Gå til innhold

Du får en annen persons post i postkassen din. Hva gjør du?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Som overskriften sier:  

Du får en annen persons post i postkassen din.   Adressen på brevet er korrekt, men brevet har ved en feiltagelse blitt lagt i din postkasse.

Hva gjør du?

Legger brevet i den riktige postkassen?

Legger brevet i en rød postkasse (uten påskrift),  slik at postbudet får en ny sjanse til å levere det riktig? 

Krysser ut mottaker, skriver "retur" på brevet, sender tilbake til avsender? 

Anonymkode: 66688...7d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Legger den i korrekt postkasse dersom den ikke er for langt unna.

Anonymkode: 33356...bee

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte

Enten legger jeg den i rett postkasse om den er i nærheten, eller så legger jeg den i en postkasse til noen andre som jeg vet er litt mer nøye på sånt enn meg. Så kan de gjøre det rette ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det ikke blir lange omveien legger jeg det i riktig postkasse.

Ellers så legger jeg det i rød kasse. 

Det hender både titt og ofte at jeg får andres post i min kasse, som oftest er det til noen på en annen rute men feil skjer:)

Anonymkode: 3d5ed...fe8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger i korrekt postkasse, eller kontakter personen og gir beskjed om at jeg har mottatt deres brev/post. Gjorde dette rett før jul. Jeg har ikke tilgang til deres postkasse da vi bor i forskjellige blokker, og da kom hun innom meg og hentet. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65

Hvis det er en person som er på samme poststativ eller et i gåavstand går jeg til rett postkasse.

Dersom det er "helt feil" eller jeg vet at personen har flyttet fra adressen eller lignende skriver jeg "ikke Gatenavn Husnr" på konvolutten og tar den med til rød postkasse neste gang jeg går den veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger den i en annen postkasse på postkassestativet, så får de deale med det.

Anonymkode: c359c...7c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger den i rett postkasse eller oppå postkassene for da pleier posten å ta det med seg igjen når den leverer post neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svarene alle sammen.

Jeg ville gjort som dere, enten lagt i riktig postkasse selv, eller lagt det i rød postkasse for ny sortering.

Men den siste tiden har jeg opplevd 4 ganger å bli kontaktet av bedrifter som har sendt brev til meg, og fått brevet i retur.

Bedriften ringer da meg for å få riktig adresse, som uten unntak har vært korrekt i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg ville gjort som dere, enten lagt i riktig postkasse selv, eller lagt det i rød postkasse for ny sortering.

Men den siste tiden har jeg opplevd 4 ganger å bli kontaktet av bedrifter som har sendt brev til meg, og fått brevet i retur.

Bedriften ringer da meg for å få riktig adresse, som uten unntak har vært korrekt i utgangspunktet.

Det må bety at noen benytter seg av alternativ 3: Krysser ut mottaker, skriver "retur" på brevet, og sender tilbake til avsender.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det bare er ett brev og det er til noen som har kasse på samme stativ legger jeg det i rett kasse. Hvis det er til en annen adresse putter jeg det i rød postkasse, samme hvis vikarpostbudet har stappet all posten til alle på stativet i vår kasse. Har klaget på den vikaren hver måned siden h*n begynte, men det blir ikke bedre. H*n skjerper seg den første uka etter klage, og så er det all posten i en kasse igjen. Det er ikke min jobb å fordele posten til 9 naboer i rett kasse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gangene det har skjedd, er det til noen langt unna, sånn andre siden av Oslo med likelydende adresse. Da har jeg bare posta det igjen på butikken. 

Noen ganger har jeg fått post til noen som bodde her før, da krysser jeg ut og skriver "adresse ukjent" eller rett og slett "personen bor ikke her" (ble veldig irritert fordi det skjedde MYE til en som tydeligvis aldri betalte en eneste regning, og jeg brukte masse tid på å ringe og maile inkasso-byråer og si at jeg ikke aner hvem det er).

Hadde det vært i nærheten hadde jeg putta det i riktig kasse.

Anonymkode: ad75e...3c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette hendte meg et par ganger med et brev fra legekontoret som jeg til slutt dro innom og hentet selv. Tror feilen da var fra posten sin side, og at de aldri kom så langt som til en postkasse.

Anonymkode: a82d6...baf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de har postkasse på samme stativet som oss, legger jeg posten oppi deres postkasse, ellers leverer jeg brevene på postkontoret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke egentlig opplevd å få annen post enn andre som bor i samme område eller i samme bygg. Da poster jeg det i deres postkasse, hender at de bor i A-delen og jeg bor i B-delen, og må gå en liten omvei. 🥴

Anonymkode: da2b5...8e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bare kaster det, gidder virkelig ikke bale med andres rot. 

Anonymkode: 24588...3b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du skal gjøre er å sende det videre. Er det oransje små linjer nede på brevet, kryss over dem (det er autosortering, krysses de ikke over kommer de fort tilbake). Skriv "feil adressat" på. 

Det er faktisk ulovlig å kaste andres post :) 

Anonymkode: 7fc77...c9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det du skal gjøre er å sende det videre. Er det oransje små linjer nede på brevet, kryss over dem (det er autosortering, krysses de ikke over kommer de fort tilbake). Skriv "feil adressat" på. 

Det er faktisk ulovlig å kaste andres post :) 

Anonymkode: 7fc77...c9f

Ja, jeg bare tulla. Har alltid levert post til den rette mottaker. Har heldigvis ikke opplevd det så ofte, men husker de gangene det skjedde var det mye styr og rot og tid som gikk med. Så det er slitsomt å bale med andres rot, og jeg blir irritert, men jeg hadde ikke hatt samvittighet til å kaste andres brev heller...

Anonymkode: 24588...3b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har som regel gitt det til riktig adressat ved å ringe på døren hos dem. En gang fikk jeg et sykehusbrev adressert til noen som ikke sto på postkasseskiltene i blokka. Men etternavnet kunne ligne på etternavnet til en polakk som bodde der, så det ante meg at det kunne være datteren hans det var snakk om. Merkelig av sykehus å adressere et viktig brev til en 4 åring, og ikke foreldrene? Uansett, jeg gikk og ringte på og spurte om de kjente til navnet, og ja, det var datteren deres. Takket for brevet og tok i mot. Et par dager senere sto datterens navn også klistret opp på postkassen deres.

En annen gang fikk jeg posten til en annen som bodde i naboblokka. En afrikaner, som overhodet ikke har noe navn som ligner mitt, han heller. Gikk bort med brevet og ringte på, for det så ut til å være noe viktig. Det samme skjedde en gang til, samme fyr, noe senere, og jeg gikk igjen bort med brevet (ikke langt å gå).

Et par andre ganger har det hengt brev til ukjente adressater på oppslagstavlen, som ikke har bodd her de fire årene jeg har bodd her. En gjenganger dukket opp fra tid til annen, et fransk navn med post fra politiet. Jeg krysset bort navnet med rødt kryss og skrev på "adressaten ukjent på denne adressen. RETUR" og la det i en rød postkasse borti veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...