AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #1 Skrevet 21. januar 2021 Ser at en blogger/instagrammer som spiser lavkarbo ofte har "ostepizza" til lunch. Altså bare stekt og smeltet revet ost med pepperoni på toppen. En annen lunch kan være ruller med salami og gulost men en liten bit tomat inni, og mozzarella og pestosalat bestående av kun dette med litt tørket tomat på toppen. Er dette virkelig sunt? Hvor er alle grønnsakene fks? Anonymkode: 85b47...664
Muskath Skrevet 21. januar 2021 #2 Skrevet 21. januar 2021 Det kommer an på hva du mener med sunt. Er det bare magert som er sunt, er det ikke sunt. Eller bare grønnsaker osv. Etter min mening er det feil å anse bare mager mat og grønnsaker som sunt. Men jeg ser det som nytteløst å diskutere dette. 5
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #3 Skrevet 21. januar 2021 Hva tror du selv da? Selvsagt bør man spise mer grønt uavhengig av om det er lavkarbo eller ei. Jeg kunne nok ha spist det samme, men hadde ikke kalt det sunt. For meg er et sunt kosthold et balansert kosthold, med litt mat fra alt. Ikke for mye eller lite. Anonymkode: 58ce2...37c 4
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #4 Skrevet 21. januar 2021 Muskath skrev (1 minutt siden): Det kommer an på hva du mener med sunt. Er det bare magert som er sunt, er det ikke sunt. Eller bare grønnsaker osv. Etter min mening er det feil å anse bare mager mat og grønnsaker som sunt. Men jeg ser det som nytteløst å diskutere dette. Sunt for meg er næringsrikt og mat som er gode kilder til umettet fett. Disse lunchene har ikke så mye av det umettede fettet akkurat. Med unntak av den pestoen. Anonymkode: 85b47...664 3
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #5 Skrevet 21. januar 2021 Det som er sunt er selvsagt det evolusjonen har utstyrt oss for å spise. Det betyr ikke nødvendigvis at andre ting er usunne i og for seg, men det er garantert ikke usunt å spise slik våre forfedre gjorde. Det vil si hovedsakelig animalsk, med ett og annet bær og noen røtter når det var sesong for det. Ikke haugevis med planter, planteoljer og i alle fall ikke sukker. Derimot mye rødt kjøtt og mettet fett. Anonymkode: 599d7...81c 3
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #6 Skrevet 21. januar 2021 Ser ikke på det som et fullverdig måltid, nei. Spiser lavkarbo selv, og ville ikke ansett noe av dette som et måltid i seg selv. Kan godt spise litt spekepølse, ost ol som «snacks» eller et mellommåltid hvis jeg bare er litt sulten og det er lenge igjen til middag f.eks, eller vil ha noe på kvelden. Anonymkode: 66fc1...ff3 2
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #7 Skrevet 21. januar 2021 Smeltet ost med salami som hverdagskost. Joda, hvis du ønsker tette årer og hjerteinfarkt Anonymkode: b058c...1bb 7
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #8 Skrevet 21. januar 2021 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Det som er sunt er selvsagt det evolusjonen har utstyrt oss for å spise. Det betyr ikke nødvendigvis at andre ting er usunne i og for seg, men det er garantert ikke usunt å spise slik våre forfedre gjorde. Det vil si hovedsakelig animalsk, med ett og annet bær og noen røtter når det var sesong for det. Ikke haugevis med planter, planteoljer og i alle fall ikke sukker. Derimot mye rødt kjøtt og mettet fett. Anonymkode: 599d7...81c Dette er selvsagt helt feil, og fullstendig misforstått. Det stemmer heller ikke med kostholdet man faktisk har hatt opp gjennom årtusene. Anonymkode: 27b31...e15 6
I Grosny Skrevet 21. januar 2021 #9 Skrevet 21. januar 2021 (endret) AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ser at en blogger/instagrammer som spiser lavkarbo ofte har "ostepizza" til lunch. Altså bare stekt og smeltet revet ost med pepperoni på toppen. En annen lunch kan være ruller med salami og gulost men en liten bit tomat inni, og mozzarella og pestosalat bestående av kun dette med litt tørket tomat på toppen. Er dette virkelig sunt? Hvor er alle grønnsakene fks? Anonymkode: 85b47...664 Disse bloggerne er som regel ganske tynne og har ikke behov for å gå ned i vekt. "Lavkarbo" forbinder jeg med slanking. Hvis jeg skulle laget "pizza" uten brød så hadde jeg erstattet brødet med grønnsaker. F.eks spinat, broccoli, erter, brekkbønner. Endret 21. januar 2021 av I Grosny 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #10 Skrevet 21. januar 2021 9 minutter siden, AnonymBruker said: Dette er selvsagt helt feil, og fullstendig misforstått. Det stemmer heller ikke med kostholdet man faktisk har hatt opp gjennom årtusene. Anonymkode: 27b31...e15 Hvordan var kostholdet da? Anonymkode: 599d7...81c
I Grosny Skrevet 21. januar 2021 #11 Skrevet 21. januar 2021 (endret) AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hvordan var kostholdet da? Anonymkode: 599d7...81c Jeg vet ikke, men de holdt seg trolig til biodynamiske produkter uten kunstige tilsetningsstoffer, og jeg gjetter at fisk var vanligere enn kjøtt. De kan ha spist tang og tare. Smør, ost , melk og korn kom vel ganske seint, først når husdyr og jordbruk ble vanlig. Normal levealder var nok lavere enn nå. Endret 21. januar 2021 av I Grosny 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #12 Skrevet 21. januar 2021 6 minutter siden, I Grosny said: Jeg vet ikke, men de holdt seg trolig til biodynamiske produkter uten kunstige tilsetningsstoffer, og jeg gjetter at fisk var vanligere enn kjøtt. De kan ha spist tang og tare. Smør, ost , melk og korn kom vel ganske seint, først når husdyr og jordbruk ble vanlig. Normal levealder var nok lavere enn nå. Fisk var nok vanlig for dem som bodde langs kysten, naturlig nok. Brødmat er en forholdsvis ny matvare for mennesker, selv om vi helt sikkert spiste litt villkorn hvis det var tilgjengelig. Poenget mitt er selvsagt at om du går inn i en moderne butikk og leter etter mat du fra naturens side er skapt for å spise, må du gå rett forbi frukt og grønt-avdelingen, for det er absolutt ingenting der som i det hele tatt fantes for bare noen få tusen år siden. Vi levde og utviklet oss som art ved å først og fremst spise andre dyr. Grunnen til at at gjennomsnittlig levealder har økt er ikke fordi vi har begynt å bytte ut naturlig mettet dyrefett med margarin, og kjøtt og innmat med korn og sukker. Veldig mye av det vi kan leve forholdsvis godt med i dag, som å brekke et bein, dårlig syn osv, ville betydd døden i 99% av vår historie. Samtidig kan vi være bombesikre på at man i steinalderen ikke døde av overvekt, fettlever og diabetes type 2 Anonymkode: 599d7...81c 3
I Grosny Skrevet 21. januar 2021 #13 Skrevet 21. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Fisk var nok vanlig for dem som bodde langs kysten, naturlig nok. Brødmat er en forholdsvis ny matvare for mennesker, selv om vi helt sikkert spiste litt villkorn hvis det var tilgjengelig. Poenget mitt er selvsagt at om du går inn i en moderne butikk og leter etter mat du fra naturens side er skapt for å spise, må du gå rett forbi frukt og grønt-avdelingen, for det er absolutt ingenting der som i det hele tatt fantes for bare noen få tusen år siden. Vi levde og utviklet oss som art ved å først og fremst spise andre dyr. Grunnen til at at gjennomsnittlig levealder har økt er ikke fordi vi har begynt å bytte ut naturlig mettet dyrefett med margarin, og kjøtt og innmat med korn og sukker. Veldig mye av det vi kan leve forholdsvis godt med i dag, som å brekke et bein, dårlig syn osv, ville betydd døden i 99% av vår historie. Samtidig kan vi være bombesikre på at man i steinalderen ikke døde av overvekt, fettlever og diabetes type 2 Anonymkode: 599d7...81c Nå vet ikke jeg om villsvin er like problematisk som svin med tanke på LDL-kolestrol, men det kan godt tenkes at animalsk fett ikke er like farlig dersom man ikke spiser sukker. I moderne kosthold er svinekjøtt verre (haram) fordi kombinasjonskostholdet med sukker og andre tvilsomme tilsetningsstoffer ikke er sunn.
Ansvar Skrevet 21. januar 2021 #14 Skrevet 21. januar 2021 Kommer litt an på om du tåler så mye fett. Fett metter ofte mye lenger enn karbohydrater og proteiner. Men jeg synes nok at lavkarbo kan være litt for vanskelig å følge. Er altfor glad i karbohydrater, protein og fett, dessverre! 😄
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #15 Skrevet 21. januar 2021 Spiser ikke lavkarbo og hadde nok ikke greid det, men syns ikke dette hørtes særlig sunt ut. Har en kollega også som spiser lavkarbo. Tykkest mulig lag med smør, og masse ost på rugbrødet. Da tror jeg man har bomma litt.. Den type fett i slike mengder er ikke sunt for noen. Lavkarbo eller ei. Anonymkode: abb84...b4e 2
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #16 Skrevet 21. januar 2021 I Grosny skrev (5 timer siden): Disse bloggerne er som regel ganske tynne og har ikke behov for å gå ned i vekt. "Lavkarbo" forbinder jeg med slanking. Hvis jeg skulle laget "pizza" uten brød så hadde jeg erstattet brødet med grønnsaker. F.eks spinat, broccoli, erter, brekkbønner. Alle mennesker trenger da grønnsaker, tynne som tykke. Grønnsaker i seg selv har lite med vektnedgang å gjøre. Og denne bloggeren er forresten overvektig. Anonymkode: fa22a...7ab
I Grosny Skrevet 21. januar 2021 #17 Skrevet 21. januar 2021 (endret) AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Alle mennesker trenger da grønnsaker, tynne som tykke. Grønnsaker i seg selv har lite med vektnedgang å gjøre. Og denne bloggeren er forresten overvektig. Anonymkode: fa22a...7ab Jeg prioriterer grønnsaker i mitt vektreduserende kosthold, prioriterer det såpass at jeg faktisk spiser mer grønnsaker nå enn før vektprosjekt. Jeg tror det er en god plan, og sammen med begrensing av generell matmengde, en vektreduserende plan. Grønnsaker er kvalitetsmat og har høyt næringsinnhold pr kalori. Endret 21. januar 2021 av I Grosny 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #18 Skrevet 21. januar 2021 I Grosny skrev (5 timer siden): Jeg vet ikke, men de holdt seg trolig til biodynamiske produkter uten kunstige tilsetningsstoffer, og jeg gjetter at fisk var vanligere enn kjøtt. De kan ha spist tang og tare. Smør, ost , melk og korn kom vel ganske seint, først når husdyr og jordbruk ble vanlig. Normal levealder var nok lavere enn nå. Normale levealder var nok ikke lavere på grunn av inntaket av mettet fett. På kysten spiste de nok fisk, men det oevde da mennesker i innlandet også. Mange steder vil kjøtt ha vært omtrent det eneste man hadde å spise vinterstid. Se på inuittene, med sitt hvalkjøtt og selkjøtt. AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Spiser ikke lavkarbo og hadde nok ikke greid det, men syns ikke dette hørtes særlig sunt ut. Har en kollega også som spiser lavkarbo. Tykkest mulig lag med smør, og masse ost på rugbrødet. Da tror jeg man har bomma litt.. Den type fett i slike mengder er ikke sunt for noen. Lavkarbo eller ei. Anonymkode: abb84...b4e Hvorfor det? Jeg spiser mye fett. Helst mettet. Er slank, har lav fettprosent, har «perfekte» blodprøver, 55 i hvilepuls og 110/55 i blodtrykk. Spiser dog aldri prosessert mat, og ekstremt sjeldent korn, sukker eller kunstig søtning. Og jeg spiser masse grønnsaker og bær, men ikke nødvendigvis i samme måltid. Men hvis jeg først spiser brød er det syltynn brødskive med masse masse ost på (eller tjukt lag røykelaks, fenalår, roastbeef...). Liker ikke smør på brød, men bruker MYE smør i matlaging. Stekt ost med salami hadde ikke vært noe for meg, det høres litt kvalmt ut, men jeg kan fint spise en hel pakke fenalår rullet rundt avokado, eller vellagret jarlsberg rullet rundt en bit (rå) paprika. Anonymkode: 0daa8...75a
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #19 Skrevet 21. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Normale levealder var nok ikke lavere på grunn av inntaket av mettet fett. På kysten spiste de nok fisk, men det oevde da mennesker i innlandet også. Mange steder vil kjøtt ha vært omtrent det eneste man hadde å spise vinterstid. Se på inuittene, med sitt hvalkjøtt og selkjøtt. Hvorfor det? Jeg spiser mye fett. Helst mettet. Er slank, har lav fettprosent, har «perfekte» blodprøver, 55 i hvilepuls og 110/55 i blodtrykk. Spiser dog aldri prosessert mat, og ekstremt sjeldent korn, sukker eller kunstig søtning. Og jeg spiser masse grønnsaker og bær, men ikke nødvendigvis i samme måltid. Men hvis jeg først spiser brød er det syltynn brødskive med masse masse ost på (eller tjukt lag røykelaks, fenalår, roastbeef...). Liker ikke smør på brød, men bruker MYE smør i matlaging. Stekt ost med salami hadde ikke vært noe for meg, det høres litt kvalmt ut, men jeg kan fint spise en hel pakke fenalår rullet rundt avokado, eller vellagret jarlsberg rullet rundt en bit (rå) paprika. Anonymkode: 0daa8...75a Jeg liker også ost og bruker mye smør i matlaging osv, men hos min kollega var det lite variasjon og lite frukt og grønt. Altså brød med masse smør og masse ost. Minimum 3 skiver og stort sett det samme hele tiden. Det tror ikke jeg er sunt da, men smak og behag. Jeg er feit og skal ned i vekt, så gjør ikke alt riktig jeg heller. 🤷🏼♀️ Anonymkode: abb84...b4e
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #20 Skrevet 21. januar 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Alle mennesker trenger da grønnsaker, tynne som tykke. Grønnsaker i seg selv har lite med vektnedgang å gjøre. Og denne bloggeren er forresten overvektig. Anonymkode: fa22a...7ab Nei, det gjør vi faktisk ikke. Vi klarte oss utmerket i millioner av år uten andre grønnsaker enn de få bærene og røttene vi kunne finne i sesong, og da er det snakk om *små* røtter og bær. Som sagt, ingenting av det du finner i grøntavdelingen på Rema eksisterte da. Kjøtt inneholder faktisk alt vi trenger, og vitaminer og mineraler tas lettere opp i kroppen fra kjøtt enn fra planter. Anonymkode: 599d7...81c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå