Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, har du vert på ultralyd i uke 11+0-11+6 og fått vite at det ikkje er hevelse i nakkefolden? Eller er det for tidlig å sei nokke om?? 

Vi hadde tenkt å ta en ultralyd i uke 13, men det passar bedre i uke 11. Då vi må reise ca 4t kvar veg for å ta privat ultralyd, vil vi helst slippe å måtte reise for ofte.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må være 11+3

Anonymkode: fe462...658

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du må være 11+3

Anonymkode: fe462...658

Må ikke være akkurat det, nei. Alt mellom 11 og 14 er greit. 

Anonymkode: a5c48...1cf

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Må ikke være akkurat det, nei. Alt mellom 11 og 14 er greit. 

Anonymkode: a5c48...1cf

Begge har rett. Fokk også vite at 11+ 3 er best. Mens mellom 11 og 12 er anbefalt.

Anonymkode: 19048...613

Skrevet

Mål av nakkefold er ikke en garanti. Men stort sett stemmer det. Du må vel ta nipt for å være helt sikker? 

Skrevet

NIPT er eneste måten å få vite dette på. Fått vite av medisinsk personell innenfor feltet at det er veldig få som er spesialisert på dette området hvor de faktisk kan avgjøre om barnet er sykt eller ikke i uke 11-12.

Holder ikke å bare se på nakkefolden å si det ser bra ut. Så hadde ikke stolt på den ultralyden. Ble overrasket selv da jeg fikk vite det. For de fleste private klinikker for gravide reklamerer jo for dette. Så da jeg fikk vite at man skal ta den infoen med en klype salt droppet jeg UL denne gang.

Tok den ultralyden på forrige barn og da var det en jordmor som sjekket nakkefolden. Men nå i ettertid har jeg tenkt at jeg bare ble «lurt».

Men dette er det jeg fikk beskjed om nylig da jeg spurte min spesialist om jeg burde ta en slik ultralyd. Å hun sa jeg bør droppe det å heller bestille et NIPT kit om jeg er bekymret. 

Anonymkode: 2801e...9b1

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

NIPT er eneste måten å få vite dette på. Fått vite av medisinsk personell innenfor feltet at det er veldig få som er spesialisert på dette området hvor de faktisk kan avgjøre om barnet er sykt eller ikke i uke 11-12.

Holder ikke å bare se på nakkefolden å si det ser bra ut. Så hadde ikke stolt på den ultralyden. Ble overrasket selv da jeg fikk vite det. For de fleste private klinikker for gravide reklamerer jo for dette. Så da jeg fikk vite at man skal ta den infoen med en klype salt droppet jeg UL denne gang.

Tok den ultralyden på forrige barn og da var det en jordmor som sjekket nakkefolden. Men nå i ettertid har jeg tenkt at jeg bare ble «lurt».

Men dette er det jeg fikk beskjed om nylig da jeg spurte min spesialist om jeg burde ta en slik ultralyd. Å hun sa jeg bør droppe det å heller bestille et NIPT kit om jeg er bekymret. 

Anonymkode: 2801e...9b1

De fleste jordmødre klarer fint å se en forhøyet nakkefold. Jordmødre som er sertifisert i ultralyddiagsnostikk er også like egnet som leger til annen fosterdiagnostikk vha ultralyd.

MEN kun omlag 75% av tilfellene av kromosomfeil er mulig å påvise ved hjelp av ultralyd. Med andre ord så er det ikke alle som har denne tydelige forhøyede nakkefolden eller manglende neseben. Da kan du være hos verdens flinkeste og fortsatt ikke få det avdekket 1 av 4 ganger...

Da må NIPT til. Men det betyr ikke at ultralyden er tull, eller at du må være en superspesialsit på feltet for å gjennomføre den. Så og si alle jordmødre vil nok klare å se avvik som er mulig å se på ultralyd. 

Skrevet

Var på UL 12+0. Jordmor sjekket ikke bare nakkefolden, men forklarte at de ser på nesebein og hvordan baby ligger også. Downsbabyer har ofte knyttneve, mens friske barn ligger å spriker med fingrene osv. Var betryggende å få den forklaringen og at helheten på alle målinger er den viktigste enn kun folden. 

Anonymkode: cb71f...951

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...