Gå til innhold

Må bruke bank ID for hver kjøp på nett. Det er ikke barna som får et problem her, det er de eldre.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dævendøtte skrev (23 minutter siden):

Er sikkert stor forskjell på folk, men min mormor vippset penger, betalte regninger og skrev sms og sendte bilder etter fylte 90 år. Mine foreldre er godt over 70 og behersker sånt svært godt.

Svigermor også, svigerfar derimot, han vil ikke prøve. Går noe galt på pc, trykker han vilt på alle knapper og blir helt rabiat.

Ligger nok mye i viljen også, tror jeg. Uten at jeg snakker om at ALLE skal klare sånt, men mange bør klare det om de får litt starthjelp. 

Er helt enig  at mye ligger i viljen. Kjenner mange "godt voksne" som rett og slett ikke eier sneven av vilje til å lære seg dette. De synes visst det er er mye mer stas å stadig oppleve å bli stående fast pga manglende innsikt i data, fremfor å ta seg bryet med å lære seg å beherske det. Men de får jo noe å klage på, da. For DET er de flinke til! 

Anonymkode: 72e66...512

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Det er jo også ganske uansvarlig å oppgi bankid påloggingsinformasjon til random nettbutikker.. Hvis butkken er falsk eller hacket kan jo noen gå inn og tømme kontoen din.

Anonymkode: 82932...dd5

Det er en god grunn til at det anbefales, ja at man faktisk rådes til å alltid bruke kredittkort når man handler på nett. Man står mye sterkere mot svindel og kan klage på alle urettmessige transaksjoner. Kredittkortselskapene er nødt til å ta støyten, ikke du.

I tillegg gir du da ikke kjeltringer et sugerør direkte ned i pengekassen din.

Jeg bruker ALDRI bankkortet mitt på nett. Absolutt ikke. Kredittkort til alt! (og ja, regningen betales til forfall i sin helhet, så jeg betaler aldri en krone i renter og alle mine kredittkort er gebyrfrie = gratis å ha)

Endret av Million
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Humle Brumle skrev (25 minutter siden):

Jeg må ta med kodebrikke fordi jeg ikke har sånn mobil id ellerno. Men nå har jo jeg vipps som kanskje gjør saken lettere. 

Så... Skaff deg mobil id da. 🙂

Anonymkode: efb41...d32

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så, ts?

Skal samfunnet ta massive utgifter fordi noen få av de over 70 ikke har fulgt med i timen? Eller de få som selv velger å være digitalt analfabeter? De MÅ skyves ut i kulda sånn at det gjør skikkelig vondt og så skjerper de seg, skal du se. 

Og når det gjelder din far: slutt å dikke med han. Si "skal du besøke oss må du finne ut av det med bussbilletter, eller så blir du sittende ensom, vet du". Vil han ha bilder av barnebarn? Si "da må du skaffe deg snap, jeg gidder ikke sende deg bilder på andre måter" Vil han betale i banken eller ordne med strømmen? Krev at han gjør det selv. Si gjerne "jeg kan sitte her ved siden av deg mens DU leser deg opp, installerer og ordner. Men jeg hjelper deg ikke. Du er voksen, du får ta ubehaget i å lære, fordi du har godt av ubehag"

Anonymkode: a55ae...ff2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er da bare å ha bankID på mobil eller lære seg vipps, noe enklere finnes nesten ikke..

Anonymkode: d9e9c...bc9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på hvor i landet dette er, men her jeg bor kan man legge bussbilletten til i telefonregningen. Da er det bare å velge at betalingsmåte er telefonregningen (du kan jo hjelpe ham første gangen, så kommer det opp automatisk de neste gangene).

Kanskje det kan være et alternativ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er da bare å ha bankID på mobil eller lære seg vipps, noe enklere finnes nesten ikke..

For deg og meg, ja, men kanskje ikke for de over 80.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke smarttelefon, og vil ikke ha det. Jeg er snart 40, og klarer meg uten.

Men, hvis jeg leser artikkelen riktig så gjelder det kun kjøp over 300 kr? Da gjelder det vel ikke enkeltbilletter? Jeg kjøper billett på de automatene hvis jeg må ta buss.

Anonymkode: 31ae3...302

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er jo også ganske uansvarlig å oppgi bankid påloggingsinformasjon til random nettbutikker.. Hvis butkken er falsk eller hacket kan jo noen gå inn og tømme kontoen din.

Man oppgir jo ikke koden til nettbutikken da 🙈

Anonymkode: 9e5cd...042

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har ikke smarttelefon, og vil ikke ha det. Jeg er snart 40, og klarer meg uten.

Men, hvis jeg leser artikkelen riktig så gjelder det kun kjøp over 300 kr? Da gjelder det vel ikke enkeltbilletter? Jeg kjøper billett på de automatene hvis jeg må ta buss.

Anonymkode: 31ae3...302

Her i Oslo hos Ruter gjelder det enkeltbilletter og småbeløp også, jo. Jeg skulle med t-banen i går, og stod og skulle kjøpe billett i Ruter-appen da t-banen kom rullende inn på stasjonen. Og så får jeg plutselig krav om bank id! For en billett til 19,- kr. Jeg har ikke bank id på mobilen for det funker ikke, har prøvd, og den virkelige bank-id'en lå jo i skuffen hjemme!

Fikk litt panikk, prøvde på nytt, samme kravet. Da ser jeg plutselig at de tilbyr Vipps som betalingsmetode også, så da valgte jeg det og fikk det til med en gang. Kjøpet gikk endelig gjennom mens jeg sto på t-banen.

Endret av Million
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye ligger i viljen. 

Mine foreldre (ca 70) klarer dette helt utmerket. 

Hadde de slitt med tall og taster så hadde jeg bare kjøpt en telefon med ansiktsgjenkjenning til dem. Da trykker du to ganger for å betale, det klarer absolutt alle. 

Anonymkode: 909ba...71f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det verste med påtvungen BankId er at det funker jo bare 80% av tiden og i tillegg koster det penger på mobilen.

Anonymkode: 37177...eec

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ikke alle som har smarttelefon, ønsker seg det eller har kognisjon til å kunne benytte det. Da er det ikke bare bare. 

Anonymkode: b31d9...093

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis man sliter med bankID så er det mye annet teknologisk i hverdagen som også byr på problemer. Anbefaler bankid på mobil, da det nok vil oppleves noe enklere enn kodebrikke og passord, særlig hvis telefonen blir satt opp riktig (stor skrift, forenklet modus ol.).

Vi presses over i en digital verden, og det bringer i all hovedsak fordeler med seg, men det er noen som ikke henger med. De fleste endringer vil alltid være utfordring for noen.

Heldigvis har vi stort sett alternativer; her i fylket kan man kjøpe papirbilletter for operatøren som kjører fast i fylket, på fast utsalgssted, eller så kan man bestille billetthefte som man får i posten (da med faktura tror jeg).

Anonymkode: 8fc23...3ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du blir videresendt til banken din for betaling, nettopp derfor det kommer sånne merkelige ord sammensetninger som skal stemme, for at du skal se at det ikke er en fake 3.part. 

Mye sikrere enn bare belastning av kortet.

https://dinside.dagbladet.no/okonomi/derfor-far-du-rare-de-kodeordene-fra-bankid-pa-mobil/60948049

Anonymkode: c4ed5...623

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er ikke alle som har smarttelefon, ønsker seg det eller har kognisjon til å kunne benytte det. Da er det ikke bare bare. 

Anonymkode: b31d9...093

Neida, og de som ikke har PC eller internett sliter enda mer, men vi aksepterer etter hvert at det er bortimot påkrevd med internett for å være en del av samfunnet.

Det vil alltid være noen som vil ha problemer med utvikling, og som trenger ekstra støtte for å henge med.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
3 hours ago, AnonymBruker said:

Denne påstanden er feil. Det er langt, langt farligere å legge igjen kortnummeret uten at det er kontroll med bankid, enn slik det nå er blitt.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir feil å si at dette blir et problem for “de eldre» som gruppe. Mange eldre klarer dette fint. De som får problemer med dette får de antakelig uansett. Då blir det selvfølgelig noen dom får problemer med dette grunnet alderdomssvekkelser, men da er det ikke sikkert kollektivt er en god ide heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faren min er straks 76, og håndterer pc og mobil lett som en plett. Han har til og med skrevet egne programmer, laster ned, googler, setter opp tv med app-styring og gudene vet hva. Han har hjulpet meg flere ganger med pc-relaterte problemer!

Det er altså ingen unnskyldning å være eldre. Alle kan fikse dette om de bare er villige til å lære, med mindre man faktisk har begynnende demens da. Men normalt sett skal alle greie å kjøpe en billett, i alle fall hvis de har fått hjelp til å laste ned apper (billettappen og vipps) først av noen som kan det. Å bruke dem er jo enkelt når man først har blitt vist det en gang.

Anonymkode: 3d044...71b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...