Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Lånekassen sier at man ikke kan få stipend for samme fag flere ganger. Jeg går nå på Grunnskolelærer 5-10 med fagene norsk og engelsk, og vil bytte til lektorutdanning 8-13 med de samme fagene. Betyr det at jeg ikke får støtte til å ta norsk og engelsk som undervisningsfag i lektorutdanningen da?? 

Det er jo samme undervisningsfag, men forskjellig studie..

Takk for svar!

Anonymkode: ebf76...476

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spør lånekassen? Så slipper du gjøre feil

Anonymkode: 22ec8...d5e

Skrevet

Det kommer vel ann på om fagene har overlapp eller ikke? 

I teorien vil du ikke få støtte til fag som du ellers kunne fått godskrevet i den nye utdannelsen din. Har du forsøkt å søke om innpass av gamle fag i den nye utdannelsen din? Da vil du kunne korte ned det nye studiet med x antall studiepoeng. 

Du finner kjapt ut av det etter en samtale med studieveileder. 

• Liker 1
Skrevet

Men betyr det at jeg får mindre penger? Eller får jeg samme beløp, bare at mindre av det blir gjort om til stipend?

Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Men betyr det at jeg får mindre penger? Eller får jeg samme beløp, bare at mindre av det blir gjort om til stipend?

Du får mindre stipend dersom du ikke tar andre fag. Du kan ta andre valgfag dersom du får godskrevet norsk og engelsk. Så lenge du tar 30 studiepoeng er lånekassen fornøyd :)

Tar du fag som kan brukes i graden din kan du jo dermed forkorte studieløpet ditt tilsvarende og bli litt kjappere ferdig enn studiekameratene dine.

• Liker 1
Skrevet
Skogkløver skrev (2 timer siden):

Du får mindre stipend dersom du ikke tar andre fag. Du kan ta andre valgfag dersom du får godskrevet norsk og engelsk. Så lenge du tar 30 studiepoeng er lånekassen fornøyd :)

Tar du fag som kan brukes i graden din kan du jo dermed forkorte studieløpet ditt tilsvarende og bli litt kjappere ferdig enn studiekameratene dine.

Det som er saken er at de emnene som er på det nye universitetet jeg vil søke på, ikke har vært emner der jeg går nå. De har bare vært tema innen "norsk emne 1". Jeg har ikke tatt eksamen i de emnene hver for seg, men de gjelder som selvstendige emner på UiO. Kunne jeg da fått innpass av det da? Når jeg ikke har avlagt eksamen?

Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Det som er saken er at de emnene som er på det nye universitetet jeg vil søke på, ikke har vært emner der jeg går nå. De har bare vært tema innen "norsk emne 1". Jeg har ikke tatt eksamen i de emnene hver for seg, men de gjelder som selvstendige emner på UiO. Kunne jeg da fått innpass av det da? Når jeg ikke har avlagt eksamen?

Det kan bare studieveileder svare på, dersom du kan få innpass av fagene (noe som er lite sannsynlig uten eksamen), vil du ikke få støtte fra lånekassen. 

Skrevet
Skogkløver skrev (17 minutter siden):

Det kan bare studieveileder svare på, dersom du kan få innpass av fagene (noe som er lite sannsynlig uten eksamen), vil du ikke få støtte fra lånekassen. 

Så det er bare om det er muligheter for innpass at jeg ikke får støtte for å ta de fagene om igjen tror du?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...