ganger), handle om hva som skal til for å holde det mest mulig på avstand. Hjemmekontor, fridag/avspasering på formiddagen ved sene kvelder dagen før, nok pauser etc. Arbeidsgiver har ikke rett til å vite hva som feiler deg, men de _kan_ frata deg muligheten til å bruk egenmelding (altså at alt sykefravær må ha sykemelding) under visse forutsetinger (jeg kan ikke dette regelverket helt til punkt å prikke). Så dialog har du sjelden noe å tape på. Og er du redd for at de skal være ufine eller anklagende, kan du jo be om å få ha med verneombud i samtalen? Endret 21. januar 2021 av Splittbinders
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå