AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #1 Del Skrevet 21. januar 2021 Hva med de eldre??? Hvordan skal jeg få faren min til å kjøpe billett nå? Han skjønner heller ikke vipps. Han rekker nesten ikke trykke inn koden fra kodebrikken når han sitter foran pcen og skal logge inn på bakken. Det kommer til å bli alt for tungvint å sende han referanse kode om jeg skal kjøpe og sende han billett. OMG... for noe dritt!! Eneste jeg kan tenkte meg fungerer, er at han må kjøpe seg en dags billett hjemme. For han klarer ikke styre med den kodebrikken ute i dagslys, såpass godt ser han ikke altså. Anonymkode: cdb80...798 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 21. januar 2021 #2 Del Skrevet 21. januar 2021 Istedenfor å lenge til et bilde av en artikkel, kan du ikke være så grei å lenke til selve artikkelen slik at vi andre kan lese dette også? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 21. januar 2021 #3 Del Skrevet 21. januar 2021 Blondie65 skrev (Akkurat nå): Istedenfor å lenge til et bilde av en artikkel, kan du ikke være så grei å lenke til selve artikkelen slik at vi andre kan lese dette også? Hun/han mener nok denne artikkelen: https://www.nettavisen.no/okonomi/kraftige-reaksjoner-etter-eu-endring-pa-norske-busser-det-er-dessverre-ingenting-vi-kan-gjore/s/12-95-3424076856 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 21. januar 2021 #4 Del Skrevet 21. januar 2021 Million skrev (1 minutt siden): Hun/han mener nok denne artikkelen: https://www.nettavisen.no/okonomi/kraftige-reaksjoner-etter-eu-endring-pa-norske-busser-det-er-dessverre-ingenting-vi-kan-gjore/s/12-95-3424076856 Ja jeg har lest den, men det er alltid en god idé å legge ved diskusjonsgrunnlaget som lenke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 21. januar 2021 #5 Del Skrevet 21. januar 2021 Jeg er nok enig med TS i at all denne teknologiske utviklingen er en utfordring for den eldre garde. Skyss (Hordalands svar på Ruter) har lenge hatt Vipps betaling - dette gjør at det er fingeravtrykket som gjør hele jobben med betaling. Ellers finnes vel billettautomater for sentrale strøk - men det gjelder jo selvsagt ikke i periferien. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #6 Del Skrevet 21. januar 2021 Jeg er ikke eldre men avhengig av lesebriller for å se tallene på kodebrikken. I en stresset situasjon en mørk morgen eller kveld kan jeg bare glemme det. Jeg løste problemet med å velge toget og heller gå en stykke for å komme til jobben, men det er dessverre ikke alle som har mulighet til det. Anonymkode: 3303a...db6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #7 Del Skrevet 21. januar 2021 Man trenger ikke bruke kodebrikke for å bruke BankId. Man kan bruke bankid på mobil, og flere banker har nå tatt i bruk den nye Bankid-appen, hvor man da altså bruker selve mobilen som en kodebrikke, og kun trenger skrive inn passordet. Anonymkode: 379b1...cbd 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #8 Del Skrevet 21. januar 2021 Det er jo også ganske uansvarlig å oppgi bankid påloggingsinformasjon til random nettbutikker.. Hvis butkken er falsk eller hacket kan jo noen gå inn og tømme kontoen din. Anonymkode: 82932...dd5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dævendøtte Skrevet 21. januar 2021 #9 Del Skrevet 21. januar 2021 Er sikkert stor forskjell på folk, men min mormor vippset penger, betalte regninger og skrev sms og sendte bilder etter fylte 90 år. Mine foreldre er godt over 70 og behersker sånt svært godt. Svigermor også, svigerfar derimot, han vil ikke prøve. Går noe galt på pc, trykker han vilt på alle knapper og blir helt rabiat. Ligger nok mye i viljen også, tror jeg. Uten at jeg snakker om at ALLE skal klare sånt, men mange bør klare det om de får litt starthjelp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dævendøtte Skrevet 21. januar 2021 #10 Del Skrevet 21. januar 2021 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Jeg er ikke eldre men avhengig av lesebriller for å se tallene på kodebrikken. I en stresset situasjon en mørk morgen eller kveld kan jeg bare glemme det. Jeg løste problemet med å velge toget og heller gå en stykke for å komme til jobben, men det er dessverre ikke alle som har mulighet til det. Anonymkode: 3303a...db6 Ser heller ikke tallene på brikken eller noe som helst på mobilen om jeg ikke har linser eller briller. Men det løser jeg enkelt, passer alltid på at linsene er på, eller at brillene ligger i lomma. Finnes også lyskilder man kan bruke hvis det er mørkt. Er tydeligvis enklere å finne ulemper enn fordeler noen ganger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Humle Brumle Skrevet 21. januar 2021 #11 Del Skrevet 21. januar 2021 Omg for noe tungvint drit💩🤮 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #12 Del Skrevet 21. januar 2021 Altså, om du bruker gammeldags bankbrikke og fult passord så henger du laaaangt etter. Bruk bankID på mobil. Skriv inn mobilnummer og fødselsdato på nettsiden. Sjekk at referansekoden er riktig og skriv inn pin-kode på 4 tall på mobil. Ferdig. Vanskeligere er det ikke. Ingen tall å må skrive inn annet enn den pinkoden. Bestiller du billett på mobil, så tar det deg 2 sekunder ekstra å bruke bankID. Om du på død og liv må ha den bankbrikke-koden så bruk appen da vell. De burde ha gammeldags månedskort for eldre og funksjonshemmede. De på 40-60 år burde ha vett nok til å lære seg å bruke bankId på mobil og nett. Ærlig talt, jeg hadde forstått det om dette ble innført i 2007, men vi er i 2021 og bruk av mobil burde være normalt for alle under 70. Anonymkode: 75718...61f 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pappi Skrevet 21. januar 2021 #13 Del Skrevet 21. januar 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det er jo også ganske uansvarlig å oppgi bankid påloggingsinformasjon til random nettbutikker.. Hvis butkken er falsk eller hacket kan jo noen gå inn og tømme kontoen din. Anonymkode: 82932...dd5 Dette har jeg ikke opplevd. De tilfellene hvor jeg må bruke bankID blir jeg redirigert til min banks side. Og selve bankID koden legges jo ikke inn på nettsiden men på bankens bankID app. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #14 Del Skrevet 21. januar 2021 Humle Brumle skrev (1 minutt siden): Omg for noe tungvint drit💩🤮 Tungvint? Det tar maks 2 sek ekstra tid, hvordan er det tungvint? Anonymkode: 75718...61f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FrankDrebin Skrevet 21. januar 2021 #15 Del Skrevet 21. januar 2021 Forbanna irriterende, jeg skulle hjem fra Ensjø like før jul, og da skulle de plutselig ha bank-ID, og nøkkelbrikken lå selvsagt hjemme. Gudskjelov har jeg alltid med meg plastbilletten med noen kronasjer på i tilfelle det er noe tull med appen. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Humle Brumle Skrevet 21. januar 2021 #16 Del Skrevet 21. januar 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Tungvint? Det tar maks 2 sek ekstra tid, hvordan er det tungvint? Anonymkode: 75718...61f Jeg må ta med kodebrikke fordi jeg ikke har sånn mobil id ellerno. Men nå har jo jeg vipps som kanskje gjør saken lettere. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #17 Del Skrevet 21. januar 2021 Pappi skrev (5 minutter siden): Dette har jeg ikke opplevd. De tilfellene hvor jeg må bruke bankID blir jeg redirigert til min banks side. Og selve bankID koden legges jo ikke inn på nettsiden men på bankens bankID app. Er du nå så sikker på det? Sjekk urlen på hvor du egentlig er når du taster inn de kodene du ;) Anonymkode: 82932...dd5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #18 Del Skrevet 21. januar 2021 Farmor på over 80 bruker nettbank og bankid. Men hun handler sjeldent på nett. Så hvilke eldre er det egentlig som pleier å handle på nett, men ikke forstår konseptet bankid? Anonymkode: 64434...b07 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pappi Skrevet 21. januar 2021 #19 Del Skrevet 21. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er du nå så sikker på det? Sjekk urlen på hvor du egentlig er når du taster inn de kodene du Anonymkode: 82932...dd5 Det har jeg ikke gjort så det har du sikkert rett i. Men har ikke opplevd å bli svindlet 🤞 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #20 Del Skrevet 21. januar 2021 Humle Brumle skrev (3 minutter siden): Jeg må ta med kodebrikke fordi jeg ikke har sånn mobil id ellerno. Men nå har jo jeg vipps som kanskje gjør saken lettere. Da bør du skaffe deg mobil id eller kodebrikke-appen. vanskeligere er det ikke. i min bank så setter du det opp i nettbanken enkelt og greit Anonymkode: 75718...61f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå