Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Er det noen her som har erfaring med å kontakte Sivilombudsmannen?

Kan dere evt. fortelle litt om prosessen og om dere følte dere ble tatt på alvor?

Anonymkode: 8e89c...e57

Videoannonse
Annonse
Skrevet

*Bump*

Skrevet

*Bump* en gang til

Jeg skal kontakte de i morgen, så skader ikke å se om jeg får noen svar her også først. :)

Skrevet

Hei.

Sivilombudsmannen, eller den helt korrekte betegnelsen, er Stortingets ombudsmann.

Her er lenken til Sivilombudsmannen

https://www.sivilombudsmannen.no/

Min erfaring er at sivilombudsmannen er det som kalles en «papirtiger».

Dette betyr at sivilombudsmannen kan kun oppfordre den instansen som det klages på å omgjøre vedtaket.

Sivilombudsmannen har ikke noe mandat til å pålegge den enkelte instansen til å omgjøre vedtaket.

Imidlertid, det kan virke avskrekkende på den instansen du skal klage på å opplyse om at saken sendes som kopi til sivilombudsmannen, eventuelt at saken vil bli oversendt til sivilombudsmannen, som klagesak, hvis ikke saken blir behandlet etter det regler du viser til. Dette kan få instansen til å fatte et mer korrekt, eller omgjøre det vedtaket du klager på.

Sivilombudsmannen kan ta opp en sak på eget initiativ. Men de ser helst at saken klages inn for de riktige instanser før saken oversendes sivilombudsmannen. Det vil si at du må klage ett trinn oppover på stigen. Du klager på at vedtak som blir fattet av en saksbehandler, inn for saksbehandlerens overordnete, osv.

I mange saker jeg har hatt, har kun sivilombudsmannen kun kontaktet den instansen det har vært klaget på, og fått en uttalelse fra den aktuelle instansen, uten at dette svaret fra instansen, har blitt forelagt klager. Dette har ofte resultert i at klagesaken har blitt avslutte med dette, da sivilombudsmannen ikke har funnet at det har skjedd noe brudd på det aktuelle lovverket, eller regelverket.

Eller som sivilombudsmannen har uttalt.

«Vi har ikke funnet at det har skjedd en inkurie i saken, og vil derfor med dette avslutte saken»

Men dette vil kunne variere fra hvem som sitter som sivilombudsmann. Sivilombudsmannen velges for 4 – fire år av gangen.

Min erfaring er at du ikke skal stille alt for store forhåpninger til hva sivilombudsmannen kan gjøre.

Håper dette gir noe svar på det du lurer på.

Med vennlig hilsen

TBergh

Skrevet

Hei du! 

Jeg fikk lest svaret før jeg kontaktet de på mandag, takk! 

For meg handler det om mangel på fattet vedtak. Rett og slett. Behandlingstiden har gått ut for lenge siden, men jeg får ingen andre opplysninger enn at saken fortsatt ligger til behandling. Men, jeg forstod ut av innlegget ditt at det ligger flere steg med klager i mellom saken og denne instansen. Byråkrati, alt er så tungt!! Jeg skal purre igjen i dag. Flere rundt meg har nå begynt å si at jeg er nødt til å få tak i en advokat, så det blir nok neste steget. 

Om ikke du hadde skrevet på søndag så hadde jeg nok kontaktet med mye større forhåpninger. Hun jeg snakket med nevnte ikke alt du skrev, men hun nevnte f.eks at de ikke hadde mandat til å pålegge de noen, men at de kunne virke avskrekkende ja. Jeg forstår ut i fra hva du skriver at jeg må følge "protokoll" veldig nøye her. Men, hun nevnte også/sa seg enig i, at jeg burde ha advokat som støtte i ryggen da hun hørte om saken min. 

Takk for at du tok deg tid TBergh! Du ga meg en liten pekepinn og roet nervene mine :) 

Skrevet (endret)

Hei.

Det var meget hygggelig at du fikk noen positivt ut av hva jeg skrev.

Din tilbakemelding er også hyggelig å få.

Lykke til videre med saken.

Med vennlig hilsen

TBergh

Endret av TBergh
Endret skriveleif
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...