AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #1 Skrevet 21. januar 2021 Hei. Lurer på om noen har noen formening om hva en foreldretvist sak koster dersom det går hele veien til retten? Etter 8 år lager plutselig bf masse kaos, setter ord i munnen på sønnen vår. Prøvde å ta seg inn i huset mitt med makt noe som resulterte i at politiet ble tilkalt. Jeg var på toppen av det hele høygravid når jeg brukte all makt jeg hadde på å lukke og låse døra. Han hadde dratt før politiet kom, og benekter det hele nå. Sier jeg finner på ting 😳 2 første år var han mer eller mindre ikke i bildet. Fra 2 til 7 år samvær annenhver helg og en dag i uken. November 2020, sønnen min gråt fordi han skulle til far. Mye krangling og utagerende hos far. Foreslo en midlertidig samværsavtale med kun annenhver helg for å roe ned situasjonen. Etter mye om og men med advokat signerte han dette. Januar ble jeg kalt inn til mekling. En uke før mekling spurte sønnen om han kunne være litt mer hos far fordi de ikke krangler så mye lenger og gjør mer sammen. Jeg sa vi kan gå tilbake til gamle ordningen og det ville sønnen min. Nå krever han 50/50 eller mer. Vi bor 25 min fra hverandre med bil. Han mener jeg saboterer osv. Jeg har rådført meg hele veien med skole, familieteam osv for nettopp å håndtere situasjonen riktig. Aldri snakket negativt om bf foran sønnen min. Bf påstår jeg har sagt "pappa vil ikke se deg". Vi har nå gått tilbake til torsdag til mandag annenhver uke. Han vil til retten for å kreve hivedomsorg. (Har forøvrig 2 barn til med annen far som sønnen min har veldig god tilknytning med). Jeg har sagt at vi i første omgang bør trappe rolig opp fordi det har vært mye frem og tilbake (forandringer) i det siste. Og at vi etterhvert kan trappe opp til 50/50 hvis det går bra mellom dem. Han nekter å høre. Og vil til retten. Han har til og med ringt på hos naboer for å høre om de har sett meg leke med sønnen min ute 😳 han er 8 år! Han vil ikke leke med meg ute, han vil leke med vennene sine 🤷♀️ Jeg har krav på fri rettshjelp. Men hva koster det for han å gå rettens vei? Og om, noe jeg vet ikke skjer men worst-case scenario, han vinner og har søkt om at jeg skal betale omkostninger. Hva betyr det for meg? I og med at jeg har fri rettshjelp og det ikke er jeg som ønsker å gå rettens vei? Anonymkode: c2b16...ac9
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #2 Skrevet 21. januar 2021 Det er veldig sjelden at du får motpartens omkostninger i første instans i barnefordelingssak. Med fri rettshjelp får du en liten egenandel, jeg tror den var på et par tusen. Hvis du taper, anker og taper igjen kan du få hans advokatomkostninger, og da dekker ikke fri rettshjelp det. Men det er langt dit. Ut fra det du sier vinner du første instans. Anonymkode: 9e10e...2cd
Pappa1 Skrevet 21. januar 2021 #3 Skrevet 21. januar 2021 Jeg hadde ikke fri rettshjelp. 3 rettsrunder og rettsforlik .100 000kr i advokatutlegg, da måtte begge parter ta sine omkostninger .
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #4 Skrevet 21. januar 2021 Typisk 100-250,000. Kan selvfølgelig variere. Anonymkode: 080e4...d5c
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #5 Skrevet 21. januar 2021 Få deg advokat forsikring Anonymkode: 0aa93...748
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #6 Skrevet 21. januar 2021 Det er utrolig sjeldent at motparten blir dømt til å betale den andres sakskostnader. Der er en egenandel på ca 8k på fri rettshjelp. Anonymkode: d789e...930
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #7 Skrevet 21. januar 2021 Siste runden min kostet 69.000 a 46 timer og det var kun rettsforberedende møte + tilsvar på anken. Jeg har over 3 runder i retten med barnefar og det har kostet meg nesten 300.000,- p.t 🙄 Anonymkode: 09cab...385
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå