AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #1 Skrevet 21. januar 2021 Er det vanlig å levere førsteklassingene med ullundertøy i vinterhalvåret? Min begynner på skolen til høsten og jeg hører så mye forskjellig.. Anonymkode: 017b1...5f5
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #2 Skrevet 21. januar 2021 Under vanlige klær ja. Anonymkode: 51384...9fe 4
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #3 Skrevet 21. januar 2021 Ikke bare ullundertøy, nei. Og man leverer jo ikke på samme måte som i barnehagen hvor man følger de inn, de går inn selv. Så da tar man selvsagt på barnet klær deretter, i yttertøy. Anonymkode: c330d...8b4 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #4 Skrevet 21. januar 2021 Ull innerst og vanlige klær (bukse/skjørt, genser/jakke/skjorte) utenpå😊 Anonymkode: e070f...792 3
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #5 Skrevet 21. januar 2021 Ull innerst eller bare vanlig strømpebukse og teskjorte. Barna er ikke så mye ute så ann været. Blir det for varmt så flyr de som regel i ullundertøy når de blir henta her. Anonymkode: ad362...1e7 3
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #6 Skrevet 21. januar 2021 Hos oss har de fleste (tynn) genser og bukse over ullundertøyet, og så boblebukse/jakke over der igjen i friminuttene / ute på sfo. På turdag etc så har de kanskje fleece / tykk ull over ullundertøyet, så da går de i dette inne på sfo. Så det er få som sitter inne i klasserommet i bare ullstillongsen, slik de ofte gjør i barnehagen. Men noen gjør det. Anonymkode: c76b8...735 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #7 Skrevet 21. januar 2021 Bruker bare ullstillongs på vinteren, men med bukse over. De dagene det er behov for ullskjorte har de ikke noe over, med mindre det er behov for ullgenser i tillegg. Siste uteskoledag var det så kaldt at han måtte ha ullbukse over ullstillongsen, da hadde han med joggebukse til å ha på på sfo. Begge to har noen gensere som er strikket i tynn, kløfri ull, enkelte dager har de på de rett over t-skjorta. F eks som i dag med -17 grader. Anonymkode: a70c9...6ab 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #8 Skrevet 21. januar 2021 Ja, helt vanlig på vår skole. (min går riktignok i 2. klasse, men det var også vanlig i fjor). Noen har «vanlige» klær utenpå, men min og flere andre foretrekker ulltights og ulltrøye. Hvis man velger typ pierre robert med kontrast-sømmer ser det jo veldig ut som undertøy, men det finnes masse ull som er ensfarget og ser ut akkurat som en vanlig tights og langermet t-skjorte. Ullundertøy under en annen bukse blir jo veldig klumpete... Anonymkode: 142b5...e5a 4
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #9 Skrevet 21. januar 2021 Her har det vært over minus ti i en periode, da måtte barnet selvfølgelig ha ull på. Jeg oppmuntret til at 6åringen skulle ha bukse utenpå ulla, men hun nektet. Hun synes det blir ubehagelig med så mange lag. Da har jeg ikke tenkt å tvinge henne av estetiske årsaker. Det viktigste er at hun er varm og at klærne oppleves behagelig og praktisk. Når jeg leser denne tråden og ser svarene blir jeg derfor litt matt. Ser mange understreker at ulla skal være under vanlige klær. Her håper jeg virkelig at andre foreldre ikke bidrar til å skape en sak utav at det er noe galt med 6 åringer som «kun» har på ullundertøy i klasserommet. Utrolig trist i såfall, og da skjønner man hvor klespresset kommer fra. Anonymkode: 0fced...8f3 7
Pappi Skrevet 21. januar 2021 #10 Skrevet 21. januar 2021 Tror dette varierer litt med hvor i landet du bor og hvor kaldt det er. Hos oss var det mange som kun gikk i stillongs og tilhørende overdel inne i klasserommet i 1 og 2 klasse. 3
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #11 Skrevet 21. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, helt vanlig på vår skole. (min går riktignok i 2. klasse, men det var også vanlig i fjor). Noen har «vanlige» klær utenpå, men min og flere andre foretrekker ulltights og ulltrøye. Hvis man velger typ pierre robert med kontrast-sømmer ser det jo veldig ut som undertøy, men det finnes masse ull som er ensfarget og ser ut akkurat som en vanlig tights og langermet t-skjorte. Ullundertøy under en annen bukse blir jo veldig klumpete... Anonymkode: 142b5...e5a Enig men det viktigste er at ungene er varme og at klærne oppleves praktiske og behagelige. Om 6åringer lager «sak» utav at ullklærne til medelever ikke er fancy nok så må faktisk foreldre virkelig gå i seg selv! Mine driter en lang marsj i om det er striper her eller der, så lenge det føles behagelig og de har det komfortabelt så er de fornøyd. Ære være dem for det, håper andre barn ikke «læres opp» til at det er feil. Anonymkode: 0fced...8f3 5
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #12 Skrevet 21. januar 2021 Jeg er ikke ts, men har også førsteklassing til høsten og lurer på det samme, og klær generelt egentlig. Er det stor forskjell fra barnehage? Bruker de regnbukser med seler, f.eks.? Og inne, er det fortsatt kjoler og myke klær som gjelder, eller begynner de med jeans og sånn? Dere som sier at de bruker ullundertøy (både med og uten andre klær over), kan dere si noe om hvor dere bor? Jeg har nemlig ikke inntrykk av at det er vanlig i barnehagen en gang her, men om det kommer av klimaet eller mer sosioøkonomiske forhold vet jeg ikke. I følge min datter er det bare ett barn på hennes avdeling som "må bruke ullundertøy", men hun er ikke det mest pålitelige vitnet. Selv får jeg ikke sett hva barna har på siden vi leverer og henter ute eller i døra for tiden. Anonymkode: 573f9...519
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #13 Skrevet 21. januar 2021 Huff. Klær over ull? Det blir da grusomt varmt? Er hvordan barna ser ut viktigere enn deres komfort? Prøv å sitte på kontoret en dag med ull under og klær over...kommer til å smelte. Så klart barn kan være i skole og bhg i bare ulltøy. Anonymkode: aeb1c...4ca 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #14 Skrevet 21. januar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Huff. Klær over ull? Det blir da grusomt varmt? Er hvordan barna ser ut viktigere enn deres komfort? Prøv å sitte på kontoret en dag med ull under og klær over...kommer til å smelte. Så klart barn kan være i skole og bhg i bare ulltøy. Anonymkode: aeb1c...4ca Mange skoler er gamle og kalde... I tillegg er mange ekstra mye ute i 1. klasse Anonymkode: 84271...f7a 5
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #15 Skrevet 21. januar 2021 Førsteklassingen her går i tynne sett med ullstillongs og ullgenser hver dag november - ut mars måned, og har yttertøy utenpå dette når hun skal ut. De fleste i klassen har på liknende kombinasjoner, og veldig få har inneklær på utsiden av ulla. Er det nede i 7-10 minus eller kaldere når hun skal ut tar barnet på et lag strikket ull til som mellomlag før hun tar på fôret vinterbukse og ditto jakke, hettelue og votter. Det er et par fjollete mammaer i klassen som mener at jentene deres er for store til å gå inne i bare ull«undertøy» nå; de må ha på en kjole over etc. de jentene drar av den kjolen så fort de kommer inn i garderoben, det ser vi gjennom vinduet. Resonnementet er vel at mødrene ville ikke gått i bare ullundertøy på jobb selv, liksom. De ville neppe spist istapper med vennene sine eller malt hverandre i ansiktet med leire, heller, så jeg ser ikke helt relevansen. Anonymkode: b7fc3...d22 9
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #16 Skrevet 21. januar 2021 Jeg har to barn på barneskolen og de bruker sjelden ull på skolen, unntaket er dersom de skal på tur/ha uteskole og være lenge ute. Dette blir det mindre og mindre av etterhvert som de eldre. Ellers er de jo bare ute i friminutt som er maks 30 minutter, så de rekker ikke å bli så kalde på den tiden. Dersom det er snø har de en varm buske utenpå og varm jakke selvsagt. Bor på Vestlandet, er mye regn så de har ofte regntøy på seg da. Kjøper skalljakke og bukse, ikke sånn gummi med seler som de hadde i barnehagen. Anonymkode: 68801...34d
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #17 Skrevet 21. januar 2021 Nei for faen. Hadde noen levert ungen sin i barnehagen med bare undertøyet, hadde BV blitt kontaktet fortere enn svint! Anonymkode: de639...8cc
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #18 Skrevet 21. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har to barn på barneskolen og de bruker sjelden ull på skolen, unntaket er dersom de skal på tur/ha uteskole og være lenge ute. Dette blir det mindre og mindre av etterhvert som de eldre. Ellers er de jo bare ute i friminutt som er maks 30 minutter, så de rekker ikke å bli så kalde på den tiden. Dersom det er snø har de en varm buske utenpå og varm jakke selvsagt. Bor på Vestlandet, er mye regn så de har ofte regntøy på seg da. Kjøper skalljakke og bukse, ikke sånn gummi med seler som de hadde i barnehagen. Anonymkode: 68801...34d Gutten har som regel treningsbukse og genser av noe slag, av og til jeans. Jenta har ulike bukser, hun liker tights bukser i bomull best og en genser. Hun likte godt å gå men kjoler og skjørt før,og alltid i bhg, men det vil hun aldri lenger. Anonymkode: 68801...34d
SaySomething Skrevet 21. januar 2021 #19 Skrevet 21. januar 2021 Jeg har 1 klassing. Hun har gått i ull siden det ble minusgrader. Misforstå meg rett, men det er jo ullundertøy, dvs det skal jo klær over 🤷♀️ Har iallfall aldri tenkt noe annet, og hun har alltid et lag med tøy over ulla. 2
Slaskepott Skrevet 24. januar 2021 #20 Skrevet 24. januar 2021 AnonymBruker skrev (På 21.1.2021 den 13.37): Er det vanlig å levere førsteklassingene med ullundertøy i vinterhalvåret? Min begynner på skolen til høsten og jeg hører så mye forskjellig.. Anonymkode: 017b1...5f5 Det er helt vanlig her jeg bor (rett utenfor Oslo), og mine unger bruker bare ull hele vintersesongen. Både første- og fjerdeklassingen bruker langermet ulltrøye og enten ullongs eller ullbukse. Sjuendeklassingen vil ikke lenger gå i bare longs på skolen, så han bruker bare ullbukse. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå