Gå til innhold

Gutt på ni som er redd for mareritt

Gjest Anki

Anbefalte innlegg

Sønnen min har drømt et mareritt flere ganger siden han var to-tre år. Det jeg får ut av ham er at han drømmer om noe som kan ligne på en flaggermus som kommer og biter i ham. Og at den lager en fæl lyd. Helt siden han var liten har han snakket om at han er redd for skyggene på rommet, synes jo det er helt fælt, stakkars liten! :cry:

Nå er han ni år, og er liv redd for at han skal drømme disse drømmene. Han ligger ofte våken til elleve - tolv og håper og ber om at han ikke skal drømme igjen. :overrasket:

Nå har jeg begynt å lure på hva jeg kan gjøre for å hjelpe ham. Han har lys på, og sover sammen med lillesøsteren sin, men han synes ikke dette er trygt nok. Jeg har sagt han kan komme og ligge på rommet vårt hvis han våkner om nettene, men selv om jeg er der er han redd for å sove.

Er det noen andre som har erfaring med barn som drømmer mareritt og som har noen gode tips? Begynner å lure på om jeg burde ta ham med til psykolog, for jeg vet bare ikke hvordan jeg skal hjelpe han til å komme over dette. :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Violetta

Jeg ville absolutt søkt hjelp om dette har pågått i så mange år. Det ser jo i hvert fall ikke ut som det går over av seg selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser du for han om kvelden? Kanskje han har blitt så redd disse drømmene at han sovner mens han tenker på dem og derfor fortsetter å drømme om dem? Kanskje det hjelper hvis du leser noe hyggelig for han rett før han sovner slik at han forhåpentligvis har hyggelige tanker når han sovner?

Jeg får ofte mareritt hvis det er noe som plager meg og har hatt det slik fra jeg var liten. Kan drømme fryktlige ting og bli veldig redd. Hvis jeg klarer å "legge fra meg" plagsomme tanker før jeg sovner sover jeg godt og drømmer sjeldent. Mest effektive måten å få vekk dumme tanker for meg er å lese. Kan kanskje være verdt et forsøk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...