AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #1 Skrevet 21. januar 2021 Min datter skal inn på videregående til høsten. Snittet hennes må kraftig opp. Idag hadde hun skriveøkt i naturfag på hjemmeskole. Oppgaven vil bli vurdert med karakter. Alle hjelpemidler var tillatt. Jeg var hjemme og hjalp henne. Viktig at hun får en bra karakter. Ville dere gjort det samme? Anonymkode: 20d7c...f6b
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #2 Skrevet 21. januar 2021 Ja jeg ville hjulpet til om det var noe hun syns var vanskelig og ikke skjønte feks. Men jeg ville ikke diktert eller skrevet for henne. Anonymkode: 0cce3...d29 2
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #3 Skrevet 21. januar 2021 Jeg ville hjulpet, men ikke i den grad at jeg nærmest blir medforfatter. Anonymkode: 57267...e88 3
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #4 Skrevet 21. januar 2021 Nei, jeg ville ikke hjulpet henne. Hvis hun ikke klarer noe sånt i 10 klasse er det på tide at hun klarer det. Det er hennes karakter og når mor hjelper til blir det juks for min del. Alt arbeid med karakter må de gjøre selv. Hadde de hatt hjemmeeksamen og du hadde bidratt ville den datter blitt tatt for juks. Anonymkode: bee36...6eb 3
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #5 Skrevet 21. januar 2021 En ting er å forklare noe som hun ikke forstår, men jeg ville ikke skrevet oppgaven for henne. Det er veldig lett gjennomskulig for en lærer om en annen enn eleven har skrevet selv. Anonymkode: 053d7...238 4
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #7 Skrevet 21. januar 2021 Jeg er lærer på ungdomsskulen. Selvfølgelig hadde jeg hjulpet barnet mitt. På en måte at hun lærer av det selvsagt. Anonymkode: 06d21...4e9 1
Raven.Writingdesk Skrevet 21. januar 2021 #8 Skrevet 21. januar 2021 Jeg synes dette er vanskelig, fordi om hun får karakter og dermed «konkurrerer» med de andre studentene som sitter å jobber selv, så blir det veldig urettferdig om hun får topp karakter fordi mamma var medansvarlig (prosjektleder) for oppgaven hennes. Som mor kan jeg forstå til en viss grad at du gjør det, men jeg er ikke nødvendigvis så sikker på at det er riktig. Jeg har selv sittet alene med lekser og høstet middelmådige karakterer, i ettertid har jeg som voksen skjønt at mange av de som var «elite studenter» i min klasse (som jeg da ble sammenlignet og konkurrerte med) - satt nærmest på fanget til mamma og pappa og fikk full bistand. Når disse skal stå ansvarlig en dag ute i arbeidsliv eller høyere utdannelse, er det ikke sikkert det har vært en fordel med foreldre som har banet («curlet») - veien for dem. - Jeg synes du heller burde støtte jenta di i det daglige via å se til at hun selv får tid og rom og tilrettelegging for å prioritere lekser og lesing. Nok søvn, gode rytmer i hverdagen, støtte og nysgjerrige og oppmuntrende foreldre, er langt bedre på sikt, enn de som sitter å gjør et stort skippertak med barnet når det er innleveringsoppgave med karaktersetting. Og PS: en god lærer vil også potensielt gjennomskue at det er noen som har bistått din datter i å løse oppgaven, ettersom de vet utmerket godt hva slags nivå hun egentlig ligger på fra før av... Skulle det skje håper jeg inderlig dere ikke lyver om dere blir konfrontert av lærer. 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #9 Skrevet 21. januar 2021 Er lærer selv. Selvsagt hadde jeg gjort det. Anonymkode: 9ac52...c4b
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #10 Skrevet 21. januar 2021 Spørst jo heilt hvor mye du hjalp? Men har inntrykk av du gjekk over streken. I verste fall får ho uforkjent gode karakterer for å derete stryke på videregående. Anonymkode: 50b02...704 2
Raven.Writingdesk Skrevet 21. januar 2021 #11 Skrevet 21. januar 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg er lærer på ungdomsskulen. Selvfølgelig hadde jeg hjulpet barnet mitt. På en måte at hun lærer av det selvsagt. Anonymkode: 06d21...4e9 Som lærer så støtter du opp under at barn av svake sosioøkonomiske hjem gjør det dårligere enn barn fra ressurssterke hjem, med et slik utsagn. Det er klart barn av foreldre der ikke evner å hjelpe blir tapende når andre barn de sammenlignes med har foreldre som bistår i leksehjelp. Egentlig et godt argument i hvorfor lekser bør fjernes som helhet, om man virkelig tror på at «skolen er for alle» og at alle skal stå mest mulig likt, uavhengig av foreldres ressurser og «arvesynd». 2
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #12 Skrevet 21. januar 2021 Om du hjalp henne på en sånn måte at hun lærte stoffet hun skulle skrive om, så er det greit. Om du skrev for henne for å få opp karakteren hennes er det ikke greit. Anonymkode: 14598...932 2
Raven.Writingdesk Skrevet 21. januar 2021 #13 Skrevet 21. januar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Er lærer selv. Selvsagt hadde jeg gjort det. Anonymkode: 9ac52...c4b Så når du setter karakter er det helt greit for deg å vite at du potensielt gir mammaen til Hanne en 5’er fordi hun var den som sørget for at oppgaven til Hanne nådde opp til det nivået, og eleven Kristian som er sønn av to narkomane og løste oppgaven alene, han får 2, fordi det var det han klarte å karre seg til. 🤷🏼♀️ 3
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #14 Skrevet 21. januar 2021 Er vel akkurat det samme som om man hjelper med en innlevering der man får karakter. Syns det er helt innafor så lenge du ikke skriver oppgaven for henne. Anonymkode: a04cc...a16
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #15 Skrevet 21. januar 2021 Som sagt var alle hjelpemidler lov, og vi hadde forberedt oss godt. Alle de andre satt hjemme og gjorde oppgaven også, og regner med flere fikk hjelp. Jeg hjalp henne med å forstå oppgaven, og tipset henne hva hun kunne bruke av det vi hadde forberedt på forhånd. Anonymkode: 20d7c...f6b
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #16 Skrevet 21. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Som sagt var alle hjelpemidler lov, og vi hadde forberedt oss godt. Alle de andre satt hjemme og gjorde oppgaven også, og regner med flere fikk hjelp. Jeg hjalp henne med å forstå oppgaven, og tipset henne hva hun kunne bruke av det vi hadde forberedt på forhånd. Anonymkode: 20d7c...f6b Alle hjelpemidler er lov på skolen å. Men ikke å spørre læreren eller en annen voksen under en karakteroppgave. Dette er juks for meg. Pga deg så får hun høyere karakter og det er feil i mine øyne som mor og lærer. Anonymkode: bee36...6eb 2
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #17 Skrevet 21. januar 2021 Jeg har alltid hjelpet til der jeg kan. Med innspill og refleksjon, jeg har ikke gjort oppgavene for de. Nå går eldste på høyere utdanning og jeg leser fremdeles gjennom oppgaver/hjemmeeksamen, hjelper med tekstoppbygging og det tekniske med oppgaveskriving. Mer som en veileder. Syntes det er innenfor så lenge de selv gjør oppgaven. Anonymkode: 249f6...04e 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #18 Skrevet 21. januar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Alle hjelpemidler er lov på skolen å. Men ikke å spørre læreren eller en annen voksen under en karakteroppgave. Dette er juks for meg. Pga deg så får hun høyere karakter og det er feil i mine øyne som mor og lærer. Anonymkode: bee36...6eb Ok, ser hva du sier. Hva med andre innleveringer som særoppgaver, naturfagprosjekter, kuns og håndverksoppgaver som skal gjøres hjemme, og som det settes karakter på? Er vell mange som får hjelp da? Anonymkode: 20d7c...f6b
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #19 Skrevet 21. januar 2021 Jeg hjelper med lekser på den måten at jeg leser gjennom det de har skrevet, stiller spørsmål hvis noe er uklart (slik at de kan endre det slik at det blir forståelig for den som leser), påpeker direkte faktafeil eller spør hvor de har funnet opplysninger, retter stavefeil. Sjekker at de har svart på det oppgaven spør etter. Men jeg minner dem alltid på at det er de som går på skolen, ikke jeg. Jeg er ferdig med mine lekser og innleveringer. Jeg må vel tilstå at jeg som tenåring skrev både norsk og engelsk stil for min søster og hennes venninner som gikk på en annen skole og tjente ganske bra på det. At de fikk dårligere karakter på tentamen o.l ble forklart med tidspress. Anonymkode: d69b2...637 1
Raven.Writingdesk Skrevet 21. januar 2021 #20 Skrevet 21. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Alle hjelpemidler er lov på skolen å. Men ikke å spørre læreren eller en annen voksen under en karakteroppgave. Anonymkode: bee36...6eb AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Som sagt var alle hjelpemidler lov, og vi hadde forberedt oss godt. Alle de andre satt hjemme og gjorde oppgaven også, og regner med flere fikk hjelp. Jeg hjalp henne med å forstå oppgaven, og tipset henne hva hun kunne bruke av det vi hadde forberedt på forhånd. Anonymkode: 20d7c...f6b Ja, jeg synes faktisk det er problematisk om hun ikke klarte å forstå oppgaven uten at du måtte veilede henne, og at du foret henne med hvor svarene ville ligge. AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Dette er juks for meg. Pga deg så får hun høyere karakter og det er feil i mine øyne som mor og lærer. Anonymkode: bee36...6eb Dette var langt mer betryggende å lese enn de to andre lærerne i tråden som sier de lett ville hjulpet barna sine med en slik oppgave hvor det skal settes karakter, til tross for at de er vel vitende om at andre barn ikke har samme «hjelpemidler» (Les foreldre!!) - til rådighet! Skal dette sammenlignes med noe blir det jo at barna gjør oppgaven på skolen og noen får hjelp av en lærer til å «forstå oppgaven og vite hvor de skal lete» og andre barn må faktisk forstå den selv og løse den selv uten hjelp fra læreren. Ja; det er urettferdig! 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå